Rotstraal behandelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 18:17

de hoefsmid zei dat mijn paard beginnen rotstraal heeft. Uiteraard een groot deel weggesneden.

Ik weet dat je naar de oorzaak ervan moet kijken, maar mijn vraag is waarmee kan ik het behandelen?

Welke producten raden jullie aan? Ook iets bij EJ of Pets Place (zit in de buurt).

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:25

Mijn paard had begin oktober erge rotstraal. Ik had zelf behandeld met klei maar dat was niet effectief genoeg. Mijn hoefsmid is ook mijn veearts en zij heeft me een groen vloeibaar goedje gegeven (ik denk iets met zink in). Dat moest ik met een spuitje optrekken en in alle groeves doen. Straf spul en in 3 weken waren zijn stralen zo goed als nieuw :P

Mijn tip is dus, bel je veearts. Die heeft iets dat sowieso werkt in plaats van iets uit de winkel dat mogelijk maar half werk doet.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:34

Cavalor dry feet. Kun je gewoon bij de ej kopen. Ik gebruik het af en toe preventief: hoeven goed schoonborstelen en even met een oude handdoek oid goed de straalgroeven droog maken. Het is vloeibaar en komt dus makkelijk overal in. Ik doe houd de voet een minuutje omhoog zodat t goed overal bij komt.
DA van stalgenootje raadde het aan voor haar paard met zooltjes

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:36

Ben ook al even aan het tobben maar we gaan de goede kant op. Was eerst begonnen met de hoofclay van Unicorn en daarnaast ben ik Silicum van Heltiehorse gaan gebruiken voor inwendige ondersteuning en de heltiehorse straalgel voor uitwending. Ik doe eerst de straalgel erop, deze wordt erg snel opgenomen en nadat ze gegeten heeft doe ik de hoofclay in de groeven en op de straal. Dat is vooralsnog de beste combinatie voordat ze weer de wei/paddock op kan. We maken nog steeds vooruitgang maar het is wel even pittig, zeker nu alles weer zo vies is.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:42

Mijn paard heeft iedere herfst als de nattigheid begint, prijs. Hoefsmid is groot fan van hypozin. Dat werkt hier redelijk maar is een beetje een kliederwerkje om aan te brengen (disclaimer: ik ben een ramp met zink- en andere zalven. Hangt overal nadat ik het in handen heb gehad, op mens, dier, kleding en staldeur).

Ik probeer nu Keralit. Stalhoudster wees me erop dat dit een giftig goedje is, dus twijfel op dit moment of ik daarmee doorga. Dan maar weer knoeien met de hypozin.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:47

miereneter schreef:
Mijn paard heeft iedere herfst als de nattigheid begint, prijs. Hoefsmid is groot fan van hypozin. Dat werkt hier redelijk maar is een beetje een kliederwerkje om aan te brengen (disclaimer: ik ben een ramp met zink- en andere zalven. Hangt overal nadat ik het in handen heb gehad, op mens, dier, kleding en staldeur).

Ik probeer nu Keralit. Stalhoudster wees me erop dat dit een giftig goedje is, dus twijfel op dit moment of ik daarmee doorga. Dan maar weer knoeien met de hypozin.

Volgens mij wordt keralit juist afgeraden om op de straal te doen? Ik gebruik het maar juist bewust alleen op de zool en hoorn.

Voor rotstraal gebruik ik een zelfgemaakt klei mix met groene klei, zinkoxide, kopersulfaat en honing. Dat werkt eigenlijk verbazingwekkend goed!

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:59


Nicjuh_
Berichten: 260
Geregistreerd: 04-09-08
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:42

Pallatin schreef:
Cavalor dry feet. Kun je gewoon bij de ej kopen. Ik gebruik het af en toe preventief: hoeven goed schoonborstelen en even met een oude handdoek oid goed de straalgroeven droog maken. Het is vloeibaar en komt dus makkelijk overal in. Ik doe houd de voet een minuutje omhoog zodat t goed overal bij komt.
DA van stalgenootje raadde het aan voor haar paard met zooltjes


Deze, volgens mij echt rommel, maar het werkt als een trein!

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:43

miereneter schreef:
Nou ja, hier staat expliciet dat het voor rotstraal is en voor in de straal.
https://www.boomlooszadelbecidor.nl/str ... istof.html

Maar ik ga eerst wat research doen, want iedereen zegt wat anders (het zal ook eens niet, in de paardenwereld :Y) ).

Oh excuus, dat is een ander product dan ik bedoel. Ik wist niet dat keralit meerdere producten heeft :+ Ik zeg niks!

MarjanB

Berichten: 16451
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:43

Hpe en andere producten van hoofware. Werkt echt enorm goed!

Hutcherson

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:46

Ik heb het tot nu toe twee keer behandeld.
1e was oppervlakkig dus heb ik dat behandeld met jodium in de straalgroeve en dan een watje erin proppen met nog meer jodium. Zo droogt het in en kan er geen vuil bij.
Bij mn jonkie was het heftiger. Die begon tussen de hoefballen, midden in de zomer terwijl ze niet op stal stonden en hele dagen rondliepen op hun paddock paradise. Maar goed die heb ik zelf bekapt en dan jodium met een watje en afwisselen met hypozin maar die laatste had ik weinig vertrouwen in aangezien dat er altijd zo af was? Inmiddels is het weg nadat we een verhuizing achter de rug hebben en ik er niet bovenop heb gezeten qua behandelen.
Mijn paddock en stal is wel droog, geen plassen maar natuurlijk wel nat zand bij regen.

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:47

Nicjuh_ schreef:
Pallatin schreef:
Cavalor dry feet. Kun je gewoon bij de ej kopen. Ik gebruik het af en toe preventief: hoeven goed schoonborstelen en even met een oude handdoek oid goed de straalgroeven droog maken. Het is vloeibaar en komt dus makkelijk overal in. Ik doe houd de voet een minuutje omhoog zodat t goed overal bij komt.
DA van stalgenootje raadde het aan voor haar paard met zooltjes


Deze, volgens mij echt rommel, maar het werkt als een trein!


Idd niet op de hoefballen spuiten, maar het werkt echt heel goed. Ik las hierboven idd wel nogeen belangrijke andere tip: rotstraal is vaak een gevolg vaneen verminderde weerstand in combi met (stal)management. Dus neem ook dat onder de loep.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:47

Hyposin :)
En goed bekappen, genoeg beweging geven en zorgen dat je paard schoon en droog kan staan.. O:)

Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:24

Ik moest van de hoefsmid 5 weken lang iedere dag de hoeven uitschrobben, droog en schoonmaken met watjes, Hypozin erin en dan watten erin :')

Nu was het vrij erg, ik kon 1 hoefbal heen en weer bewegen, en was de 5 weken termijn volgens mij vooral gebaseerd op zijn volgende bezoek. Maar, bij dat volgende bezoek waren het hoeven waar niets meer op aan te merken was! :o

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:34

Duohoef! Bij mijn merrie was het met 2 dagen weg. Werkt als een trein!

SharonIndezz
Berichten: 4693
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:53

Autumnn schreef:
Duohoef! Bij mijn merrie was het met 2 dagen weg. Werkt als een trein!



Duo hoef het vet zeg maar? Erin smeren? Of wat bedoel je?

maria500
Berichten: 655
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-23 09:15

Dankjewel allemaal!

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:24

Ik (als bekapper) gebruik mijn eigen mengseltje:

- 1 kg Klei - 4 grote eetlepels zinkoxide - 1 eetlepel kopersulfaat
De laatste twee haal je bij de apotheker.

Mengen, water erbij tot je een smeerbaar goedje hebt, en lekker insmeren. Mag je dagelijks of twee maal daags doen.

Als dat niet afdoende werkt heb ik de artimud en hoofstuff van Red horse. De hoofstuff is ideaal om in diepere gaatjes te proppen, is een soort katoen met product erbij. De artimud is prima om het mee af te smeren.

Als dat ook niet afdoende werkt kan je de hoof en sole hardener of het rotstraalproduct van Leovet nemen (dit is wel vrij chemisch spul) Of de hoofclear / hoofgel van Turbohoof
https://www.turbohoof-solutions.nl/c-34 ... n-hoofgel/ (iets minder chemisch).

Tip: als je de hoofclear of gel neemt, bestel een grote bidon en verdeel het in kleinere flesjes met enkele mensen. Scheelt een hele hoop in prijs en dat spul blijft wel goed.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 18:00

Probeer eens Pete’s Goo- dat is een recept van Pete Ramey: zinkzalf + Canesten Skin zalf mengen en smeren. Op verschillende barefoot fora zijn er erg goede ervaringen mee.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 19:44

Eerst goed schobben met Betadine scrub (en in de kiertjes zachtjes flossen). Daarna bv hypozin erop, dit is het enige wat bij mijn paard werkte. Als ik alleen hypozin erop deed ging het niet weg.

Je wil eerst die bacteriën weg hebben voordat je het afsluit met klei oid.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:00

Hypozin. Vanalles geprobeerd over de afgelopen jaren tussen de paarden, maar altijd teruggekomen bij Hypozin. Wel schoonmaken van te voren uiteraard.

Cioccolato

Berichten: 6615
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 20:26

Maak je het dan elke keer nat om schoon te maken?

fjordjes

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:09

Hypozin inderdaad. Werkt erg goed en snel. Je zou daarna de hoeven kunnen insmeren met naf hoef en zool, dat verhard de hoef waardoor er minder makkelijk vocht kan indringen.

prugelpiet

Berichten: 12566
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:12

Cioccolato schreef:
Maak je het dan elke keer nat om schoon te maken?


Ik niet. Beetje tegenstrijdig. Goed uitschrobben met een borstel werkt vaak wel voldoende.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Re: Rotstraal behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 21:24

Hier is een handig gratis ebook over rotstraal https://hoofnerd.nl/eerste-hulp-bij-rotstraal-Ebook/

Verder: beweging is heel belangrijk. Vorige winter had mijn merrie rotstraal en hoe ik ook behandelde, ik kreeg het niet weg. Totdat een ander paard apart moest staan en de rest niet meer bij het waterbakje bij het hooi konden en ze om moeten lopen naar de waterpoel... En ondanks vaker natte voeten, ging door het lopen de rotstraal weg. Uiteindelijk niet eens meer hoeven behandelen, alleen het bewegen en een droge plek om te staan waren toen voldoende.

Dus: een belangrijke sleutel is beweging.