Rotstraal behandelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:42

SharonIndezz schreef:
Autumnn schreef:
Duohoef! Bij mijn merrie was het met 2 dagen weg. Werkt als een trein!



Duo hoef het vet zeg maar? Erin smeren? Of wat bedoel je?


Ja die! Gewoon over de onderkant van de hoef smeren (en dus over de rotstraal) :j

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:44

Tnx voor je reactie! Ben benieuwd ga het ook eens proberen

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:02

prugelpiet schreef:
Cioccolato schreef:
Maak je het dan elke keer nat om schoon te maken?


Ik niet. Beetje tegenstrijdig. Goed uitschrobben met een borstel werkt vaak wel voldoende.


Ik ook niet, de hoef moet net droog. Betadinetinctuur droogt op zich wel uit, dat zou eventueel een optie zijn. Ik schrob met een droge borstel de hoef en straal schoon en frut dan de hypozin erin.

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:04

Ik gebruik een hoop spullen van unique horn.

Mijn pony is pas verhuisd van stal en net voor de verhuizing heeft hij flinke rotstraal gekregen toen ik op vakantie was.

Ik spray de hoeven na het uitkrabben / schoonmaken eerst in met hc7 cleaning spray. Dit laat ik even intrekken, daarna druppel ik er de HPE op de aangetaste plekken. Als hij hele natte stralen heeft over de HPE de magic hoof powder of de natural hoof klei.

Het is nou gelukkig weer redelijk goed weg aan het trekken maar het heeft wel iedere dag de aandacht nodig !

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:07

Betadine is schadelijk voor cellen. Ik kan het me voorstellen dat je het wel gebruikt om het eenmalig een keer goed schoon te maken, maar dagelijks gebruiken lijkt me niet echt bevorderlijk voor het herstel van de straal. Om dezelfde reden wordt het ook niet meer aangeraden voor bijvoorbeeld wondjes.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 22:35

Volgens mij is betadine juist niet schadelijk voor de cellen. Wordt door veel wondverpleegkundigen met goed resultaat voorgeschreven. Kan ook nergens vinden bij bv. het WCS dat het niet meer aangeraden wordt.

Queijo

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:24

Betadine wordt tegenwoordig afgeraden voor wonden omdat dit idd de cellen beschadigd. Paardendierenarts Iris van Gulik heeft dit een keer uitgelegd op haar instagram.

Mijn hoefsmid vond schoonmaken met betadine ook geen goed idee omdat hij het juist droog wilde hebben. Van hem moest ik toen Hooffit Hygiene Liquid (oa te koop bij de Welkoop) en Hypozin gebruiken. De Hypozin smeer ik overigens met een kwast en is daardoor geen kliederboel met aanbrengen.

Sambam

Berichten: 53
Geregistreerd: 16-05-16
Woonplaats: in een gat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 11:39

Ik heb ook veel verschillende dingen geprobeerd in de tijd dat mijn paard nog vaak rotstraal had. Wat voor hem áltijd werkt is een klein flesje met blauw spul: Hoofclear liquid. Bij de Welkoop hebben ze een soortgelijk spul, daar heet het Hooffit Hygiene liquid geloof ik.

Even de hoeven schoonspuiten met water en drogen, en dan dat spul er op. Als je paard ook echt een gleufje tussen de hoefballen heeft, goed erin spuiten en eventueel wat watten erin duwen zodat het goed kan intrekken.

Edit: ik spuit ze altijd schoon omdat mijn paard 24/7 buiten staat, en dus zijn de hoeven met regenachtig weer toch al wel nat. Daarna maak ik ze wel altijd zo goed mogelijk droog, voordat ik de liquid aanbreng. Als je paard op stal staat zou je idd gewoon alleen even het vuil eraf kunnen poetsen met een borstel/handdoek.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:00

Queijo schreef:
Betadine wordt tegenwoordig afgeraden voor wonden omdat dit idd de cellen beschadigd. Paardendierenarts Iris van Gulik heeft dit een keer uitgelegd op haar instagram.

Mijn hoefsmid vond schoonmaken met betadine ook geen goed idee omdat hij het juist droog wilde hebben. Van hem moest ik toen Hooffit Hygiene Liquid (oa te koop bij de Welkoop) en Hypozin gebruiken. De Hypozin smeer ik overigens met een kwast en is daardoor geen kliederboel met aanbrengen.


Ik zou toch echt graag een wetenschappelijke bron (anders dan iemand op Instagram) willen lezen, overigens uit oprechte interesse.

Edit: voor zover ik zie is Van Gulik de enige is die dit zegt; "irriteert de cellen". Kom het ook nergens tegen in de mensengeneeskunde.

Ontopic: ik gebruik nu zinkoxide spray omdat dat goed diep in de straal komt. Als de smid er weer is, laat ik hem meekijken. Indien nodig ga ik over op de hypozin (heb inderdaad ook een kwast gekocht) of een van de spulletjes die in dit topic worden aangeraden.

Typisch weer dat iedereen iets anders aanraadt, er is ook echt enorm veel op de markt.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:20

Ik heb na het lezen over duo protection in dit topic, een aantal keer gesmeerd in de hoeven.. en moet zeggen dat ik echt positief verrast ben, merk al snel verbetering

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:35

SharonIndezz schreef:
Ik heb na het lezen over duo protection in dit topic, een aantal keer gesmeerd in de hoeven.. en moet zeggen dat ik echt positief verrast ben, merk al snel verbetering


Interessant. Ga ik een poging geven als mijn straalgel op is :)
Je smeert t dan wel op de straal enz toch?

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:37

Ja, ik smeer een flinke laag op de straal, en de straalgroeven

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:06

Ok, Duo Protection ook op het lijstje :Y) .

JeeBee

Berichten: 266
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:39

jen schreef:
Ik gebruik een hoop spullen van unique horn.

Mijn pony is pas verhuisd van stal en net voor de verhuizing heeft hij flinke rotstraal gekregen toen ik op vakantie was.

Ik spray de hoeven na het uitkrabben / schoonmaken eerst in met hc7 cleaning spray. Dit laat ik even intrekken, daarna druppel ik er de HPE op de aangetaste plekken. Als hij hele natte stralen heeft over de HPE de magic hoof powder of de natural hoof klei.

Het is nou gelukkig weer redelijk goed weg aan het trekken maar het heeft wel iedere dag de aandacht nodig !



Ik ben ook fan van de Unique Horn producten. Mijn haffie is gevoelig voor rotstraal. Afgelopen jaren in de natte periodes heeft hij veel last gehad. Toevallig stuitte ik op Unique Horn en ben het gaan proberen. Echt super spul! Rotstraal was met een paar weken intensief behandelen weg. Ik heb dan vooral HPE druppels gebruikt in combi met Hypozin. Tegenwoordig behandel ik preventief, zo'n 2x in de week. Ik smeer, na het goed schoonmaken van de hoef, de diepe groeven in met de klei en spuit daarna de hc7 op de hele hoef. Zowel onderkant als buitenkant. Hoefsmid zag duidelijk verschil. Ik raad het echt aan.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:36

Hier gebruiken we hypozin en hoofflex.
Werkt fijn.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:51

SharonIndezz schreef:
Ja, ik smeer een flinke laag op de straal, en de straalgroeven


En dan laten intrekken en weer de wei/paddock in? Hier moeten ze dus een stukje modder door voor ze droog staan. Best een uitdaging dus om echt iets goeds te vinden.
Eerst de heltiehorse straalgel laten intrekken en daarna afsluiten met de Unique horn klei (ik dacht dat het unicorn heette, sorry) maar ik heb nu hele zachte klei en dan blijft het minder goed zitten helaas.

Het is gewoon ellende maar ik ga haar hiervoor niet op stal zetten. We maken al veel vooruitgang, maar niet genoeg nog.

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:41

Ik smeer de voetjes van mijn paard in, in de avond… daarna gaat ze in een schone stro stal, geen idee of het net zo effectief is als je paard daarna nog de modder in moet?