Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe in te schatten of ondergrond op buitenrit te hard is

 
Profiel   

In Nederland hebben we veel zandgrond en relatief zachte bodems, dus ik denk dan voornamelijk aan vakanties of uitjes in een ander land of een gebied dat je niet gewend bent. Hebben jullie een manier om in te schatten of een ondergrond geschikt is voor een drafje of galopje zonder belastend te zijn voor hoeven en gewrichten? Denk bv aan (erg) droge klei- of turfgronden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 22:31 



 
Profiel   

Serieus, je maakt je zorgen over klei/turfbodem...?
Dan zouden we hier nauwelijks buiten kunnen rijden. We rijden over rots lava etc...

Het lijkt me nogal duidelijk te merken hoe hard de bodem is waar je over rijdt, al was het alleen al aan het geluid van de hoefslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 22:37 



 
Profiel   

Ik ben niet in het buitenland geweest met mijn paard(en) maar een drafje kan met een gezond paard sowieso wel op een harder pad. Handgalopje op een verhard zandpaadje ook. Zoals met alles moet dat gewoon opgebouwd worden. Kiezels, stenen, kuilen vind ik een ander verhaal.


Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 16-04-23 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-23 22:41 



 
Profiel   

Als ik zie met welke regelmaat mijn paarden in galop over het klinkerpad in de paddock gaan, terwijl daar direct naast, zonder draadje, ook een onverhard stuk ligt met een zand/klei overgangsgrond. Dan zit ik me nu ook enigszins verbaasd af te vragen wat de oorsprong van jouw vraag is?

Als ik met mijn paard buiten ben/rijd dan merk ik aan zijn manier van lopen of het pad geschikt is voor wat ik hem vraag. Draven over een pad met puin in de toplaag vindt hij namelijk geen fijn plan, dan loopt hij voorzichtiger/op eieren.
In een mooie vlotte draf over een asfaltweg/klinkerweg heeft hij geen probleem mee.

Benieuwd naar de reden voor je vraag ts :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 11:29 



 
Profiel   

Ik galoppeer dus over puin paden heen. Maar dan hebben ze wel hun schoenen aan. ;)
En de mijne galopperen ook gerust aan op asfalt. Wij hebben hier alleen maar asfalt en mijn eigen idee is dan draf, maar dat is niet altijd hun idee. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 11:32 



 
Profiel   

Akshay schreef
Als ik zie met welke regelmaat mijn paarden in galop over het klinkerpad in de paddock gaan, terwijl daar direct naast, zonder draadje, ook een onverhard stuk ligt met een zand/klei overgangsgrond. Dan zit ik me nu ook enigszins verbaasd af te vragen wat de oorsprong van jouw vraag is?

Als ik met mijn paard buiten ben/rijd dan merk ik aan zijn manier van lopen of het pad geschikt is voor wat ik hem vraag. Draven over een pad met puin in de toplaag vindt hij namelijk geen fijn plan, dan loopt hij voorzichtiger/op eieren.
In een mooie vlotte draf over een asfaltweg/klinkerweg heeft hij geen probleem mee.

Benieuwd naar de reden voor je vraag ts :)


Er is niet echt een concrete aanleiding voor mijn vraag eerlijk gezegd, puur uit nieuwsgierigheid en een poging me wat te oriƫnteren. Ik verhuis binnenkort naar een land waar de bodem heel anders is dan wat ik gewend ben, en als ik van plan ben om over een paar jaar (mocht de gelegenheid er zijn) paarden te houden dan moet ik wel een beetje kennis van zaken hebben. Ik wil niet blindelings alleen afgaan op wat de buurman daar doet om maar zo te zeggen.

Goed, dit is allemaal erg voorbarig en ik heb verzorgpaarden genoeg gehad dus het is niet alsof ik niets weet, maar ik vraag altijd liever net te veel dan net te weinig. Gewoon, om te kijken hoe anderen dat doen of ermee om gaan. Dus vandaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 11:43 



 
Profiel   

Als je een paard koopt wat uit die omgeving komt is dat denk ik zomaar geen probleem. Die paarden zijn dan opgegroeid in die omstandigheden.
En dan nog verschilt het per individu natuurlijk wat ze "aankunnen"/comfortabel vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 11:49 



 
Profiel   

Hier gaan we verhard enkel in stap en draf maar als het aan de paarden ligt dan graag ook galop. Hier wel ijzers er onder overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 11:52 



 
Profiel   

Ruitertje991 schreef
Ik verhuis binnenkort naar een land waar de bodem heel anders is dan wat ik gewend ben, en als ik van plan ben om over een paar jaar (mocht de gelegenheid er zijn) paarden te houden dan moet ik wel een beetje kennis van zaken hebben. Ik wil niet blindelings alleen afgaan op wat de buurman daar doet om maar zo te zeggen.


Ik denk dat het domste is wat je kunt doen is NIET te doen wat je buren doen. Die hebben de ervaring en wonen er al langer.
Aan een eskimo vraag je ook niet wat je het beste in de hitte kunt doen, dus aan zandgrondmensen vragen wat je op berggrond moet doen is vrij onlogisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 12:07 



 
Profiel   

Een van mijn paarden is opgegroeid op 300 hectare in Portugal. Nou die draait zijn hoef echt nergens meer voor om! :D Daar kun je gerust mee over elke bodem crossen.

Ik heb paard gereden in zuid Frankrijk (buitenrit) en daar waren veel keien. Onze Nederlandse paarden vonden dat wel lastig dus enkel in stap en als het overzichtelijk was in draf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 12:36 



 
Profiel   

Is maar net wat ze gewend zijn. Hier kan ik in draf over asfalt of kiezelpad, of een pad met boomstronken (laatste 2 kan ook in galop). Je merkt snel genoeg aan je paard of het kan of niet.

Een paard dat altijd alleen maar over platte zandwegen loopt zal het idd snel moeilijk krijgen. Maar algemeen gezien is een grond niet snel te hard en is dat wel het geval dan neem je gewoon gas terug.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-23 13:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen