Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:56

Het is natuurlijk heel moeilijk als je weinig kan veranderen aan het stalmanagement, maar mijn ervaring is wel dat wanneer ze aan de bodembedekking beginnen ze echt te lang zonder hooi staan helaas.. dan wordt de situatie wel wat te stressig voor je paard, met kans op maagproblemen..

is er niet een andere goede stal in de buurt tot die tijd?

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 23:00

lies schreef:
In de toekomst, als in over een paar maanden?
Dit is toch geen leven voor een dier?
Hoezo heb je er geen invloed op? Er zijn toch wel meer stallen in de buurt?

Ik ben echt verbaasd dat je er zo makkelijk overheen stapt. Op de kiezen bijten, ja hij idd..


Ja ik stap er zeer makkelijk over heen, daarom voel ik me telkens schuldig lig ik er wakker van, proberen we thuis alles zo snel mogelijk gereed te krijgen inclusief alle vergunningen, heb ik de stallingen in de omgeving al gecontacteerd maar die zitten *vol*.

Ik snap zelf zeker dat dit niet ideaal is, alles behalve, maar wat moet ik eraan veranderen als er geen opties zijn?...

De dingen zijn gewoon heel anders uitgevallen dan hoe dat ze zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door Shay2002 op 01-12-23 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 23:02

Gitana schreef:
Het is natuurlijk heel moeilijk als je weinig kan veranderen aan het stalmanagement, maar mijn ervaring is wel dat wanneer ze aan de bodembedekking beginnen ze echt te lang zonder hooi staan helaas.. dan wordt de situatie wel wat te stressig voor je paard, met kans op maagproblemen..

is er niet een andere goede stal in de buurt tot die tijd?



Ik heb alle kleine stallingen, pensionstallingen en maneges geprobeerd, maar ik zoek dan stalling voor 2 paarden en het is al lastig om 1 stal te vinden, het vaste antwoord is dat ze vol zitten en/of een wachtlijst hebben...

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:04

Misschien naar stallen verderweg kijken, evt volpension? Het lijkt mij nu belangrijker dat je paard aan de basisbehoeftes voldoet dan dat je er elke dag langs kunt. Je paard sloopt op deze manier zichzelf. Dan lijken die paar maanden kort, maar misschien toch echt te lang voor je paard om dat te overbruggen voordat hij thuis kan komen

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 23:16

Om antwoord te geven op de vraag over de hoeven, je kunt hoefschoenen proberen ipv ijzers.

Dat lost het probleem zoals gezegd niet op. Je paard heeft deze hoef ook niet van het schrapen zoals al is gezegd.

In welke omgeving zoek je? Er moet toch iets beters zijn dan dit. Misschien weten Bökkers nog een plek of hebben tijdelijk een plek voor jullie

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 23:21

Amber_anne schreef:
Om antwoord te geven op de vraag over de hoeven, je kunt hoefschoenen proberen ipv ijzers.

Dat lost het probleem zoals gezegd niet op. Je paard heeft deze hoef ook niet van het schrapen zoals al is gezegd.

In welke omgeving zoek je? Er moet toch iets beters zijn dan dit. Misschien weten Bökkers nog een plek of hebben tijdelijk een plek voor jullie



Nee ik wist dat ze een bokhoef had, alleen door haar geschraap wordt de stand gewoon erger, we waren begonnen aan de stand iets te veranderen (voor hoever dat wil) maar nu is ze heel erg gaan schrapen en is het naar het andere uiterste gegaan. Ik ga me verder inlezen in hoefschoenen, had dit al wel eerder gezien omdat me dat heel erg geschikt leek voor mijn vorige paard voor de buitenritten, bedankt voor de tip!

Anoniem

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:42

TS wat wil je precies voor een oplossing? Je paard moet naar buiten, rond kunnen lopen en lekker kunnen eten. Je paard verveelt zich en is doodongelukkig 24/7 op stal. Hoe zou jij je voelen als je maanden lang aan een stuk 24/7 op een kamertje ter grootte van een toilet wordt gehouden? Meer stro zou geen probleem moeten zijn als het paard genoeg hooi in de stal heeft. Meestal beginnen ze pas aan het stro als het hooi op is.

De enige oplossing om hier van af te komen is je paard naar buiten doen. Ga je binnen enkele wekende paarden naar je thuis halen? Zo nee, dan zou ik toch echt zorgen dat je je paard verhuist. Snap niet dat er nog stallen bestaan die de paarden 24/7 op stal houden… en dat er uberhaupt mensen hun paard daar willen neer zetten.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 00:47

Tja, dat jij wakker ligt heeft het dier natuurlijk niets aan. Fijn dat er toekomst plannen zijn en dat je beseft hoe slecht het is maar jouw dier gaat hier mentaal (en nu fysiek) aan kapot. Verhuis naar een stal verder. Dan maar minder rijden tot de stallen bij jou thuis klaar zijn. 24 uur binnen is slopend voor een paard(voor ieder levend wezen, een hond zet je niet 24 uur in een bench en een kind niet 24 uur op de wc.).
Symptoom bestrijding(zoals ijzers) gaan je vrij weinig brengen, eerst een mentaal en gezond paard op dit moment, niet in de toekomst. Hopelijk neem je hierin actie. Dat is de enige tip die ik je kan geven want kans is groot dat de onrust(dat is schrapen) daarvan minder word. Net zoals het stro eten, lekker ravotten met vrienden buiten in het land, dat is geen luxe wat je weg kan nemen, dat is een basis behoefte.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 01:04

Goede posts hierboven, helemaal mee eens!

Wintu

Berichten: 2973
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 01:43

Voor het welzijn van je dieren zou ik ze verder weg zetten.Je moet ik oplossingen gaan denken en niet blijven hangen in wat niet kan. Dit is niet ok voor je paarden.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 08:55

Er zijn ook teveel paarden en te weinig pensionstallen. En dan krijg je dit. Pensionstallen staan toch wel vol, kunnen hoge prijzen vragen voor weinig want de vraag is hoog.
Het zou goed zijn als het eens andersom was. Dat ze hun stallen niet vol kregen. Dat ze flink moet concurreren om klanten binnen te halen. Dan pas wordt het welzijn beter helaas.

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:20

Vervelend dat er zo weinig mag, ts. Goed dat je nig wel op zoek bent naar oplossingen.

Voor nu zou ik in ieder geval níét op dit paard rijden. De bolle zool van de hoef maakt de hoef instabiel wat ongetwijfeld zorgt dat je paard moet compenseren wanneer die loopt. Ga je rijden, dan vergroot je die compensatie en kun je er donder op zeggen dat je paard problemen krijgt in het been of in de schouder of zelfs ergens anders.

Verder is het belangrijk te zorgen voor verrijking zodat je paard zich minder verveelt. Je kunt bijvoorbeeld dingen doen met geur, smaak, en textuur. Laat je paard dingen onderzoeken met aparte geurtjes of dingen die gek voelen zoals kussentjes, verstop wat lekkers in een handdoek, etc. Begin heel makkelijk en maak het steeds moeilijker.

Je kunt dingen ophangen in de stal maar dat zal wel weer niet mogen, dus doe vooral dit soort dingen wanneer je bij je paard bent. Of vraag het gewoon niet aan die stalbaas en doe het gewoon. Leg bijvoorbeeld een voerbal in de stal.

Ik zou ook gaan voor de stalmatten die al aangeraden werden, al is het maar aan 1 kant van de stal. Of anders hoefschoenen (die je dan tzt weer moet vervangen).

Ga verder lekker met je paard snackwandelingetjes maken en zorg dat ie zoveel mogelijk de stal uitkomt.

En: als je gebruikmaakt van het netwerk van Bokt en bijvoorbeeld mensen op facebook en marktplaats om te vragen waar je terecht zou kunnen, zal het je verbazen hoeveel er toch mogelijk blijkt te zijn.

Change03

Berichten: 273
Geregistreerd: 09-12-19

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:25

Zijn er op je stal geen paddocks aanwezig? Of stapmolens? Iets waardoor ze in ieder geval niet 24/7 in de stal hoeft te staan?
Misschien kan je met stalgenootjes losgooien en/of wandelen afwisselen? Er zullen toch wel meer mensen tegen het probleem aanlopen dat hun paard helemaal koekoek worden van 24/7 binnen staan?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:30

Ik sluit me aan bij m'n voorgangers. Het blijft toch bijzonder dat mensen in 2023 het oke vinden dat hun paard de hele dag en nacht op stal staat en er alleen uitkomt om te werken. Vroeger wisten we niet beter, maar tegenwoordig is dat geen excuus meer. Dus ga in mogelijkheden denken ipv onmogelijkheden. Desnoods zoek je een stalling die verder weg ligt.

Tot je wel een geschikte stal gevonden hebt zul je manieren moeten vinden om het leven wat leuker te maken voor je paard. Dus in dat geval vaker per dag erheen om hem uit stal te halen. Ga lekker wandelen, laat hem grazen.

Voor het schrapen kun je hoefschoenen proberen. Je hebt schoenen die geschikt zijn om langere tijd te dragen. Ik heb zelf de softrides gehad voor m'n shet.

En dat de staleigenaar geen zin in hooi netten heeft snap ik. Dat levert hem veel meer werk op. Maar hij kan er toch niet op tegen zijn als je zelf dagelijks het net vult en ophangt?

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:48

Alles is al gezegd door mede-bokkers. Je hebt ook nog “geluk” dat je paard verder braaf blijft. Die van mij heeft (heel kort) ergens gestaan waar hij dan in de winter nog langer buiten kwam dan die van jou maar dan nog was het veel te kort (4 uur of zo max) die werd echt staatsgevaarlijk. En ik heb “geluk” tussen aanhalingstekens omdat ik heel blij ben dat mijn paard zo’n duidelijke mening heeft en ik het ook voor de paarden die braaf blijven geen goede situatie vind.

Ik hoop echt dat je of: heeeeel snel de paarden aan huis kan zetten of: ergens in de omgeving toch een andere plek kan vinden die beter past.

Verder is het ook wel erg vervelend dat er zoveel niet mag van de stalhouder. Zoals de matten die je graag wil nu voor het welzijn van je paard. Ik vind het echt vreemd dat een stalhouder zoiets weigert.

Succes!

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 09:49

Change03 schreef:
Zijn er op je stal geen paddocks aanwezig? Of stapmolens? Iets waardoor ze in ieder geval niet 24/7 in de stal hoeft te staan?
Misschien kan je met stalgenootjes losgooien en/of wandelen afwisselen? Er zullen toch wel meer mensen tegen het probleem aanlopen dat hun paard helemaal koekoek worden van 24/7 binnen staan?


Er is 1 paddock die eigenlijk altijd te nat is waar ik regelmatig haar in losgooi, mijn verdere stadgenoten hebben voor zover ik weet geen problemen met hoe de paarden gehouden worden, ze vinden het wel jammer maar that's it... De paarden worden gewoon heel ouderwets gehouden want "vroeger ging dit ook goed". Dit is zeker niet hoe dat ik wou dat ze gehouden worden in de winter maar doordat alles overal vol zit kan je nergens anders heen...

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 09:55

Runa schreef:
Vervelend dat er zo weinig mag, ts. Goed dat je nig wel op zoek bent naar oplossingen.

Voor nu zou ik in ieder geval níét op dit paard rijden. De bolle zool van de hoef maakt de hoef instabiel wat ongetwijfeld zorgt dat je paard moet compenseren wanneer die loopt. Ga je rijden, dan vergroot je die compensatie en kun je er donder op zeggen dat je paard problemen krijgt in het been of in de schouder of zelfs ergens anders.



Verder is het belangrijk te zorgen voor verrijking zodat je paard zich minder verveelt. Je kunt bijvoorbeeld dingen doen met geur, smaak, en textuur. Laat je paard dingen onderzoeken met aparte geurtjes of dingen die gek voelen zoals kussentjes, verstop wat lekkers in een handdoek, etc. Begin heel makkelijk en maak het steeds moeilijker.

Je kunt dingen ophangen in de stal maar dat zal wel weer niet mogen, dus doe vooral dit soort dingen wanneer je bij je paard bent. Of vraag het gewoon niet aan die stalbaas en doe het gewoon. Leg bijvoorbeeld een voerbal in de stal.

Ik zou ook gaan voor de stalmatten die al aangeraden werden, al is het maar aan 1 kant van de stal. Of anders hoefschoenen (die je dan tzt weer moet vervangen).

Ga verder lekker met je paard snackwandelingetjes maken en zorg dat ie zoveel mogelijk de stal uitkomt.

En: als je gebruikmaakt van het netwerk van Bokt en bijvoorbeeld mensen op facebook en marktplaats om te vragen waar je terecht zou kunnen, zal het je verbazen hoeveel er toch mogelijk blijkt te zijn.



Bedankt voor het advies, de stalmat ga ik aanschaffen, de vorige keer dat ik daarom vroeg of dat mocht was het een no-go maar nu vind ik toch wel dat dat echt moet, ongeacht wat er gezegd wordt... Verder ben ik met Lente nu bezig met dat ze aan de longe zichzelf even gek kan maken en dan daarna veel bezig met ook denkwerk zoals grondwerk en idd bij de poetsplaats op zoek naar snoepjes :)

Speelgoed in de stal mag inderdaad eigenlijk niet, omdat dit storend is als er les is in de bak maar ook daar ga ik nog eens naar kijken. Ze speelt nu graag met een vastgeknoopt halstertouw dus die laat ik daar expres al voor hangen zodat ze die kan slopen.

Ik heb haar nog niet zo heel lang en heb geen idee hoe dat ze met verkeer is maar ga eerdaags toch de stoute schoenen aantrekken en kijken of we inderdaad buiten kunnen wandelen :)

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 09:58

Ts nogmaals in welke omgeving sta je?

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 10:01

Amber_anne schreef:
Ts nogmaals in welke omgeving sta je?


Provincie Groningen

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:05

Het is natuurlijk ook minder erg als je paard geen stalondeugden ontwikkeld..
Maar in jou geval bij dit paard zou ik echt dat management oplossen. Dus verhuizen. Verder weg, desnoods aan de andere kant van het land op vol pension. Dan maar niet rijden. Welzijn lijkt me voor te gaan als paard het zo slecht doet.

Je andere paard heeft dan minder haast want die doet her goed toch? Dus zoek eerst 1 stal voor t paard dat t eerst nodig heeft en vanuit daar kun je verder zoeken of ze naar huis halen..

Niet alle pensionstallen in Nederland staan vol.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 10:22

Er zijn meerdere paddock paradisen in Groningen, maar oost of west scheelt nogal ;) : op Facebook kun je er al snel een aantal vinden.
Vaak weten deze mensen, als ze zelf geen plek hebben nog wel een andere PP die je zou kunnen proberen.
https://www.facebook.com/britt.neijzen
Paddock Paradise Westerwolde
https://www.depaardenweide.nl/c-4806563 ... -paradise/
https://www.staldewijk.nl/
Mopjemop hier op Bokt heeft een PP en weet wellicht wat.

Goed zoeken, en blijven zoeken, op Facebook, Marktplaats, navragen, oproepje zetten. De aanhouder wint.
Jouw paard heeft geen wetenschap dat het 247 op stal staan tijdelijk is tot ze aan huis komt. De andere mensen zíen wellicht niet eens dat hun paard zich kapot verveelt, er zijn paarden die zich mentaal volledig afsluiten voor de omgeving; ze gaan op 'shut-down'... :( en in 'overlevingsstand' uit verveling.
Mijn paard vond het destijds ook vreselijk, duwde mij (netjes) achteruit uit zodra ik de deur opende, zó erg vond hij het, en binnen 2 weken was ik weg. Klaar met de 'standaard' pensionstal, hoe aardig de eigenaren ook waren.
Omdat het toch maar voor tijdelijk is, tot ze aan huis kunnen staan, is de afstand niet zo belangrijk als ze verder goed verzorgd worden.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:16

Wat een lastige situatie. Ben je ook nog afhankelijk van OV of kun je wel met een auto bij stal komen? Ik kan me voorstellen dat je op jouw leeftijd niet zomaar even een halve provincie verderop kunt reizen voor je paard.

Wat betreft speeltjes in de stal en verstoring van de lessen; niet alles wat afleid is knalrood of maakt geluid. Een snuffelmat kun je vast ook wel in gedekte kleuren vinden of anders zelf maken en als speelbal kun je zelfs beter een blauwe of zwarte stootwil voor een boot nemen ipv een ronde gele bal. Kleur valt niet op en is beter bijtbaar dan een ronde bal.

Succes met overleven tot je ze aan huis kunt zetten!

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:28

Jouw paard heeft een probleem en in plaats van je volop te kunnen focussen op het oplossen van dat probleem, moet je je focussen op de staleigenaar en wat die al dan niet wilt.
Waarom geef je die man (of vrouw) nog maandelijks geld? Blijkbaar niet om de goede zorg van je paarden te waarborgen.

Echt waar, verhuizen die handel: laat je op wachtlijsten zetten, doe een oproep op Facebook, kijk naar pensionstallen verder weg. Het hoeft ook niet meteen 100% perfect te zijn, maar tussen 24/7 opgestald staan en 100% perfect zitten gelukkig nog wel wat mogelijkheden.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:38

Dit is denk ik niet wat je wil horen, maar ik zeg het toch: toen wij rondom Leeuwarden stonden met het paard hebben we haar een keer een paar weken bij een kennis in de buurt van Emmen op de wei gezet. Toen hebben we haar veel minder gezien, maar kon ze lekker racen in de wei. We stonden toen op een stal waar ze wel paddocks hadden, maar vrij klein en door de Friese kleigrond was het erg zompig. Niet iets waar de stal echt veel aan kon doen, maar wel vervelend voor mijn paard. Ze is slim en verveelt zich snel en ontwikkelt dan ook vrij snel 'stalondeugden', in haar geval niet schrapen maar wel weven, kribbebijten, schuren, tegen staldeuren beuken, stro eten, steigeren etc.

In het begin is dat best even pittig, zo ver weg van je paardjes staan, maar het geeft jou even de ruimte om je eigen plek geschikt voor ze te maken en zelf ook wat beter te slapen. Ze kunnen dan zelf ook even wat andere spieren opbouwen door hun eigen vrije dagelijkse beweging. Het is geen oplossing voor de komende paar jaren, maar hopelijk wel voor een paar weken of maanden.


Ik heb ook in een vergelijkbare situatie gezeten en ik weet hoe machteloos je je dan voelt, echt waar. Het paard stond verderop in hetzelfde dorp, maar 22 uur per dag binnen en dan 2 uur (max) buiten op het harde op de binnenplaats, waar we dan zelf bij moesten zitten. We hebben toen besloten om haar in een paddock-paradise-achtig-iets te zetten waar we 40 minuten voor moesten rijden met de auto. Er waren ineens veel minder zorgen en het was ineens oké om eens een dagje niet te komen, ze kwam niks tekort.

Ik wil écht benadrukken hoeveel ruimte het je in je hoofd geeft als je je niet de hele tijd zorgen hoeft te maken over je paard. Ook al staat hij in een andere provincie bij een vertrouwd persoon in de wei. Aan je berichten lees ik echt dat je heel veel om je paarden geeft en ik snap echt hoe lastig het is. Er zijn ook hier vast mensen die je eventueel kunnen helpen verhuizen.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:41

Ik herken je situatie. Heb een jaar op zo'n stal gestaan en had allerlei problemen door slecht management: koliek door stro eten, vast liggen in de paddock door te kleine paddocks, uurtje per dag naar buiten en alleen als het niet regende dus ik had hier ongelooflijk stress van. Als ik er nu aan terugdenk, was mijn paard echt bizar braaf. Wilde er al snel weg, maar duurde een paar maanden voordat ik wat had gevonden. Sta nu bij mensen aan huis (via mp gevonden), hele dag buiten, hooi regel ik zelf. Een stuk minder luxe voor mij, maar heb er een ander paard voor terug gekregen :) Dus mijn tip is blijf zoeken, niet opgeven, ik ben wel bij 15 stallen geweest (echt fysiek langs gegaan, zelfs op een uur afstand, zo wanhopig was ik). Ben midden in de winter verhuisd (paard laadt moeilijk maar stond er toen binnen een kwartier op :') ). En ik woon in hartje Rotterdam. Het kan echt!