Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Terugkerende rotstraal

 
Profiel   

Oeh de hoeven zijn gewoonweg te lang, helemaal als ze ‘pas’ 14 dagen terug is gedaan.
Verder je beleid is echt top! Veel vrije beweging met goede ondergronden. Beter dan stro als stalbedekking, helemaal voor hoeven is er niet.

Ik gebruikte bij mijn vorige paar ten tijde van rotstraal en helaas daarna straalkanker, hooffit hyhiene liquid. Te koop bij de welkoop. Door de tuit aan het flesje kan je ook mooi tussen de straalgroeven komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:04 



 
Profiel   

@ TS, vind je het prijzig? 21 euro voor 250 ml? Je doet er een langer meedan met een tube hypozin lijkt me :D je hebt er ook niet veel van nodig: het is vloeistof dus komt mooi in alle groeven
Maar ik gebruik het bij heel nat weer ter preventie van rotstraal. Ik maak de hoeven iig schoon en droog; desnoods even met een oude handdoek extra droog maken. Goed schudden en dan in de stralen spuiten. Ik houd de hoef dan nog even omhoog zodat het kan drogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 20:15 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
De cursus in Winschoten is echt een aanrader. Heb hem ook gedaan. Super veel geleerd en Peter is echt een vakman.

Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat jouw smid dit gaat fixen. Ik geloof in de goede intenties maar dit zit wel erg ver van een correcte bekapping af. Andere optie is koop een goede vijl, een tang en twee messen en ga zelf aan de slag terwijl je je laat begeleiden op afstand.. zit Peter dicht genoeg in de buurt? Anders zou je hem ook kunnen laten komen voor bekappen.

Ja ik zie dat hij inderdaad erg dicht in de buurt zit. Zijn naam kwam mij al bekend voor. Kon het eerst niet plaatsen, maar ik heb hem wel eens aan het werk gezien op een stal waar ik een pony trainde. Hij was daar bezig met een paard dat de trailer niet in wilde. Ik wist niet dat hij ook bekapt.

Ik zal eens contact met hem opnemen om te vragen of hij tijd heeft om eens te kijken. Cursus lijkt mij leuk. Maar nu even niet haalbaar. Wie weet richting het einde van het jaar / volgend jaar. :j Viel mij trouwens net op dat het vanuit het Facebookforum Denken voor paarden is? Hihi, daar ben ik ook lid van. Vooral als stille meelezer. Vind het maar niks dat het openbaar is en mijn vriendenlijst kan meelezen _O-


Pallatin schreef
@ TS, vind je het prijzig? 21 euro voor 250 ml? Je doet er een langer mee dan met een tube hypozin lijkt me :D je hebt er ook niet veel van nodig: het is vloeistof dus komt mooi in alle groeven
Maar ik gebruik het bij heel nat weer ter preventie van rotstraal. Ik maak de hoeven iig schoon en droog; desnoods even met een oude handdoek extra droog maken. Goed schudden en dan in de stralen spuiten. Ik houd de hoef dan nog even omhoog zodat het kan drogen.

Misschien ben ik dan een royale spray gebruiker... maar bij mij zijn 250ml sprays echt zo op... :') Of is dit echt zo iets 1 spray genoeg is? Ja ik denk dan altijd de helft verneveld naast de plek waar ik het wil. Maar goed... Zal wel aan mij liggen :D . Ik zie mijzelf in elk geval nog geen maand doen met 1 zo'n spray. Helemaal als ik het voor twee paarden gebruik die met rotstraal kampen. Dat is in geval van preventief gebruik minimaal 16x sprayen per week als je 1 spray per hoef gebruikt. (Mij kennende doe ik vast meer := )... Wellicht doe jij er langer mee, omdat je het alleen in natte periodes gebruikt en niet op structurelere basis?

1 hypozin spuit doe ik trouwens ongeveer 3 a 3,5 weken mee voor 1 paard. In de winter vaker 3 weken, omdat ik het dan wat dikker erop smeer. Dus qua duur schat ik in dat het gebruik ervan gelijk op gaat.

Overigens, kan ik heel goed begrijpen dat wanneer je 1 paard hebt zoiets peanuts is. Maar ik heb er 4 en tot voor kort had ik er 6 waarvan 1 een extreem zorgen kindje was en ze hebben allemaal wel een (ander) extratje nodig om ze optimaal te houden. Dus ik ben gewoon wel kritisch op prijzen van middeltjes. Ze komen bij mij niets te kort hoor. Als ik iets voor ze nodig heb haal ik het op. Maar iets dat 80 euro per liter kost... Daar kijk ik wel even van op zeg maar... :wow:

Niets ten nadelen van de spray, ik heb het nog niet geprobeerd dus misschien is het net dat wondermiddeltje dat ik nodig heb en dan is 20 euro (per maand ;)?) natuurlijk een koopje ;) ...


Ellen_ov schreef
Oeh de hoeven zijn gewoonweg te lang, helemaal als ze ‘pas’ 14 dagen terug is gedaan.
Verder je beleid is echt top! Veel vrije beweging met goede ondergronden. Beter dan stro als stalbedekking, helemaal voor hoeven is er niet.

Ik gebruikte bij mijn vorige paar ten tijde van rotstraal en helaas daarna straalkanker, hooffit hyhiene liquid. Te koop bij de welkoop. Door de tuit aan het flesje kan je ook mooi tussen de straalgroeven komen.

THanks, ik zal het eens bekijken.

---

Ik heb inmiddels verschillende middeltjes als tips gekregen. Ik ga het even rustig doornemen om te kijken welke ik bestel. Gebruik en toepassing verschilt ook bij een aantal middeltjes dus dat is ook zeker iets wat ik in de overweging even mee neem. Ga morgen in ieder geval iets extra's ter ondersteuning bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:35 



 
Profiel   

Ik zou idd ook zeggen: correct bekappen is volgens mij de oplossing. Heb hier ook één waar ik heel lang aan behandeld heb, jarenlang niet rotstraal vrij gekregen (DA vreesde zelfs even voor straalkanker), maar werd de laatste jaren steeds om de 6 weken bekapt. Nu al een jaar niets meer gesmeerd, en is nog steeds rotstraalvrij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:45 



 
Profiel   

Ik zou zeggen: neem contact op met Peter, en ga daarna eventueel op zoek naar een smeersel. Ik denk dat het snel niet meer nodig is daarna ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:54 



 
Profiel   

@ TS: 1x spuiten is idd genoeg en alleen in acute gevallen gebruik je het een week lang 1x per dag. Paard van stalgenootje die rotstraal had ivm slechte weerstand en zooltje waaronder het eea broeide 1,5 week nodig voor ie naar 2x sprayen in de week kon en nu niks meer. Haar vee-arts beaamde idd mijn ervaringen dat het heel goed werkt. Ik doe idd makkelijk een jaar met dat spul. Het is vloeistof dus je vernevelt het niet. Hypozin krijg je heel moeilijk op de plekken waar t nodig is.

Dat gezegd hebbende; ik snap heel goed dat je keuzes moet maken. En zoals velen al gezegd hebben: het begint bij een betere bekapping. Ik was nog nieuwsgierig naar welke brok ze krijgt: van binnenuit aan haar weerstand werken lijkt mee heel belangrijk….misschien kan het helpen om haar voeding eens goed onder de loep te nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 21:59 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad ook eerst eens goed (correct) gaan laten bekappen. De kans bestaat dat je dan al die smeerseltjes helemaal niet nodig hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:01 



 
Profiel   

Ik denk eigenlijk ook dat de kans best wel groot is dat wat je nu nog aan rotstraal hebt, je zelfs in 1x goed bekappen weg hebt. Ook omdat je nu in een goede tijd zit, niet meer zo nat buiten etc, en het lijkt op dit moment niet heel dramatisch aanwezig

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:15 



 
Profiel   

Mijn PRE had aan het begin ook last van terugkerende rotstraal en dit is ook opgelost toen ik een goede bekapper heb gevonden. Mijn PRE heeft ook diepere straalgroeven van zichzelf (vooral voor) en mijn bekapper heeft me daarom ook de tip gegeven om field paste in de straalgroeven en straal te smeren. Ik heb daarvoor ook veel andere middeltjes tegen rotstraal geprobeerd, maar merkte daarmee nooit echt verschil. De eerste tijd heb ik het dagelijks gedaan en inmiddels smeer ik het er preventief (en in de hoop om de stralen nog wat minder diep te krijgen) zo'n 1-2 keer per week in.
Ik heb zijn stralen echt enorm op zien knappen en kan de field paste dan ook echt enorm aanbevelen.
Ik heb deze: https://www.paardeerlijk.nl/a-52639741-7244738/hoefverzorging/field-paste-red-horse-zool-en-straal-pasta-voor-weide-paarden/#description

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:32 



 
Profiel   

Zoals al gezegd: een goede bekapper kan wonderen verrichten. Verder: hoef wassen met sodawater. Tea tree spray of olie gebruiken voor de rotstraal. Dat doodt de bacteriën. Mijn paard was er binnen twee weken van af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 22:44 



 
Profiel   

Even een snelle update hier... Ik heb inmiddels contact gehad met Peter. Hij laat mij nog laten weten wanneer hij langs kan komen om te kijken. Ik laat jullie wel even weten hoe het af loopt. :j


Laatst bijgewerkt door Stephanie op 30-05-23 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:03 



 
Profiel   

Whooh! You go girl! Yes please!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-23 18:06 



 
Profiel   

Morgen komt hij langs. Ik laat jullie weten hoe het ging :D . Ik zal ook wel even foto’s van na de bekap beurt maken ter vergelijking voor geïnteresseerden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:13 



 
Profiel   

Leuk, ik ben heel benieuwd! Hopelijk is je paard hierna snel van de rotstraal af:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:29 



 
Profiel   

Super ben benieuwd! Foto’s voor en na zou top zijn!

Wel grappig ik zou deze week met hem meegegaan zijn voor een meeloopstage was de planning ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 20:35 



 
Profiel   

Voor en na situatie van vooraanzicht en zijaanzicht

[ img ]
[ img ]


Linker foto is 3 weken geleden bekapt door hoefsmid
Rechter foto is 1 dag geleden bekapt door een bekapper
Rechts voor
[ img ]

Rechts achter

[ img ]

Links voor

[ img ]

Links achter
[ img ]

En zij aanzicht van mijn jonkie. Die loopt al wel een dagje gevoelig trouwens… boven is oud onder nieuw

[ img ]

Kwam best wel wat hoef vanaf… durf zelfs wel te zeggen meer dan bekapbeurt van nu 3 week geleden.

[ img ]


En heb iets anders voor de straal nu op advies van de bekapper. Ben benieuwd… heb dus even geen andere middeltjes aangeschaft. Ga het hiermee even uitproberen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 20:12 



 
Profiel   

Vind er nu ook nog behoorlijk wat aan zitten. Maar de bekapper zal wel beoordeeld hebben dat dit het beste is. En de straal linksvoor is niet netjes open gemaakt. Nu blijft er alsnog troep inzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 20:30 



 
Profiel   

Stukken beter zo! Flink stuk eraf :j
Nogsteeds zijn de hoeven vrij lang maar dat moet je ook niet in 1x er allemaal af willen hebben, tenzij je je paard kreupel wilt hebben. De hoeven moeten echt even wennen als ze meer op de hoef lopen ipv enkel de wand. Stukken beter zo in iedergeval

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 21:11 



 
Profiel   

Zo na 2 weken zijn ze flink gegroeid, maar het is ook groeizaam weer.. Ik ben benieuwd wat de bekapper nou precies gedaan heeft, het lijkt erop dat hij alleen de wand ingekort heeft? en wat zei hij over de hoeven? Hou je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 10:47 



 
Profiel   

Ik had persoonlijk zelf de Hielen nog wat lager gezet maar ik denk dat hij dat bewust niet ineens gedaan heeft. Ziet er wel veel beter uit al. Merk je al verschil in de behandeling van de rotstraal?
Het groeit nu inderdaad heel hard maar ik denk dat de vorige smid hem ook gewoon veel te lang liet staan hoor.. aardige flappers had dit paard. En naar mijn inzicht is dat ongewenst lang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 11:58 



 
Profiel   

Ja hij had er zeker wel een verhaal bij. Hij vertelde dat je dit niet in 1 keer kon herstellen, maar dat het zeker geen lang traject is. Hij zei ook specifiek dat de hielen nog wat lager moeten, maar dat het nu niet verstandig was om dit in 1x te doen.

Ik zal na de volgende bekapbeurt weer even foto's maken zodat jullie kunnen meekijken met de verandering.

De rotstraal is inmiddels weer weg. Het is ook vrij droog op het moment, dus dat helpt natuurlijk mee.

Mijn jonkie liep wel echt 3 dagen flink gevoelig. Die moest echt even wennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 13:36 



 
Profiel   

De gevoeligheid kan veroorzaakt worden doordat ze weer bodemcontact hebben. Ze voelen weer waar ze lopen. Het ziet er in elk geval een stuk comfortabeler uit.
Volgende keer de steunsels nog wat meer bijwerken, dan kan de hoef zich wat openen en kan de straal verbreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 13:58 



 
Profiel   

Ik gok zo dat hij het bewust nog een beetje gesloten heeft gehouden. Ineens bodem contact en ook nog eens een werkende hoef tegelijk zal een beetje veel van het goede zijn gok ik zo..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-06-23 14:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 48 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen