Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:51

Als het jouw 'once in a lifetime horse' is, dan zou ik haar volledig laten keuren inclusief foto's rondom. En dan een beslissing maken. Maar dat is een prijzige toestand. Als je dat niet kan (of wil) betalen dan zou ik haar laten staan.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:09

In dit topic worden volbloeden exterieurmatig besproken.

[F-AM] Engels Volbloed, fenotypisch

Wat ik zou doen als ik jou was is Kyrkelover een berichtje sturen. Die zit echt helemaal in de volbloeden en zal je het beste advies kunnen geven.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:35

Een paard met zulke voorbenen moet je laten staan. Problemen krijg je wel die moet je niet kopen.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 22:51

Zie nu dit topic pas, maar zoals ik je ook in pb gestuurd hebt zou ik deze laten staan.
Vind de voorbenen erg slecht en dat voor een 2,5jarige. Geen idee waar deze vandaan komt, maar er staan echt genoeg leuke dieren. Ik heb er hier nu 5 staan en geen éen heeft zulke benen want dan verkopen wij ze niet aan particulieren.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:36

Inmiddels heb ik wat meer info en het diertje heeft eind september nog gelopen in Ierland waarbij ze meer dan 13 lengtes achter het eerstvolgende paard binnen kwam. In de tussentijd dus al opgekocht door handelaar in Ierland, nu bij bekende handelsstal in Nederland en voor een habbekrats te koop.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:39

Wat is een habbekrats? als we hier praten over 500 euro, dan zou ik het risico wel durven nemen als die nu wel recht loopt en er een goede kop op zit.
Als we praten over meer dan 1000 euro zou ik er eens goed over nadenken en keuren, meer dan 2000 zou ik laten staan.

Let op dat je niet teveel emotie erin legt. Het kan een leuk en lief dier zijn en de gang van zaken is inderdaad niet fijn, maar geef geen hopen geld voor een (misschien) kapot paard uit emotie.
Problemen met paarden krijg je wel, die moet je niet kopen.

Maar voor een echt lage prijs kan je er mss wel een zeer leuk paard aan hebben.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:49

We praten dan over meer dan 2k, maar dat is nog steeds een habbekrats.
€500 is sowieso niet realistisch dan kun je ze beter naar de slacht brengen.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:52

kyrkelover schreef:
Inmiddels heb ik wat meer info en het diertje heeft eind september nog gelopen in Ierland waarbij ze meer dan 13 lengtes achter het eerstvolgende paard binnen kwam. In de tussentijd dus al opgekocht door handelaar in Ierland, nu bij bekende handelsstal in Nederland en voor een habbekrats te koop.


En goede paarden staan niet voor een habbekrats te koop. Afgezien van de beenstand is het beenwerk niet droog en de witte haren bij de knieen geven het vermoeden dat daar iets aan de hand is geweest. De oorzaak die Imaudy noemt lijkt me het meest voor de hand liggen.
Hier ga je vrees ik geen plezier van krijgen.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:56

2000 euro voor een kapot paard vind ik geen habbekrats.
2000 voor een volbloed/draver die niet omgeschoold is en die wel recht is, is inderdaad wel een nette prijs.
Eentje met mankementen zou een stuk goedkoper weg mogen gaan imo...

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 09:57

De voorknieen ( lijkt op een springknie) zijn gewoon zorgwekkend, daar is volgens mij iets mee aan de hand, ook gezien de witte haren.Bokbenig kan ook ontstaan doordat er al veel en veel te veel mee is getraind. Niet alle volbloeds zijn vroegrijp en hard. Gewoon er vanaf blijven en doorsparen. Voor problemen hoef je niet te betalen, die krijg je er vanzelf bij.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 02-11-23 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:02

Ik zou sowieso geen paard kopen bij die desbetreffende handelaar.
Heb de foto's en het filmpje even op de site bekeken en zou deze inderdaad ook laten staan.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:10

kyrkelover schreef:
We praten dan over meer dan 2k, maar dat is nog steeds een habbekrats.
€500 is sowieso niet realistisch dan kun je ze beter naar de slacht brengen.

Ik denk dat de slager in dit geval beter is.

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-23 10:18

Ik ga inderdaad doorsparen en toch verder kijken. Ik ben niet haastig opzoek maar haar lieve uiterlijk sprak me erg aan. Ik vraag wel aan de mensen om de stal niet te noemen in het topic :). Ik zal de markt in de gaten houden en hopen dat ik uiteindelijk mijn parel tegenkom

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:28

Lijkt mij een zeer verstandig besluit. De handelaar vindt wel een slachtoffer en het diertje krijgt echt te eten.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9330
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:36

Duhelo schreef:
2000 euro voor een kapot paard vind ik geen habbekrats.
2000 voor een volbloed/draver die niet omgeschoold is en die wel recht is, is inderdaad wel een nette prijs.
Eentje met mankementen zou een stuk goedkoper weg mogen gaan imo...

Dan koop je echt echt schrot hoor voor €2000, zelfs voor een ex-renner.
De prijzen zijn gigantisch omhoog geschoten ook op de veilingen.
Tel daarbij op extra kosten door brexit (ca €3000!!!! per paard).
Wij hebben afgelopen zondag 5 nieuwe volbloeds gekocht om te koersen en zijn bijna 3500 per paard extra kwijt aan vervoer, papierwerk etc etc.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 10:48

Even los van de info van kyrkelover; die ik zeker serieus zou nemen! En in dit geval dus verder zou gaan zoeken.

Zou ik een paard nooit laten staan op basis van een slecht gemaakte foto en wat advies van bokkers. Puur op basis van het bokbenig staan zou ik al nooit een paard laten staan. Leuk dat bokkers dan zeggen het is afwijkend. Maar afwijkend is niet altijd 'minder duurzaam'.

Informeren op bokt is super fijn en behulpzaam. Maar doe het dan op basis van goed genomen foto's, op een vlakke ondergrond, vanuit een goede hoek genomen. Óf maak een video en laat die later bekijken. En besluit dan uitsluitend op basis van live feedback van een echte deskundige. Als je die niet hebt in je omgeving huur je die in.

Voor het perspectief: ik heb bijna 15.000 betaald voor een 6 jarige die bokbenig staat en (licht) KS en een chip heeft. En daar heb ik niks te veel aan betaald. Want alles draait om hoe veel, hoe lang al, hoe erg, waar, wat hebben ze al gedaan en wat is het klinische beeld. Dat kun je niet bepalen aan de hand van 1 stilstaand beeld.
Ik heb 3 paarden staan die echt niet sqeacky clean zijn op de foto's. Allemaal super (duurzame) sportpaarden. Maar dat hebben we wel eerst fatsoenlijk onderzocht en besproken met meerdere dierenartsen. (en waar nodig nog eens opgevolgd)

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:16

Pol 013, de bokbenigheid in combinatie met de witte haren zijn voor mij de aanleiding om te zeggen laat deze maar staan. Ik heb voldoende jonge volbloeds gezien, die op hun tweede jaar al kapot waren gereden en getraind, simpel omdat de hoeveelheid werk en het koersen te veel voor deze paarden was.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 12:47

pol013 schreef:
Zou ik een paard nooit laten staan op basis van een slecht gemaakte foto en wat advies van bokkers. Puur op basis van het bokbenig staan zou ik al nooit een paard laten staan. Leuk dat bokkers dan zeggen het is afwijkend. Maar afwijkend is niet altijd 'minder duurzaam'.

Afwijkend is wel afwijkend voor een reden. Ofwel prestatie verminderend, ofwel blessurekans verhogend. In het geval van het 2e, is het dus zeker wel minder duurzaam.
Maar blessurekans verhogend of minder duurzaam, betekent niet dat het sowieso mis gaat. Of de verhoogde kans een reden zou zijn om niet te kopen, is afhankelijk van de persoon. Een deel van de bokkers zegt ja, jij zegt nee. Die keus houdt iedereen.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-23 14:30

@bowo: heb je de artikelen gezien die ik gedeeld heb? In het specifieke geval van volbloeden die bokbenig zijn is dat dus precies NIET het geval.
Daar zeggen ze dat het zelfs duurzaamheid bevorderend lijkt te zijn.

Dat ene element moet je dan ook weer nooit los zien van de andere bemerkingen en geschiedenis die bij dit paard lijken te horen. Dus wellicht moet je DIT paard laten staan. Maar algemeen paarden die bokbenig zijn laten staan, omdat het afwijkend is, lijkt onnodig. Mag nog steeds je keuze zijn overigens.