Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 10:56

Cryptische titel maar ik krijg niet beter verzonnen..

Naar aanleiding van iets wat mijn bekapper vorige week vertelde toen ik haar vroeg of mijn idee klopte dat mijn IJslander nog steeds iets te plat op zijn voeten staat, tenen te lang en hielen iets te plat.

Ze vertelde dat ik gelijk had, maar vervolgens kwam er een hele ''kijk want de straalgroeven zijn zo breed, dus dan mag de straal zo lang, en dan mag de hele breedte van de hoef zo breed, en dat betekent dus dat dat nog iets smaller moet, en de teen mag dan 0,5x verder dan de breedte dus die is te lang''
(de verhoudingen die ik nu noem zijn even vollédig random, ik heb het niet letterlijk onthouden).

En het laat me niet los.

Het klinkt als ''oke jij bent 1,75m hoog, dat betekent dat je voeten maag 39,5 hebben en ze 11 cm breed moeten zijn''.

En ergens voelt dat niet zoals het bedoeld is zeg maar?

In de situatie van mijn paard klopt het dus dat de vorm van zijn voeten nog niet optimaal is, maar mijn ''error'' zit hem echt in het gestandaardiseerde hoefvorm gedeelte. Ik krijg alleen nergens echt inhoudelijk wat gevonden op dit onderwerp.
Ik begrijp dat elk paard dezelfde onderdelen en functionaliteiten in een hoef heeft.
Maar Fritske heeft daarbij misschien wel een iets bredere hoef van zichzelf, terwijl Frupke natuurlijk gezien iets smaller gevormde hoeven heeft?

Ik ben heel benieuwd naar input, wellicht dat ik uit reacties nog handvatten weet te halen waarop ik wel theoretische dingen kan uitzoeken omdat het minder cryptisch wordt voor me :)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:00

Goh, er wordt niet persé gekeken naar de vorm van de hoef tov het paard, maar wel de vorm van de hoef tov de hoef zelf.

dus niet de "jij bent 1.75 dus mag maat 39.5 hebben en 11 cm breed zijn", wel de, "je hiel heeft lengte 5 cm, dus het middenstuk van je voet is idealiter 7 cm, de bal 5 en je tenen 3 cm"

En dat zijn dan de ideale streefmaten, als die tenen 4 mm langer zijn is dat geen ramp, maar stel bij een hiel van 5 cm en het middenstukje is maar 3 cm ipv 7, de bal 9 cm en je hebt er teentjes van net 1 cm aanhangen, dan zal er wel iets mis gaan in de balans.

Denk aan mensen met een klompvoet die ook niet zo gemakkelijk zullen wandelen.

Aan de hand van de hoofmapping kan je ook bepalen waar het hoefbeen zit, en op basis van het hoefbeen maak je de balans van de voet in orde, zodat je een ideale afrol hebt, en zo dus ook de ideale belasting op pezen en gewrichten. Dit is uiteraard niet altijd mogelijk, maar wel altijd een streven naar de meest perfecte hoef die mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 18-10-23 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:01

We zijn met zijn allen levende wezens en zijn nergens optimaal of symmetrisch gebouwd. Je zal bij je paard naar hele plaatje moeten kijken, het te plat of te scheef zal een(skelet) reden hebben.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 11:10

Thanks voor je input Duhelo!

Nu heb ik geen idee hoeveel mensen in een ideale hoefvorm vallen :)) maar als we dan aannemen dat 2 % de ideale vorm heeft en 60 % daar licht van afwijkt.
Gaan we dan die 60 % manipuleren om te voldoen aan die standaard?
''We gaan zorgen dat die voet niet nog een halve cm breder blijft dus we gaan je hele smalle schoenen aandoen (of een stuk eraf vijlen :)) ) ''

@Morganlefay; in dit specifieke geval bij mijn paard ligt zijn hoefvorm voornamelijk aan een voorgaande bekapper/smid die hem heel platte lange voeten ''liet krijgen'' en een eigenaar die dit te laat signaleerde en vervolgens ging zoeken naar iemand anders :o


Ik denk dat ik in de benadering van mijn eigen bekapper voornamelijk het kijken naar het dier in beweging mis. Waardoor ik ben begonnen met vraagtekens plaatsen.
Haar analyse/mapping is puur gericht op de voet die is opgetild en in haar hand ligt.

Op dit moment beschik ik over te weinig fantasie/invulvermogen om te bepalen hoe mijn IJslander loopt als zijn voeten dus wel passen in 'haar ideale vorm'. Dat hij nu niet ideaal loopt omdat zijn tenen nog te lang zijn en hij daardoor ''lastig wegkomt'' is me heel duidelijk. Dus het is niet zozeer dat ik een paard heb met ''gekke voeten'' die ik vooral ''gekke voeten wil laten houden''.

Het is meer, idealiter was hij ook een paar centimeter langer geweest in de rug. En was zijn hoofd-hals verbinding minder zwaar geweest. Zulke dingen 'zijn nou eenmaal zo' maar dat is in voeten dus geen optie?

@duhelo, weet jij misschien waar ik de correcte ''verhoudings-waarden'' van paardenhoeven kan vinden? Want als ik het op mijn gemak kan na-kijken en na-meten met paardenvoetjes in mijn handen gaat het misschien wel gewoon meer logica bevatten :)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:20

Bij mensen gaan we dat inderdaad niet gaan aanpassen / manipuleren, simpelweg omdat dat niet in die mate mogelijk is. Onze voeten blijven nl niet groeien en we steunen ook niet grotendeels op onze teennagel.
Alhoewel we bepaalde afwijkingen idd wel gaan aanpakken met steunzolen, speciale schoenen of zelfs operatie. Mijn broer heeft bv een beperking en daardoor een afwijkende lichaamsvorm. (hij is niet groot,wel zwaar,en heeft maar heel kleine voetjes en handjes tov zijn lengte én gewicht. Zijn voeten zijn er nog altijd qua vorm uit als babyvoeten (maar dan iets groter) terwijl hij inmiddels lang volwassen is. Hij heeft dus ook speciale schoenen met speciale inlegzolen om dat op te vangen.

Bij een paard heb je natuurlijk dat zijn hoeven blijven groeien en idealiter natuurlijk afslijten. Gezien we op zachtere ondergronden leven én de paarden inmiddels zo gefokt zijn dat ze geen ideale lichaamsverhoudingen meer hebben, heb je eigenlijk nog weinig perfecte voeten. Mustangs hebben vaak hele mooie voetjes, natuurlijk afgesleten en in balans. Dit komt simpelweg door natuurlijke selectie, paarden met slechte voeten gaan dood. Die dat overblijven hebben wel goede voeten, en zo dus ook een "perfecte" lichaamsbouw (tov de voeten) waardoor die niet scheef gaan groeien.

De meeste van onze paarden hebben dat niet, en compenseren dus in hun lijf wat zich uit in de voeten. Voor hun is het wel belangrijk dat we die voeten gaan manipuleren, ook om ze dus recht en goed in hun lijf te houden.
Dingen in een lijf kan je moeilijk gaan aanpassen. Die rug maak je niet langer en die hals maak je niet minder zwaar. Wél kan je door middel van training wel gaan compenseren. Die hals die erg zwaar is tov de kont, kan je wel de kont gaan trainen zodat die die voorhand beter van de grond kan aftillen.
In mijn trekpaarden, die sterke voorbenen waar al het gewicht op rust tegenover de wat zwakkere achterbenen die vooral gaan stuwen, ga ik héél véél zijgangen en travers gaan rijden, héél veel overgangen, om die achterbenen meer te laten dragen ipv te stuwen. En als je paard beter getraind is, zal die in zijn vrije tijd zich ook beter gaan dragen, en heb je zo ook weer invloed op de hoeven.
En dan zal die langere teen na tijd ook meer gaan achteruit trekken, als je bekapinterval voldoende is (4-5 weken, of korter) waardoor de afrol beter gaat en hij fijner gaat bewegen, waardoor je beter kan gaan trainen.

Alles hangt aan elkaar.

https://www.youtube.com/watch?v=pNP_mPq1WEY
https://www.hoefsmidjorgen.be/hoefmapping

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 11:28

Tof, wederom bedankt voor je input! Ik ga het filmpje vanavond eens op mijn gemak bekijken.

Qua aanpassing in de vorm van zooltjes als mens etc ben ik daarin ook eens meegenomen en bij mij leverde dit dus, na 3 jaar proberen, géén winst op (ja voor de zooltjes maker :)) ). Ik loop inmiddels dus al ruim 20 jaar zonder zooltjes en mijn ''afwijking'' is er nog, maar ik heb daar nog altijd geen last van. Wat ik na correctie wel had.

Qua training om dingen ''aan te passen'' is dat niet helemaal mijn ding. Maar dat is misschien meer omdat ik het anders benader. Ja mijn paard zijn achterhand mag nog meer ontwikkelen. Maar hij is jong (6 jaar), dus dat lijkt me heel logisch en geen ''trainings-vastbijter''. Maar dat neemt niet weg dat ik je insteek heel erg begrijp en logisch vind klinken!

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:17

Maar wat Duhulo zegt met alles hangt aan elkaar, wil niet perse zeggen dat je er dingen anders moet gaan doen zoals extra of anders trainen.

Verschillende smeden in 4 jaar tijd hebben mijn paard ook ongeveer platvoeten bezorgd, met flairs en scheuren. Afrollen ging niet meer, bloedsomloop werd minder en zolen waren enorm dun.

Na 3x bekappen (ijzerloos) bij een orthopedische smid, zie ik nu weer fatsoenlijke voeten, dikte vd zool is bijna verdubbeld en het lopen is heel anders. Dus ik kan hem exact hetzelfde trainen al 6 mnd geleden, maar het effect zal heel anders zijn. Op het lichaam en de hoeven.

Ik moet wel zeggen dat wij pas sinds een week een groot verschil zien aan de hoeven en wij moeten nog even wennen aan hoe iemand zijn lichaam ook alweer zou moeten gebruiken :'). Maar de hoeven zijn een wereld van verschil!

Mijn smid heeft trouwens wel in beweging gekeken, dat is voor mij meer een must dan wat de standaard zou moeten zijn. Hij kijkt naar dus naar het individuele paard maar platvoeten zijn volgens mij nooit wenselijk doordat dat de bloedsomloop verminderd.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 13:24

Bielsje schreef:
Maar wat Duhulo zegt met alles hangt aan elkaar, wil niet perse zeggen dat je er dingen anders moet gaan doen zoals extra of anders trainen.

snap ik. Echter die nuance lees ik niet in Duhelo haar post, en vandaar mijn wel genuanceerde reactie. Waarbij ik dus exact bedoelde wat jij hier typt.

Bielsje schreef:
maar platvoeten zijn volgens mij nooit wenselijk doordat dat de bloedsomloop verminderd.

Mijn vraag is gelukkig ook niet ''zijn platvoeten wenselijk'' ;)

Akshay schreef:
In de situatie van mijn paard klopt het dus dat de vorm van zijn voeten nog niet optimaal is, maar mijn ''error'' zit hem echt in het gestandaardiseerde hoefvorm gedeelte.

Zoals ik in dit deel van mijn openingspost ook al had staan.

Mijn paard heeft geen platvoeten. Maar mag optimaler op zijn voeten staan. Hij heeft geen flares, geen brokkels, geen scheuren.

Hieronder 2 foto's uitgeknipt van een standfoto 2 dagen voor de bekapper weer kwam. Let op, op de foto van zijn achterbenen heeft hij zijn rechter achterbeen ontlast en naar buiten gedraaid. Op de foto van de voorbenen is linksvoor iets naar buiten gedraaid. (Leuk spul die flexibele paarden :D )

Afbeelding
Afbeelding

Mijn bekapster heeft overigens nog nooit gevraagd om mijn paarden eens in beweging te tonen. En dat ze dat wel ziet als ik ermee kom aan lopen is niet echt van toepassing, want ze komen aan slenteren als ze de spullen uit de auto pakt, en staan vervolgens op een kluitje klaar tot ze aan de beurt zijn. Dat is wel iets om eens te vragen of ze daar wellicht een reden voor heeft.

Ik wil simpelweg niet uit onwetendheid tegen haar ''gestandaardiseerde hoef principe'' in gaan. Vandaar dat ik op zoek ben naar meer informatie. Om bij eventuele overblijvende onzekerheden of vragen gericht te kunnen informeren naar het hoe en waarom.

Morganlefay

Berichten: 8696
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 15:43

Een smid zal als het goed is kijken naar een paard in beweging en kijken hoe de hoeven zijn afgesleten.
Dat laatste zegt natuurlijk ook hoe een paard loopt.

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 16:27

Om het misschien nog ingewikkelder te maken …
Een paard wat altijd op ijzers staat zal ongeveer altijd dezelfde vorm hoef houden.
Ga je ze echter blootsvoets zetten zal je zien dat de hoeven , naarmate je paard ouder wordt , steeds meer hun eigen vorm aan gaan nemen.
Mijn zwaargebouwde Groninger heeft altijd keurige, ‘smalle ‘ hoeven gehad.
Hij staat nu sinds een jaar of vijf ( hij wordt 24 dit jaar ) op blote voeten.
Zijn hoeven worden steeds breder en platter.
En ik ga er zo maar vanuit dat dat al veel eerder gebeurd zou zijn als ik hem al veel eerder van ijzers had gehaald.
Mijn smid zegt : deze zware paarden hebben altijd brede platte voeten. Er staat namelijk nogal wat gewicht op. Met ijzers houdt je ze smal.
Ik kan me in deze stelling ook wel vinden.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:41

Met ijzers zie je wel heel vaak ondergeschoveb hielen en lange tenen…
Grote zware paarden hebben idd vaker bredere platte voeten, hangt ook van de manier van bekappen af, als er geen kwartierboog gezet wordt dan gaan ze sneller flaren.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:58

Akshay schreef:
Thanks voor je input Duhelo!

Nu heb ik geen idee hoeveel mensen in een ideale hoefvorm vallen :)) maar als we dan aannemen dat 2 % de ideale vorm heeft en 60 % daar licht van afwijkt.
Gaan we dan die 60 % manipuleren om te voldoen aan die standaard?
''We gaan zorgen dat die voet niet nog een halve cm breder blijft dus we gaan je hele smalle schoenen aandoen (of een stuk eraf vijlen :)) ) ''

@Morganlefay; in dit specifieke geval bij mijn paard ligt zijn hoefvorm voornamelijk aan een voorgaande bekapper/smid die hem heel platte lange voeten ''liet krijgen'' en een eigenaar die dit te laat signaleerde en vervolgens ging zoeken naar iemand anders :o


Ik denk dat ik in de benadering van mijn eigen bekapper voornamelijk het kijken naar het dier in beweging mis. Waardoor ik ben begonnen met vraagtekens plaatsen.
Haar analyse/mapping is puur gericht op de voet die is opgetild en in haar hand ligt.

Op dit moment beschik ik over te weinig fantasie/invulvermogen om te bepalen hoe mijn IJslander loopt als zijn voeten dus wel passen in 'haar ideale vorm'. Dat hij nu niet ideaal loopt omdat zijn tenen nog te lang zijn en hij daardoor ''lastig wegkomt'' is me heel duidelijk. Dus het is niet zozeer dat ik een paard heb met ''gekke voeten'' die ik vooral ''gekke voeten wil laten houden''.

Het is meer, idealiter was hij ook een paar centimeter langer geweest in de rug. En was zijn hoofd-hals verbinding minder zwaar geweest. Zulke dingen 'zijn nou eenmaal zo' maar dat is in voeten dus geen optie?

@duhelo, weet jij misschien waar ik de correcte ''verhoudings-waarden'' van paardenhoeven kan vinden? Want als ik het op mijn gemak kan na-kijken en na-meten met paardenvoetjes in mijn handen gaat het misschien wel gewoon meer logica bevatten :)


Als nu na een bekapping de tenen te lang zijn en het paard niet optimaal loopt is je paard niet goed bekapt. Dat mag eigenlijk nooit. Natuurlijk zijn er aandoeningen te bedenken, waardoor een paard tijdelijk niet fijn loopt. Maar dit hoort niet bij een gezond paard. En onderweg zijn naar een betere hoefstand hoort nooit te zorgen voor moeilijkheden met lopen.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:34

Mijn smeden hier zeggen dat hoefvorm en ontwikkeling (en wat ideaal is) ook sterk aan het klimaat en de ondergrond ligt.
Ik heb nu al een paar keer gehoord dat paarden van lopen op rotsgrond en het leven in droog klimaat vanzelf smallere stralen / hogere hielen zouden krijgen, echt binnen vrij korte tijd. Dat dat ook een reden is dat veel Spaanse paarden van nature daar wat hoger / smaller staan.

Mijn zwarte Spaanse man heeft die memo overigens niet gehad hoor, die heeft al sinds jaarling reuzegrote ronde schuiten en zijn stralen blijven mooi en breed, en worden in geen geval smaller, en ik ken meerdere van dat soort paarden met zulke voeten.

Dus hoewel ik die uitspraak specifiek zo mijn vraagtekens bij heb, kan ik me wel inleven in dat voor mijn ondergrond een net andere hoefvorm optimaal is dan bij natte zachte bosgrond / weide, bijvoorbeeld, en dat 'optimaal' geen vaststaand begrip is.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 20:04

Diddykong schreef:
Als nu na een bekapping de tenen te lang zijn en het paard niet optimaal loopt is je paard niet goed bekapt. Dat mag eigenlijk nooit. Natuurlijk zijn er aandoeningen te bedenken, waardoor een paard tijdelijk niet fijn loopt. Maar dit hoort niet bij een gezond paard. En onderweg zijn naar een betere hoefstand hoort nooit te zorgen voor moeilijkheden met lopen.

Als het goed is heb he op de twee foto's in mijn vorige post kunnen zien hoe mijn paard erbij staat 2 dagen vóór hij bekapt wordt.
Ik durf daarbij met droge ogen te zeggen dat zijn voeten er nog netjes uitzien. "Moeilijkheden met lopen" zit hem daarin ook simpelweg in het naar hem kijken en zien dat hij efficiënter zou kunnen. Het dier is klinisch goedgekeurd zonder bemerkingen hiermee. Niet teveel uitvergroten hoor, dat is niet nodig.

Voor "het model" moet hij echter korter worden in de teen, maar die ruimte is er nu nog niet in de voet om die ook functioneel te houden. Nogmaals, kijk die foto's even ;)

Qua verandering ben ik me ervan bewust. Ik heb ook een Fjord van 25 lopen, die is bij deze bekapper drastisch verbeterd qua beweging. Zijn voeten zijn juist kleiner geworden. Zijn hoefschoenen passen niet meer.

Mijn 3e paard, een Fjord van 2, staat heel steil op zijn voeten en heeft duidelijk te weinig bewegingsruimte gehad als veulen/jaarling.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 20:18

Akshay schreef:
Naar aanleiding van iets wat mijn bekapper vorige week vertelde toen ik haar vroeg of mijn idee klopte dat mijn IJslander nog steeds iets te plat op zijn voeten staat, tenen te lang en hielen iets te plat.


Volgens mij zit hier de kern. Wat is de vraag onder de vraag? Waarom heb je dit idee? Niet dat het fout of goed is, maar wat is voor jou de aanleiding om dit te denken? Verderop krijg ik wel een idee: om jij iets ziet in de beweging waarbij jij denkt dat de hoefstand uitmaakt. Dat is een legitieme vraag.

Maar tegelijkertijd kan de bekapper de vraag opvatten als 'is het raar dat de hoef iets plat is?' en dan is het antwoord nee, daar is op zich niets raars aan. (Zij geeft dan een geruststelling op de vraag die zij hoort, maar dat is eigenlijk een andere dan die jij hebt.)

Overigens los je dat soort miscommunicaties bijna nooit op door theoretische abstracte concepten te bediscussieren. Communiceer vooral duidelijk wat jij ziet, wat jij graag zou willen, wat jij wilt doen met het paard. En misschien passen jouw verwachtingen dan ook niet helemaal bij de bekapper. Niet omdat haar visie fout is of omdat je haar kennis in twijfel wilt trekken, maar gewoon vanuit open communicatie over wat jij graag wilt. (En als ze dat niet te bieden heeft is dat ook prima. Ze doet sowieso iets goed als de paarden naar haar toe slenteren. Dus wat voor jou de nadruk niet heeft kan voor andere paardeigenaren misschien juist heel belangrijk zijn.)

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 08:20

@Shadow0; de bekapper kwam bij mij en toen was de hoefstand van mijn IJslander iets waarop veel aan te merken was. Te plat, ondergeschoven, te lang. Haar beoordeling. Ik was tot dat moment overtuigd dat ik goed deed.

Omdat ik mijn best doe om bij te leren en graag wil weten hoe het er 1,5 jaar later voor staat vraag ik daarvoor dus de stand van zaken. Met mijn eigen interpretatie.

Ik zíe dat hij in vergelijking met mijn oude fjord iets langere tenen heeft, en in de hielen iets vlakker lijkt te staan. De vorm is anders.
Ik zie ook in de beweging van mijn paard dat hij best baat zou kunnen hebben bij ''de juiste maat teen''. Als ik met mijn man zijn schoenen buiten loop (maat 44) rolt dat ook moeilijker af dan met mijn eigen schoenen (maat 39).

Toen ik vervolgens op deze specifieke situatie, face to face terugkoppeling vroeg aan mijn bekapper kwam de riedel aan ''verhoudingen'' om de hoek.

dát is dus hetgeen ik op bokt.nl vraag.
klopt het dat een paardenhoef altijd volgens dezelfde verhouding moet zijn om optimaal te zijn en is dat iets wat in elk paard ''gewoon maar'' gerealiseerd moet worden.

dát specifieke stukje is hetgeen waarover ik benieuwd ben naar denkwijzen, theorie, achtergrond, ervaringen.

Dat er vervolgens uit mijn verhaal gepikt wordt dat mijn paard met flink te lange tenen staat, bloedsomloop minder bla bla, dat resulteerde erin dat ik door middel van foto's wilde laten zien dat die zorg weg kan, omdat er echt niks dramatisch aan de hand is.
Ik heb zelf alleen moeite met de ''verhoudings-theorie voor gestandaardiseerde hoeven'' en kon op geen enkele manier toegang vinden tot bruikbare informatie om mezelf daarin wijzer te maken (omdat ik verkeerde zoektermen gebruikte).

Bij het beschrijven van mijn vraag, en mijn reactie grijp ik terug op praktijkproblemen van mijn eigen paarden. Ik denk nu eenmaal in plaatjes. Maar dat had ook de pony van de schillenboer in lutjebroek kunnen zijn. Want mijn vraag gaat over de standaard-voetvorm-theorie.

vladimir1979
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:44

Hoe goed is je Engels? Er zijn diverse artikelen over hoofmapping en de ELPO methode te vinden die beschrijven hoe het systeem werkt en hoe je de bekapping daarop kan baseren. Hoofmapping is voornamelijk bedoeld om verhoudingen te weten en om interne botstructuren te kunnen schatten. Bijv. Dit artikel geedlft goede infohttps://www.americanfarriers.com/ar ... of-mapping
Maar je vraag interpreteer ik als: moet elke hoef in het standaard plaatje geperst worden? Zeker niet! Juist door verschillen in de stand van de botstructuren en de hoefcapsule gaat het niet op. De vorm moet bij de bouw en functie van je paard passen. Voor jouw paard moet het nergens 'te' zijn. En die beoordeling is lastig zelf te maken, maar iets ok je door je bekapper uit te laten leggen. Vraag haar naar haar plan met de hoeven, gebaseerd op de mapping. Waar wil ze naar toe werken? Wat is realistisch voor jouw paard? Er zijn maar weinig paarden met de gouden standaard... en de bekapstroming (Strauss) die het wel probeerde... daarvan is de 'goeroe' veroordeeld voor dierenmishandeling. Beetje extreem voorbeeld, maar om t maar even te duiden.

Anoniem

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 08:58

Zeer interessante vraag. Je zou eens wat natural balance bekappers kunnen mailen. De mijne heeft me ooit eea hierover uitgelegd en dat vond ik ook heel interessant, maar te ingewikkeld om jou nu van goede informatie te kunnen voorzien.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:12

Akshay schreef:
Toen ik vervolgens op deze specifieke situatie, face to face terugkoppeling vroeg aan mijn bekapper kwam de riedel aan ''verhoudingen'' om de hoek.


Wellicht was het haar niet duidelijk wat je vraag was. Dat is het mij namelijk ook nog steeds niet. Dit lijkt heel snel een welles-nietes-discussie te gaan worden, en volgens mij heeft niemand daar wat aan, maar wat je dan precies wel wilt is mij niet duidelijk. De manier waarop je hierover lijkt te communiceren maakt de kans dat het uiteindelijk zelfs een conflict gaat geven wel groter. En dat heeft eigenlijk helemaal niks met de inhoud te maken.

Citaat:
klopt het dat een paardenhoef altijd volgens dezelfde verhouding moet zijn om optimaal te zijn en is dat iets wat in elk paard ''gewoon maar'' gerealiseerd moet worden.


Het korte antwoord lijkt mij 'nee, dat klopt niet', maar ik heb ook niet het idee dat dat is wat je bekapper precies bedoelde.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:37

Aangezien ik denk dat het stukje 'bloedsomloop' op mij slaat, ik had het niet over jouw paard. Ik was 'bv' vergeten denk ik.

Je hebt een aantal basisvoorwaarden lijkt mij waaraan de hoef moet voldoen om zo optimaal mogelijk te kunnen werken, zowel intern als extern. Maar dat zeg ik enkel op basis van mijn eigen ervaring.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 11:02

Shadow0 schreef:
Akshay schreef:
Toen ik vervolgens op deze specifieke situatie, face to face terugkoppeling vroeg aan mijn bekapper kwam de riedel aan ''verhoudingen'' om de hoek.


Wellicht was het haar niet duidelijk wat je vraag was. Dat is het mij namelijk ook nog steeds niet. Dit lijkt heel snel een welles-nietes-discussie te gaan worden, en volgens mij heeft niemand daar wat aan, maar wat je dan precies wel wilt is mij niet duidelijk. De manier waarop je hierover lijkt te communiceren maakt de kans dat het uiteindelijk zelfs een conflict gaat geven wel groter. En dat heeft eigenlijk helemaal niks met de inhoud te maken.

Citaat:
klopt het dat een paardenhoef altijd volgens dezelfde verhouding moet zijn om optimaal te zijn en is dat iets wat in elk paard ''gewoon maar'' gerealiseerd moet worden.


Het korte antwoord lijkt mij 'nee, dat klopt niet', maar ik heb ook niet het idee dat dat is wat je bekapper precies bedoelde.

Het was haar zeker duidelijk wat mijn vraag was. Ze heeft het namelijk met de rechter voorhoef van mijn paard in haar handen en een hiel-hoogte-meet gereedschap in de handen aangewezen en uitgelegd.

Dat ik de letterlijke hoofmapping-verhoudingen (nu weet ik dus een term waarop ik verder kan zoeken dankzij dit topic) niet heb onthouden heb ik ook gezegd. Maar die heeft ze erbij genoemd.
Haar antwoord op mijn vraag was mij ook duidelijk, alleen levert het mij vraagtekens op die ik op dat moment niet verwoord kreeg en waar ik dus ook niet verder op ben gegaan.

@Vladimir1979, dankjewel! Engels moet te doen zijn! Dankjewel dat jij mijn vraag hieruit wel hebt gezien.

Ik begrijp uit jouw tekst dat hoofmapping dus gebruikt zou worden om in te schatten hoe de interne structuren lopen. Om gebaseerd daarop de bekapping te idealiseren.

En dus niet een ideale hoofmap te realiseren.

Dat klinkt dan wel weer heel logisch. Een gevalletje ''jij hebt maat 39 dus het is heel handig voor je beweging als je ook schoenen aantrekt van maat 39, en niet op maat 44 gaat lopen''
Maar dan nog wel met ''en de reden dat 39 nu niet past is omdat je je teennagels al 2 jaar niet hebt geknipt, dus dat doen we nu even''.

Ik ga thuis dat artikel in de link eens doorspitten! :)

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Is een hoefvorm te standaardiseren of individueel bepaald

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 21:14