pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
merelava
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-11-23

pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-23 22:41

hoi,
mijn pony loopt de afgelopen dagen stijf/kreupel. heel vervelend natuurlijk. de DA een mailtje gestuurd maar nog geen reactie tot nu toe. de hoefsmid is afgelopen woensdag langs geweest, mijn pony reageerde links achter heel iets op knijpen in de hoef, dus heeft de smid gekeken of er één hoefzweertje zat. hij heeft niks gevonden en gezegd dat ik er ‘alles’ mee mocht doen wat ik wou, dus rijden etc. wij hebben hier zelf niet echt verstand van dus vanuit gegaan op het woord van de hoefsmid dat alles kon. we zijn de dag erna gaan dressuren, niks te zien en ging super. de dag erna een laag sprongetje gemaakt(denk ongv 30 cm) en daar was ook niks te zien.

nu ging mijn bijrijder afgelopen zaterdag(voor mij gister) naar haar toe. ik word opgebeld dat er iets goed mis is met mijn pony zonder enige uitleg. ik schrok hier natuurlijk van en huilend mijn vader opgebeld. wij zijn naar stal gegaan, om het zelf even te bekijken. wij zagen niet echt iets geks aan hoe ze liep, alleen een beetje stijf. nu zeggen stalgenoten dat het een hoefzweer is. en dat ik de hoef elke avond in biotex moet laten weken. maar dat het een hoefzweer is lijkt me sterk aangezien de dierenarts er naar had gezocht en niets had gevonden. vandaag (zondag) weer naar dr toe geweest om het even te bekijken. leek hetzelfde te lopen als gister, dus hebben we eventjes gewandeld. pony staat er voor de rest fijn bij, gewoon hoe ze er altijd bij staat.

excuses voor het lange verhaal, maar weet iemand misschien wat deze symptomen zijn? en is het verstandig de hoef in biotex te doen, aangezien er niet is vastgesteld dat er een hoefzweer is?

groetjes Merel

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Re: pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:09

Bij een hoefzweer denk ik aan een acuut stokkreupel paard. Het verhaal dat hier omschreven word laat mij niet direct aan een zweer denken.

Anoniem

Re: pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-23 23:13

Het kan een hoefzweer zijn. Maar het kunnen ook nog 10 andere dingen zijn. Bij een hoefzweer zijn ze niet altijd stokkreupel. 9 van de 10 keer wel maar er zijn uitzonderingen. Die van mij liet een tijd terug wat vage symptomen zien. Kreupel linksom aan de longe aan het rechter voorbeen. Rechtsom longeren niks te zien. Met rijden niks te zien. Toch hoefsmid gevraagd om eens goed te zoeken en uiteindelijk vond die een hele kleine hoefzweer die in de hoef open geknapt was. Nadat het schoongemaakt was liep ze weer volledig goed.

Het kan een kneuzing zijn maar ook verschillende andere dingen. Wellicht even een paar dagen aankijken en dan een DA bellen?

Elisa2

Berichten: 37170
Geregistreerd: 31-08-04

Re: pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 09:38

Ik zou eerst de hoefsmid bellen! Die zijn veel beter in het ontdekken van een hoefzweer. Weken in biotex kun je alvast doen. Daarnaast paard even rust geven zolang het kreupel loopt.

Staat je pony nog in de wei? Want met de koude nachten wordt het fructaan gehalte heel hoog wat kan zorgen voor hoefbevangenachtige symptomen.

merelava
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 10:13

@elisa2
ze staat van 9-17u buiten en s nachts op stal.

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 19:57

Is ze te dik of goed gewicht?

merelava
Berichten: 5
Geregistreerd: 12-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-23 21:37

@mist ze is zeker niet te dik, is perfect op gewicht

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:30

Heeft je pony rotstraal? Dat kan ongemerkt heel diep ontsteken en ook dit soort gevoeligheid en klachten geven

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: pony stijf/kreupel . hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 22:36

Bij stijfheid denk ik wel meteen aan bevangenheid. In het eerste stadium zie je nog niet zoveel aan de hoeven zelf. Heb je een filmpje van hoe je pony loopt?

Toen mijn pony een zweer had liep ze echt duidelijk kreupel en ze wilde die voet niet eens belasten.