Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Graag ervaringen

 
Profiel   

[ img ]




[ img ]

Hallo Allemaal!

Mijn dierenarts is vorige week geweest en heeft een peesblessure geconstateerd bij mijn pony. Ze was al 3x kreupel en met een dikke koot van de wei afgekomen wat geen toeval meer kon zijn en er is toen een dierenarts naar komen kijken. Ze heeft een echo gemaakt (het gaat om linksachter) en zag daar wat dingen, er mag nu 20 min per dag gestapt worden (erop of aan de hand) op het harde. Ze hoeft ook niet op boxrust en staat 24/7 buiten, ook was de klinische keuring erg goed alleen met de buigproef liep ze wat stroever weg bij links achter. Ik vroeg mij af of jullie ervaringen hebben met peesblessures die ongeveer hetzelfde zijn als bij mijn pony en hier wat wilde vertellen over het herstelproces en of het volledig hersteld is. Ik zal de foto's van de bevindingen erbij zetten. Wat denken jullie als jullie deze bevindingen zo zien ?

Ps: Het is nu na een week alleen achter de koot een beetje dik en totaal niet meer warm
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 11:37 



 
Profiel   

Ik denk als ze al 3 keer kreupel was dat dit al langer speelt. Ik zou toch echt even opletten nu dat ze zich niet weer forceert op de wei.

Mijn ervaringen met peesblessures is dat ze veel tijd, rust en geduld nodig hebben. En vooral ook een goed management. Rust in de ontstekingsfase, daarna beweging rustig opbouwen zonder te forceren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 13:41 



 
Profiel   

Dit topic heb je vorige week ook al aangemaakt. Ik den dat jullie vooral geduld moeten hebben. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 20:52 



 
Profiel   

Peesblessures moet je heel lang voor uit trekken. Geen weken maar maanden. En dan eerder 6 maanden minimaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 21:03 



 
Profiel   

Bij het paard van mijn boer heefr het lang geduurd

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:53 



 
Profiel   

Enjoylife38 schreef
Bij het paard van mijn boer heefr het lang geduurd



Ik vroeg niet of het lang heeft geduurd ik vroeg naar ervaringen met ongeveer dezelfde blessure en naar het herstelproces

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 17:56 



 
Profiel   

Je blijft steeds hetzelfde vragen.

Mijn paard heeft een probleem met het annulair ligament gehad. 3 maanden rust en 3 maanden opbouwen.
Blessure aan het check ligament (vergelijkbaar met tussenpees, misschien nog iets minder erg) 4 maanden rust en 4 maanden opbouwen.

Dus.. mijn ervaring is dat dit lang duurt. Eerst rust en daarna heel langzaam opbouwen anders ben je terug bij af.

Ik heb overigens geen lasers, waterterapie of stamcellen geprobeerd, ik geloof daar niet zo in. Een pony bij mij op stal had ook een checkligamentblessure en die heeft stamcellen gehad en ze is net zo lang bezig geweest als ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 08:11 



 
Profiel   

Dat is heel vervelend, een blessure. Je ontkomt er niet aan dit heel, héél veel tijd te geven.

Mijn paard heeft zo'n soort peesblessure gehad. Ik heb in het begin van de blessure 10/15x laten laseren, wat goed werkte voor de zwelling. En daarna heb ik het los gelaten, omdat het heel veel tijd zou gaan kosten en de kliniek was niet per se optimistisch toen. Uiteindelijk heeft hij anderhalf jaar op de paddock gestaan. Toen kon ik pas weer écht opbouwen met de training en is hij genezen. Het is alweer een paar jaar geleden en hij is volledig hersteld.

Overigens heb ik hem in die tijd wel veel aandacht gegeven, omdat ik overtuigd ben dat het mentale stuk ook belangrijk is. Veel borstelbeurten, lekker kriebelen en masseren, gewoon samen zijn, klussen in en rond de paddock (dan komt hij altijd zo lief 'mee helpen' of bij me staan). Zijn vriendinnetje stond natuurlijk ook bij hem, zoals altijd.

Laat het los, zorg voor goede omstandigheden en wees er voor je paard. Sterkte!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 08:48 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Dat is heel vervelend, een blessure. Je ontkomt er niet aan dit heel, héél veel tijd te geven.

Mijn paard heeft zo'n soort peesblessure gehad. Ik heb in het begin van de blessure 10/15x laten laseren, wat goed werkte voor de zwelling. En daarna heb ik het los gelaten, omdat het heel veel tijd zou gaan kosten en de kliniek was niet per se optimistisch toen. Uiteindelijk heeft hij anderhalf jaar op de paddock gestaan. Toen kon ik pas weer écht opbouwen met de training en is hij genezen. Het is alweer een paar jaar geleden en hij is volledig hersteld.

Overigens heb ik hem in die tijd wel veel aandacht gegeven, omdat ik overtuigd ben dat het mentale stuk ook belangrijk is. Veel borstelbeurten, lekker kriebelen en masseren, gewoon samen zijn, klussen in en rond de paddock (dan komt hij altijd zo lief 'mee helpen' of bij me staan). Zijn vriendinnetje stond natuurlijk ook bij hem, zoals altijd.

Laat het los, zorg voor goede omstandigheden en wees er voor je paard. Sterkte!!



Bedankt voor je reactie! Wij denken erover om te laseren of een minipuls magneetveld theraphie. Of misschien een combinatie van beide. Aandacht krijgt ze genoeg. We proberen 2x per dag langs te gaan en lekker te gaan wandelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 08:52 



 
Profiel   

Ik ben erg enthousiast over het laseren, absolute aanrader was dat. De andere therapie, geen persoonlijke ervaring mee, maar zou er zeker voor gaan.

Fijn dat jullie ook veel aandacht geven. Ik ben zelf zwaar overtuigd dat jouw mentale ondersteuning jouw paard (of ander dier) enorm kan helpen. Ze voelen jouw intenties natuurlijk.

Het was écht een spannende periode, maar ben zo dankbaar dat ik hem die tijd gegeven heb. Ik heb er nu weer een toppaard aan. Hij loopt weer prima en zelfs het littekenweefsel is goed hersteld (dat bleek er nog wat te zitten, waardoor hij echt even een zwakke plek had). Maar nu, na jaren, nooit meer een kreupele pas gezien en op de echo ziet het er weer goed uit).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 09:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen