Paard trapt ijzer er af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 10:16

xSCWx schreef:
Het zware beslag was medisch, daar was simpelweg geen andere oplossing voor. Dat beslag bleef ook prima zitten totdat hij de weide op ging. Alles is in overleg gegaan met dierenarts en hoefsmid. Normale ijzers blijven bij hem ook prima zitten, hij heeft goede stevige hoeven. Alleen nu dat ene ijzer zo vaak is afgetrapt is die hoef een gatenkaas en dat is nu even heel moeilijk, zeker nu we het moeten weken en dus nog meer verzwakken allemaal. Hij staat heel vaak met zijn ene voet op zijn andere voet, zowel voor als achter. Hij is jong en lomp, hij weet niet waar hij zijn benen laat. Met balkjes lopen gaat hij ook standaard eerst 3x er bovenop staan voordat hij zich beseft dat hij er óverheen moet. Dusja, noem dat neurologisch, ik noem het lomp. We zullen ermee moeten dealen.


Als je goed gelezen had kan het ook scheefheid zijn he, niet direct neurologisch. Gezien de zin die ik dik gedrukt heb gemaakt denk ik zeker wel neurologisch maar zoals er al aangegeven is ben je onwijs hardleers. Staan heel veel goede adviezen tussen die veel minder schade maken aan de voeten. Denk ook idd dat je een heel lomp paard heb en dat de orthopeed van Utrecht een sukkel is die dit niet weet :)
Succes hoop dat je paard niet valt over de balkjes die je neerleg als je er opzit bijv.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 12:01

Ik kan je zeker moed inpraten.
Voor onze Brix zagen we in januari 2022 eigenlijk geen toekomst meer. We zijn toen bij Klaas Feuth terecht gekomen om zijn ijzers er af te laten halen, zijn mening te vragen en een behandelplan te starten. Iedereen zei "Deze mag nooit van de ijzers af, dan gaat hij dood" Maar ja, aan het randje van de dood stond hij toch al met ijzers, want hij functioneerde niet meer. Nu, juni 2023 start hij (blootsvoets) weer Z tussen de paarden. Dus ik raad je met KLEM aan om een afspraak te maken met Klaas Feuth. Ik geloof in ijzers als ze nodig zijn. Ik geloof in bloten voeten als ze nodig zijn. Ik geloof aan loslaten van je ingeslagen pas als dat nodig is.

https://www.hoofwear.com/hoefgezondheid


xSCWx schreef:
Kan iemand me nog even wat moed inpraten... Ik ben zo moedeloos ervan... Nadat het ijzer er zo vaak af had gelegen eindelijk een lichtpuntje bij de vorige beurt; het zware medisch beslag mocht eraf en op een licht zooltje na alles weer goed. Ijzer zat vast als een rots, er scheen weer een zonnetje door de wolken en alles leek goed. Tot vorige week; ineens kreupel. Het bleek een flinke hoefzweer te zijn, deze is eruit gesneden en meneer was de dag erna zo blij dat hij de paddock rond bokte. Helaas was dat van korte duur. 3 dagen na het uitsnijden van de hoefzweer zag ik hem weer omhoog staan met zijn been, ik gaf hem een duwtje zodat hij zijn voet neerzette en ik zie de pus uit de uitgescheurde nagelgaten naar buiten druipen. Dus weer in nat verband, vandaag verband eraf, even stukje gewandeld om de hoofden leeg je maken; ijzer los %) Gelukkig moesten we het verband er toch nog omleggen dus maakt het voor nu niet zoveel uit. Maar echt, ik word er moedeloos van, ik wil eigenlijk opgeven. Vandaag met verband aanleggen wilde hij ook compleet niet meewerken, we zijn een uur (!) bezig geweest... Hij wilde zijn been echt niet geven. Hij wordt zo chagrijnig van dat stil staan. Het lijkt ook wel alsof zijn hoef maar niet groeit, gaat zoooo langzaam, wat ik hem ook bijgeef (biotine, marstall hoof regulator, ... ik mis vast nog wat). Heeft iemand nog tips of bemoedigende woorden want ik ben momenteel aan het eind van mijn latijn...

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 12:58

@rien10 dankjewel ik neem het mee! Fijn dat het bij jullie goed is gekomen.

Ik trek me verder terug uit dit topic. Bedankt iedereen voor alle goede tips ook via pb!
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 04-07-23 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard trapt ijzer er af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:04

Ook als het neurologisch is, kan Klaas dingen voor je doen. Want die hoef moet verbeteren, ongeacht de oorzaak.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:32

xSCWx schreef:
Ik trek me verder terug uit dit topic. Bedankt iedereen voor alle goede tips ook via pb!


Typisch weer dit.. zonde voor je paard. Als je een traject hebt ingezet wat niet blijkt te werken dan wordt het tijd om verder te kijken..

Tegenwoordig zijn er gewoon heel erg veel smeden die gewoon ronduit slecht bekappen en vervolgens met een hoop kunst en vliegwerk en nog meer ijzers een slechte bekapping proberen te fixen. Je zult de eerste niet zijn..

Ik heb op het punt gestaan mijn paard in te laten slapen. Na een goede bekapper gevonden te hebben heeft hij nog jaren in goede gezondheid mogen leven ondanks het ultimatum voor inslapen al gesteld was en hij toen al een jaar af en aan kreupel was. Nu bekap ik zelf. Ik wil dat niet nog een keer mee hoeven maken.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 04-07-23 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard trapt ijzer er af

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-23 13:34

Wat jammer TS. Je blijft verstoken van goede informatie op die manier, en degenen die je van informatie hebben voorzien, en het beste met jou en je paard voorhebben, blijven nu niet op de hoogte hoe het met hem gaat. Een gemiste kas mijns inziens.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Paard trapt ijzer er af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-23 14:23

Ik denk dat ik het gewoon niet goed uitgelegd krijg en dan lijkt het me op dit punt het verstandigste me terug te trekken uit dit topic.

Ik neem al jullie adviezen en tips zeker wel mee! Bedankt daarvoor. Het komt wel goed.