Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 11:48

Bij mijn paard is geconstateerd dat ze een losse hoefwand en white line disease heeft ontwikkeld.

Over twee weken wordt er een stuk uit de hoef gefreesd door Rob van Nassau.

Volgens Rob loopt ze met 2 weken niet meer kreupel, maar ze blijft natuurlijk wel met (waarschijnlijk) 2 open gaten in haar hoef zitten.

Heeft iemand tips hoe ik de tijd erna haar het beste kan ondersteunen in haar revalidatie?

En ik hoor graag ook ervaringen over jullie vergelijkbare proces.

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 12:08

Op welke manier wordt er een stuk gefreesd?

Bij mijn merrie was een keratoma ontstaan na een diepe heftige hoefzweer. Zij is in september geopereerd

Even in spoiler, je ziet een gat aan de voorkant in de hoef en wat sporen van bloed en weefsel

Spoiler:
Afbeelding

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 12:20

Oei, dat ziet er heftig uit..
Zoiets bedoel ik inderdaad. Dat gaan ze waarschijnlijk bij mijn merrie op 2 plekken doen;
Net boven het plek waar de hoefwand begint los te laten en bij de kroonraad. Daar is de hoefzweer ook uitgebroken.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 12:27



Hier een uitleg van Rob van Nassau

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 12:28

Rocamor schreef:
Op welke manier wordt er een stuk gefreesd?

Bij mijn merrie was een keratoma ontstaan na een diepe heftige hoefzweer. Zij is in september geopereerd

Even in spoiler, je ziet een gat aan de voorkant in de hoef en wat sporen van bloed en weefsel

Spoiler:
[ [url=m/lQgORI.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hoe gaat het met jouw merrie nu? En heb je ook tips?

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 15:59

Interessant verhaal van Van Nassau! De jouwe heeft dus ook een hoge hoefzweer gehad?

Voor zover ik weet, was bij de mijne (nog?) geen sprake van een losse wand. Je ziet in mijn foto, middenin aan de onderkant in die wond, een zwart gaatje. Dat is nog een kanaal van de zweer.

Mijn merrie heeft verder geen pijnstilling gehad. Moest de wond dagelijks schoonmaken en deppen met ontsmettingsmiddel. Eerste paar dagen moest het ingepakt blijven en tevens wat op druk. Het moest droog blijven, waardoor ze een aantal dagen binnen heeft doorgebracht. Er waren plassen in de paddock en kon niet voorkomen dat ze daar doorheen zou banjeren. Vandaar.

Mbt genezen. Ook mijn arts zei:"over 2 weken zit je er weer op".
Het was half september en ze is af en aan onregelmatig. Trek je daar niet aan op. Mijn paard heeft o-benen, staat op de buitenkant van de hoeven en met die hoef ook nog naar buiten. Ze is bekend met gevoelige hoef (uiteraard die hoef) en bandenblessure. Door al het ontlasten, had ze weer een schouder blessure, wat de hoef weer niet ten goede kwam. En zo bleven we steeds achter de feiten aanhobbelen.

2 weken terug controle, alles oké, behalve een vreemd onregelmatig paard. Op de rx niks te zien (tot grote verbazing van de artsen, met deze stand van been en voet moest er wel artrose zijn, gelukkig niet dus. Althans in dat been) Van de week is ze op ijzers gezet in de hoop dat dat die spiraal even doorbreekt, zodat ik voorzichtig kan trainen. Haar lichamelijk in balans zetten. Zodat de spiraal de andere kant op gaat.

Maar nogmaals, mijn paard is echt gewoon heel apart, veel van deze problemen heeft ze al 10 jaar.

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:58


kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 08:28

Rocamor schreef:
Interessant verhaal van Van Nassau! De jouwe heeft dus ook een hoge hoefzweer gehad?

Voor zover ik weet, was bij de mijne (nog?) geen sprake van een losse wand. Je ziet in mijn foto, middenin aan de onderkant in die wond, een zwart gaatje. Dat is nog een kanaal van de zweer.

Mijn merrie heeft verder geen pijnstilling gehad. Moest de wond dagelijks schoonmaken en deppen met ontsmettingsmiddel. Eerste paar dagen moest het ingepakt blijven en tevens wat op druk. Het moest droog blijven, waardoor ze een aantal dagen binnen heeft doorgebracht. Er waren plassen in de paddock en kon niet voorkomen dat ze daar doorheen zou banjeren. Vandaar.

Mbt genezen. Ook mijn arts zei:"over 2 weken zit je er weer op".
Het was half september en ze is af en aan onregelmatig. Trek je daar niet aan op. Mijn paard heeft o-benen, staat op de buitenkant van de hoeven en met die hoef ook nog naar buiten. Ze is bekend met gevoelige hoef (uiteraard die hoef) en bandenblessure. Door al het ontlasten, had ze weer een schouder blessure, wat de hoef weer niet ten goede kwam. En zo bleven we steeds achter de feiten aanhobbelen.

2 weken terug controle, alles oké, behalve een vreemd onregelmatig paard. Op de rx niks te zien (tot grote verbazing van de artsen, met deze stand van been en voet moest er wel artrose zijn, gelukkig niet dus. Althans in dat been) Van de week is ze op ijzers gezet in de hoop dat dat die spiraal even doorbreekt, zodat ik voorzichtig kan trainen. Haar lichamelijk in balans zetten. Zodat de spiraal de andere kant op gaat.

Maar nogmaals, mijn paard is echt gewoon heel apart, veel van deze problemen heeft ze al 10 jaar.


Wat vreselijke een pech met jouw paard en wat een klein gaatje.. even ter mijn lering; Waarom hebben ze het bij jouw paard open gesneden dan? kwam het er aan de onderkant niet uit?

De zweer is bij mijn merrie inderdaad naar boven gegaan en gedeeltelijk daar naar buiten gekomen. De rest van de zweer komt er aan de onderkant van de hoef uit.

Onze paddock is ook erg nat en ze zal daar dan niet in kunnen met een open gat in haar hoef.
iemand nog tips over hoe ze wel evt los kan? iets van een verband ofzo, die het vuil uit het gat houdt ofzo?

En welke stalbedekking is het beste om alles schoon te houden? ze staat momenteel op stro, maar vlas zou ook een optie kunnen zijn.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 08:47

janouk schreef:
http://hoofcare.nl/hoefproblemen/ostiti ... ood-gered/

Dit is het verhaal van mijn paard Image. Ook door Rob behandeld.
Het gat is langzaam helemaal dichtgegroeid, zie fotos


tjee, wat een verhaal... en wat een onwetendheid bij sommige dierenartsen en hoefsmeden...

Mijn verhaal is hopelijk niet zo ernstig, maar komt ook gedeeltelijk voort uit onwetendheid van de hoefsmid. Hij heeft een vorige hoefzweer niet goed uitgesneden, waardoor deze is blijven zitten. Ter zijn verdediging, mijn merrie liep ook niet meer kreupel.
Vervolgens heeft hij haar daarna niet goed bekapt (lange teen).
Door deze reden ben ik overgestapt naar een andere hoefsmid en deze heeft de huidige hoefzweer behandeld. Hij schrok hoe groot deze was. Ik heb al een paard verloren mede door een slechte hoefsmid, dus ik wou geen risico's lopen. Mijn gevoel gaf aan dat er hier meer aan de hand was, vandaar Van Nassau.

Mijn staleigenaresse gaat al regelmatig naar Van Nassau om haar paarden te laten bekappen (vanuit Friesland) en die heeft hem om raad gevraagd. het filmpje is het resultaat.

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 11:51

Excuus dit gaat een lange lap tekst worden.

Mijn merrie is vanaf juni niet in orde geweest. Vermoedelijk is toen al een hoefzweer aanwezig geweest (achteraf denkend), maar we dachten toen nog dat het een spierenkwestie was. Het is echt een moeilijk paard om goed te houden.

Eind juli wilde ze ineens niet meer lopen, op een zaterdag uiteraard. Kliniek gebeld, die vermoedde hoefzweer en moest maar Metacam halen en dan de hoefsmid bellen. 1 keer Metacam gegeven en toen kwam ik er achter dat er ontstekingsremmer in zat (dom van mij, dacht enkel een pijnstiller). Dus daarmee gestopt. Dinsdags kon een hoefsmid komen, maar die vond verder geen hoefzweer (Ze reageerde niks op de tang!) wel leek het op rotstraal. Dus daar alles voor in huis gehaald, dagelijks tig keer overleg met foto's en filmpjes met een bekapper op bokt <3. Dat werd echter allemaal niet beter

Die donderdagavond kwam ik thuis, had ze twee "kussentjes" halverwege de pijp, binnenkant en buitenkant van het been. Tussen het bot en de achterste pees dus. Vrijdagochtend gelijk klinieken gebeld om afspraak te maken voor Rx en peesscan aan huis, dit kunnen plannen op maandag 7 augustus. Dus hoefde enkel het weekend over.

Zaterdag 5 aug was het been in zijn geheel dikker (tussen kogel en knie) en kreeg ze verhoging. Direct kliniek gebeld en die zijn gekomen (angst voor Einschuss, waar ik niet bang voor was). Ze reageerde toen wel op de tang en de arts heeft toen een kanaaltje van een zweer in de toon opengelegd, maar kon niet diep genoeg komen. Daarop is de hele hoef ingepakt. In de avond vloog de temp nog verder omhoog en na wederom overleg met de arts toch nog een keer Metacam gegeven (arts zei ook als: je hebt nu keuze uit twee kwaden). Na de metacam is het paard gaan liggen en heeft zeker 1.5 uur plat liggen slapen. Rond een uur of 1 in de nacht was ze wakker, heb ik de temp gecontroleerd en die was weer omlaag (en toen durfde ik ook te gaan slapen). Op de zondag belastte ze haar voet weer meer.

Maandag stond al de afspraak voor Rx en scan, hebben we laten staan en bij controle bleek inderdaad een dikke hoefzweer doorgebroken net onder de kroonrand.

In de weken die volgden was ze af en aan slecht en minder slecht. Meermaals overleg met kliniek gehad en die zeiden af te wachten tot na de eerste bekapping. Daar werd ze weer slechter van. Dus uiteindelijk toch weer afspraak gemaakt om Rx te maken. Begin september zijn ze gekomen om Rx te maken van de hoef en toen was zowel het kanaal van de zweer als de locatie waar ie doorgebroken was zichtbaar. En was er aantasting van het hoefbeen zichtbaar --> keratoma.

Na twee weken is ze dan half september geopereerd en hebben ze gelukkig niet, wat ze eerst dachten, van kroon tot toon hoeven weghalen, maar was enkel het gat nodig (wat je zag in mijn foto). HIerdoor hoefde ze dus niet weken in het gips te staan en weken opgehokt te staan. Daar waar ik al heel gelukkig mee.

Helaas is ze in de weken na de operatie ook weer af en aan beter en slechter geweest. En is meermaals contact geweest met de kliniek. 3 weken terug moesten we op controle komen. Alles zag er verder goed uit, maar we krijgen dus niet boven water waarom ze dus - op dat moment nog steeds - niet goed liep. Uitverdoofd, Rx-en van knie tot hoef. Rx-en waren schoon, geen artrose of andere ongein te zien.

Vorige week maandag zijn er ijzers onder gekomen. Gedaan door de hoefsmid van de kliniek. En langzaam aan begint de blik van het paard eindelijke weer relaxter te worden en wil ze weer aan het werk. Gisteren heel even wat aan de hand gedaan. Ja, ze loopt linksom (slechte voet is RV) niet 100% (98% goed nu denk ik), maar daarvoor moet ik haar weer wat meer in balans zetten (dit is bekend). Als ze blijft zoals ze gisteren liep, kunnen we - eindelijk - weer gaan opbouwen. En komt ze linksom gewoon ook weer goed.

En geloof me, ik heb gisteren echt een traantje gelaten! Het paard kijkt weer relaxt, ging weer uit haar plaat, wilde mee om te werken (kom baas, kom, we gaan en wel NU. Ipv dat ik haar moest "meesleuren"). Haar spieren zijn weer soepel, ook van die rechterschouder (die strak stond door de compensatie).

Begrijp ik het overigens goed, dat van Nassau nog geen Rx-en gezien heeft van jouw paard? Neem aan dat ze die maken voorafgaand aan de operatie?!

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-23 12:59

Rocamor schreef:
Excuus dit gaat een lange lap tekst worden.

Mijn merrie is vanaf juni niet in orde geweest. Vermoedelijk is toen al een hoefzweer aanwezig geweest (achteraf denkend), maar we dachten toen nog dat het een spierenkwestie was. Het is echt een moeilijk paard om goed te houden.

Eind juli wilde ze ineens niet meer lopen, op een zaterdag uiteraard. Kliniek gebeld, die vermoedde hoefzweer en moest maar Metacam halen en dan de hoefsmid bellen. 1 keer Metacam gegeven en toen kwam ik er achter dat er ontstekingsremmer in zat (dom van mij, dacht enkel een pijnstiller). Dus daarmee gestopt. Dinsdags kon een hoefsmid komen, maar die vond verder geen hoefzweer (Ze reageerde niks op de tang!) wel leek het op rotstraal. Dus daar alles voor in huis gehaald, dagelijks tig keer overleg met foto's en filmpjes met een bekapper op bokt <3. Dat werd echter allemaal niet beter

Die donderdagavond kwam ik thuis, had ze twee "kussentjes" halverwege de pijp, binnenkant en buitenkant van het been. Tussen het bot en de achterste pees dus. Vrijdagochtend gelijk klinieken gebeld om afspraak te maken voor Rx en peesscan aan huis, dit kunnen plannen op maandag 7 augustus. Dus hoefde enkel het weekend over.

Zaterdag 5 aug was het been in zijn geheel dikker (tussen kogel en knie) en kreeg ze verhoging. Direct kliniek gebeld en die zijn gekomen (angst voor Einschuss, waar ik niet bang voor was). Ze reageerde toen wel op de tang en de arts heeft toen een kanaaltje van een zweer in de toon opengelegd, maar kon niet diep genoeg komen. Daarop is de hele hoef ingepakt. In de avond vloog de temp nog verder omhoog en na wederom overleg met de arts toch nog een keer Metacam gegeven (arts zei ook als: je hebt nu keuze uit twee kwaden). Na de metacam is het paard gaan liggen en heeft zeker 1.5 uur plat liggen slapen. Rond een uur of 1 in de nacht was ze wakker, heb ik de temp gecontroleerd en die was weer omlaag (en toen durfde ik ook te gaan slapen). Op de zondag belastte ze haar voet weer meer.

Maandag stond al de afspraak voor Rx en scan, hebben we laten staan en bij controle bleek inderdaad een dikke hoefzweer doorgebroken net onder de kroonrand.

In de weken die volgden was ze af en aan slecht en minder slecht. Meermaals overleg met kliniek gehad en die zeiden af te wachten tot na de eerste bekapping. Daar werd ze weer slechter van. Dus uiteindelijk toch weer afspraak gemaakt om Rx te maken. Begin september zijn ze gekomen om Rx te maken van de hoef en toen was zowel het kanaal van de zweer als de locatie waar ie doorgebroken was zichtbaar. En was er aantasting van het hoefbeen zichtbaar --> keratoma.

Na twee weken is ze dan half september geopereerd en hebben ze gelukkig niet, wat ze eerst dachten, van kroon tot toon hoeven weghalen, maar was enkel het gat nodig (wat je zag in mijn foto). HIerdoor hoefde ze dus niet weken in het gips te staan en weken opgehokt te staan. Daar waar ik al heel gelukkig mee.

Helaas is ze in de weken na de operatie ook weer af en aan beter en slechter geweest. En is meermaals contact geweest met de kliniek. 3 weken terug moesten we op controle komen. Alles zag er verder goed uit, maar we krijgen dus niet boven water waarom ze dus - op dat moment nog steeds - niet goed liep. Uitverdoofd, Rx-en van knie tot hoef. Rx-en waren schoon, geen artrose of andere ongein te zien.

Vorige week maandag zijn er ijzers onder gekomen. Gedaan door de hoefsmid van de kliniek. En langzaam aan begint de blik van het paard eindelijke weer relaxter te worden en wil ze weer aan het werk. Gisteren heel even wat aan de hand gedaan. Ja, ze loopt linksom (slechte voet is RV) niet 100% (98% goed nu denk ik), maar daarvoor moet ik haar weer wat meer in balans zetten (dit is bekend). Als ze blijft zoals ze gisteren liep, kunnen we - eindelijk - weer gaan opbouwen. En komt ze linksom gewoon ook weer goed.

En geloof me, ik heb gisteren echt een traantje gelaten! Het paard kijkt weer relaxt, ging weer uit haar plaat, wilde mee om te werken (kom baas, kom, we gaan en wel NU. Ipv dat ik haar moest "meesleuren"). Haar spieren zijn weer soepel, ook van die rechterschouder (die strak stond door de compensatie).

Begrijp ik het overigens goed, dat van Nassau nog geen Rx-en gezien heeft van jouw paard? Neem aan dat ze die maken voorafgaand aan de operatie?!


bedankt voor je uitgebreide verhaal. Ik kan me voorstellen dat je een traantje gelaten hebt, nu ze zich weer wat beter voelt.

Er zijn inderdaad nog geen röntgenfoto's gemaakt. hij gaat het met behulp van röntgen uitfrezen inderdaad. dit gebeurd allemaal op de kliniek.
Rob van Nassau is een oude rot in het vak, ik vertrouw hem 1000% in zijn diagnose.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:19

Hier deze zomer een paard waar een hoefwandresectie is gedaan i.v.m. een chronisch geworden hoge zweer i.v.m. onvoldoende drainage en door de druk ook al aantasting van het hoefbeen.
Er zat tot in de teen van de voet prut en de hoef is voor ongeveer 1/3de van de omvang tot net onder de kroonrand verwijderd. Eerste 2 weken in het gips op boxrust, inmiddels staat ze bijna 12 weken op een ijzer met die voet om uitzakken te voorkomen (zit aan de buitenkant) en lijkt de voet in een acceptabele vorm terug te groeien. Volgende week woensdag moeten we weer naar Wolvega.

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 14:52

Wow Gomir, dat is een flinke operatie geweest dus

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 15:45

Dat was het zeker, het was ook heel spannend of ze de operatie wel zou overleven. Kans was reëel dat de schade inwendig te groot was en dat ze niets meer voor haar zouden kunnen doen. Alles bij elkaar zijn we waarschijnlijk wel een jaar bezig voordat ze volledig hersteld is.

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 14:54

Ts, is je paard al geopereerd?

En gomir, hoe gaat het met jouw patiënt?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:12

Ze liep woensdag bij controle helemaal goed! We zijn er nog lang niet, maar het begint weer ergens op te lijken :)

Deze foto is van deze week, ruim 3 maanden na de operatie.
Afbeelding

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 09:32

We hebben donderdag de lange reis overleefd naar dierenhospitaal Visdonk.
Mijn merrie is nog niet veel gewend aan de trailer, dus het was een onrustig ritje en daar bovenop gleed ze ook nog eens onderuit bij het uitladen, waardoor ze haar achterbenen open haalde…
Aangezien ze ook niet heel makkelijk haar laat beslaan en omdat ze, door de lange reis en de val wat overstuur was, moest ze verdoofd worden.
Op de röntgenfoto was geen losse wand te zien, wel artrose.

Hierbij het verslag vd dierenarts:
Aangeboden bij hoefsmid ivm recidief zweer in toon en mogelijke een losse wand. Paard is kreupel LV.
hoef uitgesneden LV defect in toon die oploopt.
rx geen duidelijke losse wand te zien. artrose kroongewricht en gering in hoefgewricht; vlakke stand hoefbeen tov zool. plan is defect n de wand infreezen; correct bekappen en ondersteunen met beslag; verzenen zijn omgekruld.
Nb in de wand zat een ontsteking; deze is vrij gelegd. gaas met neosabenyl ter ontsmetting.
2-3 weken afstappen en dan kreupelheid evalueren.
bij aanhoudende kreupelheid kreupelheidsonderzoek oppakken


Het is niet erg duidelijk, maar het zwarte lijntje is de ontsteking op de lederhuid/hoefbeen.

Afbeelding
Het gat valt dus mee, gelukkig. Ook was de ontsteking niet uitgebroken in de kroonrand, dus dat was ook een meevaller.
De artrose helaas niet.

Ze loopt op dit moment, voor zover ik kan zien, niet kreupel. Voor zover ik het nu kan beoordelen (in de binnenbak, ze kan niet op t harde draven, vanwege al de waterplassen) loopt ze beter dan voordat het werd uitgesneden.

Ik moet nu elke dag het watje (die in het gat zit) met neosabenyl en een poeder verwisselen, voor 2 weken lang en daarna nog 2 weken een watje met pure honing.

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 11:22

Wow Gomir, dat is een heftige wond geweest zeg. Ik meen me te herinneren dat jij zelf ook in de medische wereld zit, mocht je er bij zijn?

Kaatje, hoe oud is jouw paard? En hoe kan het dat de zweer niet aan de rand is uitgebroken? Want er was toch een zweer uitgebroken schreef je? Of is de zweer nooit gestopt en was ie nu weer halverwege?

Gelukkig blijft het bij dit gat en is er niet meer weggehaald. En zeker met artrose is goede bekapping van belang. Duimen dat je er nu bent en er geen keratoma is ontwikkeld.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 12:52

Rocamor schreef:
Wow Gomir, dat is een heftige wond geweest zeg. Ik meen me te herinneren dat jij zelf ook in de medische wereld zit, mocht je er bij zijn?

Kaatje, hoe oud is jouw paard? En hoe kan het dat de zweer niet aan de rand is uitgebroken? Want er was toch een zweer uitgebroken schreef je? Of is de zweer nooit gestopt en was ie nu weer halverwege?

Gelukkig blijft het bij dit gat en is er niet meer weggehaald. En zeker met artrose is goede bekapping van belang. Duimen dat je er nu bent en er geen keratoma is ontwikkeld.


mijn paard is nu 12 jaar oud.

hoe het kan dat hij niet naar boven is uitgebroken? mijn eigen hoefsmid had die conclusie getrokken vanwege een scheurtje die in de kroonrand was te zien.
Rob heeft het lichtelijk uitgesneden en is tot de conclusie gekomen dat de zweer daar niet zat en ook op de rontgen was het niet te zien dat het er boven uit was gebroken (zie foto)

ik hoop ook dat het zo goed is uitgesneden. Ze is nu in elk geval goed bekapt en ik hoop dat mijn eigen hoefsmid dit zo door kan zetten. Anders ben ik van plan om haar door Rob te laten bekappen, zelfs al moet ik daar 3 uren voor rijden...

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Tips voor revalidatie open gemaakte hoef bij losse hoefwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 13:34

Had Rob nog een idee dan, wat er aan de kroonrand is gebeurd?

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-23 16:56

Rocamor schreef:
Had Rob nog een idee dan, wat er aan de kroonrand is gebeurd?


Heeft hij het verder niet over gehad. hij heeft het alleen uitgesneden.
Heel eerlijk had ik al zoveel info over me heen gekregen, dat ik dat, op dat moment niet als prio zag.

Ik heb net 2 jaar geleden een paard met artrose in laten slapen. Deze merrie is ‘ter vervanging ‘ van dat paard. Dat ik dat gehele artrose traject weer door moet, was wel even een grote schok. Het verlies van dat vorige paard is me niet in de koude kleren gaan zitten, lichtelijk gezegd…

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-23 20:19

Rocamor schreef:
Wow Gomir, dat is een heftige wond geweest zeg. Ik meen me te herinneren dat jij zelf ook in de medische wereld zit, mocht je er bij zijn?


Klopt, ben er niet bij geweest. Kwam me met werk niet uit, maar met twee hoefsmeden en een chirurg om het been heen had ik er waarschijnlijk ook weinig van kunnen zien. Heb wel een uitgebreide fotorapportage van op de OK ;)
Het was inderdaad een groot gat, bijna 1/3 van de hoefomtrek vanaf ongeveer 1 cm onder de kroonrand is verwijderd. Bij de verzennen hebben ze bewust een stukje laten staan, zodat er nog een steunijzer onder kan met oog op de revalidatie.


Valt bij jou gelukkig heel erg mee wat er uitgefreesd moest worden Kaatjemuts!
Hopelijk valt het met de artrose ook mee, maar wat zul je daar bezorgd over zijn :+:

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 12:11

Ik lees hier even mee.. hoe gaat de revalidatie met jullie paarden nu?

Ik denk dat ons een zelfde soort operatie te wachten staat. We gaan de foto's afwachten.

Mijn merrie heeft begin september dit jaar een hoefzweer gehad. Opengebroken op de kroonrand. Antibiotica, weken. Het leek al snel op te knappen maar na een paar weken toch gevoelig in draf op en af. De bak is vrij hard door de vele regen, ik wilde haar de tijd geven om te herstellen. Een paar weken geleden liet de zool los, nieuwe zool zat er onder en is goed te zien hoe groot de zweer is geweest. 9 januari gaan we röntgenfoto's maken.


Afbeelding


Afbeelding

De onderkant nu:
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10873
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 14:08

K durf het niet te zeggen maar mijn merrie gaat goed nu. Volgende week terug naar kliniek om ijzers te wisselen. Benieuwd hoe het dan gaat.

Succes met de rx, hopelijk valt het mee

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-23 14:26

Het herstel van mijn merrie gaat op en neer. De eerste week liep ze als een trein, geen last en ik kon gewoon rijden. Ze was toen wel wat stijf in de rug.

Daarna kwam de kou. Van Nassau had al gewaarschuwd dat kou funest kon zijn en dat was het ook. Ze liep stokkreupel. Ik heb toen de hoef een paar dagen ingezwachteld gehad met een laag dikke watten, om t geheel ietsje warmer te houden.

Nu loopt ze voor eigenlijk niet kreupel meer, maar achter wel. Waarschijnlijk een overbelasting, of nog een resultaat van de val vd trailer. Ik weet t niet, de fysio komt midden januari om haar te behandelen.

Wat wel positief is, is dat haar pees niet meer opzwelt. Ze had steeds overvulling in de pees, we dachten dat dat van een oude peesblessure was, dat bleek dus hiervan te komen. De ontsteking heeft er dus erg lang gezeten.

@phrono: dat ziet er heftig uit, ik hoop dat de
Röntgenfoto’s meevallen…