behandeling straalkanker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-23 23:42

Nature93 schreef:
Hettieheks schreef:
Wij hebben positieve ervaringen met onze Shire op de kliniek in Emmeloord. Het is al weer een aantal jaren geleden. Maar mocht ik er weer tegen aanlopen zou ik paard opladen en weer heen rijden.

Het is meerdere malen weggesneden, en hij stond op een onderhoudsdosis pred. Dit hebben we later zonder problemen afgebouwd volgens een duidelijk schema


Maar je hebt wel gekozen om het weg te snijden?

Algemene vraag: vanaf welke leeftijd stoppen jullie de behandeling? En kunnen ze zonder behandeling wel van een pensioen genieten? Of is het zonder behandeling gewoon einde verhaal?


Klopt inderdaad, we hebben het wel weg laten snijden. Hiervoor heeft hij twee keer (verschillende benen) kort op de kliniek gestaan. Verder konden we gewoon heen en weer reizen en hebben we thuis ook veel zelf gedaan qua verzorging.

Op dat moment was hij 13 jaar, hij is uiteindelijk op zijn 17e met pensioen gegaan (artrose) en afgelopen maart was er sprake van een hoornzuil of toch mogelijk terugkeren van de straalkanker. Dit hebben we niet meer laten onderzoeken, hij zou er niks aan hebben om nog weer te gaan snijden en daarbij het been/de hoef te ontzien. (We hebben het over een Shire van ruim 1000kg) Ook was er de twijfel of hij goed op de medicatie zou reageren dit keer. We hebben op dat moment besloten om nog een week volop pijnmedicatie te geven, zo konden we absorberen en voor de pony op zoek naar een maatje. En hebben daarna afscheid genomen. Hij was toen net 20 jaar |(

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Re: behandeling straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:32

Met het snijden is het dus vaak ook nog niet in één keer klaar? En als er gesneden is hoe gaat het dan de weken erna?

Onze eigen smid komt volgende week en dan gaan we eerst eens overleggen hoe dit traject eruit gaat zien. Wellicht moet ik sneller afscheid nemen van mijn merrie dan mij lief is, maar het moet wel paard waardig blijven. :(

Hettieheks
Berichten: 1252
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-23 11:56

Nature93 schreef:
Met het snijden is het dus vaak ook nog niet in één keer klaar? En als er gesneden is hoe gaat het dan de weken erna?

Onze eigen smid komt volgende week en dan gaan we eerst eens overleggen hoe dit traject eruit gaat zien. Wellicht moet ik sneller afscheid nemen van mijn merrie dan mij lief is, maar het moet wel paard waardig blijven. :(


Nee in ons geval was het niet in één keer klaar. We gingen dan naar de kliniek om het te laten snijden. We werken dan ook met een verbandijzer en met poeders. Dit behandelen we zelf elke dag, en door de prednison droogde er steeds een stuk verder uit als het ware. Dit werd dan weer weggesneden. En zo kwamen we uiteindelijk bij gezond weefsel uit.

En we hadden het enorm getroffen met onze fantastische smid die ook bij afspraken aanwezig was met de veearts voor een goed plan van aanpak

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-23 13:37

Ik heb op de website van Rene Vroom gekeken en wat ik niet zo goed begrijp is er staat veel paarden komen bij hem waar ze elders uit behandeld zijn. Maar hoe werkt dat? Een paard is door een goede kliniek met aangeschreven artsen uit behandeld en hij kan het wel oplossen? Hoe kan dit? Doet hij iets anders? Waarom bied de kliniek dit niet aan? Wat is nu het verschil?

Esperanza

Berichten: 3281
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Re: behandeling straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 18:54

Nou, hij doet inderdaad wat anders. Niet snijden en volpompen met prednisolon ed. Wat veel klinieken doen (net als in de mensen medischewereld) zijn toch meer gericht op symptoombestrijding.

Rene zet de aangedane voet dagelijks in een middel en hij voert het paard wat speciaals. Geen idee wat exact. Daar kom je ook niet echt achter.

Mij klonk zijn verhaal super in de oren, ook behandelen van binnenuit. Het geheel zal toch geholpen zijn met een sterk immuunsysteem. Dus een goede darmflora enzo. Helaas heeft het bij mijn paard slechts kort geholpen en kwam het net zo snel weer terug. Het antwoord van Rene was simpelweg, breng hem maar weer.

De reden dat ik het paard er niet weer gebracht heb is dat ik toen het vertrouwen in Rene verloren had. Mijn paard had namelijk ook ijzers voor (kon niet zonder, ik heb echt alles geprobeerd) en hij zou dat wel even oplossen. Zijn oplossing was de ijzers er onder vandaan trekken en verder niets. Hij heeft er nog geen vijl langs gehaald. Dus toen ik het paard terugkreeg kon hij amper lopen en zagen de voorvoeten er echt bagger uit.

Dus een grote mond dat je alles kunt fiksen is leuk, maar dan moet je ook wat waarmaken. En dat was dit verre van. Dus om het paard weer terug te brengen voor weer een x aantal weken... Ik had er best geld voor over, maar ik zag het niet meer gebeuren.

Ik heb zelf nu een cursus voedingsleer gevolgd, en ik wil daar zeker nog modules aan toevoegen omdat ik ervan ovvertuigd ben dat je met een gezond lijf veel minder kans loopt op bepaalde ziekten en/problemen, maar of dat ook straalkanker voorkomt? Geen idee.

Pallatin

Berichten: 2511
Geregistreerd: 30-05-08

Re: behandeling straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-23 21:38

Een oud-stalgenootje heeft na jaren kwakkelen/ strijden tegen hoefkanker met haar dierenarts en hoefsmid haar paardje naar Bodegraven gebracht. Daar is ze super geholpen en ook daar kreeg ze advies omtrent het management. Paard is toen snel genezen.

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Re: behandeling straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:01

Helaas hebben wij gisteren het verdrietige besluit moeten nemen om ons paard te laten gaan.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 10:41

Nature93 schreef:
Helaas hebben wij gisteren het verdrietige besluit moeten nemen om ons paard te laten gaan.

Y;(
Heel veel sterkte...!

Tallie1979
Berichten: 22756
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: behandeling straalkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:43

Mijn tinker heeft een enorme geschiedenis met straalkanker. Het is inmiddels al een aantal keren terug gekomen.

Maar, wat helpt is zorgen dat ze schoon staan. Dus niet in de mest en pies. Daarnaast maakte het met die van mij veel uit dat hij naar 24/7 zandgrond ging.

Iedere 5 tot 6 weken de smid om het bij te houden.

En ik smeer zijn voeten regelmatig in met een mengsel van groene klei en kopersulfaat. Dit werkt voor die van mij heel goed.

Herfstblad
Berichten: 790
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 12:52

Tallie1979 schreef:
Mijn tinker heeft een enorme geschiedenis met straalkanker. Het is inmiddels al een aantal keren terug gekomen.

Maar, wat helpt is zorgen dat ze schoon staan. Dus niet in de mest en pies. Daarnaast maakte het met die van mij veel uit dat hij naar 24/7 zandgrond ging.

Iedere 5 tot 6 weken de smid om het bij te houden.

En ik smeer zijn voeten regelmatig in met een mengsel van groene klei en kopersulfaat. Dit werkt voor die van mij heel goed.


Daar wring ook de schoen bij ons met de regenachtige dagen. Want ons paard mocht echt op den duur niet meer in nattigheid staan. Dus dan moet je er voor kiezen om ze binnen in een schone stal te houden als het dagen achtereen regent.

Eelmo

Berichten: 2940
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 13:33

Pallatin schreef:
Een oud-stalgenootje heeft na jaren kwakkelen/ strijden tegen hoefkanker met haar dierenarts en hoefsmid haar paardje naar Bodegraven gebracht. Daar is ze super geholpen en ook daar kreeg ze advies omtrent het management. Paard is toen snel genezen.


De mijne heeft een aantal jaar terug ook op Bodegraven gestaan.

Wel weggesneden, niet 'volgepompt' met Prednison. We kregen een oplossing/vloeistof met Pred. om op de aangetaste delen te smeren. Paard was gesedeerd met wegsnijden en heeft een aantal dagen metacam gehad. Prima geholpen daar en mooie, ruime stallen. En natuurlijk uiteindelijk weer een gezonde voet.

Redd
Berichten: 428
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 14:24

Ik ken een paard wat al jarenlang straalkanker heeft. Deze heeft in totaal denk ik 2,5 jaar niet goed gelopen, maar verder wordt ze ook gereden etc. Paard is al 18 jaar oud .

Maar gaat idd met nattigheid niet naar buiten. Dan loopt ze los op stal (verhard en droog). Dit gaat tot nu toe prima.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-23 19:41

Redd schreef:
Ik ken een paard wat al jarenlang straalkanker heeft. Deze heeft in totaal denk ik 2,5 jaar niet goed gelopen, maar verder wordt ze ook gereden etc. Paard is al 18 jaar oud .

Maar gaat idd met nattigheid niet naar buiten. Dan loopt ze los op stal (verhard en droog). Dit gaat tot nu toe prima.


Een paard 2,5 jaar met pijn laten lopen zou voor mij een no go zijn om verder te gaan met deze ziekte.

@nature, sterkte met jullie verlies.
Ook ik vond het paardwaardig niet meer te doen en heb eind zomerseizoen afscheid genomen alvorens de ‘ophokplicht’ weer aandeed destijds.