Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mening wbt hoeven gevraagd.

 
Profiel   

Ik ben erg benieuwd wat jullie van onderstaande hoeven vinden.

Om meteen wat informatie te geven. Sinds oktober heb ik een andere hoefsmid en pony word iedere 4 weken bekapt. Op de foto's is de bekapping 3 weken terug.

Pony staat dag en nacht op een zandpaddock met schuilstal zonder bodembedekking.

Hij heeft pssm1 en loopt geregeld gevoelig op steentjes. Hoefschoenen geven wel iets verbetering hiermee. Dieet is afgestemd op de pssm, dwz afgewogen getest hooi, sojaschroot, wat mijten zero en supplementen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.

Linksvoor
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Rechtsvoor
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Vooraanzicht
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 18:23 



 
Profiel   

Hij staat vrij laag/plat op zijn verzenen waardoor ik wel snap dat hij gevoelig loopt.
Daarnaast flaired hij van voor, de toon komt omhoog, waardoor je een ongelijke drukpuntbelasting krijgt.
Waarom gaat je pony om de 4 weken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 18:28 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Hij staat vrij laag/plat op zijn verzenen waardoor ik wel snap dat hij gevoelig loopt.
Daarnaast flaired hij van voor, de toon komt omhoog, waardoor je een ongelijke drukpuntbelasting krijgt.
Waarom gaat je pony om de 4 weken?


Hij gaat om de 4 weken zodat er minder grote aanpassingen gedaan hoeven te worden. Zijn hoeven en dan vooral de steunsels groeien flink.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 19:36 



 
Profiel   

Om de 4 weken bekappen is toch puur geld weggooien volgens mij… wacht wat langer en het gevoelig lopen zal ook beter worden.

Voor de rest ziet het er best ok uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 19:47 



 
Profiel   

Ik zit ook op 4 weken momenteel want het groeit zo ontzettend hard...
Die van mij had ook gevoelige zolen dus van de onderkant blijven ze nu geheel af, dat werkt top en hij had al vrij snel nergens meer last van.

Edit: ik ben het ermee eens dat de verzenen wat teveel ondergeschoven lijken. De hoef lijkt qua hoogte misschien ook wat kort...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:24 



 

Ziet er oke uit maar mag mee rechtop staan en wat minder kort. Dit kun je alleen corrigeren door het eerst goed te laten groeien. Pony staat wel in een houding (foto van voor) wat niet helemaal lekker staat. Los vd hoeven. Dat het pssm heeft verbaast mij dus niet. De wat dikkere knietjes vallen mij op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:30 



 
Profiel   

Imo kan de teen korter en zijn de hielen te ver ondergeschoven, ik vind het er niet "ok" uit zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 21:31 



 
Profiel   

Gevoelig lopen kan ook komen doordat de hielen er te ver onder geschoven zijn.

Niks mis met frequent bijhouden. Wel mis met niet correct bekappen.

Denk een andere smid of bekapper die correct te werk gaat zeker uitkomst kan bieden.

Dramatisch is het niet.
Maar beter kan het wèl

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 22:19 



 
Profiel   

Niks mis met de interval, maar ik zou zelf de teen liever wat korter zien. En ook een kwartierboog, dan word word de witte lijn sterker en kun je het hoofbeen als het ware hoger in de hoef krijgen waardoor je ook een wat hollere/concaaf lopende zool krijgt waar ze minder gevoelig op lopen.

Die hielen verdienen zeker ook aandacht maar ik durf vanaf de foto niet te zeggen of die nog korter hadden gekund.

Ik zal eerlijk zeggen dit is ook maar mijn mening he. Ik die een cursusje natuurlijk bekappen gedaan heeft. Mijn ervaring is dat mijn merrie er een jaar of 10 nog een stuk erger bij stond maar inmiddels is de flare weg en de zool niet meer plat. Veel mensen waren in het begin kritisch maar ondertussen is het enige wat ik van de profs nog hoor dat ze er prima opstaat.

Ik raad mensen altijd aan om eens te kijken of de cursus nb van paardnatuurlijk wat voor ze is. Misschien hoef je niet eens meer een smid te zoeken, ga je het zelf doen, en anders is het hoe dan ook een interessante middag. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 22:37 



 
Profiel   

Allereerst vind ik deze hoeven er 30x beter uitzien dan dat mensen gemiddeld gewend zijn. Dit is best aardig een correcte bekapping hoor. Uiteraard kan het altijd beter, maar dit is absoluut niet slecht. Zeker als je zegt dat je deze smid nog niet zo lang hebt kan het zijn dat sommige dingen nog moeten herstellen. De interval van 4 weken is niks mis mee. Sommige paarden groeien nu eenmaal snel. Deed ik ook altijd. Nu ik het zelf doe zie ik in de zomer al na twee weken dat het eigenlijk weer zou moeten.

Dat gezegd hebbende:
De barstjes in de zool wijzen op oud zool materiaal. Dat mag eruit/eraf want dat kan druk geven en dus pijn doen. Daarnaast vind ik persoonlijk dat de steunsels net een beetje te lang worden gelaten en op 1 foto is de hielhoogte net een beetje hoog. De hiel moet steeds gelijk gezet worden aan het breedste deel van de straal. Als je dat doet dan groeien dr hielen weer correct uit. Nu zijn ze wat ondergeschoven. Dit heeft tijd nodig. De smid kan corrigeren maar groeien moet het toch zelf.

Als ik de foto zo zie (dat is niet te zien zo) vraag ik me af of de straal niet boven de zool uitkomt. Als dat zo is/wat ik vermoed dan geeft dat wel ongemak. Als je er een vijl oplegt dan hoort daar net een streepje licht door te zien zijn zodat hij onbelast net niet de grond raakt.

Ik hoor mensen kwartierbogen roepen. Dat kan helpen maar vaak worden ze te overdreven gezet. Gewoon de zool volgen en dan zit die vorm er vanzelf iets in. Sommige paarden hebben daar gewoon meer ruimte dan anderen.

Ik zou wel graag meer afronding willen zien in de teen persoonlijk. Heel veel korter zou ik het op zoolniveau niet doen, maar door strak af te ronden gaat de flare aan de voorkant er vanzelf uitgroeien. Als je goed kijkt op de foto zie je tot de helft van de hoef de wand al netjes aansluiten aan de kapsule. Als je dat terug rekent komt dat ongeveer overeen met de tijd vanaf oktober. Deze bekapper is aan het oplossen wat daarvoor veroorzaakt is. Goed blijven afronden en over een half jaar is die flare aan de voorkant eruit gegroeid.

Ik zou deze bekapper nog even aanhouden. Zo slecht is het echt niet hoor..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 07:06 



 
Profiel   

Heb je ook foto's van hoe z'n voeten waren toen deze smid/bekapper ermee begon?
Dan zie je verschil en kun je iets zeggen over de kwaliteiten en inzichten van de persoon.

Afgaand op enkel deze foto's: ik vind hier wat van; het deugd niet.
De simpelste versie die je als eigenaar/verzorger altijd kunt zien en controleren: de groeilijnen van de hoef (zo handig, gestreepte hoeven!) moeten ongeveer in lijn zijn met het kootbeen (rechte stukje been direct boven de hoef) als het paard in rust en correct op vier benen staat. Dat is bij jouw foto's nergens het geval, al is ook niet helemaal te beoordelen of hij netjes vierkant staat.
Hierdoor zie je ondergeschoven verzenen (achterzijde van de hoef) en een te lange teen die zelfs iets opkrult.

De vraag is dus: wat zegt jouw smid/bekapper hiervan? Waar is hij/zij naartoe aan het werken?
Welke uitleg wordt hierbij gegeven en waar komt je paard vandaan qua hoefstand?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 08:15 



 
Profiel   

Laat ik voorop stellen dat ik niet kan klagen over de bekapper. Deze beste man staat altijd open voor overleg. We hebben beide het zelfde idee van wat er moet gebeuren, namelijk de teen korter en de hielen minder onder geschoven.

Ik heb hem voorheen zelf bekapt. Maar ik kreeg de hielen niet beter eronder en dat icm een slechte rug die regelmatig bekappen lastig maakte, heb ik besloten er een bekapper bij te halen.

Ik zie dat de nieuwe uitgroei een stuk netter word. Maar ik vind de hielen daarentegen weinig vooruit gaan. Eigenlijk hetzelfde als waar ik zelf tegen aan liep.
Dat zorgde ervoor dat ik hier meningen kwam vragen.

Dit was september 2022, hier bekapte ik hem nog zelf.
[ img ]

En dit is oktober 2022 vs april 2023.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 08:28 



 
Profiel   

De Hielen gaan zo ook niet beter worden. Het stuk waar hij op staat, dat kattenoortje zeg maar zit totaal op de verkeerde plek. Dit blijft zo, of gaat erger worden, maar beter wordt het op deze manier niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 14:31 



 
Profiel   

Loopt het paard er goed op? Als het paard goed loopt, de hoef op zich gezond is en de balans goed is zodat andere structuren niet onder druk staan, dan is de hoef prima. Het gaat niet om het perfecte plaatje maar om de functionaliteit.

(Al vind ik deze hoeven er wel netjes uit zien!)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 14:41 



 
Profiel   

Hallo! Ik kaap even dit topic, omdat ik dezelfde vraag heb.

Ik twijfel of ik een nieuwe smid moet zoeken. Wat vinden jullie van deze (achter)hoeven? Ik heb het idee dat hij wel heel plat staat?

Dit is het werk van een smid over de tijdsspanne van een half jaar sinds ik de pony heb. Een andere smid zegt dat er meer van de teen af moet, maar ik weet niet wie het juist heeft.

Nu:

[ img ]

Oktober:

[ img ]

Ben benieuwd, alvast bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:10 



 
Profiel   

IMO veel te korte hielen. De lijnen die je over de hoef ziet lopen, zouden in het ideale geval recht moeten zijn en niet met een boog naar beneden moeten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:11 



 
Profiel   

De Hielen worden veel te lang gelaten en daardoor schuiven ze onder. Doordat ze te lang zijn staat er veel druk op en Groenen ze naar voren. Daarom lijken ze te laag maar dat zijn ze dus zeker niet.
Waarom is die hoef zo rood-ig? Waren ze gewoon vies of zit hij vol met kneuzingen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:16 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
De Hielen gaan zo ook niet beter worden. Het stuk waar hij op staat, dat kattenoortje zeg maar zit totaal op de verkeerde plek. Dit blijft zo, of gaat erger worden, maar beter wordt het op deze manier niet.

Eens.

Op basis van de foto's zeg ik: ga het gauw weer zelf doen, dat ziet er in ieder geval beter uit en verdiep je erin hoe je het nog wat beter kunt doen.
Wat je zelf deed (en laat zien op de foto's) is niet helemaal top maar vrij simpel te verbeteren als je weet wat je aan he doen bent.

Het werk wat de bekapper verricht heeft de situatie duidelijk verslechtert en het is niet aannemelijk dat hij/zij terug gaat naar een situatie die de eerste foto's laat zien, toen je het zelf deed.


Eowyn_95 schreef
Hallo! Ik kaap even dit topic, omdat ik dezelfde vraag heb.

Ik twijfel of ik een nieuwe smid moet zoeken. Wat vinden jullie van deze (achter)hoeven? Ik heb het idee dat hij wel heel plat staat?

Dit is het werk van een smid over de tijdsspanne van een half jaar sinds ik de pony heb. Een andere smid zegt dat er meer van de teen af moet, maar ik weet niet wie het juist heeft.

Nu:

[ [url=m/elZhE3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oktober:

[ [url=m/RS1W9r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben benieuwd, alvast bedankt!

Lees mijn reacties hierboven. Voor jou geldt hetzelfde in de zin dat ie, weer op basis van de foto's, nu slechter (meer achterover) op z'n voeten staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:21 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
De Hielen worden veel te lang gelaten en daardoor schuiven ze onder. Doordat ze te lang zijn staat er veel druk op en Groenen ze naar voren. Daarom lijken ze te laag maar dat zijn ze dus zeker niet.
Waarom is die hoef zo rood-ig? Waren ze gewoon vies of zit hij vol met kneuzingen?


Ik denk gewoon vies, stof van droge zandgrond en golden hour, maar zal er op letten! Vol met kneuzingen hoop ik niet! Heb niet het idee dat hij gevoelig loopt. Wel schraapt hij met z'n achterhoeven over de grond sinds kort. Vandaar dat ik ging twijfelen aan de smid.

Dus heel erg onder geschoven... als een andere smid zegt dat hij de teen korter zou zien, zou het op deze manier worden opgelost uiteindelijk? Ik vind het heel lastig! Eerste pony, en doe er echt mijn best voor, maar soms kom je er hardleers achter dat het beter kan en/of moet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 09:28 



 
Profiel   

mirriejj schreef
Laat ik voorop stellen dat ik niet kan klagen over de bekapper. Deze beste man staat altijd open voor overleg. We hebben beide het zelfde idee van wat er moet gebeuren, namelijk de teen korter en de hielen minder onder geschoven.

Ik heb hem voorheen zelf bekapt. Maar ik kreeg de hielen niet beter eronder en dat icm een slechte rug die regelmatig bekappen lastig maakte, heb ik besloten er een bekapper bij te halen.

Ik zie dat de nieuwe uitgroei een stuk netter word. Maar ik vind de hielen daarentegen weinig vooruit gaan. Eigenlijk hetzelfde als waar ik zelf tegen aan liep.
Dat zorgde ervoor dat ik hier meningen kwam vragen.

Dit was september 2022, hier bekapte ik hem nog zelf.
[ [url=m/8gElAg.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit is oktober 2022 vs april 2023.

[ [url=m/TI1W55.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TPmdMZ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoe gaat het nu met de hoeven? Is er al weer een keer extra bekapt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:03 



 
Profiel   

Helaas word Olly volgende week ingeslapen.
Heel erg bedankt voor alle tips hier in het topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:30 



 
Profiel   

Och wat naar, heel veel sterkte :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 10:58 



 
Profiel   

Eowyn_95 schreef
pluisje88 schreef
De Hielen worden veel te lang gelaten en daardoor schuiven ze onder. Doordat ze te lang zijn staat er veel druk op en Groenen ze naar voren. Daarom lijken ze te laag maar dat zijn ze dus zeker niet.
Waarom is die hoef zo rood-ig? Waren ze gewoon vies of zit hij vol met kneuzingen?


Ik denk gewoon vies, stof van droge zandgrond en golden hour, maar zal er op letten! Vol met kneuzingen hoop ik niet! Heb niet het idee dat hij gevoelig loopt. Wel schraapt hij met z'n achterhoeven over de grond sinds kort. Vandaar dat ik ging twijfelen aan de smid.

Dus heel erg onder geschoven... als een andere smid zegt dat hij de teen korter zou zien, zou het op deze manier worden opgelost uiteindelijk? Ik vind het heel lastig! Eerste pony, en doe er echt mijn best voor, maar soms kom je er hardleers achter dat het beter kan en/of moet...


Daarvoor zou ik een foto van de onderkant moeten zien. Maar als de hielen korter worden gehouden gaan ze rechterop groeien waardoor ze vanzelf hoger komen te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:40 



 
Profiel   

mirriejj schreef
Helaas word Olly volgende week ingeslapen.
Heel erg bedankt voor alle tips hier in het topic!


Och jeetje wat naar voor je. Heel veel sterkte! -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 11:40 



 
Profiel   

mirriejj schreef
Helaas word Olly volgende week ingeslapen.
Heel erg bedankt voor alle tips hier in het topic!

Sterkte ik zit in hetzelfde schuitje ook 1 inslapen volgende week
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-23 13:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen