Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Probleem hoeven, hoefijzers nodig maar elke keer kwijt

 
Profiel   

Hello,

Ik heb hetvolgende probleem.

Het zit zo; mijn pony staat vierkant op ijzers. Zonder ijzers loopt die namelijk kreupel door 1 hoef.
Hij heeft een lichte stand afwijking aan z'n voorhoef. vorige jaar 9 wkn zonder ijzers gezet maar 9 wkn kreupel aan 1 kant. Het ijzer er weer onder en liep gelijk goed. Achter ijzer zijn overigens niet per se nodig maar omdat we best wel over de stenen komen heeft hij ze.

Nou zou je denken, fijn opgelost! maar.... de ijzers vliegen er aan alle kant vanaf.
De pony heeft zo'n vervelende hoeven, ze scheuren/brokkelen gauw af. waardoor de ijzers er als het waren gewoon onderuit vallen. soms 'clean' soms trapt die ze af met gevolgen van dien. Dit gebeurd meestal tussen de 3 dgn tot 3 wkn. Het maakt niet uit of de pony buiten staat, in de stal, springschoenen aan heeft, rent, of de hele dag staat te slapen. Op het moment dat hij op de stenen stapt en ik hoor een kleine verdachte afwijking dan weet ik dat het ijzer er binnen een week vanaf ligt.

Nu ben ik dus weer een ijzer kwijt (en andere dus hij loopt niet kreupel) en ik wordt er gek van.
Gelukkig is mijn hoefsmid er altijd zo en het is knap dat er nog iets onder krijgt.
Maar elke keer die nagels zijn niet goed voor die al zwakke hoeven lijkt mij.

Herkend iemand dit of heeft iemand hier ervaring mee? Wat zou ik nog kunnen doen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:27 



 
Profiel   

Hoe oud is je pony?

Zijn de hoeven droog?

Wat voor een ijzers heeft hij en hoe worden ze er onder geslagen? Heb je een foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:29 



 
Profiel   

Is het bekend waardoor hij kreupel loopt zonder ijzers? Zijn er wel eens röntgenfoto's gemaakt?

Wel eens een second opinion gevraagd over hoe de ijzers er onder zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:33 



 
Profiel   

Een andere hoefsmid zoeken. Ik ken een aantal paarden die dat probleem ook hadden, met een andere smid (vrijwel) niet meer.
En dan zeg ik niet dat je huidige smid niet goed is, maar bij zulke problemen heb je net even wat extra's nodig qua kennis en ervaring van een hoefsmid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:40 



 
Profiel   

Heb je altijd laten beslaan door dezelfde smid of ook door anderen?

Mijn springpaard had vroeger ijzers om scherp te kunnen zetten.
Ging al lange tijd goed.
Smid viel ernstig ziek uit en een ander nam waar.
Ik vond hem er al te krap opstaan, maar oke, blij dat hij gedaan werd.
Ijzer kwijt
Teruggezet, bleef wel weer zitten. Nog een keer door die man beslagen., weer een ijzer kwijt.
Ondertussen andere smid kunnen vinden, nooit meer een ijzer kwijt gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:45 



 
Profiel   

wat lastig zeg, duur grapje ook.

mijn pony heeft ook last van brokkelhoeven. Ze is gelukkig niet kreupel en kan prima zonder ijzers. Ik gaf haar biotine bij en smeerde de hoeven in met laurierzalf. Daardoor bleven ze wel wat soepeler.
Heb je wel eens aan plak ijzers gedacht? of hoefschoenen?

misschien heb je hier wat aan: https://www.hoofwear.com/plakbeslag

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-23 17:47 



 
Profiel   

Pony wordt 9 volgende maand.
Ja zijn droog, wordt met 6 nagels en 2lippen voor beslagen.

Hij loopt dus kreupel door die stand afwijking. Dit is zo ook zichtbaar en vooral zonder ijzer. In overleg met de da toen ijzers geprobeerd en dat ging goed. Ik heb andere hoefsmeden die op stal kwamen wel eens om meningen gevraagd zagen niets bijzonders. ‘Net beslagen’ en dat is ook tot er weer zoon periode aankomt.

Dit is zijn 4e hoefsmid, de eerste kwakte hem tegen de stal aan toen die erg jong was, de 2 sloeg er een vijl op kapot, de 3e was niks mis mee duurde alleen elke keer 3wkn voordat die kon komen. Die ik nu heb is er binnen paar dagen altijd. Nooit problemen mee gehad en gezien zijn eerdere ervaringen is die nogal huiverig dus ik ben blij dat het goed gaat. Hij reageert trouwens niet op het beslag wat eronder gaat maar hoe de persoon in zijn buurt is, als die erg dominant overkomt kan die slaan uit angst.

Ik heb toevallig wel een mailtje gedaan naar die hoefwear. Hoefschoen als dat werkt ja.. maar hij moet aan dat ene voetje wel 24/7 aan denk ik.. die andere 3 kan best zonder. Dus ik dacht ga die vast mailen kijken wat ze zeggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 07:14 



 
Profiel   

Hier diverse paarden gehad met dezelfde smid en nooit een ijzer kwijt. Met mijn huidige paard kreeg hij het voor elkaar na 3 weken z’n ijzers eronder uit te mikken. Uiteindelijk geswitcht van smid. Die heeft hem 2 keer bekapt en z’n hoeven naar de gvd geholpen. Weer gewisseld en nu een dik 1,5 jaar verder icm biotine voeren staat hij nu 12 weken op ijzers met 4 nagels per hoef. Ik sta echt perplex. Smid is wel 2 keer nog langs geweest om te beoordelen of we de periode nog konden rekken. Zijn hoeven groeien zo ontzettend traag dat we dus tegen het probleem aan liepen dat hij te dicht op de oude gaten moest nagelen. Wat weer brokkel hoeven tot gevolg had en we bijna geen ijzer er meer onder konden zetten.

Is het misschien een idee om met 4 nagels het ijzer vast te zetten en na 3 weken nog 2 nagels erbij te zetten? Of zodra je een los ijzer hoort. Ik ben een beetje van mijn ‘iedere 6/8 weken nieuwe ijzers’ geloof afgestapt en bekijk hoe de hoef op het ijzer staat in overleg met de smid.

Mijn eerste smid was echt geen slechte smid, maar dus geen match met dit paard. Hij hield graag een iets langere tak, wat niet werkte bij dit paard.


Laatst bijgewerkt door billy3105 op 07-05-23 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 07:40 



 
Profiel   

Ga naar Hoofwear, die zijn geweldig!
Kunnen goed naar de hoefstand kijken, evt met op maat gemaakt plakbeslag of hoefschoenen werken.
Werkt samen met faculteit diergeneeskunde, doet hoefrevalidaties en heeft een opleidingscentrum.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 07:45 



 
Profiel   

Als de hoeven droog zijn dan kun je dit al ondersteunen door ze iedere dag even af te spuiten zodat er meer vocht in komt. En ondersteunen van binnenuit met biotine.

Die ijzers met twee lippen, heeft dat een reden? Want ik heb wel vaker gezien dat dat niet goed gaat en de hoeven daar ook niet beter van worden. Ik zou dan eerder voor een simpel ijzer gaan en zorgen dat de takken achter na het beslaan niet te ver uitsteken. Eventueel de smid dan liever iets eerder laten komen steeds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 07:58 



 
Profiel   

Ik ben wel heel benieuwd naar een foto van de hoeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 08:04 



 
Profiel   

Wat doet je hoefsmid eraan? Als die blijft doen wat die doet, blijf je krijgen wat je krijgt.

Eerst dacht ik bij mijn paard ook dat het niet uitmaakt waar ze staat en hoe actief ze is, ze trapt ze er toch wel onderuit. Maar dat was dus niet. De pensionhouder kwam met het idee om haar in een andere groep te zetten. Een iets rustigere groep op een net iets kleinere wei en bam, bleek uiteindelijk toch wel een deel van de oplossing te zijn.

Ook springschoenen heb ik een paar van versleten voor ik tot het juiste merk kwam dat wel effect had.

Het kan dus wel een kwestie zijn van heel uitproberen, uitvogelen, weer opnieuw iets testen, ... voordat je een combinatie vindt die goed werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 08:31 



 
Profiel   

Met dit weer droge hoeven hebben is denk ik erg onmogelijk, tenzij je paard alleen maar op beton staat. Brokkelhoeven worden meestal veroorzaakt door een te lange hoefwand die gaat splijten, iets wat veel mensen niet weten. Smeren en natmaken heeft dan niet veel zin helaas..

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 12:23 



 
Profiel   

@billy3105, Ik ga dat eens vragen. Extra nagels.

Die dubbele lip is omdat ze dan meer grip hadden en beter afrolling geloof ik. Is al lang geleden. Ik ga dit navragen want weet niet meer zeker.

@macs Hoofwear wacht ik nog op antw op. Heb je er ervaring mee?

@gini mijn pony is van naar de wei rennen in groepsweidegang naar een privé wei gegaan en aan de hand wegbrengen. Dan zou rustiger moeten gaan.

Wat ik me ook ineens bedenk en dat zal ook niet goed ervoor zijn is dat als we buiten rijden ( meestal) en hij komt iets spannend tegen dan gaat die heel deftig lopen zeg maar (tis een haflinger hè haha) maar heb wel eens gedacht dat hij het als ware eruit hamert die nagels, zelf met zijn gestamp. Of moet dat niet kunnen.

Dit is nu een periode… kan goed zijn dat die over 2 maanden wel ineens 12wkn die ijzers eronder kan houden. Het oogt wat droog de hoef maar zou het juist te vochtig zijn? Klinkt onlogisch denk… maar genoeg modder buiten de afgelopen tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-23 12:37 



 
Profiel   

Twaalf weken een ijzer onder een hoef?

Ben ook heel benieuwd naar de hoeven, en eigenlijk de hele staat van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 19:43 



 
Profiel   

12 weken is te lang inderdaad, 6 tot 8 weken is normaal en zou ik met ijzers ook echt niet overheen gaan want anders krijg je ook te grote stand veranderingen.

Bij een paard met ijzers maakt de zool natuurlijk geen contact met de grond en kan zo geen vocht opnemen dus dan moet het wel heel erg nat zijn waar hij staat wil de hoef er wat aan hebben.

Dat buitenrijden heeft er niet mee te maken, dat moet een ijzer gewoon kunnen hebben. Maar die dubbellips daar heb ik al veel ellende van gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 07:33 



 
Profiel   

Eens goed kritisch kijken naar de hoeven, de bekapping en de voeding van de pony. Als de hoefkwaliteit zo slecht is heeft dat vaak met voeding te doen, gezonde hoeven komen van binnenuit. Hoofwear benaderen is een goede stap, zou zelf denk ik voor kunststof plakbeslag gaan na een goede bekapping todat de hoeven dusdanig zijn hersteld dat hij zonder kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 07:39 



 
Profiel   

Twee lippen voor moet je niet willen.
Tenzij het absoluut noodzakelijk is en tijdelijk wordt toegepast.
Het belemmerd juist het afrollen. En kan zo allerlei problemen in het hoefnechanisme veroorzaken.

Meestal is het onkunde van een smid om twee lippen te gebruiken en /of te verbloemen dat de smid normale ijzers er niet goed onder kan krijgen.

Wij hadden er eentje die nogal ongeduldig was, op stal, in de trailer, ze schraapte haar voorvoet heel kort. Die is op een lip loos ijzertje gezet door onze smid en er is geen ijzer onderweg gegaan.
Niet op een natte weide en niet op bevroren ondergrond.

Smeer de hoeven eens in met Duo Hoef. Je zult versteld staan van het effect.
In het begin 2x daags gebruiken en daarna 1x per dag naar 1x per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 07:45 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Ik ben wel heel benieuwd naar een foto van de hoeven.


Ik ook. Mijn gevoel zegt namelijk iets wat niet op te lossen is met toeters en bellen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 08:04 



 
Profiel   

neem eens contact op met Gary stals om te beoordelen of een plakijzer een oplossing zou kunnen zijn?
In principe, als je handig genoeg bent zou je die er zelf weer kunnen onder zetten als ze er eens zouden afliggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 08:15 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Cowgirl schreef
Ik ben wel heel benieuwd naar een foto van de hoeven.


Ik ook. Mijn gevoel zegt namelijk iets wat niet op te lossen is met toeters en bellen ;)


Dat gevoel heb ik dus ook.
Alleen jammer dat er nog geen foto's zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:38 



 
Profiel   

Ts ga je nog foto’s plaatsen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-23 05:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen