Paard plots kreupel achter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Paard plots kreupel achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 23:12

Hoi,

Even een berichtje omdat ik zelf een leek ben op dit vlak. Ik ben benieuwd naar wat jullie denken en zouden doen.

Afgelopen zaterdag haalde ik mijn Fjord kreupel van de track af. Hij had behoorlijk last van zijn rechterachterbeen en zakte hier doorheen. Hij hield het been constant op rust en trok het been in met afspuiten.
Ik heb direct de dierenarts gebeld. Er bleek een zwelling op de binnenkant van de kogel/pees te zitten. Het was warm en dik (dit was niet overduidelijk overigens). Dierenarts gaf mij metacam en het advies hem in de noodbox op boxrust te zetten. Ze gaf aan dat ik maandag opnieuw contact op kon nemen om de situatie te bespreken.
Zondag ging het direct stukken beter, wel nog stijf.
Gisteren (maandag) was het weer stukken beter. In de stap vrijwel niets te zien, een beetje stijf door het lichaam maar dat zou ook met de boxrust te maken kunnen hebben.
Zoals afgesproken heb ik gisteren ook contact opgenomen met de dierenarts. Besproken dat ze vandaag (dinsdag) langskomen om hem te checken. Dat wil zeggen; kreupelheidsonderzoek en wanneer nodig een echo. Om een eerlijk beeld te krijgen, en omdat mijn Fjord ongelooflijke diarree kreeg van de metacam, was het advies geen metacam meer te geven. Sinds zondag dus geen nieuwe dosis meer gegeven.

Vandaag (dinsdag) ging het nógmaals beter. Minder zwelling en minder stijf. Dit dus terwijl hij vanaf zondag geen metacam meer gekregen heeft. Daarom heb ik opnieuw contact opgenomen met de dierenarts. Ik heb filmpjes gestuurd en hoewel ze hem in de draf nog enigszins traag vonden rechtsachter, vonden ze hem behoorlijk verbeterd. Voor nu dus afgesproken hem gecontroleerde rustige beweging te geven en te zien hoe hij hierop reageert. Wanneer het slechter gaat, direct een echo en wanneer het juist beter gaat, eind deze week terug bij de groep op de track.

Nu mijn vragen aan jullie. Wat denken jullie wat dit zou kunnen zijn (geweest)? Of kan dit echt van alles zijn en is er niks over te zeggen. Wat zouden jullie doen in deze situatie? Verder rust geven en afwachten, juist beweging geven of toch direct een echo?

Ik ben heel benieuwd.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard plots kreupel achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 12:26

Ik zou in deze situatie doen wat de dierenarts mij verteld heeft, lijkt mij een duidelijk advies.
De vraag over wat het geweest kan zijn, zou ik ook aan mijn dierenarts stellen omdat zij het paard en de blessure gezien heeft.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:31

Dit kan van alles geweest zijn, mijn paard was laatst ook kreupel en na 2 weken was het weg. De hoefsmid dacht dat hij uitgegleden was.

cile205
Berichten: 1027
Geregistreerd: 29-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 13:55

rust is de beste remedie

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:00

Het kan van alles geweest zijn van iets kleins tot een peesblessure.
Wat anderen denken of zouden doen is niet belangrijk, de dierenarts heeft hem gezien en die zou ik volgen. Wel voorzichtig qua beweging en je dus aan die gecontroleerde beweging houden. Verslechtering is niet alleen weer slechter gaan lopen, ook warmte en zwelling die toe neemt hoe licht ook.

Wat een ander zou doen hangt ook af van hun ervaringen namelijk. Ik laat bijvoorbeeld liever een keer te veel en voor niks een echo maken, dan door te gaan omdat ik ervaring heb met peesblessures zonder kreupelheid of maar heel kort. Zowel sommige die meteen ontdekt waren als anderen die weer zijn gaan rijden en ernstiger kapot.
Anderen laten geen echo maken, omdat die weer vaker iets anders gezien hebben waarbij het niet nodig is en was het gewoon een kleine verstapping oid.

hwn
Berichten: 4702
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 14:02

Ik zou in dit geval toch een echo gewild hebben, want heel vaak zijn er peesblessures zonder duidelijke kreupelheid, en dan is het beter dat je het weet, dan kan je gericht behandelen en ga je ook niet te snel weer teveel doen.

Edit: eens met MyWishMax dus :)

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:22

Het kan zeker een pees- of bandjesblessure zijn. Het onderbeen is slecht voorzien van zenuwen, dus daar voelen ze al snel geen of weinig pijn meer aan. Met een echo/scan is vrijwel altijd te zien of het zoiets is en als dat inderdaad het geval is ben je zomaar een half jaar tot driekwart jaar bezig met revalideren.
Als je nu te vroeg meer gaat doen is er een grote kans dat je meer beschadigt daarmee en dat de revalidatie nog langer duurt. Nu je niets weet heb je een vrij grote kans dat het al snel weer terug komt, ik begrijp de dierenarts niet helemaal dat hij/zij niet alsnog is langsgekomen en dat kreupelheidsonderzoek en de echo niet gedaan heeft.
Heel veel succes met het vervolg hoor!

Dier_en_arts
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-01-18

Re: Paard plots kreupel achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:32

Jet, een onderbeen is uitstekend voorzien van zenuwen; zoek maar eens een anatomieplaatje op van de innervatie van een paardenbeen.

TS: zonder beeldvorming valt niet te zeggen wat de oorzaak is, en wat de prognose is. Dat wil niet zeggen dat het niet over kan gaan; er zijn vaak genoeg paarden die op rust worden gezet na kreupelheid en daarna weer opgepakt worden zonder dat er beeldvorming heeft plaatsgevonden. Ik zou dus overwegen wat je wil. Bedenk wel dat beeldvorming gaat over zowel röntgen, echo en MRI of CT. Een echo kan niet alles meepakken, maar is vaak wel een goede vorm van beeldvorming die de dierenarts aan huis kan uitvoeren voor relatief lage kosten, terwijl er wel veel op wordt gezien van o.a. pezen.

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:47

Ok, het onderbeen zelf is dan wel voorzien van zenuwen, maar de pezen/banden toch niet echt is mij altijd geleerd. Als daar een probleem zit zal het paard al snel niet meer ( duidelijk) kreupel lopen en wordt er al snel gedacht dat de blessure over is, terwijl dit lang niet altijd het geval is. Mijn idee is dat je het beste zoveel mogelijk kan laten onderzoeken op een goede paardenkliniek waar ze alle apparatuur ( röntgen en echo minimaal) voorhanden hebben om te bekijken wat er mis is. Een gemiste peesblessure/bandenblessure geeft later eigenlijk altijd weer problemen.

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Re: Paard plots kreupel achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:06

Dag allemaal,
Dank voor jullie reacties. Ik heb inderdaad een echo laten maken vorige week. Dierenarts voelde nog enige zwelling, zag echter niets met lopen, buigproef e.d. Dus toch een echo gedaan, niets te zien gelukkig! Ontzettend blij mee. Dierenarts gaf aan dat ik het werken weer rustig op kon pakken. Zo gezegd zo gedaan.

Vandaag merkte ik alleen dat diezelfde plek op de kogel weer iets warmer was. Hij loopt helemaal goed, maar toch opvallend. Hoefsmid was net geweest en er heeft daarom meer druk op gestaan.
Ik ben toch benieuwd, wat zou het toch kunnen zijn? Kan het nog steeds iets zijn wat vanbinnen niet goed zit, ook al leek het op de echo helemaal goed?

Jet

Berichten: 11998
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 16:10

Het zou best kunnen dat er toch iets sluimert dat er op een echo niet uitkomt.

Ik weet niet of de dierenarts bij jou is geweest met mobiele apparatuur of dat jij op de kliniek bent geweest met een vast echoapparaat. Daar zit wel verschil in, net als dat de ene dierenarts een echo beter kan lezen dan de andere.

Je weet natuurlijk niet of het door het buigen van de smid komt of door het opbouwen dat het weer warm is, ik zou er erg voorzichtig mee zijn.