Gevoelige hoeven door nattigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-23 09:56

Mijn ijslander staat 24/7 buiten op een grotendeels verharde paddock, deel zand en uiteraard een schuilstal, daarnaast dagelijks een uurtje op de wei. De wei is behoorlijk nat en wanneer ik ga rijden, wandelen, longeren oid moet ik eerst de natte wei doorkruisen met hem, dus de natte wei vermijden is niet mogelijk. Helaas merk ik dat door de vele regenval zijn hoeven harder slijten omdat hij veel op het harde staat en zijn hoeven zachter zijn geworden. Ik ben opzoek naar een hoef verharder. Ik geef hem al biotine en biergist pellets bij. Ook heb ik hoofarmor geprobeerd wat redelijk goed werkt, maar helaas zijn zijn hoeven nu steeds te nat om hiermee te kunnen behandelen. Wie heeft er ervaring met een goede hoef verharder?

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:43

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen. Mijn paard staat door de nattigheid ook veel op het harde en zou haar graag wat ondersteunen.

SjonnieZ

Berichten: 2328
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:49

Ik gebruik al jaren preventief spray Hoefteer. Dit droogt de hoef gewoon uit.
1x sprayen is meestal al voldoende.
Het is een oud maar zeer effectief middel.

pluisje88

Berichten: 8079
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 22:49

Het enige wat hier helpt is ze een paar uur op stal zetten in droge stalbedding.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:27

Langere bekap-intervallen? Evt rijden met hoefschoenen?

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:39

Ik gebruik sinds kort Cavalor Dry feet. Binnen een week merkte ik aanzienlijk verschil.

Bielsje

Berichten: 1393
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:21

Kevin Bacon, uhm, hoof solution gok ik. De ovalen bak met mini brokjes :j

Edit: nee dus, hoof formula bedoel ik _-:(

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:26

Duohoef smeren zou wellicht wel iets kunnen doen om de hoeven harder te maken. Kun je er niet voor zorgen dat hij een paar uur volledig droog kan staan? Rotstraal loert ook wel om de hoek met zoveel nattigheid.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:13

Change3x schreef:
Duohoef smeren zou wellicht wel iets kunnen doen om de hoeven harder te maken. Kun je er niet voor zorgen dat hij een paar uur volledig droog kan staan? Rotstraal loert ook wel om de hoek met zoveel nattigheid.


Ze gaat de laatste dagen gelukkig weer wat meer in het zand staan. Ik wil haar echt liever niet op stal zetten, dat vindt ze echt vreselijk. Hopelijk blijft het even wat droger, en kan ze op het zand blijven.

Hoof armour heb ik ook over gelezen. Werkt dat? Dan moeten de hoeven echt droog zijn?

Mareeq

Berichten: 701
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 00:03

Het slijten van de hoeven gaat niet sneller door de omstandigheden, alleen de hoeven groeien langzamer in de winter. Zorgen dat er niet teveel van de hoef af gehaald wordt met bekappen, zodat je meer hoef kunt sparen. Dan denk ik dat je je niet teveel zorgen hoeft te maken, mits de hoeven gezond zijn ;)

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 01:08

Elisabeth32 schreef:
Change3x schreef:
Duohoef smeren zou wellicht wel iets kunnen doen om de hoeven harder te maken. Kun je er niet voor zorgen dat hij een paar uur volledig droog kan staan? Rotstraal loert ook wel om de hoek met zoveel nattigheid.


Ze gaat de laatste dagen gelukkig weer wat meer in het zand staan. Ik wil haar echt liever niet op stal zetten, dat vindt ze echt vreselijk. Hopelijk blijft het even wat droger, en kan ze op het zand blijven.

Hoof armour heb ik ook over gelezen. Werkt dat? Dan moeten de hoeven echt droog zijn?



Hier heb ik Hoof Armour gebruikt. Werkt in de zomermaanden fijn, maar nu blijven de hoeven te nat om ze hiermee te kunnen behandelen. Bij mijn staan de paarden op verharde paddock waar soms een enkele Plas in staat met al die regen die er gevallen is en droge inloopstal. Ook gaan ze tijdens het mesten vaak half uurtje of een uurtje de wei op, dus de hoeven drogen niet echt in de tussentijd. Wanneer ik wat met mijn paard wil doen moet hij door mijn wei heen, die nat is en dan pas kan ik naar de longeerbak, bak of buitenritje maken. Onlangs zelf pas de tip gekregen om ze met natuurazijn in te sprayen en dit lijkt enigzins te helpen

blackcat

Berichten: 25
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:57

Wat is er precies zacht? Wand, zool/straal? Of alles?
Kan me voorstellen dat "zacht" en "zacht" verschil maakt afhankelijk van wat er precies loos is.

Mijn leasepaardje met normaal ijzeren hoeven begon ook last van het vocht te krijgen (zandpaddock, staat niet continue in de blubber maar wel vochtig), specifiek in de stralen die nu nooit helemaal drogen. Daarvoor kreeg ik zinkzalf (hypozin) aangeraden en dat werkt prima. Aanbrengen, even binnen laten staan zodat het goed kan drogen en intrekken en weer hop de paddock op.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:59

blackcat schreef:
Wat is er precies zacht? Wand, zool/straal? Of alles?
Kan me voorstellen dat "zacht" en "zacht" verschil maakt afhankelijk van wat er precies loos is.

Mijn leasepaardje met normaal ijzeren hoeven begon ook last van het vocht te krijgen (zandpaddock, staat niet continue in de blubber maar wel vochtig), specifiek in de stralen die nu nooit helemaal drogen. Daarvoor kreeg ik zinkzalf (hypozin) aangeraden en dat werkt prima. Aanbrengen, even binnen laten staan zodat het goed kan drogen en intrekken en weer hop de paddock op.


De hele onderkant van de hoef is zachter door het slechte weer. Ik heb nu hoef en zool van NAF en klei van unique horn. Hopelijk helpt het een beetje.

blackcat

Berichten: 25
Geregistreerd: 16-11-23

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:02

Hoef en zool is ook zink zie ik.
Duimen dat het helpt.

Dit is ook niet normaal meer. De eenden zwemmen in de buitenbak.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:05

blackcat schreef:
Hoef en zool is ook zink zie ik.
Duimen dat het helpt.

Dit is ook niet normaal meer. De eenden zwemmen in de buitenbak.


Haha echt? Ja echt abnormaal dit jaar…

Draems
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:05

Het heeft ook zoveel geregend de laatste tijd

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:09

Kun je op het verharde geen rubber matten neerleggen om in ieder geval daar de slijtage te beperken?
En je zou nog kunnen overwegen om met wandelen/werken hoefschoenen te gebruiken.

Smeren is dweilen met de kraan open, vrees ik -O-

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:08

Ik heb een hele tijd geleden ergens gelezen dat hier ook weleens talkpoeder / baby poeder voor wordt gebruikt.
Maar kan dat nu nergens meer terug vinden..

Maaik
Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-01-05

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:00

Die van mij werd helaas ook wat gevoelig op de zool. Gebruik nu Cavalor PodoSens en hij loopt duidelijk fijner op ongelijke ondergrond.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Re: Gevoelige hoeven door nattigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 22:39

Ik ben nu ruim een week bezig met naf hoef en zool. Hoef ziet er goed uit, hopelijk helpt het wat. En er komt weer een drogere periode aan gelukkig, eindelijk!