Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard trapt ijzer er af

 
Profiel   

Mijn smid gebruikt een slijpijzer om dit soort randjes diagonaal af te slijpen ( voor hij ze eronder slaat natuurlijk) zo glijdt je paard van het ijzer af als hij het op het randje probeert te staan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 11:30 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
MarjanB schreef
Een paard moet ook lopen voor het herstel van de voet.. dus binnen houden is ook niks. Ik zou echt even naar plak beslag kijken. Ik betaal 65 euro voor alleen voor. Dus kost echt niet de wereld. Doe er zo’n 2 a 3 rondes mee

Hier gaf de smid ooit eens aan dat met plak beslag ook stukken los getrokken kunnen worden. Dus dat dat niet altijd gaat werken.
Maar die ervaring heb jij dus niet begrijp ik?

Hier ons paard op glushu’s gehad en tegen het einde (8wkn) heeft hij ze wel eens afgetrapt omdat het al wat los kwam maar helemaal niks aan schade aan de voet omdat het aan de buitenkant een groot opperlak heeft waar de verlijming zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 11:51 



 
Profiel   

Het ligt bij plakbeslag echt aan welke je hebt.. bij die van mij hadden ze op de kliniek het fout gedaan.. met als resultaat halve hoef weg. Maar nu al een jaar de Duplo en soms laat een lipje los en dan plak ik die zelf weer vast. Hoefwand is nog geen 1 keer beschadigd geraakt door de Duplo want ze zitten gewoon met secondelijm vast :D bij de ijzers die met twee componenten kit worden geplakt is dat risico veel groter.

Stand van de voet is nog niet optimaal maar zal het topic niet over nemen met het hoeven drama dat we hier hebben gehad _O-
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:28 



 
Profiel   

@Marjan, jawel deel alsjeblieft je ervaring (of link naar topic?). Ik wil het graag weten.

Het probleem is dat plak beslag niet gaat met het zooltje wat hij heeft. Hij hoeft geen ijzer te hebben, die zit er alleen onder om het zooltje op zijn plek te houden.

Ik heb besloten mijn paard van de weide af te halen en hem enkele uren op een postzegel te zetten zonder ander paard erbij (wel binnen zicht) zodat hij zichzelf heel houdt. Heel erg balen want ik heb een prachtig stuk land ter beschikking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:34 



 
Profiel   

Vraag je smid eens of ie het randje niet wil proberen! Dat maakt bij ons echt een wereld van verschil!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 12:38 



 
Profiel   

Je zou even contact op kunnen nemen met Lennart denkhaus. Wellicht dat hier ook een zooltje onder kan :)

Hoe het ooit begon en tussendoor een keer
[ img ]
Het kliniek beslag voor ze op de Duplo ging
[ img ]
De schade na het verwijderen van het beslag
[ img ]
[ img ]
Met Duplo na fout kliniek
[ img ]
[ img ]
Tussendoor nog een keer op gips om de stand te verbeteren
[ img ]
[ img ]
En 2 maand terug
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 13:21 



 
Profiel   

Zo die is mooi verbeterd zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:19 



 
Profiel   

wow...wat een weg heeft die gegaan.
En dan krijg je toch echt een hartverzakking als je dan die hoef ziet daar waar het foute plak beslag er af is gegaan.

Denk dat mijn smid zoiets heeft gezien/gehoord en daarom net zo happig was op plakken.

Ik heb een paard ook op kunststof gehad, easy walkers en toen die moeilijker aan te komen waren duplo's maar die werden genageld.
Easy walkers konden dicht met een zooltje want dat werd in de winter gedaan ivm sneeuw.
Duplo geloof ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:22 



 
Profiel   

xSCWx schreef
@Marjan, jawel deel alsjeblieft je ervaring (of link naar topic?). Ik wil het graag weten.

Het probleem is dat plak beslag niet gaat met het zooltje wat hij heeft. Hij hoeft geen ijzer te hebben, die zit er alleen onder om het zooltje op zijn plek te houden.

Ik heb besloten mijn paard van de weide af te halen en hem enkele uren op een postzegel te zetten zonder ander paard erbij (wel binnen zicht) zodat hij zichzelf heel houdt. Heel erg balen want ik heb een prachtig stuk land ter beschikking.


Wat zou dat zooltje moeten gaan oplossen dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 14:28 



 
Profiel   

Hij staat te laag op zijn hielen dus het zooltje is aan de achterkant hoger. Dat lost op dat hij geen pees probleem krijgt door overstrekking. De hiel groeit wel weer maar dat duurt even.

@Marjanb bedankt voor je ervaring, wat een lange weg zeg, fijn dat het nu goed gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:01 



 
Profiel   

Ah dat verklaart het ruime ijzer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:07 



 
Profiel   

Is de hiel echt te laag? Of is hij ondergeschoven? Echt te lage Hielen zie je namelijk bijna nooit. Ondergeschoven veel te vaak, maar dat komt juist doordat de hiel te lang gelaten wordt. Door allerlei lapmiddelen wordt het dan juist alleen maar erger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:20 



 
Profiel   

Eigenlijk dus hetzelfde als bij die van mij, heb dat eerst ook met een wig zooltje geprobeerd maar loste idd niks op. Goed bekappen en teen inkorten en vooral ook goed naar de steunsels kijken. Weet niet in welke omgeving je woont ts?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:30 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Eigenlijk dus hetzelfde als bij die van mij, heb dat eerst ook met een wig zooltje geprobeerd maar loste idd niks op. Goed bekappen en teen inkorten en vooral ook goed naar de steunsels kijken. Weet niet in welke omgeving je woont ts?


Een goede bekapping lost 99% van de gevallen op. Helaas zijn er erg weinig mensen die echt goed kunnen bekappen. Dat gaat je opvallen zodra je zelf weet waar je het over hebt. Echt tenenkrommend hoe er bekapt wordt door sommige smeden/bekappers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-23 15:37 



 
Profiel   

Kan iemand me nog even wat moed inpraten... Ik ben zo moedeloos ervan... Nadat het ijzer er zo vaak af had gelegen eindelijk een lichtpuntje bij de vorige beurt; het zware medisch beslag mocht eraf en op een licht zooltje na alles weer goed. Ijzer zat vast als een rots, er scheen weer een zonnetje door de wolken en alles leek goed. Tot vorige week; ineens kreupel. Het bleek een flinke hoefzweer te zijn, deze is eruit gesneden en meneer was de dag erna zo blij dat hij de paddock rond bokte. Helaas was dat van korte duur. 3 dagen na het uitsnijden van de hoefzweer zag ik hem weer omhoog staan met zijn been, ik gaf hem een duwtje zodat hij zijn voet neerzette en ik zie de pus uit de uitgescheurde nagelgaten naar buiten druipen. Dus weer in nat verband, vandaag verband eraf, even stukje gewandeld om de hoofden leeg je maken; ijzer los %) Gelukkig moesten we het verband er toch nog omleggen dus maakt het voor nu niet zoveel uit. Maar echt, ik word er moedeloos van, ik wil eigenlijk opgeven. Vandaag met verband aanleggen wilde hij ook compleet niet meewerken, we zijn een uur (!) bezig geweest... Hij wilde zijn been echt niet geven. Hij wordt zo chagrijnig van dat stil staan. Het lijkt ook wel alsof zijn hoef maar niet groeit, gaat zoooo langzaam, wat ik hem ook bijgeef (biotine, marstall hoof regulator, ... ik mis vast nog wat). Heeft iemand nog tips of bemoedigende woorden want ik ben momenteel aan het eind van mijn latijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 20:31 



 
Profiel   

Kijk toch eens naar plak beslag.. waar kom je vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 20:39 



 
Profiel   

Heb je je al eens bij Heleen Davies geinformeerd? Op haar site staat ook van alles over probleemhoeven. Ondergeschoven hielen zijn met correct bekappen wel te verhelpen. Zolang de bekapping niet frequent en correct wordt gedaan (dat is dus iets anders dan kort...) is ondergeschoven niet met een zooltje op te lossen.
Hoefgroei is een combipakket; zool, straal, belasting, voeding, het draagt allemaal bij aan hoefgroei. Wellicht dat de boeken van Remco Sikkel ook interessant zijn om te lezen, ook al gaan die niet specifiek over de problemen met je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 20:52 



 

Lindsey_99 schreef
Heb je je al eens bij Heleen Davies geinformeerd? Op haar site staat ook van alles over probleemhoeven. Ondergeschoven hielen zijn met correct bekappen wel te verhelpen. Zolang de bekapping niet frequent en correct wordt gedaan (dat is dus iets anders dan kort...) is ondergeschoven niet met een zooltje op te lossen.
Hoefgroei is een combipakket; zool, straal, belasting, voeding, het draagt allemaal bij aan hoefgroei. Wellicht dat de boeken van Remco Sikkel ook interessant zijn om te lezen, ook al gaan die niet specifiek over de problemen met je paard.
Ik zou het ook eerder zoeken in het bekappen dan in het beslaan inderdaad, en als je dan laat beslaan, zorg dat het ijzers zijn die geschikt zijn voor de hoeven van je paard.

Het "normale" beslag dat je in Nederland ziet, is vaak veel te zwaar voor volbloedhoeven, helemaal als de hoeven dus al verzwakt zijn. Zelfs de stalen ijzers zijn lang niet zo grof en zwaar als de normale ijzers in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 21:05 



 
Profiel   

Als je ze snel wilt laten groeien, zou ik Kevin Bacon hoof solution (de emmer met mini brokjes) geven.
Werkt echt zoveel beter als biotine!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 21:14 



 
Profiel   

Mkango schreef
Lindsey_99 schreef
Heb je je al eens bij Heleen Davies geinformeerd? Op haar site staat ook van alles over probleemhoeven. Ondergeschoven hielen zijn met correct bekappen wel te verhelpen. Zolang de bekapping niet frequent en correct wordt gedaan (dat is dus iets anders dan kort...) is ondergeschoven niet met een zooltje op te lossen.
Hoefgroei is een combipakket; zool, straal, belasting, voeding, het draagt allemaal bij aan hoefgroei. Wellicht dat de boeken van Remco Sikkel ook interessant zijn om te lezen, ook al gaan die niet specifiek over de problemen met je paard.
Ik zou het ook eerder zoeken in het bekappen dan in het beslaan inderdaad, en als je dan laat beslaan, zorg dat het ijzers zijn die geschikt zijn voor de hoeven van je paard.

Het "normale" beslag dat je in Nederland ziet, is vaak veel te zwaar voor volbloedhoeven, helemaal als de hoeven dus al verzwakt zijn. Zelfs de stalen ijzers zijn lang niet zo grof en zwaar als de normale ijzers in Nederland.

Tja dat had ik half mei ook al gezegd 8-) als je doet wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg…

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 22:07 



 
Profiel   

Als je paard zovaak een ijzer aftrap word vaak naar het beslag gewezen of de hoefsmid maar de orthopeed in Utrecht vertelde mij het volgende toen ik met exact hetzelfde probleem daar kwam:
Iedereen zoekt het probleem bij de hoefsmid, het verkeerde beslag en noem maar op, alleen niemand kijkt naar het hele paard. Hoe beweegt het paard en waarom doet hij het? Hij zei paarden die veelvuldig aftrappen zijn eigenlijk altijd scheef in hun lijf of neurologisch niet in orde.

Een ijzer eens in de zoveel keer af is geen probleem maar idd zoveel keer per week is niet oké en heeft een zooltje ook geen zin. Plakbeslag is echt in 101 vormen te verkrijgen, weet zeker dat daar iets te vinden is voor je. Glushue bijv. Kan je alsnog een zooltje er in maken of dallmer plak beslag.

Mijn eigen merrie trapte in nog geen 2 weken tijd 5x een ijzer er onder vandaan en achteraf bleek het logisch, ze had ernstige ecvm waardoor ze neurologisch niet oke was en op haar eigen voeten stond.
Lompe of onhandige paarden bestaan niet..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 22:52 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Mkango schreef
Ik zou het ook eerder zoeken in het bekappen dan in het beslaan inderdaad, en als je dan laat beslaan, zorg dat het ijzers zijn die geschikt zijn voor de hoeven van je paard.

Het "normale" beslag dat je in Nederland ziet, is vaak veel te zwaar voor volbloedhoeven, helemaal als de hoeven dus al verzwakt zijn. Zelfs de stalen ijzers zijn lang niet zo grof en zwaar als de normale ijzers in Nederland.

Tja dat had ik half mei ook al gezegd 8-) als je doet wat je altijd deed krijg je wat je altijd kreeg…

Waanzinnig hardnekkig. Arm paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-23 23:01 



 
Profiel   

Ik vind de laatste reacties nou niet erg vriendelijk naar iemand die vanwege peesproblemen het advies krijgt van een dierenarts om dit te doen :o .

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-23 00:06 



 
Profiel   

Het zware beslag was medisch, daar was simpelweg geen andere oplossing voor. Dat beslag bleef ook prima zitten totdat hij de weide op ging. Alles is in overleg gegaan met dierenarts en hoefsmid. Normale ijzers blijven bij hem ook prima zitten, hij heeft goede stevige hoeven. Alleen nu dat ene ijzer zo vaak is afgetrapt is die hoef een gatenkaas en dat is nu even heel moeilijk, zeker nu we het moeten weken en dus nog meer verzwakken allemaal. Hij staat heel vaak met zijn ene voet op zijn andere voet, zowel voor als achter. Hij is jong en lomp, hij weet niet waar hij zijn benen laat. Met balkjes lopen gaat hij ook standaard eerst 3x er bovenop staan voordat hij zich beseft dat hij er óverheen moet. Dusja, noem dat neurologisch, ik noem het lomp. We zullen ermee moeten dealen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-23 07:42 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
xSCWx schreef
@Marjan, jawel deel alsjeblieft je ervaring (of link naar topic?). Ik wil het graag weten.

Het probleem is dat plak beslag niet gaat met het zooltje wat hij heeft. Hij hoeft geen ijzer te hebben, die zit er alleen onder om het zooltje op zijn plek te houden.

Ik heb besloten mijn paard van de weide af te halen en hem enkele uren op een postzegel te zetten zonder ander paard erbij (wel binnen zicht) zodat hij zichzelf heel houdt. Heel erg balen want ik heb een prachtig stuk land ter beschikking.


Wat zou dat zooltje moeten gaan oplossen dan?

Klaas Feuth maakt kunststof beslag uit een 3-D printer. Volledig op het paard afgestemd. Dat zou een oplossing kunnen zijn.
Anders naar Antoon of Rob van Nassau. In de tijd dat wij klant bij Rob van Nassau waren hadden wij nooit een afgetrapt ijzer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-23 08:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 57 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen