Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-23 22:39

Het verhaal, ik probeer het kort te houden:
Zo'n 6 weken geleden zag ik dat mijn paard niet helemaal zuiver liep in draf.
In stap loopt hij mijn inziens goed.
Hem eerst een paar dagen rust gegeven.
Toen hem gelongeerd en duidelijk zichtbaar niet rad.
DA is geweest, buigproef gedaan en inderdaad daarna kreupel bij zijn voorbeen. DA dacht ook een iets warme hoef aan de binnenzijde te voelen.
Advies rust, wellicht een hoefzweer in ontwikkeling. Hij heeft toen een ruime week op weiderust gestaan. Bij verslechtering de hoefsmid bellen.

Soms vond ik hem wat beter in draf, op zachte ondergrond weer slechter.
In stap niet onregelmatig. Geen warm of dik been.
Hoefsmid is de week erna geweest en met de tang zijn hoef beknepen. Paard gaf geen reactie.
Daarna twee weken weer weiderust ( ivm mijn vakantie).
Nu zag ik vanmiddag dit bij zijn hoefbal, een droge maar nog open wond.
Is dit een hoefzweer uitbraak?
Hij loopt in stap nog steeds goed en heeft geen pijn aangegeven.
Hij trapt ook week eens zijn hoefballen kapot, is ook wel te zien op de foto.
Wat is wijsheid?
Afbeelding

Hij had eerst nog slechtere hoeven, hij komt uit Spanje en ik heb hem nu een jaar.
Afbeelding

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 12:47

Vandaag was het wondje, in plaats van een rechte streep, iets meer gebogen en wijder.

Cowgirl

Berichten: 23746
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 13:25

Mijn gevoel zegt een opengebarste hoefzweer.
Als je paard er verder geen last meer van heeft dan geneest het vanzelf.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 13:44

Thanks Cowgirl.
Ik hou het in de gaten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:01

Wat zegt je smid van deze foto’s? Bij twijfel app ik mijn smid altijd. Vorige week ook nog een foto doorgestuurd omdat ik ook dacht dat er een zweer opengebroken was maar dat bleek dus niet zo te zijn terwijl ik er van overtuigd was dat het een zweer was. Diezelfde avond is hij langs gekomen en bevestigde dat het geen zweer was.

Afbeelding

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 14:29

Dat is ook een idee! Smid is twee weken geleden langs geweest en toen vond hij geen hoefzweer. Ik zal hem morgen appen.

LV19952, was jouw paard ook kreupel met deze wond?

Bowo
Berichten: 2816
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:36

Kun je een foto maken vanuit de hoek dat het been op de grond staat en dan direct van achter/boven? Dat geeft een duidelijker beeld voor mij, ik kan nu slecht zien of locatie zou passen bij een betrapping of niet.

Ik vind de straal overigens ook erg rommelig als de smid 2 weken geleden is geweest. Al die kloven maken je paard erg gevoelig voor rotstraal, als dat er niet al in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 14:45

nuevo_mien schreef:
Dat is ook een idee! Smid is twee weken geleden langs geweest en toen vond hij geen hoefzweer. Ik zal hem morgen appen.

LV19952, was jouw paard ook kreupel met deze wond?

Ja mijn paard was ook kreupel. En ook flink. Maar dit wondje had hier niks mee te maken. Als ik het goed begreep was dit een kleine beschadiging van de lederhuid? We hebben toen ook nog gezocht naar een hoefzweer maar niks kunnen vinden. Wel behandeld als een hoefzweer omdat het zomaar kon zijn dat er een hoge hoefzweer zat maar uiteindelijk was het een zoolkneuzing.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 14:53

Bowo, de smid heeft twee weken geleden alleen gecheckt met de tang op een hoefzweer. Verder niet bekapt. Net bekapt ziet het er stuk netter uit.
Hij is gevoelig voor rotstraal, al gaat het nu een stuk beter dan toen hij net uit Spanje kwam. Hij stond eerst heel nauw en steil op de hoeven. Ik behandel hem daar preventief voor.

Ik zal vanavond proberen om nieuwe foto's te maken.

LV19952, hoefkneuzing heeft hij ook al eens gehad, was toen te zien met het bekappen.
Mijne loopt dus niet echt kreupel, na de buigproef trouwens wel.

Anoniem

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-23 15:05

Is wel zeker dat het in de ondervoet zit? Bij die van mij is er een algemeen kreupelheidsonderzoek gedaan incl buigproef en uitverdoven en de buigproef maakte geen verschil. Het was duidelijk dat het in de ondervoet zat toen ze begonnen met uitverdoven. Na alleen het uitverdoven van de ondervoet liep ze vele malen beter. Daarna is de hoef onderzocht en kon de kneuzing gevonden worden.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-23 15:42

Nee het is niet zeker dat het in de ondervoet zit, het kan ook zeer zeker wat anders zijn.
Maar nu met dat wondje "hoopte" ik op een hoefzweer ipv wat anders in het been/ schouder.

Anoniem

Re: Wondje hoefbal: betrapping of uitbraak hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 07:30

Snap ik! Wellicht handig om de DA eens langs te laten komen.

Die van mij heeft een hele tijd terug weken lang een vage kreupelheid laten zien. Aan de longe was ze rechtsvoor kreupel. Onder het zadel was er niks aan te zien. Ben zelfs nog op wedstrijd geweest. Lang verhaal kort: nadat ik de hoefsmid gevraagd had om eens goed naar die hoef te kijken omdat er naar mijn mening iets niet klopte had hij een oude hoefzweer gevonden. Deze is diep in de hoef naar binnen open gebroken en de rotzooi heeft weken lang nog in de hoef gezeten. Nadat hij dit gevonden had en schoongemaakt had liep ze weer goed.

Het kan dus echt van alles zijn.