Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bewegingskreupel/binnendoor zetten

 
Profiel   

Even een lang verhaal kort.

Kan een milde bewegingskreupelheid op de volte (onderzetten van het achterbeen) ook komen als je paard eigenlijk binnendoor moet staan en nu niet/of te weinig binnendoor staat?

De vraag omwille van bewegingskreupelheid die ontstaan is net na het afhalen vd ijzers en bij het terug zetten eigenlijk geen “speling” meer was om er aan de binnenkant meer af te halen.

Paard heeft geen last van knieën die op slot springen maar de dierenarts raadde 2 jaar geleden wel aan dit bij hem te doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:16 



 
Profiel   

Het idee achter binnendoor zetten is dat het achterbeen wat sneller/makkelijker weg kan.
Mijn oudje heeft wat spat/artrose met daarbij wat vocht tussen de sprongen. Die laat ik sinds een jaar of 2 lichtjes binnendoor zetten, en ze loopt weer veel makkelijker/soepeler en het vocht tussen de sprongen is weggetrokken.

Maar denk niet dat ze kreupel zou worden als ik haar niet meer binnendoor zou laten zetten, denk dat ze dan eerder minder makkelijk/stijviger zou lopen achter.

Als je een paard van de ijzers af haalt hebben ze meestal gevoelige voeten. Dit kan wel heel lang duren, sommige paarden hebben langer dan een half jaar gevoelige voeten. Is die van jou niet gewoon kreupel daarom?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 22:32 



 
Profiel   

Hoi, bedankt voor je antwoord.
Nee hij heeft een 1,5 maand na het afhalen weer terug ijzers gehad omdat ons bos veel te kiezelig is. Toen liep die weer soepelder door zijn lichaam. Maar dit licht trekken op de volte als dit been het buitenbeen is, is gebleven.
Het is niets ernstig of accuut waardoor ik de DA nog niet heb laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 07:01 



 
Profiel   

Wil lemand eens precies uitleggen wat "binnendoor zetten” inhoudt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:17 



 
Profiel   

Achterhoeven worden aan de binnenkant korter gemaakt waardoor de knie net een iets andere stand krijgt. Wordt vaak gedaan bij problemen met de knie en kniebanden, slappe kniebanden etc.

Er hoort geen kreupelheid te ontstaan als het paard niet binnendoor gezet wordt, ik zou denken dat er dan een ander probleem speelt wat verdoezeld of opgelost was door de ijzers. Waarom raadde de DA dit twee jaar geleden aan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:25 



 
Profiel   

Als hij trekt met het been, zou dat inderdaad kunnen doordat zijn knie net iets blijft hangen. Echter zou ik dan ook verwachten dat je op andere momenten zijn knie vast ziet zitten, vooral bij het wegstappen vanuit stilstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 09:30 



 
Profiel   

Ze worden aangeraden binnendoor gezet te worden omdat vaak "rondbillige" paarden de neiging hebben om naar buiten toe weg te slijten en dat was bij mijn paard het geval om hem dan binnendoor te bekappen op ijzers (zodat het niet terug wegslijt en omdat hij toen ook nog voor de koets liep) bleef die standcorrectie behouden.

maar update: ik heb gisteren dan toch raad gevraagd aan de DA en hij vind het zelf te minimaal om nu verdere acties te ondernemen, omdat bij palpatie en buigproef er niets uit komt. ik moest het wat extra tijd geven, indien niet dan gingen we verder met bv foto's of dergelijke.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 10:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen