Leren om te galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RobinQuibus

Berichten: 125
Geregistreerd: 29-10-22

Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-23 12:55

Hoii

Ik ben net bezig om te leren galopperen
Ik kan het nog niet zo goed
Ik heb moeite om mee te bewegen met het paard
Hebben mensen nog tips om er niet af te vallen en de juiste balans te vinden
En niet te stuiteren

Ps: ik rijd nu ander half jaar paard en ben al half gevorderd qua beginner/gemiddeld/halfgevorderd/gevorderd/ervaren ruiter

(Half gevorderd losstaand van galop heb ik veel onder controle in alle omgang van paarden)

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:02

Kilometers maken is een van de belangrijkste dingen die je kunt doen om steeds meer gevoel te krijgen. Voor de rest opletten dat je blijft ademen en niet klemt met je benen, maar druk op je beugels houdt.

Molly1230

Berichten: 418
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:04

Als je het lastig vindt kan je je zadel vasthouden tijdens de galop. Op die manier is het wat makkelijker om je balans te bewaren. Hakken uitdrukken en een beetje naar achter leunen.
Verder is het denk ik een kwestie van van veel ermee oefenen, dan gaat het ook een beetje vanzelf.

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:05

Probeer half te staan in je beugels en het paard onder je door te laten galloperen, pak eventueel wat manen vast om balans te houden. Of doe een halstertouw om de hals waar je je aan vast kunt houden. Daarnaast niet krampachtig vast proberen te houden, maar lichaam en spieren bewust ontspannen.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 13:28

Ik leerde vroeger in het begin draven en galopperen aan de longe. Zo had ik niet de stress dat ik op meerdere dingen moest letten.

Mirjam79

Berichten: 1714
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Re: Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:03

Als ik even mijn balans niet kan vinden in de galop, moet ik van mijzelf echt even op zoek naar ontspanning. Hoe meer je je spieren aanspant (klemmen), hoe meer je gaat stuiteren. Daarnaast vind ik het ook fijn om even het zadel voor even beet te houden (in de kamer).

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:33

De galop is een golfbeweging/schommelbeweging.
Je moet leren je spieren te ontspannen in je onderrug en ook je knieën durven los te laten, je balans zit onder je voet (beugels) en in je buikspieren.
Op een skippybal kun je het gevoel van de galop een beetje nabootsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:42

purny schreef:
Ik leerde vroeger in het begin draven en galopperen aan de longe. Zo had ik niet de stress dat ik op meerdere dingen moest letten.
Dit zou ook mijn advies zijn: neem zitlessen aan de longe. Je zit is de absolute basis van het paardrijden; daar zou imo veel meer aandacht voor moeten zijn op maneges.

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 15:07

Zitlessen is hier de top tip.

Als je Engels begrijpt, kan ik ook deze Australische aanraden, zij heeft altijd hele goede en eenvoudige tips, heel helder uitgelegd:

https://www.youtube.com/watch?v=iVREbc0P_u0

Ze heeft meerdere video's over galopperen.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:39

BEH -> RT-V

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 17:49

Mkango schreef:
purny schreef:
Ik leerde vroeger in het begin draven en galopperen aan de longe. Zo had ik niet de stress dat ik op meerdere dingen moest letten.
Dit zou ook mijn advies zijn: neem zitlessen aan de longe. Je zit is de absolute basis van het paardrijden; daar zou imo veel meer aandacht voor moeten zijn op maneges.

Dit dus...

Als de galop nog niet onder controle is zou je imo niet als half gevorderde verder kunnen. Eerst controle in alle 3 de gangen, dan pas naar de volgende groep/rang.

Ik werd ook best snel "half gevorderd" genoemd. Maar toch had ik moeite met ontspanning dus ook moeite met galop en doorzitten in draf. Deze 2 dingen zijn aanzienlijk verbeterd, en nu pas zou ik durven zeggen dat ik "half gevorderd" ben.

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Re: Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:14

Voor mij hielp het een hoop om te focussen op die druk op de beugel. Probeer met je voet lichtjes te drukken en de rest van je lijf gewoon ontspannen te laten gaan, dan beweeg je redelijk vanzelf mee. En dan meters maken. Zitlessen of zitclinics zijn ook enorm behulpzaam! Als je nu groepslessen doet kun je ook vragen naar privélessen voor wat persoonlijkere ondersteuning en diepgang, en dan kun je daar ook vragen daarop te focussen.

Ik zet zelf ook wel vraagtekens bij halfgevorderd in een half jaartje. Ik rij zelf een jaar nu. Elke week een privéles en sinds een half jaar minimaal 1 (soms meer) groepsles per week daarnaast. Balans heb ik in alle 3 de gangen redelijk goed, en ik stuiter ook niet echt meer. Er bijna afvallen is sowieso nooit echt een probleem geweest. Maar ik zou mezelf toch echt nog steeds 100% een beginner noemen, want de basis is gewoon nog niet waar het moet zijn. En dat is ok!

Kijk dus idd wel uit dat je je niveau niet overschat door een labeltje van je manege (of waar je maar rijd), een half jaartje rijden is echt niet zo veel. Als ik kijk hoe veel dingen ik bijgeleerd heb per half jaar ondanks dat wat ik deed opzich best goed ging... Je komt er pas achter hoe veel er in die basis zit om het echt goed te doen, als je het een keer gehad hebt. En dat krijg je natuurlijk stukje voor stukje, ze gooien je (gelukkig) niet alles meteen de eerste lessen naar je hoofd.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 19:58

Wat vaak ook lastig is: het aangaloperen.

Ik ben dus fan van het verschijnsel zitles aan de longe.
En dan liefst op een dier dat goed op de hulpen van de lesgever reageert, zodat je uit hetzij een rustige draf, of misschien zelfs uit stap kunt aangaloperen.

(Ik heb relatief vaak gezien dat paarden 'eerst maar hard moesten draven', en dan ergens, om een onduidelijke reden, op een verrassend moment gingen galopperen.
In principe kun je - als het zo gaat op de manege - het beste in de verlichte zit zitten of anders 'op het binnenvoorbeen' lichtrijden
- normaliter doe dat op de diagonaal van binnenachter en buitenvoor -
sommige maneges vragen mensen om door te zitten tijdens het draven op hoge snelheid. Dat IS gewoon lastig.)

Cambionn

Berichten: 772
Geregistreerd: 15-02-23
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:19

woops ik klik hier iets verkeerd en qoute mezelf :+
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 19-06-23 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:20

Naast alle hier genoemde tips zou je ook eens een lesje op een simulator paard kunnen proberen.
Bij Joker moet je de beweging zelf met je lijf in gang zetten.
Bij een elektrisch paard (Otto/pegagus) maakt het paard al uit zichzelf een galopbeweging

Zelf heb ik een Joker paardensimulator waarbij we de galop eerst droog oefenen op de grond (met een speciale oefening uit Centered Riding ®).

Natuurlijk is de beweging op een simulator paard niet helemaal gelijk aan een echt paard maar het fijne is wel dat de instructeur veel meer mogelijkheden heeft om je te helpen in je lijf met de juiste beweging (in de heupen).
Want als instructeur hoef je niet mee te hollen.

En als je een simullatorpaard met spiegel hebt (of sensoren) kun je jezelf ook dingen zien doen.

En verder blijft het oefenen en hoeft het niet perfect, dus ook leren loslaten en lol hebben in het leren ...

pinto_1

Berichten: 2558
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 20:29

Elisa2 schreef:
Probeer half te staan in je beugels en het paard onder je door te laten galloperen, pak eventueel wat manen vast om balans te houden. Of doe een halstertouw om de hals waar je je aan vast kunt houden. Daarnaast niet krampachtig vast proberen te houden, maar lichaam en spieren bewust ontspannen.


Ik vind dit een lastige...

Collega van mij dacht ook zo te kunnen galopperen en zelfs te kunnen springen. Zolang je staat in je beugels gaat het goed.
Helaas weigerde het paard bij een sprong en eindigde mijn collega in het ziekenhuis.

Ik zou dan meer voelen voor het advies van different, de schommelbeweging.

Elisa2

Berichten: 37167
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 13:48

Het lastige met een schommelbeweging is dat iemand zonder balans erg gaat stuiteren. Ik denk ook niet dat het verstandig is om te gaan springen als iemand al niet de balans heeft om half in de beugels te kunnen (blijven) staan.

Bij het half in de beugels staan wordt de rug van het paard ontlast, uiteindelijk moet iemand wel de schommelbeweging leren maar ik zou zelf ook zeggen. Neem zitlessen..zodat er ook gewoon even alleen geconcentreerd kan worden op de zit. En de Joker is ook een hele goede tip.

Anoniem

Re: Leren om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-23 14:05

Als je de galop nog niet volledig beheerst kun je toch geen half gevorderd zijn? Dan ben je toch beginner? Daarbij als je anderhalf jaar rijd heb je max 50 rij uren gehad als je 1 keer per week op de manege rijd als je rekening houdt met vakanties. Ik zou voorzichtig zijn met je ervaring groter te maken dan dat het is want dit kan levensgevaarlijk zijn als iemand er van uit gaat dat je (half) gevorderd bent en jou dan op een paard zet waarvoor je echt moet kunnen rijden. Kunnen flinke ongelukken mee gebeuren.

Maar terugkomend op jouw vraag. De kunst van de galop is niet om zo stil mogelijk te blijven zitten maar om met je bekken de beweging van het paard mee te gaan volgen. Ga je alleen maar focussen op zo stil mogelijk zitten dan houd je je lichaam als een plank en kun je nooit de beweging van het paard volgen en ga je stuiteren.

Lessen op een joker zijn ook een fijn manier op aan je zit te gaan werken. Je moet dan met je eigen lichaam het paard in de juiste gang krijgen door dezelfde bewegingen te maken als je op een echt paard zou doen.

alixblanc
Berichten: 95
Geregistreerd: 19-07-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:43

Ik zou zeggen aan de longe oefenen en eerst beginnen zonder de teugels vasthouden, dus het zadel vasthouden. En dan langzaam aan stapje verder. Een brave pony/paard is misschien ook wel een tip.

Xandyandme
Berichten: 86
Geregistreerd: 21-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:51

Zonder beugels rijden heeft mij enorm geholpen om beter te leren zitten vroeger. Dit kan ook aan de longe en eventueel ook zonder teugels maar met haltertouw rond de hals van het paard of touwtje aan zadel om je aan vast te houden indien nodig. Voordeel hiervan is dat je ineens onafhankelijk leert zitten ipv je in evenwicht te houden aan de teugels.
Je benen lang maken zorgt ervoor dat je niet gaat stuiteren.
En verder zoals al veel gezegd de golfbeweging mee proberen te volgen.
En heel veel oefenen. :)