Plakbeslag paard zeeland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 22:27

Little_Gift schreef:
Als ijzers niet houden, dan plakbeslag zeker niet.

Ik heb er jaren ervaring mee en de ervaring is toch echt dat plakbeslag nog veel en veel zwakker is dan ijzers.


De Hoeven van men paard zien af door de nagels heb ik het idee.
Zou dit niet voorkomen worden met plakbeslag.

Nu heb ik wel verstand van Hoeven maar niet genoeg om te weten of dit er gezond uit ziet..

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:33

Laat een echt goede smid komen en laat je door hem/haar adviseren wat je in jouw situatie het beste kan doen. Niet zelf beslag gaan kiezen omdat je denk dat dit de beste optie is, terwijl je zoals je zelf zegt niet alle verstand van hoeven hebt. Een goede smid kan bijna alles en in veel gevallen kan een normaal ijzer. Óok als de wand slecht is en/of afbrokkelt.

Mees13
Berichten: 12
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 23:47

996981 schreef:
Laat een echt goede smid komen en laat je door hem/haar adviseren wat je in jouw situatie het beste kan doen. Niet zelf beslag gaan kiezen omdat je denk dat dit de beste optie is, terwijl je zoals je zelf zegt niet alle verstand van hoeven hebt. Een goede smid kan bijna alles en in veel gevallen kan een normaal ijzer. Óok als de wand slecht is en/of afbrokkelt.


Wie zegt er dat ik geen goeie smid heb..
Ik maak geen beslissingen ik stel een oriënterende vraag

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:49

Mees13 schreef:
996981 schreef:
Laat een echt goede smid komen en laat je door hem/haar adviseren wat je in jouw situatie het beste kan doen. Niet zelf beslag gaan kiezen omdat je denk dat dit de beste optie is, terwijl je zoals je zelf zegt niet alle verstand van hoeven hebt. Een goede smid kan bijna alles en in veel gevallen kan een normaal ijzer. Óok als de wand slecht is en/of afbrokkelt.


Wie zegt er dat ik geen goeie smid heb..
Ik maak geen beslissingen ik stel een oriënterende vraag

Wellicht heb je nu een andere dan daarvoor, maar het is merkwaardig dat de hoeven de afgelopen tijd zo slecht zijn geworden dat er nog geen normaal ijzer onder zou kunnen. Met een goede smid gebeurd dat niet.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:24

Little_Gift schreef:
Als ijzers niet houden, dan plakbeslag zeker niet.

Ik heb er jaren ervaring mee en de ervaring is toch echt dat plakbeslag nog veel en veel zwakker is dan ijzers.


Duidelijk, dank je wel!

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:41

996981 schreef:
Wellicht heb je nu een andere dan daarvoor, maar het is merkwaardig dat de hoeven de afgelopen tijd zo slecht zijn geworden dat er nog geen normaal ijzer onder zou kunnen. Met een goede smid gebeurd dat niet.


Paarden kunnen effectief slechte en ongezonde hoeven hebben, waarbij het helaas niet altijd zo simpel af te wimpelen is op de hoefsmid als bij een paard met goede, gezonde hoeven.

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:52

Gini schreef:
996981 schreef:
Wellicht heb je nu een andere dan daarvoor, maar het is merkwaardig dat de hoeven de afgelopen tijd zo slecht zijn geworden dat er nog geen normaal ijzer onder zou kunnen. Met een goede smid gebeurd dat niet.


Paarden kunnen effectief slechte en ongezonde hoeven hebben, waarbij het helaas niet altijd zo simpel af te wimpelen is op de hoefsmid als bij een paard met goede, gezonde hoeven.

Joh, je meent het. Wij hebben 1 gehad (schimmel uit mijn profiel) die ook zo slechte hoeven had gekregen bij de smid van de eigenaar dat niks meer mogelijk was (paard liep 1,50m en moest daardoor uit de sport gehaald). Zij tobde al jaren bij verschillende Duitse en Russische smeden. Voeten waren na een jaar bij onze smid niet terug te kennen. Beestje kon terug de sport in waar die tot ze 19e heeft gelopen, terwijl hij met 15 afgeschreven was ivm met z’n voeten.

Echt een goede smid maakt het verschil.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Plakbeslag paard zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:02

Moest die schimmel op beslag omwille van medische redenen?
Een paard dat 1.50m loopt, lijkt mij geen inwendig ongezonde hoeven te hebben?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:14

Gini schreef:
Moest die schimmel op beslag omwille van medische redenen?
Een paard dat 1.50m loopt, lijkt mij geen inwendig ongezonde hoeven te hebben?

Hoezo zou dat paard geen inwendig slechte hoeven kunnen hebben? Dat is juist het hele punt, dat het paard ondanks alle zorgen, en de veronderstelling van een goede smid, tóch slechte voeten kreeg, door toedoen van de smid. Dat paard heeft van zichzelf niet de beste voeten, maar de smid had er echt een potje van gemaakt. Dat paard kreeg destijds ijzers omdat men dat toen gewoon deed bij sportpaarden. Er is gelukkig veel verandert in die 16 jaar.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:32

996981 schreef:
Gini schreef:
Moest die schimmel op beslag omwille van medische redenen?
Een paard dat 1.50m loopt, lijkt mij geen inwendig ongezonde hoeven te hebben?

Hoezo zou dat paard geen inwendig slechte hoeven kunnen hebben? Dat is juist het hele punt, dat het paard ondanks alle zorgen, en de veronderstelling van een goede smid, tóch slechte voeten kreeg, door toedoen van de smid. Dat paard heeft van zichzelf niet de beste voeten, maar de smid had er echt een potje van gemaakt. Dat paard kreeg destijds ijzers omdat men dat toen gewoon deed bij sportpaarden. Er is gelukkig veel verandert in die 16 jaar.


Nee, ik snap wat je bedoelt, een minder goede smid kan zeker hoeven zo bekappen/beslaan dat de hoef slechter wordt. Maar met de hoeven is inherent geen probleem. Haal er een vakman bij en de kans dat de schade ongedaan gemaakt kan worden, is groot, omdat het paard van zichzelf wel relatief gezonde, goede hoeven heeft. Zoals dus blijkbaar het geval was bij jouw schimmel.
Maar een paard dat met een medische problematiek sukkelt en dus eigenlijk chronisch ongezonde voeten heeft, dan zijn bepaalde issues niet altijd te herleiden tot de kunde of onkunde van de hoefsmid en is 'zoek een goede hoefsmid' dus ook niet altijd het volledige advies. Snap je een beetje wat ik bedoel?

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 12:21

Gini schreef:
996981 schreef:

Hoezo zou dat paard geen inwendig slechte hoeven kunnen hebben? Dat is juist het hele punt, dat het paard ondanks alle zorgen, en de veronderstelling van een goede smid, tóch slechte voeten kreeg, door toedoen van de smid. Dat paard heeft van zichzelf niet de beste voeten, maar de smid had er echt een potje van gemaakt. Dat paard kreeg destijds ijzers omdat men dat toen gewoon deed bij sportpaarden. Er is gelukkig veel verandert in die 16 jaar.


Nee, ik snap wat je bedoelt, een minder goede smid kan zeker hoeven zo bekappen/beslaan dat de hoef slechter wordt. Maar met de hoeven is inherent geen probleem. Haal er een vakman bij en de kans dat de schade ongedaan gemaakt kan worden, is groot, omdat het paard van zichzelf wel relatief gezonde, goede hoeven heeft. Zoals dus blijkbaar het geval was bij jouw schimmel.
Maar een paard dat met een medische problematiek sukkelt en dus eigenlijk chronisch ongezonde voeten heeft, dan zijn bepaalde issues niet altijd te herleiden tot de kunde of onkunde van de hoefsmid en is 'zoek een goede hoefsmid' dus ook niet altijd het volledige advies. Snap je een beetje wat ik bedoel?

Ja dat snap ik. Maar over het algemeen komen slechte hoeven van slecht onderhoud. Weinig aandoeningen die zorgen voor dusdanig slechte hoeven dat er niks mee mee gedaan kan worden. Zelfs bij dergelijke aandoeningen kan een goede smid het over het algemeen beheersbaar houden. Een echt goede smid kan ook praktisch al het (speciaal) beslag beslaan. Ook plak beslag. Vandaar mijn advies om een echt goede smid te laten komen en die laten kijken wat hij nodig acht. Zomaar gaan rommelen met plak beslag, zeker als het paard al slechte wanden heeft en veel in de modder staat is waarschijnlijk niet de beste keuze.