Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 17:18

Mijn paard heeft snel last van rotstraal, ook worden zijn hoefballen bij nattigheid helemaal week en gaan kapot. Het doet hem dan ook zeer.

Nu heb ik middelen van red horse en duo protection, dit helpt goed tegen de rotstraal. Maar ik zou hem graag van binnenuit een extra steuntje geven zodat het allemaal wat sterker wordt. Wie heeft een idee? Biotine? Zo ja welke dan?

Hij krijgt metazoa brokjes en Agrobs Alpen gruhn senior muslie.

LuckyLuna
Berichten: 752
Geregistreerd: 11-01-14

Re: Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 17:21

Vaak een goede Smit/Bekapper er bij. Al is het om maar iets bij te werken. Dit heeft voor ons veel verschil gemaakt. (Lees iedere 3a4 weken)

Verder goed schoonhouden? Dagelijks uitkrabben. Als het toch al nat is dan wassen met betadine (niet te vaak).

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:09

Biotine, ik vind Horseflex een heel fijn merk.

Maar buiten dat is het ook een idee om te kijken naar je management. Is je stal dagelijks goed droog, staat je paard in de modder? etc.

Voor rotstraal werkt de Hooffit Hygiene Liquid ook fantastisch. Ik heb hem altijd op voorraad omdat één van mijn paarden ook iets gevoelig is voor het krijgen van rotstraal. Destijds door mijn hoefsmid aangeraden gekregen.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:12

Goede smid.
Biotine+ van pharmahorse.
En hypozin als er echt rotstraal ontstaat.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:15

Zelf leren bekappen zodat je het eigenlijk altijd netjes erbij hebt lopen. Let op: met een dagcursusje krijg je het niet lekker in de vingers imo

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:22

Wat bij mijn paard het beste werkte; niet meer in de mest en urine staan. Sinds hij verhuisde naar 24/7 buiten heeft hij er geen moment meer last van gehad, zelfs niet met heel natte winters.
Op stal kwam het elke keer weer terug, en smeerde ik Kevin Bacon's Hoofsolution op aanraden van de smid. Dat werkte direct.

marga1
Berichten: 900
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:30

Hipposol werkt goed

LisaaSophie

Berichten: 622
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:32


hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 18:56

MSM werkt beter en sneller dan biotine. Voorts is het ook nog eens stukken goedkoper. Wij kopen altijd pure MSM bij makana.de, is bij mijn weten het goedkoopste. Ze hebben overigens nog veel meer poeiertjes en kruiden.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 19:27

8nnemiek schreef:
Wat bij mijn paard het beste werkte; niet meer in de mest en urine staan. Sinds hij verhuisde naar 24/7 buiten heeft hij er geen moment meer last van gehad, zelfs niet met heel natte winters.
Op stal kwam het elke keer weer terug, en smeerde ik Kevin Bacon's Hoofsolution op aanraden van de smid. Dat werkte direct.


Dit! Veel beweging werkt naar mijn ervaring beter dan welk middeltje dan ook.
Vorig jaar had mijn merrie steeds rotstraal en ik bleef maar schoonhouden, voeten laten drogen, allerlei spulletjes erop, maar dat alles zorgde alleen dat het niet erger werd, maar beter werd het ook niet.

Totdat mijn merrie wegens omstandigheden niet meer bij het drinkpotje in de inloopstal kon drinken en ze om móest lopen naar het poeltje. Ineens verdween de rotstraal als sneeuw voor de zon, ondanks dat ze juist meer door de modder moest hossen.

Geweldig spul, dat bewegen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Wat werkt echt om hoeven sterker te maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-23 20:02

Bedankt voor alle reacties!

De rotstraal kan ik aardig goed voorkomen of behandelen als het nodig is. Het probleem zit hem vooral in zijn hoefballen die kapot gaan van nattigheid.

Dit is niet alleen met een te natte paddock maar ook bijv. In de wei als het in de ochtend vochtig is. Vocht maakt het kapot.

Msm krijgt hij sinds kort. Misschien dat t helpt voor zijn hoeven.

Hij staat overdag in de paddock en in de nacht op stal. Hij is heel erg schoon op stal, staat nooit daar in de urine.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:12

Mijn merrie bleek rotstraal te hebben (al vaak gevraagd aan de hoefsmid maar werd weggewuifd, nieuwe hoefsmid bevestigde het gelijk). Ik heb eerst wat getobt met de hoefklei van Unicorn maar later op advies van Heltiehorse ben ik nu sinds 2 weken Silicum gaan bijvoeren en de hoeven aan het behandelen met hun hoefgel. Het is een wereld van verschil in nog geen 2 weken tijd.

Absoluut een aanrader dus! De hoeven zien er rustiger uit en ik zie de rotstraal als het ware 'wegtrekken', heel interessant en niet verwacht. Had de goede recensies wel gelezen maar niet verwacht dat het ook zo snel waarneembaar was voor mezelf.

Dus ik hoop dat het voor jou ook iets is. Van binnen en van buiten werk je er dus aan. Ben gewoon heel enthousiast en blij! :)

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-23 20:33

Gwenvd schreef:
Bedankt voor alle reacties!

De rotstraal kan ik aardig goed voorkomen of behandelen als het nodig is. Het probleem zit hem vooral in zijn hoefballen die kapot gaan van nattigheid.

Dit is niet alleen met een te natte paddock maar ook bijv. In de wei als het in de ochtend vochtig is. Vocht maakt het kapot.

Msm krijgt hij sinds kort. Misschien dat t helpt voor zijn hoeven.

Hij staat overdag in de paddock en in de nacht op stal. Hij is heel erg schoon op stal, staat nooit daar in de urine.

Als ik het zo lees zou ik eens kritisch kijken naar het ruwvoer..
is het verpakt ruwvoer?
Wat je erin stopt, krijg je er ook weer uit, de huid is ook een uitgang :o

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:01

Hutcherson schreef:
Zelf leren bekappen zodat je het eigenlijk altijd netjes erbij hebt lopen. Let op: met een dagcursusje krijg je het niet lekker in de vingers imo


Daarom is het advies na een dagcursus om te beginnen met zelf tussendoor bijhouden maar nog steeds een ervaren smid of bekapper te laten komen.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 10:37

Arabesk schreef:
Hutcherson schreef:
Zelf leren bekappen zodat je het eigenlijk altijd netjes erbij hebt lopen. Let op: met een dagcursusje krijg je het niet lekker in de vingers imo


Daarom is het advies na een dagcursus om te beginnen met zelf tussendoor bijhouden maar nog steeds een ervaren smid of bekapper te laten komen.


Dit inderdaad, en ik heb ook goede ervaringen met natuurlijk bekappen. Heeft me veel geholpen in de genezing en preventie van bijv. mok en rotstraal. Mijn bekapper komt iedere 3 weken langs.

Als tussenoplossing werkt een spray met pure natuurazijn (onverdund) ook goed tegen rotstraal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 11:00

Ik gebruikte altijd teer tot ik te weten kwam dat dat niet goed is :+ maar het werkte wel.