Plakijzers / hoefslippers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 13:00

Ik heb mijn cruzado een maand geleden van zijn ijzers laten halen. Hoe lang hij er op gestaan heeft.. geen idee. Ik heb hem nog maar pas.

Hij liep eerst echt wel slecht, en hoewel dit beter gaat ( vooral op het zachte) wil ik hem graag ondersteunen.
Achter is er niks aan de hand. Voor blijft hij toch een tikje onregelmatig.

Ijzers zijn geen optie (wil ook geen voor/tegen Ijzers topic starten hiermee, ik ben er gewoon geen fan van)

Maar ik ben wel op zoek naar een goed alternatief

Hoefschoenen zijn een optie. Maar plakbeslag spreekt me meer aan.

Ik kwam dit tegen.
Iemand ervaring hiermee?

https://hoefbescherming.com/plakslippers

Of nog andere ideeën?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2419
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:07

Ik ben aardig tevreden met mijn glu-shu als tijdelijke oplossing.

Mijn paard zijn hoeven groeien niet snel genoeg, na 4 afgetrapte ijzers had hij geen hoef meer over. De glu-shu heeft wel een ijzer kern, het rubber slijt er snel vanaf waardoor je wel op ijzer loopt. Maar wel het plakken hebt Afbeelding

Intussen is al het rubber eraf maar dan heb je een beeld. Ik stap straks wel weer terug over op ijzers. Ik weet niet wat de lijm en kit op de lange termijn doet met de hoef wand


Afbeelding

Captain

Berichten: 21383
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:10

Lijkt me toch belangrijk om te weten waarom je paard op ijzers stond.
En of je er nu wel of geen fan van bent, als je paard ze echt nodig heeft dan moeten ze er gewoon onder.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 13:26

Kreupel lopen hoort echt niet, ook niet als hij er net afgehaald is...

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 13:37

Captain schreef:
Lijkt me toch belangrijk om te weten waarom je paard op ijzers stond.
En of je er nu wel of geen fan van bent, als je paard ze echt nodig heeft dan moeten ze er gewoon onder.


Volgens mijn hoefsmid heeft hij dunne zolen.
Dit is niet op de foto bevestigd.

Fen komt uit Spanje. Daar is het blijkbaar de gewoonte om rijpaarden op ijzers te houden ( is me verteld.)

En er zijn genoeg alternatieven waarbij je geen spijker in het paard moet jassen.
Ik kan er niks aan doen maar daar gaat mijn haar van overeind staan.. we hebben allemaal wel een afwijking :Y)

Ik wil hem zeker de kans geven om een sterke hoef te ontwikkelen.
Maar het moet wel comfortabel zijn voor hem.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 13:37

billy3105 schreef:
Ik ben aardig tevreden met mijn glu-shu als tijdelijke oplossing.

Mijn paard zijn hoeven groeien niet snel genoeg, na 4 afgetrapte ijzers had hij geen hoef meer over. De glu-shu heeft wel een ijzer kern, het rubber slijt er snel vanaf waardoor je wel op ijzer loopt. Maar wel het plakken hebt [ [url=m/OxzY4i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Intussen is al het rubber eraf maar dan heb je een beeld. Ik stap straks wel weer terug over op ijzers. Ik weet niet wat de lijm en kit op de lange termijn doet met de hoef wand


[ [url=m/FKH3bX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er netjes uit.
Is dat ook op de zool geplakt. Of alleen op de hoefwand?

kinel
Berichten: 2187
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 14:44

Hier m’n Haflinger na 14 jaar van de ijzers afgehaald. Totaal geen spijt van. Goede begeleiding van bekapper en hoefschoenen alleen met rijden. In de wei loopt ze zonder. En gaat heel goed. Ze liep ook niet prettig in begin maar na paar dagen ging het steeds beter.
September eerst achter eraf en eind okt voor eraf.

MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:34

Hier plakbeslagivm dunne zool, kijk eens op de site van hoofwear daar staat wel het eea op. Je hebt verschillende soorten, die met kit vast geplakt worden maar ook die met secondenlijm vast gezet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:42

Olikea schreef:
Captain schreef:
Lijkt me toch belangrijk om te weten waarom je paard op ijzers stond.
En of je er nu wel of geen fan van bent, als je paard ze echt nodig heeft dan moeten ze er gewoon onder.


Volgens mijn hoefsmid heeft hij dunne zolen.
Dit is niet op de foto bevestigd.

Fen komt uit Spanje. Daar is het blijkbaar de gewoonte om rijpaarden op ijzers te houden ( is me verteld.)

En er zijn genoeg alternatieven waarbij je geen spijker in het paard moet jassen.
Ik kan er niks aan doen maar daar gaat mijn haar van overeind staan.. we hebben allemaal wel een afwijking :Y)

Ik wil hem zeker de kans geven om een sterke hoef te ontwikkelen.
Maar het moet wel comfortabel zijn voor hem.
Afwijkingen prima. Als het gaat om je fiets, niet als je paard al een maand kreupel loopt.

Hoefschoenen zijn niet gemaakt om 24/7 om te hebben en bij plakbeslag sla je misschien geen nagels "in je paard," maar je smeert er wel chemicaliën op. :+ Om ook dat maar even te reduceren tot de essentie.

Dit is ook niet de meest handige tijd van het jaar om je paard van ijzers te halen. Helemaal als je paard ook onregelmatig loopt (of liep) op een zachte ondergrond, dan weet je in elk geval zeker dat het op een harde ondergrond niet veel beter gaat zijn en met de huidige droogte is de grond vrijwel overal vrij hard. Ik zou er zsm weer een ijzer onder laten zetten en het over een paar maanden, als de grond zachter is, nogmaals proberen zonder (en niet eerst nog drie weken aankijken, afwachten, inlezen, overwegen; je paard heeft nu pijn.)

Mijn merrie liep ook niet lekker toen ze voor het eerst blootvoets ging direct nadat ze van de veiling kwam, maar die had er anderhalve week later weer een ijzer onder, die heeft niet eerst een maand pijn geleden. 's Winters had ze in de bagger een ijzer afgetrapt en sindsdien loopt ze probleemloos blootvoets. Die paar maanden op zachte grond heeft haar hoeven de kans gegeven om te groeien zonder dat zij daaronder hoefde te lijden. Nog een paar maanden op ijzers gaan de hoeven van je paard echt niet maken of breken, maar brengen hem nu wel meer comfort.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 15:52

Plakbeslag lijkt me een fijn alternatief voor ijzers.

Er is toch al lang geweten dat een beslagen hoef geen goede werking/doorbloeding heeft? De hoef kan niet uitzetten als het paard stapt dus de bloeddoorstroming wordt minder omdat de straal en straalkussens niet z'n werk kan doen.
Om nog maar te zwijgen over schimmels die de hoefwand binnen dringen via de nagelgaten.

Ben wel benieuwd of die werking bij Plakbeslag wel behouden blijft. Het lijkt me van wel omdat het rubber is en rubber toch meebeweegt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:01

Art_Ificious schreef:
Plakbeslag lijkt me een fijn alternatief voor ijzers.

Er is toch al lang geweten dat een beslagen hoef geen goede werking/doorbloeding heeft? De hoef kan niet uitzetten als het paard stapt dus de bloeddoorstroming wordt minder omdat de straal en straalkussens niet z'n werk kan doen.
Om nog maar te zwijgen over schimmels die de hoefwand binnen dringen via de nagelgaten.

Ben wel benieuwd of die werking bij Plakbeslag wel behouden blijft. Het lijkt me van wel omdat het rubber is en rubber toch meebeweegt?
En waarmee zit dat rubber vastgeplakt aan de hoeven van je paard? Precies, uitgeharde kit. Wat gebeurt er met kit als er beweging in komt? Juist, dat gaat loslaten. Ga er dus maar vanuit dat plakbeslag net zomin ruimte laat voor het uitzetten van de hoef als normaal beslag.

cinniz123

Berichten: 4399
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:15

Ik ga volgen..
In het verleden een pony gehad met dramatische hoeven en toen was het een beetje in opkomst.
Voor mn mini jaren geleden ook gekeken maar geen plakbeslag in zn maat.
Horserunners besteld naar was een flop concept.
Maar deze zijn er dus wel in mini!

Wat kost een setje plakbeslag laten plakken?
Ben wel benieuwd wat dat ongeveer kost.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:16

Ik ben toch echt voor hoefschoenen. Maar ik vraag me wel af of dit nu het juiste moment is om je paard van de ijzers te halen.
En zo lang kreupel lopen is niet optimaal.
Persoonlijk zou ik er nu echt eerst weer wat onder doen en in de herfst weer kijken hoe verder.
Ik heb bij mijn gevoelige merrie waarbij de hoeven snel slijten op het harde schoenen laten aanmeten maar die zijn niet voor 24/7

MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:37

Mkango schreef:
Art_Ificious schreef:
Plakbeslag lijkt me een fijn alternatief voor ijzers.

Er is toch al lang geweten dat een beslagen hoef geen goede werking/doorbloeding heeft? De hoef kan niet uitzetten als het paard stapt dus de bloeddoorstroming wordt minder omdat de straal en straalkussens niet z'n werk kan doen.
Om nog maar te zwijgen over schimmels die de hoefwand binnen dringen via de nagelgaten.

Ben wel benieuwd of die werking bij Plakbeslag wel behouden blijft. Het lijkt me van wel omdat het rubber is en rubber toch meebeweegt?
En waarmee zit dat rubber vastgeplakt aan de hoeven van je paard? Precies, uitgeharde kit. Wat gebeurt er met kit als er beweging in komt? Juist, dat gaat loslaten. Ga er dus maar vanuit dat plakbeslag net zomin ruimte laat voor het uitzetten van de hoef als normaal beslag.


Daar zit echt wel verschil in hoor! Je heb met flapjes en dat zit niet zo strak als met ijzers of volledig rondom gekit. Er is tegenwoordig echt enorm veel mogelijk.

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:37

Ik denk dat plakbeslag voor je gemoedsrust een mooi alternatief is, maar in de praktijk maakt het qua hoefwerking niet veel uit. Ook plakbeslag lift de straal hoger van de grond en fixeert de hoef. Ijzeren nagels in de hoefwand, chemisch goedje over de hele hoefwand, ik weet oprecht niet wat beter is. Datgene waarmee je paard het beste loopt, veronderstel ik.

Mijn paard staat op dit moment al 4 weken 24/7 op hoefschoenen omdat ze weer te weinig hoef had voor een ijzer. Dat gaat goed, al heeft het ook zijn nadelen. Het is best wel warm in de zomer en bij modder kunnen het toch ineens zware klompen worden. Als het dus echt te nat is, laat ik ze een dagje uit. In de modder loopt ze toch niet zo gevoelig. Maar van zodra het opdroogt, moeten ze echt weer aan. 1 dag over droge grond zonder hoefschoenen eindigt in gevoelig lopen. Haar hoeven zijn een ramp.

Hoeven zijn belangrijk voor een paard en niet ieder paard wordt er met goede geboren. Zet principiële voorkeuren opzij. Je moet er niet meteen een ijzer laten onder slaan, het is goed om naar alternatieven te kijken. Probeer dingen uit, maar wees eerlijk, schrap ijzers niet van je lijst. Onderaan de streep kan het misschien wel dé oplossing zijn. En een goed lopend paard zonder pijn is ieders doel, mét of zonder dat verdomde ijzerwerk.

MarjanB

Berichten: 16455
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:39

Gini schreef:
Plakbeslag lijkt me alleen maar mooier klinken. Bij plakbeslag kapsel je de hoef nog meer in dan met een ijzer. En welke uitwerking continu kitten op de hoefkwaliteit heeft is ook nog maar de vraag.

Ik denk dat plakbeslag voor je gemoedsrust een mooi alternatief is, maar in de praktijk maakt het qua hoefwerking niet veel uit. Ook plakbeslag lift de straal hoger van de grond en fixeert de hoef. Ijzeren nagels in de hoefwand, chemisch goedje over de hele hoefwand, ik weet oprecht niet wat beter is. Datgene waarmee je paard het beste loopt, veronderstel ik.

Mijn paard staat op dit moment al 4 weken 24/7 op hoefschoenen omdat ze weer te weinig hoef had voor een ijzer. Dat gaat goed, al heeft het ook zijn nadelen. Het is best wel warm in de zomer en bij modder kunnen het toch ineens zware klompen worden. Als het dus echt te nat is, laat ik ze een dagje uit. In de modder loopt ze toch niet zo gevoelig. Maar van zodra het opdroogt, moeten ze echt weer aan. 1 dag over droge grond zonder hoefschoenen eindigt in gevoelig lopen. Haar hoeven zijn een ramp.

Hoeven zijn belangrijk voor een paard en niet ieder paard wordt er met goede geboren. Zet principiële voorkeuren opzij. Je moet er niet meteen een ijzer laten onder slaan, het is goed om naar alternatieven te kijken. Probeer dingen uit, maar wees eerlijk, schrap ijzers niet van je lijst. Onderaan de streep kan het misschien wel dé oplossing zijn. En een goed lopend paard zonder pijn is ieders doel, mét of zonder dat verdomde ijzerwerk.


Straal is vaak ondersteunt bij plakbeslag..

Echt ik zou willen dat die van mij blootsvoets kon of met gewone ijzers… maar voor sommige voeten is er gewoon geen alternatief

Gini
Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:43

Daarmee, ik verdedig overduidelijk niet het een of het ander. Waar je paard goed op loopt, dat is het beste alternatief. Maar dus ook wanneer dat toch gewone ijzers blijken te zijn.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 16:52

Mkango schreef:
En waarmee zit dat rubber vastgeplakt aan de hoeven van je paard? Precies, uitgeharde kit. Wat gebeurt er met kit als er beweging in komt? Juist, dat gaat loslaten. Ga er dus maar vanuit dat plakbeslag net zomin ruimte laat voor het uitzetten van de hoef als normaal beslag.


Het is beter om gedegen info te geven; er zijn continue nieuwe ontwikkelingen.

https://www.hoofwear.com/blog/post/geli ... scherming/

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 17:18

Ik wil even wat dingen nuanceren.

Op de paddock en in de bak loopt fen echt gewoon rad. Hij rent en speelt met zijn maten. Is gewoon een heel blij ei. Heb er een DA bij gehad en die heeft me echt verzekerd dat hij daar pijnvrij loopt.

Deze ijzers gingen er nu af ze erg versleten waren en hij dringend bekapt moest worden. Nieuwe ijzers zijn overwogen, maar de smid raadde het zelf af. Hij was bang voor verlies van ijzers en stukken hoef.

Ik rijd momenteel helemaal nog niet, dus ook niet op straat. Pijn heeft hij nu echt niet. Maar dat is wel wat ik wil in de toekomst.

Als er geen gedegen alternatief te vinden is.. Dan heb ik de keuze.. of toch een ijzer, of niet naar buiten. Maar no way dat ik mijn paard bewust pijn ga laten hebben

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 17:19

Lindsey_99 schreef:
Mkango schreef:
En waarmee zit dat rubber vastgeplakt aan de hoeven van je paard? Precies, uitgeharde kit. Wat gebeurt er met kit als er beweging in komt? Juist, dat gaat loslaten. Ga er dus maar vanuit dat plakbeslag net zomin ruimte laat voor het uitzetten van de hoef als normaal beslag.


Het is beter om gedegen info te geven; er zijn continue nieuwe ontwikkelingen.

https://www.hoofwear.com/blog/post/geli ... scherming/


Dank je voor de link. Zeker het bestuderen waard.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Plakijzers / hoefslippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:17

Ik zou voor hoefschoenen kijken en vooral laten aanmeten. Dan kun je ze toepassen wanneer nodig. En het is even een uitgave maar je gebruikt ze enkel wanneer je ze nodig hebt. Wandelen, over het harde lopen enz...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 18:27

Maar bij hoefschoenen kan je best niet 8 weken wachten voor de volgende bekapbeurt want dan is de kans groot dat de schoenen niet meer passen, dit komt erg nauw namelijk. (eigen ervaring)
Zelf de hoeven bijvijlen tussendoor is wel aangeraden.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 19:33

Art_Ificious schreef:
Maar bij hoefschoenen kan je best niet 8 weken wachten voor de volgende bekapbeurt want dan is de kans groot dat de schoenen niet meer passen, dit komt erg nauw namelijk. (eigen ervaring)
Zelf de hoeven bijvijlen tussendoor is wel aangeraden.


Ik heb dat in het verleden altijd zelf gedaan. ( mechanisch) en wil dit weer zelf gaan oppakken. Maar dan moet hij wel goed op zijn voeten staan.

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 19:47

Hier een best wel ervaringsdeskundige mbt glushus, oftewel plakijzers;

[BEH] Prada haar glushu’s

Na een jaar op de glushus te hebben gestaan, zijn ze er in september 2022 beide op 1 dag tijd onderuit gegaan in het land en heb ik besloten samen met mijn portemonnee om er het najaar en winter niks onder te doen, buitenrij seizoen was toch zo goed als over en heel eerlijk het viel me vies tegen hoe de hoeven/ hoefwand hersteld was.
Prada heeft ook geen pas kreupel gelopen zonder dus dat maakte de keus ook makkelijker.

Nu in het voorjaar de keus gemaakt om blootvoets te blijven, vooral omdat ik die stress niet wilde hebben met hopen dat de plakijzers er nog onder zaten na een dag in het land.
Ook waren haar hoeven nog steeds niet zoveel hersteld om er gewone ijzers onder te doen.

Voor het buitenrijden heb ik nu hoefschoenen laten aanmeten, net zo duur als plakijzers, maar gaan veel langer mee en ze kan ze niet kwijtraken

Afbeelding
Afbeelding

Mijn conclusie van dit avontuur, glushus zijn een top oplossing voor een korte periode maar zeker niet voor langdurig gebruik, dan zou ik voor hoefschoenen gaan.

Ik heb een topsmid met wie ik alles uitgebreid overleg en hij komt iedere 8 weken om te bekappen.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2419
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 23:56

Olikea schreef:
billy3105 schreef:
Ik ben aardig tevreden met mijn glu-shu als tijdelijke oplossing.

Mijn paard zijn hoeven groeien niet snel genoeg, na 4 afgetrapte ijzers had hij geen hoef meer over. De glu-shu heeft wel een ijzer kern, het rubber slijt er snel vanaf waardoor je wel op ijzer loopt. Maar wel het plakken hebt [ [url=m/OxzY4i.jpg]Afbeelding[/url] ]

Intussen is al het rubber eraf maar dan heb je een beeld. Ik stap straks wel weer terug over op ijzers. Ik weet niet wat de lijm en kit op de lange termijn doet met de hoef wand


[ [url=m/FKH3bX.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat ziet er netjes uit.
Is dat ook op de zool geplakt. Of alleen op de hoefwand?



Zoals ik het proces gezien heb

- hoef bekappen
- flink meppen op de glushu om m op maat te krijgen
- hoef + schoen ontvetten
- schoen binnenzijde deel 1 van de seconde lijm plakken. Wat tegen de zool aankomt
- zool inspuiten met deel 2 van de lijm
- vastplakken en hoef neerzetten
- kitspuit langs de flapjes op de hoefwand en even laten uitharden
- afwerken