Bevangenheid en dunne zolen, hoefschoenen of ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kiki1405
Berichten: 5
Geregistreerd: 21-09-21

Bevangenheid en dunne zolen, hoefschoenen of ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 11:25

Lieve allemaal,

Mijn 24-jarige Dartmoor merrie is recent gediagnosticeerd met bevangenheid en dunne zolen.
Ze heeft hier wel vaker last van gehad, maar nu is het dusdanig erg dat zelfs pijnstillers niet meer willen helpen.
Nu heb ik erg tegenstrijdig advies gekregen. Mijn dierenarts zegt het volgende: niet stappen, geen krachtvoer, voeten koelen en ijzers eronder zetten. Mijn hoefsmid zegt dit: wel stappen, supplementen bijvoeren (dus wel krachtvoer) en hoefschoenen gaan gebruiken. Ik ben erg in de war wat ik moet gaan doen. Als ik hoefschoenen kies zou ze die alleen aan hebben als ze haar paddock verlaat en leg ik rubberen platen over de betonnen stenen in haar paddock. Mijn hoefsmid zegt absoluut geen ijzers.

Ik hoor heel graag jullie ervaringen, wat heeft het beste gewerkt voor jou paardje?

Liefs!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Bevangenheid en dunne zolen, hoefschoenen of ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:30

Hier was ijzers de oplossing maar hoor veel goede verhalen over hoefschoenen (evt met extra zooltjes voor demping).

Ik zou gaan voor het advies van de DA qua eten/bewegen dus niet stappen (verplicht), geen krachtvoer, voeten koelen en hoefschoenen.

Ik zou als je harde ondergrond hebt (wat rubber op steen ook is) wel de schoenen aan houden. Vaak zie je dat dit echt verlichting geeft. Want de mechaniek in de hoef moet niet teveel belast worden. Vandaar het advies van de DA om niet te stappen. Eerst de acute fase met rust, pijnstillers en dus ijzers of hoefschoenen opvangen en dan langzaamaan de boel weer opbouwen.

Welke supplementen heeft de hoefsmid het over? Want supplementen en krachtvoer zit natuurlijk nog een heel breed spectrum tussen.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:44

Als eerste komt goed bekappen aan de beurt, en dan hoefschoenen (equine fusions zijn zacht en kunnen ook 24/7 aan met dagelijks controle). Bewegen mag zeker, maar op eigen initiatief. Koelen vinden ze ook fijn.
De schade aan de hoeven is van een voorgaande periode; met goed hooi, laag in suiker en een vitaminebrok krijgt ze niet te veel. Het advies van de dierenarts vind ik op 1 punt na ouderwets.
En ik zou haar ook laten testen op PPID als dat nog niet eerder is gedaan.
Er zijn trouwens op dit moment meer meldingen van bevangen of gevoelig lopen. Komt door het rare weer. Hier loopt een shetje die vorig jaar fluitend de zomer door ging en nu ook weer wat gevoelig loopt.
Als je meer kennis wilt opdoen dan is het boek van Remco Sikkel een aanrader.

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 06:55

Ik zou nu in de acute fase zeker niet gelijk met ijzers beginnen en je hoefsmid volgen.
Je hoefsmid bedoelt met supplementen de “ balancers” (geen krachtvoer maar vitamine en mineralen suikerarme supplementen zoals vital bix daily plus etc ). Ik zou hier pas mee beginnen als de acute fase voorbij is. Weet je wat de oorzaak van de HB is geweest?
Pony niet forceren qua beweging; onze pony stond in de paddock, hoeven koelen, je kunt desnoods de paddock bewateren zodat ze in de modder staat (koel). Wij gebruiken hoefschoenen met demping. Eventueel een plak ijzer. Op Facebook zit het “ hoefbevangen forum” een groep speciaal gericht op HB, echt ideaal en hier heb je heel veel advies en mensen die elkaar helpen.

PS: als pijnstillers niet meer werken raad ik aan rontgen fotos te laten maken om te zien hoe het hoefbeen is (in hoeverre al gekanteld )

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Bevangenheid en dunne zolen, hoefschoenen of ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:53

Ik zou in een hoef die al niet gezond is het hoef mechanisme niet nog meer beperken door een ijzer.
Schoenen of een glue on zou mijn voorkeur hebben.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 07:59

Wat vervelend dat je tegenstrijdige adviezen gekregen hebt nu je je zorgen maakt om je pony. Herkenbaar, ook. Bij ons waren betrokken: de dierenarts die de foto's maakte, mijn eigen dierenarts, mijn eigen hoefsmid en een zeer ervaren hoefsmid met hoefsmederij.

Toen onze pony begin dit jaar hoefbevangen werd, heb ik foto's laten maken. Dat was heel fijn want zo konden we zien hoe erg de hoefbeenkanteling was.

De hoefwand had een beetje losgelaten en daar zat een schimmel tussen. Bij de hoefsmederij hebben we dat eruit laten frezen en toen kreeg ze er plakschoentjes onder. De hoefsmid wilde er ook zeker geen ijzers onder timmeren.
De dierenarts zag het iets anders, ik weet niet precies was zij voorstelde. Maar de hoefsmid en mijn dierenarts hebben telefonisch contact gehad over de behandeling en de beide dierenartsen ook, dat was erg fijn. Uiteindelijk hoefsmeden en dierenartsen het niet helemaal eens over de behandeling maar heb ik de twee hoefsmeden gevolgd mbt wat er aan de hoeven gedaan moest worden en de dierenartsen gevolgd mbt vrij bewegen en voeren.

Met de hoefschoentjes heeft ze 3 maanden in een ruime stal met dikke laag zaagsel gestaan omdat het droog moest blijven. Ze kon daarin bewegen naar eigen inzicht en ging daar steeds meer doen en steeds minder vaak liggen.

We hadden buut gekregen omdat ik twijfelde of de pijnstiller wel (voldoende) werkte. Dat heb ik uiteindelijk niet hoeven geven maar het was fijn om achter de hand te hebben.

Qua voeren kreeg ze op advies van de dierenarts afgewogen, geweekt (en liefst getest) hooi en een balancer. Ze legde uit hoeveel suiker en zetmeel er maximaal in mocht zitten en daar zat de balancer ruim onder, dus dat durfde ik er wel bij te geven.

Bij haar lag er ppid aan ten grondslag. De hoefjes zijn weer hersteld, ppid wordt behandeld en ze mag weer een dagdeel met graasmasker bij de anderen in de wei.

Sterkte, het is een nare aandoening.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 11:09

Hoi, hoe gaat het nu?