Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Paard heeft moeite met galop, wie haal je erbij?

 
Profiel   

Het kan heel goed zijn dat ik hem niet voldoende aan het werk zet tijdens het longeren. Ik longeer namelijk gewoon aan een touwhalster en dan laat ik hem veel schakelen en probeer hem wat met zijn hoofd naar binnen te vragen, maar dat laatste gaat nog niet vanzelf. Hij zakt dus wel gewoon goed in draf en galop.

Ik zal eens kijken of ik wat meer beeldmateriaal kan laten zien.

De bult is op de foto niet heel goed te zien. Het is ook niet schrikbarend groot, maar ik vind het zelf wel duidelijk zichtbaar.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 20:36 



 
Profiel   

Op net die plek heeft mijn draver dus ook een "bult".
Hij is er niet te gevoelig aan ofzo.
Zijn galop gaat nu ba wat training ook gewoon heel goed. Linksom doet die zowel aan de longe als onder zadel ook al stap-galop overgangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-23 21:39 



 
Profiel   

0000 schreef
Goed longeren is ook wel echt een vak apart hoor...ik zie véél paarden gelongeerd worden maar er zijn er maar weinig waarbij het meer is dan beweging geven. Een keer lesnemen daarin kan best leuk en effectief zijn!


Inderdaad, er zijn maar weinig mensen die een paard echt kunnen verbeteren aan de longe.

Zakken is leuk, maar zonder lengtebuiging en aanspanning train je eigenlijk niks.

Is de bult gevoelig? Bij twijfel gewoon altijd na laten kijken door de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 07:42 



 
Profiel   

Ik zou starten met gericht trainen, en als het jouzelf niet lukt onder goede begeleiding.
Als dat te weinig resultaat geeft zou ik ‘m door de molen halen op een goede kliniek, inderdaad SI, rug, achterknieen etc.
En testen op PSSM2 als je er daarmee ook niet uit komt.

Mijn nieuwe paard galoppeert ook heel raar aan de longe als hij zijn eigen ding kan doen, maar als hij gericht aan het werk is galoppeert hij prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 07:49 



 
Profiel   

Een bult of verdikking bij het lendenengebied kan ook een ophoping zijn door stress/pijn. Een paard hoort wel of niet aan de longe een normale galop te kunnen laten zien. Als je een paard zonder hulpstuk longeert en hij trekt een sprintje, of drukt de rug weg. Dan nog zou je een tact moeten zien en regelmatigheid. Kortom, een paard dat niet normaal galoppeert en waarbij de trainer twijfelt aan de juiste manier van trainen, zou ik eerst na laten kijken en vanuit daar een trainingsplan opstellen. Als je niet weet waar het probleem zit, kun je je training er ook niet op aanpassen. Ik heb al zoveel projecten gezien waarvan mensen zeiden ‘paard is ondeugend, niet goed getraind of opgevoed, die vervolgens allemaal een medisch probleem hadden. Liever 250,- kwijt aan DA kosten, dan aan trainingen en supplementen die achteraf niets uitmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:19 



 
Profiel   

Weet je, het is lastig te zeggen of het probleem rijtechnisch is of misschien toch fysiek.

Dat komt ook omdat je zo te lezen niet echt opgebouwd hebt.

Heb je al eens iemand met veel ervaring laten meekijken?

Eerst fysiek ongemak uitsluiten.

En bedenk dan dat goed trainen heel veel kan doen. Paarden zijn bewegingsdieren en met de juiste opbouw zullen ze hun lijf ook beter gaan gebruiken.

"If you want to improve the canter, you have to spend time in the canter" zei een Engelse trainer ooit tegen mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:48 



 
Profiel   

Dat zijn de lendenen. Er zijn wel meer paarden wat bol of strak in de lendenen. Zou kunnen dat hij daarom minder makkelijk galoppeert. Je kan met goed longeren hier al veel aan verbeteren maar de beste training zit toch onder het zadel. Maar je moet wel weten wat je doet. Vaak moet je een beetje verlicht zitten en eerst werken aan een zuivere tact en zorgen dat hij echt nageeft en over de rug springt. Ik had er eentje die echt als hertje galoppeerde, heel strak en bijna 2 tact. Is uiteindelijk helemaal goed gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 09:55 



 
Profiel   

Juist omdat ik er nog niet veel ‘training’ in heb zitten twijfel ik ook. Eerst trainde ik niet veel omdat hij jong was, daarna had ik het op een laag pitje staan omdat er ook veel ‘met de tijd’ makkelijker ging en ik zelf weinig tijd had en nu omdat ik niet weet of het iets is wat vanuit training beter moet worden of vanuit iets op een andere manier moet ‘losmaken’.

Want het lijkt mij dat de oplossing, losser worden moet zijn, tenzij het iets onoplosbaars is. En als ik het nu zeker(der) wil weten, moet hij uiteraard doorgelicht worden. Maar ik vraag me af in hoeverre dat nodig is omdat hij verder geen echte ongemakken toont. En hoe ik het lees zijn er een aantal die eerst medisch uit zouden sluiten en anderen die eerst de training zouden verbeteren om te zien of dat effect heeft. Maar misschien zijn beide opties wel gewoon ‘goed’?

Zijn ‘bult’ is niet gevoelig, maar heeft lijkt mij wel wat met het strak zijn (in de lendenen) te maken. Een van de osteopaten die er bij zijn geweest, zei dat het ook met de nieren te maken kon hebben. En het zal ook best allemaal met elkaar verbonden zijn, maar daarom vind ik het lastig om te bedenken waar ik nu moet beginnen.

Ik heb er nog geen deskundige bij gehad (dat is de vraag ook, wie laat ik er naar kijken?) en met hem al een tijdje geen les meer gehad. Wel in de tussentijd aan mijn eigen rijvaardigheid gewerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 10:47 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Op net die plek heeft mijn draver dus ook een "bult".
Hij is er niet te gevoelig aan ofzo.
Zijn galop gaat nu ba wat training ook gewoon heel goed. Linksom doet die zowel aan de longe als onder zadel ook al stap-galop overgangen.


Wat was voor jou de reden dat je koos voor fysiotherapie om dit probleem op te lossen? En na hoeveel tijd merkte je verschil? Hoe vaak trainde je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 10:48 



 
Profiel   

... dressuur kan zo leuk :j zijn: de ene school leert: als je de galop wil verbeteren: veel galopperen.
De andere school leert: als het dier nu in galop de rug wegdrukt, werk dan in stap en draf aan bekkenkanteling, ondertredend achterbeen en laat de galop voor wat het is. ;)
... voor beide opties is iets te zeggen - en het is wijsheid om de juiste keuze te kunnen maken. := :?

@TS: ik vind de rug van je paard er keurig uitzien. Topline syndroom is 'dus' niet aan de orde - maar het kan nog steeds een SI probleem zijn. Of nog iets anders.

Zou je op dit moment kiezen voor de richting 'kan ik het verbeteren met training' zou ik opteren voor de variant in stap en draf sterk maken van de achterhand, liefst met een instructrice die weet heeft van zaken rond revalidatie. (Dus niet 'als hij maar voorwaarts is dan is het goed': bekkenkanteling, verticale balans, 'buik'spieren trainen.)

Een goed gesprek met de DA / röntgenfoto's is ook een prima keuze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:14 



 
Profiel   

Maar als je maar 1 keer in de week rijdt en de rest van de tijd hem rondslingert, dan kan hij wel 8 jaar zijn, maar dan kan je er nog niet veel van verwachten toch?
Bedoel het niet banketstaaf, hoor! Serieuze overweging.
Als hij in de wei wel soepel beweegt, dan zou ik toch denken aan een gebrek aan balans en kracht. Ik zie ook niets geks aan die rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:20 



 
Profiel   

Er is ook geen "One size fits all".

Als ik dit zo lees dan zou ik eerst een ervaren trainer/ instructeur laten mee kijken naar de combinatie. Soms doet een beetje handigheid wonderen, soms ook niet..dan kan er verder gekeken worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 11:27 



 
Profiel   

Een "bult" op die plek en stijfheid kan ook wijzen op leverproblemen of maagzweren. Heb je dat al eens bekeken? Of bloedonderzoek gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 12:40 



 
Profiel   

Ik zou idd eens op het medische vlak kijken.

Maar je zegt dat er tuigerbloed in zit, paarden met veel tuigbloed hebben vaker moeite met de galop.
!x per jaar een osteopaat erbij zet niet zoveel zoden aan de dijk. Als er een probleem is, gaan een aantal sessies met een goede fysiotherapeut meer doen voor je paard.

Dan nog rijtechnisch: goed longeren is, zoals eerder gezegd een kunst apart. 't Is niet omdat hij de hals buigt dat hij het lijf ook goed gebruikt. En wil je daarmee echt effectief zijn, dan gaat longeerles helpen. Maar dan ook: 2 tot 3 keer per week longeren, 2 tot 3 keer per week rijden, en hem dan ook netjes bij elkaar rijden, stappen, draven, waarbij je let op de kwaliteit van de gang en de lengtebuiging. Beide kanten op met je buitenteugel de schouders recht voor de heupen plaatsen, met je binnenteugel en binnenbeen ruimte geven voor binnenachterbeen.
Overgangen netjes rijden, dus niet in draf vallen, maar actief aandraven, niet terug in stap vallen, maar ook die overgang aan elkaar, en actief naar de stap.
Pak wat wijken mee en als je kunt een schoudervoor, en als je elke overgang goed voor elkaar hebt, in de gang zelf tempowisselingen kunt rijden, je lengtebuiging is goed, dan gaat je impuls ook verbeteren en mijn ervaring is dat ze dan de galop ook gaan aanbieden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 13:16 



 
Profiel   

Ik zou zelf gewoon gaan lessen met het paard en in elk geval 3x per week gaan rijden / oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 13:20 



 
Profiel   

Ik zie ook niets geks aan deze rug.

Verder vind ik 1x per week rijden te weinig.
Na de training gaat het lichaam werken aan herstel van de spieren etcetera. Wacht je dan te lang met opnieuw trainen dan blijf je op hetzelfde punt van de vorige training of soms zelfs nog daaronder. Zo zul je nooit dat paard soepeler krijgen.

Dan er ook nog vanuit gaand dat degene die hem rijdt een handige ruiter is die als een fysiotherapeut voor je paard kan fungeren.

En trouwens… ik ben dus helemaal niet zo’n ruiter hoor. Heb er bij mijn paardje ook eens iemand een tijd bij gehad die me les gaf en hem voor me reed. Dat heeft alles opgelost waar ik tegenaan liep. Wel wist ik toen al dat hij medisch gezien helemaal goed was ook.

En zo’n osteo of fysio is prima hoor. Ben ik ook wel van maar die maakt dat paard los en als je hem dan zelf weer vast rijdt (ik zeg niet dat je dat doet hè maar kan) dan kun je dus iedere 3 weken zo’n osteo of fysio of wat ook erbij halen.

Als jij gewoon wel echt het gevoel hebt om toch foto’s te laten maken eerst dan zou ik dat wel doen persoonlijk. Het is altijd goed je gevoel te volgen en het is wel goed te weten dat het medisch gezien allemaal zou moeten kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 15:05 



 
Profiel   

Ilayla schreef
Art_Ificious schreef
Op net die plek heeft mijn draver dus ook een "bult".
Hij is er niet te gevoelig aan ofzo.
Zijn galop gaat nu ba wat training ook gewoon heel goed. Linksom doet die zowel aan de longe als onder zadel ook al stap-galop overgangen.


Wat was voor jou de reden dat je koos voor fysiotherapie om dit probleem op te lossen? En na hoeveel tijd merkte je verschil? Hoe vaak trainde je?

De reden dat ik voor een fysiotherapeut koos was op aanraden van toenmalige weidebazin. Dit ook omdat mijn paard op de track in galop zodanig hard gevallen was omdat hij de bocht rechts niet kon pakken dat ik er asap een peut of paat bij wou hebben.

De fysio heeft me ook goed begeleid bij de oefeningen. En op een 2 tal weken merkte je al dat mijn paard losser zat in zijn spieren.
Toen fysio terug kwam zei ze ook dat ik goed bezig ben geweest met de oefeningen. Dundee zat op de vorige vaste plekken al veel losser in z'n vel. En ook de buigingsoefeningen (hoofd tussen voorbenen etc) gingen vlotter.

Ik trainde vooral aan de hand elke week minimaal 3x soms kwartier soms half uur.
Maar soms stond hij ook wekenlang stil omwille van slecht weer of juist te heet weer en geen buitenpiste ge hebben.

Nu hij op stalling staat sinds januari train ik 4x per week. Onder zadel en aan de longe.

Aan de longe of aan de hand kan ik meer focussen op de juiste buiging van zijn lichaam en plaatsing van binnen achterbeen. Die moet hij onder de massa zetten maar rechtsom zet hij die graag buitenlangs het voorbeen. Onder het zadel is dit lastig te merken en dus vind ik het fijn om dat wel aan de longe/hand te kunnen bijschaven.

In januari nog een osteopaat erbij gehad hij had enkele blokkades maar verder was hij heel goed.
Afspraak met fysio staat ook weer gepland. (elke 6 maanden).

Ik heb tevens de galop in mijn training ook een aantal weken achterwege gelaten. Eerst gezorgd dat hij in draf zijn benen goed plaatste en niet versnelde naar draversdraf bij overgangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 16:04 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
... dressuur kan zo leuk :j zijn: de ene school leert: als je de galop wil verbeteren: veel galopperen.
De andere school leert: als het dier nu in galop de rug wegdrukt, werk dan in stap en draf aan bekkenkanteling, ondertredend achterbeen en laat de galop voor wat het is. ;)
... voor beide opties is iets te zeggen - en het is wijsheid om de juiste keuze te kunnen maken. := :?


Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten. Soms moet je eerst werken aan wat souplesse en kracht in een lagere gang voordat je verder kan. Opbouwen, sterker worden en uitbouwen tot je steeds meer (aan)kan.

En, een Fysio of osteopaat kan misschien wel goed werk doen. Als je vervolgens het lijf niet gaat gebruiken voor je doel is ook hun werk een beetje 'voor niks'.

Goed rijden heeft ook waarde voor het verbeteren van het lijf. Met de juiste oefeningen kan je ze los en soepel krijgen en houden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 19:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen