Mening gevraagd hoefstand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Mening gevraagd hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 20:04

Ik ben zeer tevreden met mijn hoefsmid, maar ik vind het toch een soort spannend dat ik zelf te weinig verstand heb over correcte hoefstanden. Vandaar dat ik me ben gaan inlezen over hoe een gezonde hoef er uit hoort te zien. Echter vind ik het nog lastig om de hoeven van mijn paard zelf te beoordelen. Wat vinden jullie van de stand van mijn paard zijn hoeven? Hoefsmid is nog geen 2 weken geleden geweest en komt elke 6-8 weken.

Rechter achterhoef
Afbeelding

Deze uit een beetje een rare hoek, misschien dat het wat vertekend
Afbeelding

Linker achterhoef
Afbeelding

Rechter voorvoet
Afbeelding

Afbeelding

0000
Berichten: 5471
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Mening gevraagd hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:06

Je hebt echt de gewrichten erbij nodig op de foto (kogel en pols/voorknie) om daar iets zinnigs over te zeggen...

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 20:08

Aan alleen de voeten kan je niet zien of alles in orde is.
Je hebt het hele been nodig en eigenlijk ook nog de beweging van het paard.
Ook is hoe de onderkant er uit ziet van belang of de voeten goed voor elkaar zijn.

Je kan wel zien dat er een half jaar iets echt veranderd is in het management aangezien het onderste deel van de voet echt anders is dan de boven kant.

Djorf_6
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-03-15

Re: Mening gevraagd hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-23 22:36

Ik zal later meer foto's maken. Klopt inderdaad, is toen een hoop veranderd in voer. Kunnen die groeiringen kwaad? Ook omdat het nieuwe er nogal "strak" uit ziet als dat logisch klinkt?

Hutcherson

Berichten: 7334
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Mening gevraagd hoefstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 23:46

Re achter foto 1 (ik kan niet goed zien of de foto precies recht van voren is gemaakt) lijkt alsof buitenkant meer uitgewaaierd is of binnenkant meer versleten is. Maar na 2 weken na smid lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Zij fotos lijkt op het eerste oog ietwat steil maar achter mag hij steiler dan voor (55-60 graden).
Links achter foto vind ik er goed uitzien. Lijkt wat lange draagwand te hebben (zou niet echt moeten horen na smidje) maar geen gebroken hoefas volgens mij.
Rechtervoorvoet weet iets schuin genomen die foto? Waardoor de hoef uitgewaaiert lijkt. Om hier echt wat van te vinden moet je het paard ook zien lopen.
Hoefstand laatste foto is goed. Mag 50-55 graden zijn. Lijkt op de verzenen buitenkant een scheur/gat/whatever te hebben met vuil.