mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 20:55

Hallo allemaal,

Ik heb een mini shetje en hij loopt erg raar met zn achterbenen, hij loopt op de buitenkant van zn hoeven en als hij stapt draaien zn hoefjes steeds.

Hij heeft er geen last van hij loopt er al sinds veulen mee, heb er ook een dierenarts naar laten kijken maar die zei hebben vaak shetjes last van dat trekt misschien nog wel bij. Ik laat m regelmatig bekappen maar alsnog loopt hij steeds scheef.

Heeft iemand hier ervaring mee? En wat kan ik eraan doen? Speciale beslag ofzo? Of gewoon zo laten?

Edit; filmpje zal ik morgen maken en plaatsen.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:57

Dat draaien is denk ik biljarderen, en daar kan het naast zijn voeten lopen ook bij horen. Komt vanuit de kogel als ik me niet vergis. Kan je even opzoeken :)

annibel

Berichten: 1193
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:58

Mijn smid zegt dat vooral jonge shetjes vaak hun knie op slot hebben, je kan de hoef dan aan de binnenkant iets korter laten bekappen zodat hij een beetje naar binnen staat..
Bij mijn welsh en shetlander wordt dat ook altijd gedaan en dit helpt goed!

Succes :)

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 21:33

Oke bedankt voor de tips, k ga even kijken :) en ja dat bekappen doe ik ook. Maar slijt heel snel weer scheef af...vandaar dat ik d8 misschien speciale beslag?

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 20:49



Hier nog het filmpje...Ben benieuwd wat jullie ervan denken en wat er eventueel aan te doen is.

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 08:49

Weet iemand meer?

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:12

Ik zou hem eerst maar eens op een goede manier laten bekappen. Die achterhoeven (voorvoeten kan ik niet zien) zien er echt niet uit!! En een afspraak maken met een osteopaat. In mijn ogen zit z'n rug en achterhand helemaal vast.

nombrado

Berichten: 7472
Geregistreerd: 11-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 09:14

en goede smid erbij, die ervoor zorgt dat de tenen niet zo extreem lang worden (wat nu het geval is , vooral achter) doordat de tenen te lang zijn en hielen te laag, moet hij zijn achterbeen anders neerzetten en verder naar onderen.

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 09:49

Zijn hoeven slijten zo heel snel, na een week is het al gelijk zo scheef.
Vandaar dat ik vraag of er speciaal beslag onder moet, zijn al verschillende hoefsmeden bij geweest, maar bij geen een gaat hij goed lopen hij blijft zo scheef lopen, hij had het al toen ik hem kocht als veulen.

@ singasong, waarom denk jij dat zn rug en achterhand vast zit?
Want hij doet niks belastend word niet mee gereden, niet voor de kar hij is bijna 3 jaar.
Niet aanvallend bedoeld maar ben benieuwd waarom je dat denkt?

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:07

zou hij niks aan zijn coordinatie hebben(soort ataxi),hij zwabberd nog al.en of je speciaal beslag moet,dat zou een goede smit je dan toch wel al hebben vertelld ga ik van uit.ook ik vind zijn tenen veel te lang,en dat heeft niks met het afslijten van de zijkant te maken.misschien even aangeven waar je woont welke provincie misschien weet iemand een goede smit,ook zou ik eens contakt maken met een kliniek en dit filmpje door sturen naar hun(kijken wat die zeggen).succes wel prachtige pony

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 10:24

Nou ik woon in Capelle aan den IJssel, zuidholland. Dus als iemand een goede smit weet hoor ik het graag!
En ik weet ook echt nie wat het zou kunnen zijn, hij heeft er geen last van hij doet alles...maarja zo scheef lopen is ook niet goed. Dierenarts zei dat het niks ergs is, maar naar mijn gevoel wordt het steeds erger.
Maar een goed idee om even dit filmpje te mailen naar een kliniek.
En dank je wel!

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:02

Sammy_xxs schreef:
Zijn hoeven slijten zo heel snel, na een week is het al gelijk zo scheef.
Vandaar dat ik vraag of er speciaal beslag onder moet, zijn al verschillende hoefsmeden bij geweest, maar bij geen een gaat hij goed lopen hij blijft zo scheef lopen, hij had het al toen ik hem kocht als veulen.

@ singasong, waarom denk jij dat zn rug en achterhand vast zit?
Want hij doet niks belastend word niet mee gereden, niet voor de kar hij is bijna 3 jaar.
Niet aanvallend bedoeld maar ben benieuwd waarom je dat denkt?


Een blokkade kan ook ontstaan door een 'glijer' in de wei of door 'rollen', hoeft niet alleen door belasting van het rijden te komen. Of misschien wel ontstaan tijdens de geboorte?!
Als daar een blokkade zou zitten kan het zijn dat daarom zijn hoef zo scheef slijt. Je moet dus eerst de oorzaak vinden van de scheefstand van de voet.
Maar die lange tenen zou ik wel eerst laten bekappen.

Kan de smid van je andere paarden dit niet doen?
En laat je alsjeblieft geen ijzers aanpraten.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:09

De hoefvorm van het rechterachtervoetje en het linker achtervoetje is ook totaal anders. Linksachter lijkt iets te knijpen in de hoef. Ik weet niet of je niet al te laat bent voor correctie :o
Hoevaak wordt ze bekapt? De draaiing van het achterbeen lijkt zover ik het van het filmpje kan zien uit de heup te komen, maar het is echt moeilijk te beoordelen zo. Een dierenarts kan hier echt veel meer mee. Ik heb een shet die zijn knie weleens op slot heeft, maar die draait niet met de achterbenen.

Wat wil je met de shet gaan doen? Als je er actief mee bezig wilt gaan zal ik wel gaan kijken waar het vandaan komt en of er een ijzertje onder moet. Niet om je ijzers aan te praten, maar de hoef slijt erg snel weer deze stand na bekappen door de beenbeweging. Daarvoor zou ik wel laten kijken wat de oorzaak is van de beenbeweging zodat je door het ijzer niet een overbelasting ergens anders krijgt.

Mocht het diertje geen werk moeten verzetten zou ik kijken naar een goede smid en er verder niks aan doen.


Hopenlijk heb je er iets aan.

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:04

singasong schreef:
Sammy_xxs schreef:
Zijn hoeven slijten zo heel snel, na een week is het al gelijk zo scheef.
Vandaar dat ik vraag of er speciaal beslag onder moet, zijn al verschillende hoefsmeden bij geweest, maar bij geen een gaat hij goed lopen hij blijft zo scheef lopen, hij had het al toen ik hem kocht als veulen.

@ singasong, waarom denk jij dat zn rug en achterhand vast zit?
Want hij doet niks belastend word niet mee gereden, niet voor de kar hij is bijna 3 jaar.
Niet aanvallend bedoeld maar ben benieuwd waarom je dat denkt?


Een blokkade kan ook ontstaan door een 'glijer' in de wei of door 'rollen', hoeft niet alleen door belasting van het rijden te komen. Of misschien wel ontstaan tijdens de geboorte?!
Als daar een blokkade zou zitten kan het zijn dat daarom zijn hoef zo scheef slijt. Je moet dus eerst de oorzaak vinden van de scheefstand van de voet.
Maar die lange tenen zou ik wel eerst laten bekappen.

Kan de smid van je andere paarden dit niet doen?
En laat je alsjeblieft geen ijzers aanpraten.


Ohw okee, jah dat zou kunnen...naar mijn weten heeft hij eigenlijk nergens last van, hij draait 360 graden maakt bokkesprongen, crosst door de bak dus lijkt mij dat hij nergens last heeft.

Maar kan inderdaar dat hij toch vast zit. Ik heb er als een keer een dierenarts naar laten, ( is een goede praktijk) hij zei gewoon is niet erg, shetje kan gewoon op gereden worden...( had hem gekocht voor mijn dochtertje)
De dierenarts zei alleen de hoefsmid moet het gewoon beetje correct bekappen.
Maar hij blijft zo scheef lopen, als hij net bekapt is, loopt hij toch al direct scheef. Heeft toch met zn benen te maken.

En de hoefsmid van mijn andere paard doet hem nu ook, maar blijkbaar ook niet goed. Heb nu al 4 verschillende hoefsmeden gehad maar alsnog blijft hij zo scheef lopen. ze weten volgens mij allemaal niet wat ze ermee moeten.
@ Trisca

Klopt ze zijn alle twee wel verschillend, dat komt omdat hij op ze ene been veel schever loopt dan ze ander.
Te laat voor de correctie was ik denk ik al toen ik hem kocht. Hij stond al scheef, en nu nog steeds.
Ja filmpje kon ik nou niet beter krijgen, (loop in mn eentje en hij stapt aardig snel door ;) )

Ik wil niet echt iets actief met hem doen, zou leuk zijn als me dochtertje er af en toe een rondje op kan rijden...
Voor de rest staat hij als gezelschap bij mijn paard :)

ik ga morgen even bellen naar de kliniek of ik dat filmpje mag sturen :)
Kijken wat zij ervan zeggen. ben wel benieuwd.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:19

Een hoefsmid kan de afwijkende manier van lopen vrees ik niet veranderen. Al doet hij stinkend zijn best en ziet het er netjes uit net na het bekappen, als het diertje een paar rondjes op deze manier op het harde loopt zal de hoef weer naar zijn oude stand terug slijten. Pas als je een ijzer eronder doet kan dat niet meer.

Toch kan het met een ijzer 2 kanten op;

Of het diertje gaat de goede spieren ontwikkelen en de hoef krijgt zijn normale vorm, of hij ontlast op dit moment iets door zo te lopen en doordat hij dat met ijzer niet meer kan doen krijgt hij ergens last van..

ben benieuwd wat de kliniek zegt, maar mijn veearts zegt altijd; ik heb ook O-benen en loop al jaren prima ermee :')

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 12:34

Ja daarom heb ik er egenlijk nooit wat van aangetrokken, de dierenarts zei ook dat het niet erg is. En hij gewoon alles kan doen. Het ziet er alleen zo raar uit. Maar waarschijnlijk loopt hij gewoon zo en kan dr denk ik weinig aan veranderd worden. Ben ook wel benieuwd of hoefsmeden daar een ijzer onder kunnen zetten aangezien het zo scheef is, en hij heeft echt mini hoeven.
Maar ik laat wel even weten wat de kliniek ervan zegt, ben dr erg beniewd naar.
Het is alleen wel jammer als het iets ergs is, want was van plan om hem te verkopen omdat zn karakter nou niet echt geweldig is, niet voor mn dochtertje en daar heb ik hem voor gekocht.

Maar met zo'n probleem kan ik hem waarschijnlijk niet eens verkopen :roll:
Maar ook dat is geen probleem, kan hem gewoon zelf houden...is alleen jammer dat mn dochtertje er zo weinig mee kan.

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:37

Is het een ruintje zonder papier en niet super voor kleine kinderen? Dan zou ik er ook niet echt veel geld in stoppen als je hem wilt verkopen :o

sorry als dit erg hard klinkt, zo is het niet bedoelt.. :(:)

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: mijn shet loopt raar met zn achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 12:41

Ik kan je nu al op een briefje geven wat een kliniek gaat zeggen....
Of ze zeggen: het is maar een schet, en zo lang die loopt zou ik me er niet druk om maken of ze zeggen: we kunnen het niet op afstand zien wat het probleem is, dus breng hem maar hierheen dan kunnen we foto's maken van het één of ander.

TS, wat zou je doen in het geval als dit je rijpaard zou zijn??

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 13:50

Ik zou deze pony sowieso door een andere smid laten bekappen, want dit is echt geen vakwerk, zulke lange tenen zie ik maar zelden!
Linksachter belast hij scheef, hij wikkelt af naar de zijkant, vandaar dat hij scheef afslijt.
Eerst die tenen 'n meter (spreekwoordelijk he ;) ) korter en dan een osteopaat erbij, dit lijkt uit de heup te komen en doordat het beestje niet fatsoendelijk kan lopen houd je dit in stand.
Je zult de hoeven goed moeten (laten) bijhouden om niet weer terug bij af te geraken.

Edit: waar woon je TS? Mag via PB uiteraard. :)

trisca

Berichten: 5744
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: Nieuw Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:25

Gimli_ schreef:
Edit: waar woon je TS? Mag via PB uiteraard. :)


Sammy_xxs schreef:
Nou ik woon in Capelle aan den IJssel, zuidholland. Dus als iemand een goede smit weet hoor ik het graag!



;)

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:35

trisca schreef:
Is het een ruintje zonder papier en niet super voor kleine kinderen? Dan zou ik er ook niet echt veel geld in stoppen als je hem wilt verkopen :o

sorry als dit erg hard klinkt, zo is het niet bedoelt.. :(:)


Geeft niet hoor klinkt niet hard maar is zo;)
Tis nog een hengstje en hij is nog maar 3 dus misschien wordt het uiteindelijk een lieve pony met veel aandacht en tijd. Als ik hem niet kan verkopen, jammer dan blijft tie gewoon bij mij. Alleen jammer voor me dochtertje dat ze er niks mee kan, maar goed zij groeit ook snel en over paar jaartjes is ze tog te klein en dan krijggt ze wel een grotere pony :)

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:41

singasong schreef:
Ik kan je nu al op een briefje geven wat een kliniek gaat zeggen....
Of ze zeggen: het is maar een schet, en zo lang die loopt zou ik me er niet druk om maken of ze zeggen: we kunnen het niet op afstand zien wat het probleem is, dus breng hem maar hierheen dan kunnen we foto's maken van het één of ander.

TS, wat zou je doen in het geval als dit je rijpaard zou zijn??


Jah dat verwacht ik ook, maar goed op dit filmpje kan je wel ongeveer zien hoe die loopt en kunnen ze misschien toch een inschatting maken.

Enja als het mijn rijpony was, ja dan had ik hem daar zowiezo niet mee gereden en foto's e.d. Gemaakt.
Maarja hij is dat niet en hij doet verder niks, ben ook niet van plan om heel wat met m te gaan doen , me dochtertje er af en toe beetje op laten hobbelen met mij ernaast. En mn dochtertje weegt 12 kilo dus daar zal hij geen last van hebben.
Maarja als de kliniek zegt dat het echt niet goed is en hij zal er op den duur last van krijgen jah...dan weet ik het ook niet. Vind het zielig om hem hiervoor te laten in slapen, want hij heeft er geen last van hij doet alles en hij is heel actief.

Sammy_xxs

Berichten: 2640
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 15:45

Gimli_ schreef:
Ik zou deze pony sowieso door een andere smid laten bekappen, want dit is echt geen vakwerk, zulke lange tenen zie ik maar zelden!
Linksachter belast hij scheef, hij wikkelt af naar de zijkant, vandaar dat hij scheef afslijt.
Eerst die tenen 'n meter (spreekwoordelijk he ;) ) korter en dan een osteopaat erbij, dit lijkt uit de heup te komen en doordat het beestje niet fatsoendelijk kan lopen houd je dit in stand.
Je zult de hoeven goed moeten (laten) bijhouden om niet weer terug bij af te geraken.

Edit: waar woon je TS? Mag via PB uiteraard. :)


Jah ik ga deze week weer ff de hoefsmid bellen, en dan zal ik gewoon zeggen dat het korter moet want tot nu toe als hij bij de smid is geweest blijft het toch altijd puntig en kan je er niet veel vanaf halen...als zn hoefjes net zijn gedaan ziet het er och ong hetzelfde uit alleen iets korter...

Maar of er iets kan veranderd worden aan zn loopje weet ik niet want hij loopt al sinds veulen zo...
Zou het niet iets aangeboren kunnen zijn dan?
Ik heb hem gekocht toen hij 11 maanden was.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:00

trisca schreef:
Al doet hij stinkend zijn best en ziet het er netjes uit net na het bekappen, als het diertje een paar rondjes op deze manier op het harde loopt zal de hoef weer naar zijn oude stand terug slijten. Pas als je een ijzer eronder doet kan dat niet meer.

Inderdaad, een ijzer is heel geschikt om het probleem mee te maskeren. Maar het pakt de oorzaak niet aan. Alleen als de oorzaak van hoe hij beweegt in de hoef zit kun je het probleem in de hoef oplossen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:03

TS zoek een smid met shetten ervaring. Niet alle paarden smeden zijn instaat/blij om kleine shetten goed te bekappen. En echt, als dit mijn shet was die nog zulke hoeven had NA het bekappen kon de smid fluiten naar zijn centen. De hoeven zijn veelte lang, daardoor kan ie niet goed afwikkelen en zoekt de weg van de minste weerstand, dus aan de zijkant. Daardoor gaat ie in zijn hele lijf verkeerd lopen en raakt de boel vast. Dat de hoefjes smal worden in de toon (bijna krullen) is voor mij toch echt een teken dat er lang verkeerd bekapt is. Het arme dier heeft nog net geen klompjes als hoeven.

Wat hier al eerder aangegeven is, een goede smid en een osteopaat er bij halen.