Niets te zien op echo, toch warme kogel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Niets te zien op echo, toch warme kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:19

Hoi allemaal,

Als vervolg op mijn vorige bericht even deze nieuwe post.
Korte samenvatting; mijn paard liep plotseling kreupel rechtsachter. Er zat een zwelling op de kogel. Metacam en rust gegeven. Iedere dag ging het zichtbaar beter. Minder zwelling en hij liep steeds beter.

Na een week heb ik een echo laten maken. Dierenarts voelde nog enige zwelling, zag echter niets met lopen, buigproef e.d. Dus toch een echo gedaan, niets te zien gelukkig! Ontzettend blij mee. Dierenarts gaf aan dat we het trainen weer rustig op konden pakken. Zo gezegd zo gedaan. We hebben rustig de trainingen weer opgepakt. (Inmiddels is dit een week geleden).

Vandaag merkte ik alleen dat diezelfde plek op de kogel weer iets warmer was. De hoefsmid was er vanmorgen en er heeft daarom ook meer druk op gestaan.
Hij loopt helemaal goed, maar toch opvallend. Voor mijn gevoel stond hij er ook weer meer mee op rust.

Ik ben toch benieuwd, wat zou het kunnen zijn? Kan het nog steeds iets zijn wat vanbinnen niet goed zit, ook al leek het op de echo wel helemaal goed?

Of zie ik spoken en moet ik het gewoon rustig aanzien en afwachten.
Laatst bijgewerkt door Modiandnina op 11-11-23 14:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:24

Het kan vocht zijn door overbelasting. En doe je er niets aan kan dat zeker leiden tot een blessure. Dat de plek warm is is ook een signaal.
Er lijkt een relatie te zijn met het bezoek van de smid (in jouw verhaal). Hoeft niet per se natuurlijk, maar ik zou toch eens een 2nd opinion doen bij een andere smid of de smid van de kliniek, om te kijken of de voet goed in balans is gezet.

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:26

Babootje schreef:
Het kan vocht zijn door overbelasting. En doe je er niets aan kan dat zeker leiden tot een blessure. Dat de plek warm is is ook een signaal.
Er lijkt een relatie te zijn met het bezoek van de smid (in jouw verhaal). Hoeft niet per se natuurlijk, maar ik zou toch eens een 2nd opinion doen bij een andere smid of de smid van de kliniek, om te kijken of de voet goed in balans is gezet.


Dankjewel voor je reactie! Ik denk niet dat het aan de manier van bekappen ligt, eerder aan het feit dat er meer gewicht komt op zijn been wanneer de andere drie bekapt worden.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 14:51

Modiandnina schreef:
Babootje schreef:
Het kan vocht zijn door overbelasting. En doe je er niets aan kan dat zeker leiden tot een blessure. Dat de plek warm is is ook een signaal.
Er lijkt een relatie te zijn met het bezoek van de smid (in jouw verhaal). Hoeft niet per se natuurlijk, maar ik zou toch eens een 2nd opinion doen bij een andere smid of de smid van de kliniek, om te kijken of de voet goed in balans is gezet.


Dankjewel voor je reactie! Ik denk niet dat het aan de manier van bekappen ligt, eerder aan het feit dat er meer gewicht komt op zijn been wanneer de andere drie bekapt worden.


Nee dat duurt zo kort, dat kan het echt niet zijn.
Ik zou eerder denken aan een verandering van stand. Als je paard van nature scheef afslijt en de voet wordt weer in een andere stand gezet. Ik weet niet hoe je paard op zn voeten staat hoor, maar als het paard de voeten erg scheef afslijt kun je meestal beter een ijzertje onder laten slaan.

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 14:56

Modiandnina schreef:
Babootje schreef:
Het kan vocht zijn door overbelasting. En doe je er niets aan kan dat zeker leiden tot een blessure. Dat de plek warm is is ook een signaal.
Er lijkt een relatie te zijn met het bezoek van de smid (in jouw verhaal). Hoeft niet per se natuurlijk, maar ik zou toch eens een 2nd opinion doen bij een andere smid of de smid van de kliniek, om te kijken of de voet goed in balans is gezet.


Dankjewel voor je reactie! Ik denk niet dat het aan de manier van bekappen ligt, eerder aan het feit dat er meer gewicht komt op zijn been wanneer de andere drie bekapt worden.


Nee dat duurt zo kort, dat kan het echt niet zijn.
Ik zou eerder denken aan een verandering van stand. Als je paard van nature scheef afslijt en de voet wordt weer in een andere stand gezet. Ik weet niet hoe je paard op zn voeten staat hoor, maar als het paard de voeten erg scheef afslijt kun je meestal beter een ijzertje onder laten slaan.[/quote]


Dat lijkt mij zelf dan toch onwaarschijnlijk. De hoefsmid was nog niet het terrein af en ik vond het wat warmer. Lijkt mij dan toch niet dat het al met de stand te maken heeft.
Ik heb een natuur bekapper dus ze is toch zo’n 3 kwartier bezig geweest. Maar ik weet het zelf dus ook niet goed wat het kan zijn, echter vermoed ik niet dat het door de manier van bekappen komt.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 18:47

Modiandnina schreef:
Babootje schreef:
Het kan vocht zijn door overbelasting. En doe je er niets aan kan dat zeker leiden tot een blessure. Dat de plek warm is is ook een signaal.
Er lijkt een relatie te zijn met het bezoek van de smid (in jouw verhaal). Hoeft niet per se natuurlijk, maar ik zou toch eens een 2nd opinion doen bij een andere smid of de smid van de kliniek, om te kijken of de voet goed in balans is gezet.


Dankjewel voor je reactie! Ik denk niet dat het aan de manier van bekappen ligt, eerder aan het feit dat er meer gewicht komt op zijn been wanneer de andere drie bekapt worden.


Nee dat duurt zo kort, dat kan het echt niet zijn.
Ik zou eerder denken aan een verandering van stand. Als je paard van nature scheef afslijt en de voet wordt weer in een andere stand gezet. Ik weet niet hoe je paard op zn voeten staat hoor, maar als het paard de voeten erg scheef afslijt kun je meestal beter een ijzertje onder laten slaan.[/quote]

Modiandnina schreef:
Dat lijkt mij zelf dan toch onwaarschijnlijk. De hoefsmid was nog niet het terrein af en ik vond het wat warmer. Lijkt mij dan toch niet dat het al met de stand te maken heeft.
Ik heb een natuur bekapper dus ze is toch zo’n 3 kwartier bezig geweest. Maar ik weet het zelf dus ook niet goed wat het kan zijn, echter vermoed ik niet dat het door de manier van bekappen komt.


Het kan zeker gerelateerd zijn aan de bekapper, zeker nu ik hoor dat je een natuurlijk bekapper hebt.
Daarvan is heel veel kaf onder het koren om het zo maar even te zeggen.
Het is al moeilijk om echt goede hoefsmeden te vinden. Die zijn dan ook nog eens opgeleid.
Een 'natuurlijk bekapper' kan na een korte cursus al zelf aan de slag.
Ik denk dat je er goed aan doet om eens een 2nd opinion te laten doen op het bekapwerk van je huidige bekapper door een echt goed bekend staande smid. Die kunnen je ook zeggen of je paard qua been- en voetstand echt wel zonder ijzers kan.
Of terug naar de veearts met het verhaal erbij. Ik zou het er niet bij laten.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Niets te zien op echo, toch warme kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:53

Nee een ijzer eronder slaan is een top advies...

Ik geloof niet dat het nu ineens vandaag door het bekapwerk komt eigenlijk, dan zou het eerder ook al opgevallen moeten zijn. Lijkt mij eerder verband met die eerder zwelling, maar als daar niks op te zien was..

Hoe staat die er verder bij qua huisvesting. De mijne had laatst ook eens dikke en warme pootjes, maar toen was er ook heel veel regen geweest, tja, wanneer niet.. en door de regen had ze van zichzelf gewoon niet zoveel bewogen.. dat waren wel weer beide benen

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 19:58

Laura_ schreef:
Nee een ijzer eronder slaan is een top advies...


Dat zeg ik toch niet? Ik geef ook geen advies.
Maar de been-/en voetstand en de manier waarop de bekapper hiermee omgaat kan best een oorzaak zijn van overbelasting van de voet kogel
Het advies is, laat er eens goed naar kijken door een deskundige. Een ander dan je eigen bekapper.
Het is mooi als je paard zonder beslag kan, maar soms kan dat ook gewoon niet.

Modiandnina
Berichten: 51
Geregistreerd: 27-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-23 20:02

Laura_ schreef:
Nee een ijzer eronder slaan is een top advies...

Ik geloof niet dat het nu ineens vandaag door het bekapwerk komt eigenlijk, dan zou het eerder ook al opgevallen moeten zijn. Lijkt mij eerder verband met die eerder zwelling, maar als daar niks op te zien was..

Hoe staat die er verder bij qua huisvesting. De mijne had laatst ook eens dikke en warme pootjes, maar toen was er ook heel veel regen geweest, tja, wanneer niet.. en door de regen had ze van zichzelf gewoon niet zoveel bewogen.. dat waren wel weer beide benen


Ik vermoed ook niet dat het door het bekapwerk komt. Ik heb al 1,5 jaar dezelfde bekapper en ben dik tevreden.
Hij staat op een track, maar uiteraard ook bij ons een natte boel helaas. Echter moeilijk te voorkomen met dit weer. Wellicht inderdaad wat jij ook zegt. Langer stilstaan en daardoor wat warmer. Dank voor je reactie.
Als het maandag nog zo is, neem ik misschien toch weer even contact op met de dierenarts om te overleggen.

BreeWelshies
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-09-23

Re: Niets te zien op echo, toch warme kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:19

Gezien de nattigheid overal en het feit dat de huidvesting een track is... loopt het paard de veel door de modder? Als ze dag in dag uit door de drek moeten wandelen kan dit ook een mogelijke oorzaak van overbelasting zijn. Maar gezien ik de situatie niet ken is het slechts een hersenspinsel en hoop ik dat het je wellicht helpt met je zoektocht naar het antwoord. Succes! Ik duim dat het paard gauw weer betert.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:29

Niet iedere verstuiking is zichtbaar op een echo uiteraard.
Grote kans dat hij een slip gemaakt heeft en dat heeft dan even tijd nodig.

Toevallig heb ik net mijn eigen enkel flink verzwikt vorige week. Ik loop ook niet „kreupel“, maar als ik net even te veel gedaan heb dan is hij savonds nog warm en gezwollen. Teken dus om nog even wat rustiger aan te doen, wat te koelen en niet op ongelijke bodem te lopen.

Bij paarden is dat niet veel anders. Een kogelverstuiking kan best een paar weken duren voor het weer volledig belastbaar is.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Niets te zien op echo, toch warme kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:46

Heb je m opgepakt sinds de blessure? Zo ja hoe veel? Kan best zijn dat het even iets veel was en irritatie in de kogel is ontstaan. Dus even wat rustiger aan doen totdat de warmte wat afneemt.
Je kunt groene leem/klei er op smeren, of even koelen. Heeft iemand op stal de ICE Vibe van horseware te leen? Daar zijn fijne ervaringen mee. Een simpele cooling gel kan ook helpen.
Als ie zuiver loopt: even rust geven en na een aantal dagen weer voelen hoe het gaat.

Furst
Berichten: 606
Geregistreerd: 15-06-17
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Re: Niets te zien op echo, toch warme kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-23 20:53

Ik zou ook weer eventjes kijken wat rust doet met het been. En ook goed koelen inderdaad!