Plakijzers / hoefslippers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 03:27

Art_Ificious schreef:
Plakbeslag lijkt me een fijn alternatief voor ijzers.

Er is toch al lang geweten dat een beslagen hoef geen goede werking/doorbloeding heeft? De hoef kan niet uitzetten als het paard stapt dus de bloeddoorstroming wordt minder omdat de straal en straalkussens niet z'n werk kan doen.
Om nog maar te zwijgen over schimmels die de hoefwand binnen dringen via de nagelgaten.

Ben wel benieuwd of die werking bij Plakbeslag wel behouden blijft. Het lijkt me van wel omdat het rubber is en rubber toch meebeweegt?

Als een beslagen hoef echt geen goede werking of doorbloeding heeft zouden beslagen paarden volgens mij alle dagen met dikke benen de box uitkomen....... dus dat lijkt me helemaal niet logisch.

Ook het hoefmechanisme functioneert met een ijzer gewoon prima: http://hoofcare.nl/hoefproblemen/sincke ... oefbeslag/

Ik ben niet voor of tegen hoefbeslag, wat je paard nodig heeft heeft ie gewoon nodig, en alles wat minder kan is mooi.
Waar ik wél een probleem mee heb is dingen afwijzen op basis van informatie die niet klopt. 20 jaar geleden werd er al geroepen dat ijzers de hoeven samenknijpen, en het hoefmechanisme hinderen. En dat was ook 20 jaar geleden al onzin.
Nogmaals, wat je wel of niet gebruikt moet je zelf weten, maar baseer je argumenten op feiten, niet op onzin :)

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 04:56

Alles valt of staat met goed passend beslag ongeacht ijzer of plak.. en nog belangrijker, goed bekappen

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 06:54


Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 08:54

Olikea schreef:
Ik wil even wat dingen nuanceren.

Op de paddock en in de bak loopt fen echt gewoon rad. Hij rent en speelt met zijn maten. Is gewoon een heel blij ei. Heb er een DA bij gehad en die heeft me echt verzekerd dat hij daar pijnvrij loopt.

Deze ijzers gingen er nu af ze erg versleten waren en hij dringend bekapt moest worden. Nieuwe ijzers zijn overwogen, maar de smid raadde het zelf af. Hij was bang voor verlies van ijzers en stukken hoef.

Ik rijd momenteel helemaal nog niet, dus ook niet op straat. Pijn heeft hij nu echt niet. Maar dat is wel wat ik wil in de toekomst.

Als er geen gedegen alternatief te vinden is.. Dan heb ik de keuze.. of toch een ijzer, of niet naar buiten. Maar no way dat ik mijn paard bewust pijn ga laten hebben


Ah, dus je zoekt eigenlijk iets voor alleen tijdens het rijden of moet die toch eens een dag gevoeliger lopen? Voor de rest loopt die gewoon goed op blote voeten? Dan zou ik persoonlijk voor hoefschoenen gaan. Dan bied je enkel de bescherming wanneer nodig.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 09:33

Gini schreef:
Olikea schreef:
Ik wil even wat dingen nuanceren.

Op de paddock en in de bak loopt fen echt gewoon rad. Hij rent en speelt met zijn maten. Is gewoon een heel blij ei. Heb er een DA bij gehad en die heeft me echt verzekerd dat hij daar pijnvrij loopt.

Deze ijzers gingen er nu af ze erg versleten waren en hij dringend bekapt moest worden. Nieuwe ijzers zijn overwogen, maar de smid raadde het zelf af. Hij was bang voor verlies van ijzers en stukken hoef.

Ik rijd momenteel helemaal nog niet, dus ook niet op straat. Pijn heeft hij nu echt niet. Maar dat is wel wat ik wil in de toekomst.

Als er geen gedegen alternatief te vinden is.. Dan heb ik de keuze.. of toch een ijzer, of niet naar buiten. Maar no way dat ik mijn paard bewust pijn ga laten hebben


Ah, dus je zoekt eigenlijk iets voor alleen tijdens het rijden of moet die toch eens een dag gevoeliger lopen? Voor de rest loopt die gewoon goed op blote voeten? Dan zou ik persoonlijk voor hoefschoenen gaan. Dan bied je enkel de bescherming wanneer nodig.



Schoenen zijn zeker een optie. Maar er zijn er zo veel verschillende. Hoe kom je daar aan uit?

Captain

Berichten: 21377
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:36

Ik ben naar een website gegaan waar je foto's kunt insturen. Zij geven je dan advies.
Je kunt ze ook langs laten komen als passervice! :)
https://www.hoofwear.com/

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:49

Hoofwear is inderdaad een goede om je daarin te laten adviseren. Equischoen ook.
Zelf ben ik wel fan van Equine Fusion. :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:54

Avelanche ik weet goed wat ik zeg en heb ook filmpjes bekeken waar duidelijk te zien is dat een beslagen hoef minder demping heeft en de schok bij neerkomen veel feller door het been gaat dan bij een onbeslagen hoef. En dat ze vaak ook beetje naar voor schuiven, en dat zag ik ook bij de ijzers van een pony die ik had. Die z'n hoeven werden er alleen slechter en broser van.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 10:15

Er zijn andere redenen om geen fan te zijn, zoals de landing idd. Ik vind het een probleem dat ijzers glad worden.
Maar als je paard ze nodig heeft, heeft ie zo nodig. Ze met pijn laten lopen is geen optie imo.

Captain: kan hoor, ik kan niet aan een foto zien of een paard goed beslagen is. Het ging mij vooral op de uitleg op die pagina.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:20

Ik heb janita wind laten komen van equischoen. Heeft alle soorten en maten bij zich en kan deskundig advies geven.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 15:30

Oliekan laat gewoon een passer komen. Ga niet zelf prutsen. Want maten van hoeven en schoenen kan erg uiteen lopen. Heb ik hier wel gemerkt. 140 werd te klein en volgens de gemeten maten zou ze 150 moeten hebben. Deze paste dus voor geen meter. Dus toen zijn we op floating boots uitgekomen.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 16:53

kinel schreef:
Oliekan laat gewoon een passer komen. Ga niet zelf prutsen. Want maten van hoeven en schoenen kan erg uiteen lopen. Heb ik hier wel gemerkt. 140 werd te klein en volgens de gemeten maten zou ze 150 moeten hebben. Deze paste dus voor geen meter. Dus toen zijn we op floating boots uitgekomen.


Dat sowieso. Ik heb er te weinig verstand van om zelf schoenen te gaan passen.

Moet alleen even iemand vinden die in onze uithoek komt
( Zeeuws Vlaanderen)

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 20:28

Olikea op fb is een speciale groep daarvoor. Misschien kun je daar eens een oproep doen.