Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 15:55

Hoi allemaal,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een eigen paard. Nu na een tijdje ben ik een hele leuke 2,5 jarige merrie tegen gekomen. Ze loopt verder zuiver maar heeft wel ondergeschoven hielen. In hoeverre moet ik mij hier zorgen om maken? Heeft dit veel negatieve gevolgen? Zover ik weet kan je met de juiste Smid dit verbeteren. Ik ben zelf een recreatieve ruiter, niet wedstrijd gericht. Zal af en toe een sprongetje maken maar zomers vooral lekker op buitenrit. Zie foto voor beenstand.
Hopelijk kunnen jullie mij hierin helpen
Liefs, mij

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:02

Ik zie geen fotos, maar ondergeschoven is beter dan te plat. Vaak is het wel redelijk vlot weer goed te krijgen

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:04

Je foto is niet zichtbaar :)

Hoe is de beenstand verder? Zijn de hielen ondergeschoven, of zijn de koten ook erg week? Bij een verder goede beenstand, alleen ondergeschoven hielen, zou ik dat niet zo'n punt vinden. Zou paard wel laten keuren en daarna een goede hoefsmid regelen.

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 16:04

Moderatoropmerking:
Foto’s verwijderd op verzoek van TS

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:05

Met een goede smid/bekapper kzn dit zeker opgelost raken.

Ik heb een pony gehad die echt heel plat stond.
Dit is het resultaat op 1 jaar tijd.
Hij had wel ook dunne zolen en liep gevoelig op grind of bospaden met tussen het zand wat stenen. Maar met hoefschoenen was dit opgelost.
Afbeelding


Edit, ik vind de beenstand wel wat week.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 31-10-23 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 16:05

Daphne__ schreef:
Je foto is niet zichtbaar :)

Hoe is de beenstand verder? Zijn de hielen ondergeschoven, of zijn de koten ook erg week? Bij een verder goede beenstand, alleen ondergeschoven hielen, zou ik dat niet zo'n punt vinden. Zou paard wel laten keuren en daarna een goede hoefsmid regelen.


Oeps. Als het goed is zijn de foto’s nu wel zichtbaar!

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:07

Gin847 schreef:
Daphne__ schreef:
Je foto is niet zichtbaar :)

Hoe is de beenstand verder? Zijn de hielen ondergeschoven, of zijn de koten ook erg week? Bij een verder goede beenstand, alleen ondergeschoven hielen, zou ik dat niet zo'n punt vinden. Zou paard wel laten keuren en daarna een goede hoefsmid regelen.


Oeps. Als het goed is zijn de foto’s nu wel zichtbaar!


Ik vind de hoeven er niet zorgwekkend uit zien. Paard lijkt op deze foto's wel bokbenig. Pijpbeen lijkt ook wat gevuld. Ik zou persoonlijk dit paard laten staan, maar vraag een goede dierenarts en hoefsmid eens wat die hier van vinden.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 31-10-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 16:09

Daphne__ schreef:
Je foto is niet zichtbaar :)

Hoe is de beenstand verder? Zijn de hielen ondergeschoven, of zijn de koten ook erg week? Bij een verder goede beenstand, alleen ondergeschoven hielen, zou ik dat niet zo'n punt vinden. Zou paard wel laten keuren en daarna een goede hoefsmid regelen.


Ik vind de koten zelf wel wat week

ajesca123

Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:11

Die beenstand lijkt inderdaad niet top op basis van deze foto’s

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:15

M'n zus heeft ook wel een bokbenig paard en ze springt er ook mee. Maar die heeft niet zulke lange koten. Denk dat die koten wel weker kunnen worden of zen zwakkere plek kunnen zijn. (sneller gallen bv).

Welk ras is ze?

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 16:17

Art_Ificious schreef:
M'n zus heeft ook wel een bokbenig paard en ze springt er ook mee. Maar die heeft niet zulke lange koten. Denk dat die koten wel weker kunnen worden of zen zwakkere plek kunnen zijn. (sneller gallen bv).

Welk ras is ze?

Ze is een 2,5 jarige Engels volbloed :)

Elisa2

Berichten: 37173
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:45

Mijn eerste gedachte was..dit is een volbloed.

Ze is bokbenig inderdaad.

Ik zou deze gewoon goed laten keuren en de riscio inschatting aan de DA overlaten.

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:46

Oei, deze zou ik laten staan. Achterbenen zijn oke, hoeven zelf zijn niets dramatisch, maar ik schrik een beetje van de foto van die voorbenen...

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 16:48

Haar hoeven zijn trouwens wat lang maar zou vanmiddag naar de hoefsmid gaan

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 16:48

Duhelo schreef:
Oei, deze zou ik laten staan. Achterbenen zijn oke, hoeven zelf zijn niets dramatisch, maar ik schrik een beetje van de foto van die voorbenen...


De voorbenen zit mij inderdaad ook niet helemaal lekker

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:49

De voeten (teen) zijn te lang, de koot is week en ze staat bokbenig.
De pezen rond de kogels lijken wat gevuld (vooral rechts) en linksvoor lijkt haar pijp ook wat bol.
Hoe is de rest van haar bouw?
Persoonlijk zou ik deze laten staan.

@duhelo: waar zie jij foto's van de achterbenen?

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:55

Ik vind die hoeven nog het minst spannend maar vanwege de benen zou ik deze laten staan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kijken voor eigen paard ondergeschoven hielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:12

Wat zijn die witte plekken op de benen? Is dat aftekening of is daar iets mee gebeurd? Zeker omdat ht paard wel 'raar' op de voorbenen staat. Om de ondergeschoven hielen zou ik mijzelf niet zo druk maken maar die benen...

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:17

different1 schreef:
De voeten (teen) zijn te lang, de koot is week en ze staat bokbenig.
De pezen rond de kogels lijken wat gevuld (vooral rechts) en linksvoor lijkt haar pijp ook wat bol.
Hoe is de rest van haar bouw?
Persoonlijk zou ik deze laten staan.

@duhelo: waar zie jij foto's van de achterbenen?

oh, ik heb gekeken met mijn ogen dicht! Ik heb snel een peak op de hoeven gegooid en zag er geen benen achter staan dus ging direct van achterbenen uit, maar nooit hogerop gekeken :+

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:18

Cowgirl schreef:
Wat zijn die witte plekken op de benen? Is dat aftekening of is daar iets mee gebeurd? Zeker omdat ht paard wel 'raar' op de voorbenen staat. Om de ondergeschoven hielen zou ik mijzelf niet zo druk maken maar die benen...

Die plekken vielen mij ook meteen op.
Daarna de beenstand.

Die hoeven schrik ik het minste van.

Paard is 2.5 en heeft dus ook nog niet bewezen dat hij werk goed aankan. Of heeft hij al op de baan gelopen?

Prijs moet heel fijn zijn met hele goede keuring zou ik hier verder mee gaan

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:20

Het achterste been op de foto staat er hier wel wat deuzig op. Is dat een afwijkende stand? Of staat ze daar even dom.

Wat betreft bokbenig: Mijn paard met veel volbloed 'had' dat ook. Heel bokbenig staan. Bleek achteraf wel 90% spanning te zijn. Van die bolle beentjes en er dan mee wiebelen. Toen ben ik ook gaan zoeken en vond dit artikel:


https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... tanden.pdf
en 2 quote uit dat artikel:
"Bokbenigheid daarentegen, daar zie ik eigenlijk nooit problemen mee. Zeker bij volbloeden zie je dat veel, maar dat gaat eigenlijk nooit stuk."

Bij
een bokbenig voorbeen is een denkbeeldige lijn vanaf de elleboog door de onderarm en pijp naar voren gebroken in de voorknie. Als dit van nature zo is, is dit niet fraai, maar heeft weinig betekenis. Maar het is een ander verhaal als paarden over de tijd bokbenig gaan staan. Dit zie ik met enige regelmaat. Ze
knikken er dan soms een beetje doorheen. Veelal ontstaat dit omdat er elders in het
voorbeen, of hoger, een probleem is. Dit kan bijvoorbeeld de schouder zijn, de hals of ze ontlasten de achterste helft van de hoef. Heb je dus een paard dat in de loop van de tijd bokbenig is gaan staan, dan is het wel zaak er alert op te zijn dat er iets mis kan zijn.” Dirksen: “Bij springpaarden zien we nog
weleens paarden met een bokbenig voorbeen. Dit werkt zeker niet in hun nadeel. Ze hebben een beter kniegebruik en lijken daardoor minder te slijten.”

En voor de duidelijkheid: dat paard heb ik dus gekocht. Bokbenig of niet.
Ze is het paard uit mijn avatar en je ziet dat dat van het voorbeengebruik wel klopt.

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 17:32

DuoPenotti schreef:
Cowgirl schreef:
Wat zijn die witte plekken op de benen? Is dat aftekening of is daar iets mee gebeurd? Zeker omdat ht paard wel 'raar' op de voorbenen staat. Om de ondergeschoven hielen zou ik mijzelf niet zo druk maken maar die benen...

Die plekken vielen mij ook meteen op.
Daarna de beenstand.

Die hoeven schrik ik het minste van.

Paard is 2.5 en heeft dus ook nog niet bewezen dat hij werk goed aankan. Of heeft hij al op de baan gelopen?

Prijs moet heel fijn zijn met hele goede keuring zou ik hier verder mee gaan


@duopenotti
Ze heeft wel op de baan gelopen. Wat ik kan vinden op internet is dat ze 4 wedstrijden gelopen heeft. Ze is er uiteindelijk afgehaald omdat ze niet snel genoeg is. Welke witte aftekeningen bedoel je precies? Ik zie wel een lichte witte glinstering maar dat is omdat ik haar uit de wei had gepakt en een stukje door de modder had gelopen. Ik denk dat het dus modder is

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:36

Afbeelding

Dit bij de knieën

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 17:40

Wat mij opvalt aan de voorbenen is dat de knieën aardig sabelbenig zijn. Daardoor komt er meer druk op de voorkant van de hoef wat op lange termijn eerder artrose kan veroorzaken.
De achterbenen heeft ze een ondergeschoven en weke stand. Dat lijkt me het minst gunstig al lijkt me een sabelbenig voorbeen ook niet gunstig.

Gin847
Berichten: 24
Geregistreerd: 31-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 17:40

DuoPenotti schreef:
[ [url=m/fwVmxP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit bij de knieën


Dit durf ik even niet te zeggen. als ik haar andere foto’s bekijk zie ik dit nergens op. Ik ga er zaterdag nog een keer heen dan kan ik dit even dubbel checken. Ze had wel aan de voorzeide op de knie een klein wondje