Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 18:35

Hoe lang kan het duren voordat een hoefzweer genezen is?
Wij sukkelen nu al een 3 tal weken met waarschijnlijk een hoefzweer. Ik ging mijn paardje van de weide halen om op wedstrijd te vertrekken maar hij liep niet helemaal zuiver. In stap was er wel iets te zien maar niet zo dramatisch. Eens laten draven op het harde en daar was hij duidelijk mank op 1 been. Terug de weide op en uiteraard niet op wedstrijd gegaan. We dachten eerst dat hij zich misstapt had op de weide tijdens het spelen ofzo en daarom hem eerst enkele dagen rust gegeven. Dagelijks gekoeld en een stukje op het harde gestapt. Het manken was eigenlijk de dag nadien al 90% verdwenen maar hij bleef wel pulsaties hebben op zijn 1 been. Aangezien hij toch bekapt moest worden en ze op stal dachten aan een hoefzweer heb ik mijn bekapper laten komen. Hij kon niet onmiddellijk ergens een punt aanwijzen waar er een hoefzweer kon zitten maar tijdens het uitkrabben van zijn hoef was de geur niet zo aangenaam. Hij heeft toen een verband aangebracht met animalintex en de dag nadien moest ik dit afhalen en zou ik zien of het een hoefzweer was of niet. Verband er af en heel duidelijk etter te zien maar dit voornamelijk rond zijn straal. Mijn bekapper zei dat dit een hoefzweer was die nog heel diep zat dus ik moest elke dag opnieuw een verband aanbrengen met animalintex tot er ergens een punt zou komen vanwaar de etter kwam. Nu zijn we 3 weken verder waarvan we 2 weken aan het behandelen zijn en er blijft etter langs zijn straalgroeven komen maar geen beterschap. We zijn nu sinds enkele dagen ook aan het weken in een badje met soda. Is het normaal dat dit zo lang duurt voordat de hoefzweer ergens uitbreekt? Mijn paardje loopt verder redelijk goed. Niet 100% zuiver maar ook zeker niet mank. Wel nog steeds pulsaties op 1 been

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:51

Heeft je paard niet gewoon verschrikkelijke rotstraal. Daar kunnen ze ook kreupel op lopen

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 19:00

Apacheshadow schreef:
Heeft je paard niet gewoon verschrikkelijke rotstraal. Daar kunnen ze ook kreupel op lopen


Ik vermoed dat dit dan wel al opgemerkt was. Mijn bekapper heeft zijn hoeven al gezien, mijn staleigenaar die al 60 jaar tussen de paarden zit heeft er al naar gekeken en beide hebben niets opgemerkt. Ik zie ook geen verandering aan zijn hoef in vergelijking met de afgelopen tijd. Hij loopt ook niet echt kreupel. Buiten die eerste dag dat we het opgemerkt hebben.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:54

Is ie niet bevangen?

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 20:07

Mist schreef:
Is ie niet bevangen?

Vermoed van niet, is geen gevoelig paard hiervoor en heeft ook niet echt de typische symptomen hiervan. Is ook maar 1 been en tijdens het bekappen geen oude of actieve bevangenheid gezien.

Wildgirl

Berichten: 11665
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:20

Bij een hoefzweer is het van belang dat de zooi eruit komt. Door de kleine kanaaltjes die de zweer zelf veroorzaakt lukt dat vaak niet voldoende waardoor een hoefsmid vaak een stuk weg haalt waardoor de zweer bloot komt te liggen en alle troep eruit kan. Bij een diepe of hoge zweer kan dat niet, die moeten vaak rijpen of barsten bij de kroonrand bijvoorbeeld door.
Toonde je paard gevoeligheid op de tang? Ik zou je hoefsmid vragen terug te komen en verder te kijken. 3 weken blijvend etteren en kreupel blijven lopen is niet de bedoeling, je kunt zelf je paard 1 a 2x pd weken in een emmer met warm water en biotex, ik maak ook wel eens een hoefwrap met zuurkool erin. Dit versnelt het rijpingsproces. In de basis wil je een zweer zsm open hebben, hoe langer het intern door zweert hoe groter de kans op blijvende schade/complicaties nl.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:30

Weet je wel zeker dat het een zweer is en niet iets anders? Ik zou toch de bekapper / smid nog eens laten komen en eventueel een DA om een foto te laten maken. Volgens mij kunnen ze dan ook zweren zien.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:37

Wildgirl schreef:
Bij een hoefzweer is het van belang dat de zooi eruit komt. Door de kleine kanaaltjes die de zweer zelf veroorzaakt lukt dat vaak niet voldoende waardoor een hoefsmid vaak een stuk weg haalt waardoor de zweer bloot komt te liggen en alle troep eruit kan. Bij een diepe of hoge zweer kan dat niet, die moeten vaak rijpen of barsten bij de kroonrand bijvoorbeeld door.
Toonde je paard gevoeligheid op de tang? Ik zou je hoefsmid vragen terug te komen en verder te kijken. 3 weken blijvend etteren en kreupel blijven lopen is niet de bedoeling, je kunt zelf je paard 1 a 2x pd weken in een emmer met warm water en biotex, ik maak ook wel eens een hoefwrap met zuurkool erin. Dit versnelt het rijpingsproces. In de basis wil je een zweer zsm open hebben, hoe langer het intern door zweert hoe groter de kans op blijvende schade/complicaties nl.

Hij toonde nergens echt duidelijk gevoeligheid op de tang, daarom dat de bekapper ook niet wou beginnen snijden aangezien hij niet kon lokaliseren vanwaar het kwam en hij zo mogelijks veel te veel zou moeten weg snijden. De eerste week is er wel niets aan gedaan qua verzorging ofzo. Ik dacht toen dat hij hem misstapt had en daarom hem gewoon wat rust gegeven. Dus nu zijn het ongeveer 2 weken sinds de bekapper geweest is en we gestart zijn met de verzorging. Zijn hoef wordt nu geweekt 1 keer per dag en elke dag een nieuw verband met animalintex.

BigOne
Berichten: 38268
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:39

Zou er toch een da bijhalen of een foto laten maken. Het feit dat het zo stonk is typisch voor ernstige rotstraal en door het lekker vochtig en dicht te stoppen wordt het alleen maar erger.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:42

Veraaaaah schreef:
Weet je wel zeker dat het een zweer is en niet iets anders? Ik zou toch de bekapper / smid nog eens laten komen en eventueel een DA om een foto te laten maken. Volgens mij kunnen ze dan ook zweren zien.

Zeker ben je bijna nooit maar volgens bekapper is er toch heeeeeel grote kans dat het een zweer is aangezien er etter naar buiten komt als we het verband aanleggen. Volgens de bekapper heeft het gewoon tijd nodig om verder te ontwikkelen en ergens naar buiten te komen. Maar vind het gewoon zo ergerlijk dat het zo lang duurt.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:44

BigOne schreef:
Zou er toch een da bijhalen of een foto laten maken. Het feit dat het zo stonk is typisch voor ernstige rotstraal en door het lekker vochtig en dicht te stoppen wordt het alleen maar erger.

Maar kan je een hoefzweer of rotstraal zien op een foto? Anders heeft het ook niet veel nut dat er foto’s genomen worden. Ik neem aan dat de mensen rondom mij wel het verschil weten tussen een hoefzweer en rotstraal. Ik zie ook niets veranderen aan zijn straal. Deze ziet er net het zelfde uit als de afgelopen 2 jaar

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:49

Je verhaal doet mij ook meer denken aan rotstraal als aan hoef zweer ( als daar de druk af is lopen ze vaak een stuk beter.. maar dat kan ook zeker lang duren) maar om dat er al troep uitkomt is hij dus los en zou hij beter moeten lopen ... maar uit jou verhaal maak ik dat niet op en een hoefzweer stinkt niet als het nog dicht is ( begin van je verhaal)

Op röntgenfoto is hoefzweer vaak wel ie zien

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:53

Een hoefzweer kan je zien op de foto. Ik heb een paard gehad wat een maand lang met een hoge hoefzweer heeft gelopen, kwam er niet uit en snijden ging niet op die plek. Je zag op de foto super duidelijk de zweer zitten. Is gewoon op locatie geschoten, kost even wat maar dan weet je wel wat :o

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:57

snorkel1986 schreef:
Je verhaal doet mij ook meer denken aan rotstraal als aan hoef zweer ( als daar de druk af is lopen ze vaak een stuk beter.. maar dat kan ook zeker lang duren) maar om dat er al troep uitkomt is hij dus los en zou hij beter moeten lopen ... maar uit jou verhaal maak ik dat niet op en een hoefzweer stinkt niet als het nog dicht is ( begin van je verhaal)

Op röntgenfoto is hoefzweer vaak wel ie zien

Het rare is ook dat hij niet echt kreupel loopt. De eerste dag overduidelijk kreupel maar sinds dien niet echt meer. Heb hem nadien ook eens kort gelongeerd en daar liep hij eigenlijk wel goed. Nu zie ik hem niet meer duidelijk kreupel lopen. Af en toe denk ik iets te zien maar 2 stappen later denk ik dan weer van niet. Ik denk ook dat ik soms iets zie omdat ik er nu zo hard op let maar dat hij eigenlijk wel prima loopt. Het enige wat echt blijft is pulsatie en etter. Ik zal morgen als ik hem ga verzorgen zijn straal een beter bekijken en vergelijken met zijn andere hoeven. Kunnen ze ook pulsatie hebben van rotstraal? Het is de eerste keer dat ik dit zou hebben bij mijn paarden dus totaal geen ervaring mee. Ik dacht ook altijd dat rotstraal ontstond door in een vuile natte stal te staan. Maar dat is bij hem zeker het geval niet. Hij staat altijd op de weide waar er eigenlijk nooit modder ligt en zijn hoeven worden goed verzorgd

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 21:59

ruitje schreef:
Een hoefzweer kan je zien op de foto. Ik heb een paard gehad wat een maand lang met een hoge hoefzweer heeft gelopen, kwam er niet uit en snijden ging niet op die plek. Je zag op de foto super duidelijk de zweer zitten. Is gewoon op locatie geschoten, kost even wat maar dan weet je wel wat :o

Dan toch maar eens bellen om eventueel een foto te komen nemen. Kosten maken mij echt niets uit, ben nu ook al redelijk wat geld kwijt aan verbanden en dergerlijke. Hij krijgt ook alle tijd om te genezen, het is nog een jong paard dus eens even echt vakantie zal hem mentaal ook wel goed doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:08

Mijn paard heeft dik 9 weken met een zweer rondgelopen terwijl we niet wisten dat ze een zweer had. Niet echt duidelijk kreupel geweest maar liep ook niet altijd 100% goed. Ontlastte dat voorbeen in rust regelmatig door het wat naar voren te zetten maar onder het zadel niks te zien. Paard is in die tijd ook nog mee geweest op wedstrijd en ging regelmatig bokkend de wei door. Maar toch in rust ontlasten. Uiteindelijk bleek afgelopen vrijdag toen de smid er weer was dat ze een hoefzweer heeft gehad die heel hoog heeft gezeten. In de hoef zat ook al een tijdje een verticale scheur van boven tot beneden in de hoef die is ontstaan door de zweer. Tijdens het bekappen kwam hij die toevallig tegen nadat ik aangaf dat er iets niet klopte en of hij kon vinden wat het probleem was. Er kwam ook nog een hele hoop opgedroogd pus mee naar buiten. Sinds de rotzooi er uit is heeft ze haar voorbeen ook niet meer ontlast.

Het kan dus wel. Maar als er al zo lang pus naar buiten komt zou je toch moeten verwachten dat het inmiddels leeg is. Ik zou eens contact opnemen met de DA.

franteir
Berichten: 163
Geregistreerd: 22-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 22:15

LV19952 schreef:
Mijn paard heeft dik 9 weken met een zweer rondgelopen terwijl we niet wisten dat ze een zweer had. Niet echt duidelijk kreupel geweest maar liep ook niet altijd 100% goed. Ontlastte dat voorbeen in rust regelmatig door het wat naar voren te zetten maar onder het zadel niks te zien. Paard is in die tijd ook nog mee geweest op wedstrijd en ging regelmatig bokkend de wei door. Maar toch in rust ontlasten. Uiteindelijk bleek afgelopen vrijdag toen de smid er weer was dat ze een hoefzweer heeft gehad die heel hoog heeft gezeten. In de hoef zat ook al een tijdje een verticale scheur van boven tot beneden in de hoef die is ontstaan door de zweer. Tijdens het bekappen kwam hij die toevallig tegen nadat ik aangaf dat er iets niet klopte en of hij kon vinden wat het probleem was. Er kwam ook nog een hele hoop opgedroogd pus mee naar buiten. Sinds de rotzooi er uit is heeft ze haar voorbeen ook niet meer ontlast.

Het kan dus wel. Maar als er al zo lang pus naar buiten komt zou je toch moeten verwachten dat het inmiddels leeg is. Ik zou eens contact opnemen met de DA.


De etter komt echt naar buiten door het verband dat ik er aan doe, doe ik dit er niets aan dan komt er ook niets naar buiten. Dus moest ik het niet verzorgen dan zou er ook niets naar buiten komen. Het is mij nog niet opgevallen dat hij zijn been meer ontlast maar heb er ook nog niet specifiek naar gekeken. Morgen de hoef nog eens goed inspecteren, en nog eens contact opnemen met de bekapper. Als ik daar niets wijzer uit wordt dan bel ik de dierenarts ook. Wil gewoon graag weten wat er aan de hand is want momenteel blijft alles heel vaag

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:26

Animalintex verband wordt ook gewoon slijmerig als het nat is en de prut die er vanaf komt kan erg op pus lijken. Als je paard niet kreupel is, zou ik niet te lang doorgaan met het verband, daar wordt de hoef alleen maar zacht van.
Ik heb bij mijn vorige pony wel eens een hoge zweer gehad, die werd steeds slechter. Liep echt op drie benen voor hij eindelijk doorbrak.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:41

Persoonlijk zou ik denk ik zonder foto's gezien te hebben de onderkant van de hoef goed uitspuiten met de tuinslang.. effe stappen op het harde dat de hoef droog is en er blauwspray inspuiten laten lopen beetje aan drukken / prutsen met hoevenkrabber dat de straal wT beweegt dus overal door drengt is en dit eens dag of 2/ 3 doen mits ze niet kreupel word dikker been oid gaat krijgen en dan volgende plan van aanpak maken

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 23:42

Bij een paard van mij liep hij kreupel, geen pulsatie in het been, wel een dik been maar hij had ook een ontstoken tekenbeet op dat been. Dierenarts dacht dat de kreupelheid dan van die ontsteking kwam omdat ze geen pulsatie kon voelen en hij ook niet op de viseertang reageerde.
Ontstekingsremmers gekregen voor een week. En hij liep snel terug rad.

2 maanden later toen de hoef meer begon te groeien was er ineens een horizontale scheur zichtbaar. Blijkbaar zat er dus toch een zweer en is die langs de kroonrand uitgebroken. Of de ontstekingsremmers hiermee het uitbreken versneld hebben weet ik echter niet. Heb ook nooit pus gezien, en ben echt elke dag bij de paarden.

Heb je foto's van de hoeven?

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 00:00

Petra_O schreef:
Animalintex verband wordt ook gewoon slijmerig als het nat is en de prut die er vanaf komt kan erg op pus lijken. Als je paard niet kreupel is, zou ik niet te lang doorgaan met het verband, daar wordt de hoef alleen maar zacht van.
Ik heb bij mijn vorige pony wel eens een hoge zweer gehad, die werd steeds slechter. Liep echt op drie benen voor hij eindelijk doorbrak.


Pus uit een hoef ziet eruit als cement- grijs . Hoe ziet de pus die jij ziet eruit ts?

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 00:49

franteir schreef:
Dan toch maar eens bellen om eventueel een foto te komen nemen. Kosten maken mij echt niets uit, ben nu ook al redelijk wat geld kwijt aan verbanden en dergerlijke. Hij krijgt ook alle tijd om te genezen, het is nog een jong paard dus eens even echt vakantie zal hem mentaal ook wel goed doen.


Foto of echo lijkt me een verstandige beslissing, zeker als er pulsatie is. Ook peesproblemen kunnen pulsatie geven.

En combi van weken en animalintex kunnen soms ook een vreemde geur geven, waarbij je zou denken dat het pus is.

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 07:45

Helaas kan het heel lang duren ik heb een paard dat heeeeeeeeeeeel vaak hoefzweren heeft/ heeft gehad, soms duurt het maanden voor ze er uit komen. (Vrijwel altijd aan de kroonrand te diep om uit te snijden.)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe lang kan een hoefzweer duren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 09:47

Kan zo een maand duren. Mijn paard heeft er zo een gehad, de ene dag kreupel, dan weer niet echt kreupel, echte ups en downs met een wat warmer voetje. De dierenarts was niet eens overtuigd dat het de hoef was maar met uitverdoven bleek dat het dat wel was. Op de foto ook niks te zien, de dierenarts raadde hoefijzers met zool aan omdat de zolen wel wat dun waren. Maar voordat de smid kon komen brak er toen alsnog een zweer bij de kroonrand uit en liep ze weer helemaal goed :)

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 10:07

Ik kan uit ervaring vertellen dat het láng kan duren. Ik ging toen ook twijfelen of het wel een zweer was, dus er zijn foto's gemaakt om hoefbevangenheid en andere zaken uit te sluiten. Daarop was de zweer duidelijk te zien. Er is meerdere malen een poging gedaan tot uitsnijden (tot het niet meer verantwoord was voor de voet) en de voet werd doorlopend geweekt. Uiteindelijk kwam hij er bij de kroonrand uit. Voorheen was ik blij als het een hoefzweertje was. Want tijdelijk van aard, meestal is paard meteen weer oké als de druk eraf is. Geen echte blessure. Maar sinds mijn vosruin heb ik de rottige kant van hoefzweren meegemaakt. 1 grote bak ellende. In combinatie met zijn andere problemen was het zo heftig, dat ik hem er meerdere keren bijna om heb laten inslapen en uiteindelijk zijn de hoefproblemen ook de reden geweest dat ik hem niet meer goed kon houden (wegens niet kunnen trainen). Als het grote kanalen worden in de voet en je een paard hebt dat er heel gevoelig voor is, dan ben je in de aap gelogeerd. Ik denk dat het voor mijn paard goed had geholpen als we hem op ijzers konden zetten. Dat was helaas geen optie met zijn kramperigheid.