Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:47

Hier ook slechte ervaring met een zweer.

December 2018
paard was net niet lekker tijdens het rijden, niks aan te zien, voelde net niet goed.
Dit op en af tot mei 2019.

Mei 2019
paard begint te manken.
Staat na een paar dagen op drie benen, advies natuurlijke bekappers: zelf laten uitbreken
na anderhalve week proberen uit te snijden maar lukte niet.
Na 3 weken is die uitgebroken langs de kroonrand. groot gapend gat waar de etter uit kwam.

Augustus 2019:
Paard is eindelijk weer recht, kan weer in training, gat kan uitgroeien.

Maart 2020: gat zit onderaan en valt met de laatste bekapping weg. Gezien de laatste twee maand het onderste stuk hoef half los hing niet getraind op het harde. Winterstop dus paard had vakantie.
Na bekapping osteo laten komen om ze weer los te maken.

Week later mocht ik stappen op het harde om weer op te bouwen, blijkt paard katskreupel te zijn op die voet.

Afspraak bij kliniek gemaakt voor foto's.

Diagnose: kanteling + sincker van 1 cm. Paard niet geacht als gebruikspaard. Is klinisch goed genoeg voor in de weide te lopen, maar advies was min of meer inslapen als ze slechter zou lopen.

Komende twee jaar enkel op het zachte gehouden, daar was ze goed genoeg, om de 4 weken bekapt. Echter kreeg ze gemiddeld eens per twee maanden een zweer die de hoef verzwakte.

Op de grote zweer is er nog altijd visueel letsel in de hoefwand (valt naar binnen, is broos, valt weg van de witte lijn, breekt uit.)

Na anderhalf jaar constant zweren schoot er zo weinig hoef over dat mijn da en hs toch adviseerden voor een ijzer. Ondertussen anderhalf jaar verder op ijzers en ze loopt buiten op het harde weer recht. Enkel bochten linksom zijn nog wat hakkerig, maar mits losgereden en gewicht van die schouder af doenbaar.
sindsdien geen zweren meer gehad op die voet.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 11:52

Woww dat is wel een extreem heftige zeg %) ik vond een maand al zo lang... :(:)

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 17:44

Morgen komt de dierenarts langs, hij heeft ook een mobiel rontgenapparaat dus moest hij het nodig vinden kunnen er foto’s gemaakt worden. Benieuwd wat hij morgen gaat zeggen

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 19:50

@Duhelo, daar had ik toch wel van gehoopt dat mijn smid er eerder over aan de bel getrokken had? Of had doe het niet kunnen zien? Wat een verhaal zeg!

Ben benieuwd TS, succes morgen!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:30

ruitje schreef:
@Duhelo, daar had ik toch wel van gehoopt dat mijn smid er eerder over aan de bel getrokken had? Of had doe het niet kunnen zien? Wat een verhaal zeg!

Ben benieuwd TS, succes morgen!

Beetje samenloop van ongelukkige omstandigheden.

Vroeger had ik een traditionele smid met hoefstal, echter was mijn oude merrie een traumapaard en kon die niet meer in de hoefstal., Een natuurlijke bekapper wilde haar wel komen doen mits die er meerdere op dezelfde ronde kon doen, dus kwam die mijn 3 paarden doen + twee extra pony's en twee extra trekpaarden. Die mens kwam nl van 150 km ver.
Super fijne, super goede bekapper, maar niet a la minute op te bellen bij een probleem.

Ik had dan ook gebeld of die kon uitsnijden, maar naturals doen dat dus eigenlijk niet. Na anderhalve week is een andere bekapster komen kijken of ze iets kon vinden, maar een trekpaard met pijn laat zich dus niet doen, en ik had toen nog geen hoefstal.

Ik kon op korte termijn geen smid met een hoefstal vinden, en kon er zelf toen ook nog niet aan werken, en een week later brak die dus zelf uit.

Na de diagnose had bekapper 1 een uitspraak uitgesteld voor persoonlijke redenen, werd uiteindelijk 16 weken en gaf dan helemaal forfait. Ik heb dan iemand gezocht die zowel barefoot als ijzers deed, en cursussen gaan volgen zodat ik zelf leerde bekappen.

Inmiddels bekap ik ook zelf. Maar dan bleek ze dus op ijzers te moeten en sta ik daar weer met mijn goed gedrag. :+

Achteraf bezien had ik ook nooit zo lang gewacht, voorheen kwam mijn smid ze altijd uitsnijden en dat ging wel goed. Maar deze was dus niet goed. Of het niet uitsnijden de oorzaak was, of misschien zat ze sowieso zo diep dat snijden geen optie was geweest, geen idee. Maar ik had liever de halve zool laten uitsnijden dan dat die via de kroonrand eruit komt, achteraf bezien.

Inmiddels heb ik trouwens terug mijn vroegere smid. Iets met schade en schande wordt men wijs, en ik ben heel erg blij dat deze man geen grudges houdt. Dus die laat ik niet meer los nu. :+

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-23 13:19

Dierenarts is geweest, hij vermoed toch rotstraal. Vraag mij alleen af of hij hier aan komt. Staat op een droge wei, hoeven worden goed verzorgd, krijgt veel beweging …

hwn
Berichten: 4704
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 13:50

Misschien heeft ie nu rotstraal gekregen door het weken?

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 14:28

franteir schreef:
Dierenarts is geweest, hij vermoed toch rotstraal. Vraag mij alleen af of hij hier aan komt. Staat op een droge wei, hoeven worden goed verzorgd, krijgt veel beweging …

Wanneer het paard smalle, diepe stralen heeft kan dat echt wel gebeuren. Rotstraal heeft een zuurstofarme omgeving nodig om te groeien en dat is niet alleen afhankelijk van goede hygiëne. Juist door vaak uitkrabben geef je de bacterie de kans om zich diep in de stralen te nestelen.