Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hallo,

Mijn 5 jarige draver merrie schraapt nogal heel veel met haar rechter voorhoef, waardoor de stand van haar hoef ook echt niet meer ideaal is... nu heeft mijn hoefsmid in overleg met een collega het advies gegeven om ijzers voor te doen maar nu ben ik zelf helemaal geen fan van ijzers, als het per se is wat Lente nodig is dan moet dat natuurlijk, maar nu is Lente ook nog vrij onhandig en is ze nu al, doordat ze het stro uit haar stal helemaal opeet, met blote hoeven al een paar keer uitgegleden, nu ben ik bang dat dit door gladde ijzers alleen maar vaker zal gebeuren + dat ze natuurlijk niet stopt met schrapen omdat ze ijzers heeft...

Nu vraag ik om tips/alternatieven of toch wel overtuiging voor ijzers...

De foto's zijn foto's waar mijn hoefsmid ook om heeft gevraagd, geen idee of dat het helpt

Laatste foto is gewoon voor het leuke!
Alvast bedankt namens mij en Lente! ;)

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:12

Wat voor reactie geef je als je paard gaat schrapen?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:14

Rubberen matten in je stal leggen. En meer stro, ze kan niet oneindig eten. Of stro vervangen voor houtvezels.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:16

Zebrastreep schreef:
Wat voor reactie geef je als je paard gaat schrapen?


Ik zelf reageer er niet op, ik weet alleen niet wat de rest op stal doet, ik verwacht dat die er juist op af gaan. Ook met voeren zou ze ook tijdens het schrapen vast en zeker gewoon haar voer krijgen daar wordt niet naar gekeken verder namelijk... :( (staat op pensionstal)

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:18

Leuk paard :)
de hoefstand lijkt wel heel afwijkend ja, in vergelijking met de andere. heeft ze wel genoeg hooi en gaat ze genoeg naar buiten enzo?

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:19

Change3x schreef:
Rubberen matten in je stal leggen. En meer stro, ze kan niet oneindig eten. Of stro vervangen voor houtvezels.


Staleigenaar wil geen rubbermatten, denk wel dat ik de discussie hierover weer aan moet gaan, verder heb ik een hele slechte ervaring met meer stro (vorig paard die zich wel echt doodat in stro) en krijgen we ook niet meer... Op zaagsel mag ze niet van de staleigenaar, mijn vorige paard was een uniek geval doordat ze zichzelf echt bijna dood at dat zij er op mocht maar verder mogen paarden alleen op stro...

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:21

Gitana schreef:
Leuk paard :)
de hoefstand lijkt wel heel afwijkend ja, in vergelijking met de andere. heeft ze wel genoeg hooi en gaat ze genoeg naar buiten enzo?


Ze krijgen een aantal keer op de dag kuil, komen helaas nu helemaal niet buiten... vermoed ook echt dat juist dat een heel grote rol hierin speelt maar kan daar helaas niets aan veranderen... Geef zo vaak mogelijk beweging maar dat is niet hetzelfde...

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:29

... als ik naar je derde foto kijk, krijg ik niet de indruk dat het schrapen de oorzaak van de vorm van de hoef is.

Ik vind de verzenen ongewoon lang, en de hoefwand van opzij gezien ongewoon recht.

Schrapen maakt meestal dat het voorste puntje van de draagrand afslijt.

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:33

Begrijp ik dit goed: je paard staat 24 uur per dag in een box met amper stro?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:33

Dat is een bokhoef. Haal er een goede! smit bij. Het is een serieuze afwijking.

Schrapen lijkt mij in dit geval een stalondeugd, te weinig vrije beweging/ buiten. Rubber matten zijn symptoombestrijding. Je moet op zoek naar een manier om aan haar behoeften te voldoen.

Oh, en je hoofdstel past niet.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:35

ja zou ze niet een hoefafwijking hebben en met deze hoef schrapen omdat die makkelijk schraapt? dan lijkt het misschien dat het door het schrapen komt.
ik denk dat wanneer ze op een betere plek staat ze ook minder zal schrapen

Cioccolato

Berichten: 6616
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:35

Dan zou ik verhuizen

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:35

Is het niet zowie zo een bok hoefje?.. en idd van schrapen vaak de punt afgesleten..
Op 2 foto's lijkt ze haar voet gedraaid neer te zetten..

Maar ook zonder problemen vind ik je stalmangement bijzonder...

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:38

Eens met de anderen. Lijkt een bokhoef, kan wel erger worden door schrapen inderdaad. Hoofdstel zit niet lekker, neusriem zit niet goed en de keelriem zit veel te strak.
Hele dag op stal op beton helpt niet mee natuurlijk. Dan ga je dit niet verbeteren. Met ijzers schrapen ze het hele ijzer dun.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:42

ruitje schreef:
Begrijp ik dit goed: je paard staat 24 uur per dag in een box met amper stro?


Beide dingen zijn dingen waar ik 1. Geen invloed op heb, gezien de staleigenaar ze niet op het land wil staat ze binnen en ze krijgt elke dag ofwel een schone stal ofwel opgestrooid maar ze vreet het telkens op tot op het punt dat er alleen nog maar wat onder haar mest ligt. We krijgen een bepaalde hoeveelheid iedere dag van stal en daarmee doen we het. Die van mij is de enige die het allemaal zo erg opeet...

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:43

Verhuizen van stal is de enige echte optie. Dit is geen manier om een gelukkig paard te houden

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:44

Cioccolato schreef:
Dan zou ik verhuizen


In de toekomst komt ze aan huis te staan, tot die tijd moeten we toch wel blijven op pensionstalling... Als er mogelijkheden waren dan had ik dat gedaan, maar gezien ik niet maar 1 paard heb zijn de opties vrij beperkt...

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:44

Amber_anne schreef:
Verhuizen van stal is de enige echte optie. Dit is geen manier om een gelukkig paard te houden


Daar ben ik mij zeker bewust van, maar zonder mogelijkheden is verhuizen lastig... In de toekomst komt ze aan huis, tot die tijd moeten we toch echt op de kiezen bijten...

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:47

Suzanne F. schreef:
Eens met de anderen. Lijkt een bokhoef, kan wel erger worden door schrapen inderdaad. Hoofdstel zit niet lekker, neusriem zit niet goed en de keelriem zit veel te strak.
Hele dag op stal op beton helpt niet mee natuurlijk. Dan ga je dit niet verbeteren. Met ijzers schrapen ze het hele ijzer dun.


Dat van het hoofdstel komt voornamelijk omdat ze net heel erg heeft lopen schrapen/ het hoofdstel van haar hoofd af heeft lopen trekken...

Ik zou alleen niet weten wat ik kan doen om het beter voor haar te maken aangezien de paarden nu op "winterstalling" staan... Alle paarden staan nu binnen op stal, dit is niet zoals ik het wil maar ik moet het er wel mee doen...

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:50

snorkel1986 schreef:
Is het niet zowie zo een bok hoefje?.. en idd van schrapen vaak de punt afgesleten..
Op 2 foto's lijkt ze haar voet gedraaid neer te zetten..

Maar ook zonder problemen vind ik je stalmangement bijzonder...



Mijn stalmanagement is bijzonder? Ik roei met de riemen die ik heb

Wij krijgen sochtends stro wat wij in de stal kunnen doen met uitmesten, is dat weinig is dat weinig is dat veel is het fijn... voeren wordt ook gedaan, daarbij voer ik al bij omdat vooral mijn jongste paard wel wat extra kan gebruiken... ik probeer zoveel mogelijk te helpen/bij te springen qua verzorging van mijn paarden... Er zijn genoeg dingen die ik anders zou willen maar helaas, omdat ik iets wil gaat dat echt niet zo maar veranderen...

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:51

Stro korrels extra strooien . Of een net met extra ruwvoer.. ( mijn eigen staan op vlas maar krijgen onbeperkt stro gevoerd in een net al eet de ene ruim 2/ 3 plakjes( kleine baal) Stro extra naast haar ruwvoer wat ze netzo veel krijgt als de andere paarden op stal..

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:52

Shay2002 schreef:
snorkel1986 schreef:
Is het niet zowie zo een bok hoefje?.. en idd van schrapen vaak de punt afgesleten..
Op 2 foto's lijkt ze haar voet gedraaid neer te zetten..

Maar ook zonder problemen vind ik je stalmangement bijzonder...



Mijn stalmanagement is bijzonder? Ik roei met de riemen die ik heb

Wij krijgen sochtends stro wat wij in de stal kunnen doen met uitmesten, is dat weinig is dat weinig is dat veel is het fijn... voeren wordt ook gedaan, daarbij voer ik al bij omdat vooral mijn jongste paard wel wat extra kan gebruiken... ik probeer zoveel mogelijk te helpen/bij te springen qua verzorging van mijn paarden... Er zijn genoeg dingen die ik anders zou willen maar helaas, omdat ik iets wil gaat dat echt niet zo maar veranderen...


Hoeveel stro krijg je dan? ..

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:52

In de toekomst, als in over een paar maanden?
Dit is toch geen leven voor een dier?
Hoezo heb je er geen invloed op? Er zijn toch wel meer stallen in de buurt?

Ik ben echt verbaasd dat je er zo makkelijk overheen stapt. Op de kiezen bijten, ja hij idd..

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 22:55

snorkel1986 schreef:
Stro korrels extra strooien . Of een net met extra ruwvoer.. ( mijn eigen staan op vlas maar krijgen onbeperkt stro gevoerd in een net al eet de ene ruim 2/ 3 plakjes( kleine baal) Stro extra naast haar ruwvoer wat ze netzo veel krijgt als de andere paarden op stal..


Van de staleigenaar mogen we geen hooinetten gebruiken... Dit is hetgene wat het heel lastig maakt om dingen te veranderen/te verbeteren, want veel van de dingen mogen niet...

Als de paarden gewoon buiten konden dan was er niet zoveel last van stalondeugden maar dit maakt het land kapot dus om die reden moeten ze binnen blijven staan...

XladyX

Berichten: 1332
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 22:56

Je paard geeft aan dat dit niet goed gaat, verveelt zich, schraapt, eet al het stro op.

"jij moet het ermee doen" -> nee jouw paard staat 24/7 zichzelf op te vreten, die is hier het slachtoffer van en dat is door jouw keuzes. Voor jouw misschien wat vervelend, voor je paard een echt probleem en slecht voor zijn welzijn. Al is het maar een dagdeel dat hij buiten zou kolen dat is al wat, maar dit paard geeft duidelijk aan dat hoe het nu gaat niet goed is.

Allemaal excuusjes komen voorbij, maar linksom of rechtsom is het jouw verantwoordelijkheid om goed voor je paard te zorgen he
Laatst bijgewerkt door XladyX op 01-12-23 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt