Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Nadelen van een paard leren liggen?

 
Profiel   

Hey bokkers!

Ik ben al een aantal jaar bezig met grondwerk van mijn paardje.

Hij pakt dit heel snel op en vind het heel erg leuk om te doen.

Ik zit erover na te denken om hem het trucje liggen aan te leren, maar vroeg mij af of hier ook nadelen aan zitten?

Mijn paard is een rijpaard en is erg slim en gebruikt dan ook vaak zijn hersens om dingen open te maken, los te maken en om mensen te slim af te zijn

Is het zo dat als ik hem liggen aanleer dat hij dit dan ook tegen mij kan gebruiken?

Laat het maar weten, vind het erg interessant!

( als er nog meer trucjes zijn die je een aanrader vind zeg het zeker!)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:30 



 
Profiel   

Ik vind het altijd zo denigrerend overkomen om zo'n groot paard voor je te laten liggen. Maar dat is niet een nadeel dat jij bedoelt denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 14:34 



 
Profiel   

Ik had een paard dat had geleerd een poot te geven, die bleef dat maar doen ook op momenten dat het niet gevraagd werd. Lijkt mij nog vervelender met liggen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:00 



 
Profiel   

Net als met alle trucjes die je je paard leert zal je paard dit soms ook inzetten om lekkers te ontfutselen als je dat niet vraagt. Dat is met flemen of voetje optillen nog niet zo'n ramp, maar met dingen zoals liggen wil je natuurlijk wel voorkomen dat je paard zomaar naar de grond ploft tijdens het rijden. Hetzelfde met steigeren, zoiets kan ook gevaarlijk zijn als je dat verkeerd aanleert en je paard omhoog komt op een moment dat het voor jou niet uitkomt. Overigens zie ik minder problemen met liggen, dan met steigeren, maar als je het over nadelen hebt dat is een keertje zandhappen daar misschien wel eentje van. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 15:02 



 
Profiel   

Be careful what you wish for :D :D


Heel wat jaar terug reed ik heel zenuwachtig de dressuurring in op een M dressuur kampioenschap Noord Holland met mijn pony, Offem Penelope.

Mijn pony stond keurig stil. Ik groet en mijn pony ging ineens zitten. ik had dat totaal niet verwacht, ik wilde juist vertrekken in verzamelde draf.
Mijn pony zit en ik glij van het zadel en zit wijdbeens op de grond achter mijn paard in mijn witte rijbroek. :j

Ik had haar die week leren zitten op commando...............het was duidelijk nog niet zo bevestigd en zij vond het wel grappig het in de ring uit te proberen.

De jury doet de deur open van de auto en rolt lachend uit de auto op de grond. Publiek in een deuk.
Mijn pony staat op en kijkt achterom: .................ik zit nog steeds stomverbaasd op de grond en denk alleen maar; ...
waarom heb ik haar ooit leren zitten.

Als de jury uitgelachen is, zegt ze: pak je pony maar en kom maar opnieuw de ring binnen rijden. You make my day.

Jaren later ben ik op een feest bij vrienden. Een vrouw vertelt lachend dit verhaal. Zij was destijds de jury.
En ik................ik stelde me voor....................ik was dat meisje toen, dat wijdbeens op de grond zat op X.

Sweet memories <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:22 



 
Profiel   

Da's alleen maar een groot voordeel te noemen: je bent voer voor anecdotes en vergaart eeuwige roem :)) :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 16:25 



 
Profiel   

Hi-la-risch Janouk!

Dankjewel voor het delen :-D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:09 



 
Profiel   

janouk schreef
Be careful what you wish for :D :D


Heel wat jaar terug reed ik heel zenuwachtig de dressuurring in op een M dressuur kampioenschap Noord Holland met mijn pony, Offem Penelope.

Mijn pony stond keurig stil. Ik groet en mijn pony ging ineens zitten. ik had dat totaal niet verwacht, ik wilde juist vertrekken in verzamelde draf.
Mijn pony zit en ik glij van het zadel en zit wijdbeens op de grond achter mijn paard in mijn witte rijbroek. :j

Ik had haar die week leren zitten op commando...............het was duidelijk nog niet zo bevestigd en zij vond het wel grappig het in de ring uit te proberen.

De jury doet de deur open van de auto en rolt lachend uit de auto op de grond. Publiek in een deuk.
Mijn pony staat op en kijkt achterom: .................ik zit nog steeds stomverbaasd op de grond en denk alleen maar; ...
waarom heb ik haar ooit leren zitten.

Als de jury uitgelachen is, zegt ze: pak je pony maar en kom maar opnieuw de ring binnen rijden. You make my day.

Jaren later ben ik op een feest bij vrienden. Een vrouw vertelt lachend dit verhaal. Zij was destijds de jury.
En ik................ik stelde me voor....................ik was dat meisje toen, dat wijdbeens op de grond zat op X.

Sweet memories <3


Je maakt mijn dag! Wat hilarisch. Uiteindelijk wel fijn kunnen rijden? _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:24 



 
Profiel   

@kampioen2be
Dat weet ik dan niet meer........ik ben niet op de NK terecht gekomen dat jaar, dus ik zal wel niet goed gescoord hebben. Weg was de concentratie.
Maar 1 ding is zeker: ik leer mijn paarden nooit meer zitten of liggen. Ik heb mijn les geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 17:35 



 
Profiel   

Ik werk er in de zomer af en toe aan. Bij de hittegolf ga ik dan afspuiten, daarna willen ze rollen en werk ik aan het liggen. Soms spuit ik ze dan wel 3 keer af, leuke verkoelende activiteit.

Maar die van mij vinden bv kusjes geven een makkelijkere manier om snoep en aandacht te krijgen dus tot nu toe heeft het liggen nog nooit problemen opgeleverd. Ze vinden het een te spannend iets om zomaar op een vreemde plek opeens te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:01 



 
Profiel   

Mijn opa had vroeger een paard gekocht die dat had geleerd zonder dat opa dat wist. Tilde de smid de voorpoot op ging hij liggen. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 18:06 



 
Profiel   

Hahaha leuke verhalen hier allemaal _O-
Die van mij gaat liggen zonder dat aangeleerd te hebben 8)7 , nouja, dat wil ie vooral heel graag als de bak lekker nat is.

Ik denk niet dat liggen echt problemen oplevert, het is geloof ik niet iets wat ze heel snel doen zonder dat je het door hebt. Maaarrr, ik ken jou paard niet.

Heel veel succes iig :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:18 



 
Profiel   

Er was toch ook een Bokker die haar pony op commando had leren zitten. Bij een buitenrit met de voor de kar lopende pony, riep iemand naar een hond: "ZIT" en jullie mogen raden wie er ging zitten. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:32 



 
Profiel   

Die van mij gebruiken wel eens kunstjes om te schooien, maar nooit het liggen, dat kost veel te veel moeite :+
Flemen of hinniken op commando daarentegen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:34 



 
Profiel   

Een paard zal echt niet zomaar gaan liggen voor wat lekkers. Het is een zware oefening en een paard zal eerder flemen of kusjes geven om te schooien voor een koekje. Als je dat gewoon consequent negeert stoppen ze ook daar mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:36 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Er was toch ook een Bokker die haar pony op commando had leren zitten. Bij een buitenrit met de voor de kar lopende pony, riep iemand naar een hond: "ZIT" en jullie mogen raden wie er ging zitten. :')


Dat is dan de fout van de trainer, je moet een paard altijd een bepaald commando leren wat niet snel te verwarren is met iets wat er op lijkt. Al lijkt me dit ook een broodje aap, zitten is een zware en moeilijke oefening, een paard doet dat echt niet als deze voor de kar staat en een wildvreemde roept 'zit'. :+ Het zijn geen border collies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:38 



 
Profiel   

Captain schreef
Zoolgangster schreef
Er was toch ook een Bokker die haar pony op commando had leren zitten. Bij een buitenrit met de voor de kar lopende pony, riep iemand naar een hond: "ZIT" en jullie mogen raden wie er ging zitten. :')


Dat is dan de fout van de trainer, je moet een paard altijd een bepaald commando leren wat niet snel te verwarren is met iets wat er op lijkt. Al lijkt me dit ook een broodje aap, zitten is een zware en moeilijke o :') efening, een paard doet dat echt niet als deze voor de kar staat en een wildvreemde roept 'zit'. :+ Het zijn geen border collies.


Ik dacht dat ze het zelf tegen haar hond had gezegd, maar het is al weer een tijd terug. :D
Er was zelfs een foto van. Het ging trouwens om een shetlander.

Maar inderdaad, je moet wel weten hoe je een commando geeft. Desondanks kan het toch nog misgaan... ik zou het niet aanraden een paard iets "raars" te leren. Je weet nooit hoe zoiets tegen je gebruikt kan worden. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:43 



 
Profiel   

Captain schreef
Zoolgangster schreef
Er was toch ook een Bokker die haar pony op commando had leren zitten. Bij een buitenrit met de voor de kar lopende pony, riep iemand naar een hond: "ZIT" en jullie mogen raden wie er ging zitten. :')


Dat is dan de fout van de trainer, je moet een paard altijd een bepaald commando leren wat niet snel te verwarren is met iets wat er op lijkt. Al lijkt me dit ook een broodje aap, zitten is een zware en moeilijke oefening, een paard doet dat echt niet als deze voor de kar staat en een wildvreemde roept 'zit'. :+ Het zijn geen border collies.



Mijn hond zou nog nieteens gaan zitten al werd hij direct aangesproken :') kan me dan al helemaal niet voorstellen dat een paard is van "joe is goed"

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:48 



 
Profiel   

Ik vraag me eigenlijk wel af hoeveel van de mensen die hier reageren daadwerkelijk ervaring hebben met een paard leren liggen :+

Ik heb meerdere paarden leren liggen en tuurlijk kunnen ze het een keer verwarren, maar mits je correct traint is die fase zo over en weet jouw paard wanneer het wel en niet gevraagd wordt. In het land van ooit was inderdaad een paard die niet meer overeind wilde komen eens hij lag. Maar die waren ze vergeten te belonen voor het opstaan of hij had zo'n hekel aan al het andere dat hij moest doen dat blijven liggen fijner was dan al het anderen... Dan doe je naar mijn idee ook iets niet goed.

Anyway, persoonlijk vind ik liggen nog altijd een prachtige, intieme oefening die de band tussen jou en jouw paard enorm versterkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 19:57 



 
Profiel   

_O- _O- Heerlijke anekdotes, ongeacht of ze wel of niet waar zijn. Ik heb zo vreselijk gelachen. Met name dat verhaal van Anouk, (die verzint zoiets niet) vind ik echt hi-la-risch! Tranen over mijn wangen van het lachen. Heerlijk...dus dit is een zeer geslaagd topic.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:13 



 
Profiel   

Ik zou vooral het opstaan aanleren. Leuk dat ze omlaag gaan, maar krijg ze maar eens omhoog. :')

Die van mij had dus danig jeuk (blijkbaar van luis) dat ie op den duur besloot om te willen rollen op het strand terwijl ik erop zat. Nou kreeg niet eens de kans om na te denken en meneer lag al. 'Nou, ga je eraf? Kan ik rollen.'. Zat ik daar. Gelukkig was ie nog zo aardig om in elk geval een half minuutje te wachten tot ik er eens af ging. Ja ik wilde dat ie omhoog ging. Nou, alleen als ik er naast stond anders rolde hij gerust met mij erop. Fijn. _O-

Nu van de jeuk af en tot nu toe niet meer gedaan. Maar die drol deed dit toen ook toen ik voor het aller eerst op zijn rug zat. Ik werd er niet afgebokt, nee ik werd keurig op de grond gezet met mijn voeten zodat meneer kon rollen. Normaalste zaak van de wereld dat er een mens op je rug zit natuurlijk. :j

Het is een figuur hoor. Een goedzak maar ook een clown. Ik zeg wel eens, die van mij kan alles. Of het op commando kan of dat ie het doet, is hooguit wat anders. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:21 



 
Profiel   

Haha Janouk dat is super grappig! :D

Toevallig heb ik net het liggen met mijn paard geoefend.
En hij is er wel zo één die als het nieuw is en we zitten in de aanleerfase, hij toch even uitprobeert of hij een snoepje krijgt als hij gaat liggen.
Dit doet hij dan als ik bezig ben bij hem in de paddock met drollen opruimen en hij krijgt dan geen beloning natuurlijk, dan kijkt hij even of ik kom en gaat daarna rollen en dan is het wel duidelijk dat het zo niet werkt.
Maar dat nieuwe gaat er wel af, ook zal hij dat niet in een andere situatie doen, als ik ga rijden of met hem bezig ben gaat hij echt niet liggen.
Bij mijn shet durf ik het niet te zeggen, die kan ook zitten en liggen en dat is sowieso een verschrikkelijk rolmonster dus die zou nog wel tot zoiets in staat zijn.
Ik kwam laatst buiten en toen was hij aan het rollen met zijn hoofd in de waterton, dat is een soort fetisj van hem, rollen met iets om je hoofd. 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:34 



 
Profiel   

janouk schreef
Be careful what you wish for :D :D


Heel wat jaar terug reed ik heel zenuwachtig de dressuurring in op een M dressuur kampioenschap Noord Holland met mijn pony, Offem Penelope.

Mijn pony stond keurig stil. Ik groet en mijn pony ging ineens zitten. ik had dat totaal niet verwacht, ik wilde juist vertrekken in verzamelde draf.
Mijn pony zit en ik glij van het zadel en zit wijdbeens op de grond achter mijn paard in mijn witte rijbroek. :j

Ik had haar die week leren zitten op commando...............het was duidelijk nog niet zo bevestigd en zij vond het wel grappig het in de ring uit te proberen.

De jury doet de deur open van de auto en rolt lachend uit de auto op de grond. Publiek in een deuk.
Mijn pony staat op en kijkt achterom: .................ik zit nog steeds stomverbaasd op de grond en denk alleen maar; ...
waarom heb ik haar ooit leren zitten.

Als de jury uitgelachen is, zegt ze: pak je pony maar en kom maar opnieuw de ring binnen rijden. You make my day.

Jaren later ben ik op een feest bij vrienden. Een vrouw vertelt lachend dit verhaal. Zij was destijds de jury.
En ik................ik stelde me voor....................ik was dat meisje toen, dat wijdbeens op de grond zat op X.

Sweet memories <3


Okee, hier moest ik ook wel érg hard om lachen :') :') :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 20:38 



 
Profiel   

Wow bedankt voor jullie andwoorden en mega grappige verhalen!

Ik denk dat ik langzaam hem het liggen ga proberen te leren. En als het niet lukt lukt het niet

Super bedankt nogmaals!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 06:03 



 
Profiel   

Die van mij kan al jaren liggen en zitten en heeft het nog nooit op een ander moment gedaan dat dat ik vroeg...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-23 06:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen