Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard slaat hoef weg bij behandelen.

 
Profiel   

Hoi Bokkers,

Ik zit met iets in mijn maag. Onze Fries is gediagnosticeerd met straalkanker. Echt heel vervelend, maar we zijn het behandeltraject ingegaan.

Nu moeten we haar hoeven schoonmaken en vloeistof erin smeren. Het probleem is dat ze haar hoef niet meer makkelijk geeft. Zodra ik aanstalten maak om het been te pakken draait ze weg. Als het wel is gelukt en ik hou haar voet/been goed vast dan trekt ze net zo lang tot ze los is en slaat ze gericht. Waarschijnlijk gewoon door pijn. Maar de pijn verdwijnt door te behandelen, alleen ik vind het ontzettend eng om nu met haar hoef bezig te gaan. Ze staat ook nog eens op ijzers.

Vanavond trok ze haar been weg en sloeg ze gericht en raakte mijn hand. Zit nu een schaafwondje en zal wel wat blauw worden. Maar het kan ook erger natuurlijk. Hoe vliegen we dit aan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-23 21:17 



 
Profiel   

Ach wat sneu voor je paard en juou.
misschien met zijn 2en werken en been optillen met een halstertouw door de ene persoon.
dan ben je sterker en kan je hem makkelijker omhoog houden.
En dan de andere persoon behandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-23 21:19 



 
Profiel   

Mijn paard trekt zijn achter benen weg en slaat uit vanwege mijten/jeuk. Linksvoor een blessure waardoor hij zich bij rechtsvoor gewoon liet vallen.
Wij lossen het op door met 1 persoon die de hoef uitkrabt en een persoon die aan de voorkant snoepjes beloningen geeft. Ons paard was meer gefocust op snoep dan op de pijn of jeuk dus toen konden we langzaam zijn voeten weer oppakken en uitkrabben.

Door de positieve ervaring aan de voorkant vind hij het nu niet meer zo erg en zijn we maar 5 minuten bezig in plaats van 30. Heeft ons wel echt een hele lange tijd gekost. Soms heeft hij dagen dat het nog steeds niet gaat en dat kan heel frustrerend zijn maar we proberen altijd zo geduldig mogelijk met hem mee te werken omdat hij ook niet goed kan vertellen waar hij nu wel of niet last van heeft.

Op tiktok is er ook een account wat al langere tijd een paard met hoofcanker behandeld. Ze heeft er een speciale stellage voor. Ziet er een beetje sneu uit maar in die situatie is het de enige manier om op een veilige manier te behandelen. Het account heet doryboyrecovery. Wellicht staan er ook andere goede tips op voor behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-23 21:49 



 
Profiel   

Afleiden denk ik. En met halstertouw om het been om omhoog te houden. Wellicht is iets van pijnmedicatie of iets licht verdovends erop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-23 23:11 



 
Profiel   

Zet de voet op een bok. En véél belonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-23 23:32 



 

Ik sluit me aan bij de tips die al gegeven zijn, en wil je ook meegeven dat het jou kan helpen om jezelf bijna tegen het been aan te plakken als ze uithaalt. Het is een tegennatuurlijke reactie, want je deinst automatisch terug, maar als je dicht bij je paard blijft, echt ertegenaan blijft staan alsof je erin probeert te kruipen, kan ze je hooguit een duw geven met dat been, maar krijg je meestal geen klap van een hoef. En mocht je toch geraakt worden door een hoef, dan doet dat ook veel minder pijn dan wanneer ze al op volle kracht en snelheid zijn met uithalen. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-04-23 23:48 



 
Profiel   

Jaren terug (dat is bijna 20 jaar) had mijn oh zo brave BB ook straalkanker. Het paard waarvan ik de hoeven kon optillen en al zittend op mn poetsbox op schoot kon leggen om uit te krabben veranderde in een paard wat je de stal uit trapte als je alleen al probeerde erin te lopen met een hoevenkrabber. Was echt niet grappig meer . Ik heb regelmatig aan het winde een praam moeten gebruiken om t enigzins voor elkaar te krijgen. Mn hart brak want voor hem om zo te reageren had t echt pijn moeten hebben gedaan. En dan helpt een pijnstiller ook niet als je er in gaat zitten purren.maar het moest wel gebeuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 00:59 



 
Profiel   

Je kunt het met zn 2en proberen en met afleiding. Maar mocht dat niet werken zou ik voor de veiligheid een praam gebruiken als dit werkt bij je paard of haar wat sederen met bijv orale domosedan. Dit kun je bij de dierenarts halen. Ik heb paarden ook erg zen zien worden van Naf Magic (dacht ik, het is al even geleden). Je zou zoiets ook nog kunnen proberen, maar of dat in deze situatie genoeg gaat helpen, betwijfel ik.
En anders in overleg met de hoefsmid en dierenarts een ander traject inzetten, waarbij je thuis minder hoeft te doen. Want ik vrees dat dit van kwaad tot erger gaat als het pijnlijk blijft. Ze is ook niet gek natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-04-23 01:43 



 
Profiel   

Dank jullie wel! Het is gelukt en we kunnen nu haar hoef behandelen. We werken met z'n tweeën en met een touwtje. Mijn vader doet een touwtje om haar been en ik leid haar af met snoepjes zodat het been op getild kan worden. Dan ga ik met borstels en water de hoef schoonmaken, dan laten we het drogen en vervolgens de straalkanker vloeistof erop. In het begin is ze bang dat het pijn gaat doen waarschijnlijk want dan is ze nog wat onrustig voordat we begonnen zijn. Eenmaal afgeleid en met de borstels bezig gaat het top! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 10:00 



 

Wat fijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-04-23 10:04 



 
Profiel   

Super fijn en goed dat het nu wel lukt sterkte met de behandeling verder

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 10:44 



 
Profiel   

Fijn dat het gelukt is! Hopelijk gaat het snel beter

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 10:47 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Zet de voet op een bok. En véél belonen.

Maar het moet aan de onderkant behandeld worden, dat kan dan toch niet op een bok.Maar gelukkig heeft ts al een oplossing gevonden lees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 11:27 



 
Profiel   

Tuurlijk wel, je pakt de hoef of, zet de bok achter paard en legt hem erop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 12:28 



 
Profiel   

Het is al opgelost jongens! En het gaat nu zo goed dat het waarschijnlijk wel zonder touwtje kan! :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-05-23 12:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen