Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 11:49

Zo kun je toch geen paard huisvesten.
Je paard leeft NU niet alleen in de toekomst ooit.

24/7 op beton.
Dat hij alleen maar schraapt is een wonder.
Eigenlijk best jammer dat hij zo braaf blijft. Als jij met rijden zelf de consequenties zou ervaren misschien dat je dan wel stappen zou ondernemen


Ik word echt heel boos, hou me enorm in...

Je weet een paard houden niet verplicht is om te doen. Maar kies je er wel voor is het wel verplicht hem goed te houden.

Laat staan 2 |(

Schandalig dat zulke stallen bestaan en het nog vol staat ook....

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:14

DuoPenotti schreef:
Zo kun je toch geen paard huisvesten.
Je paard leeft NU niet alleen in de toekomst ooit.

24/7 op beton.
Dat hij alleen maar schraapt is een wonder.
Eigenlijk best jammer dat hij zo braaf blijft. Als jij met rijden zelf de consequenties zou ervaren misschien dat je dan wel stappen zou ondernemen


Ik word echt heel boos, hou me enorm in...

Je weet een paard houden niet verplicht is om te doen. Maar kies je er wel voor is het wel verplicht hem goed te houden.

Laat staan 2 |(

Schandalig dat zulke stallen bestaan en het nog vol staat ook....



Ja dit! Ik had het over “geluk” maar ik vind het ook heel jammer dat die grote dieren zo braaf zich erbij neerleggen. Werden ze allemaal maar enorme draken dan moest het wel anders.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:28

DP, dit soort stallen kunnen blijven bestaan, omdat er mensen met paarden bestaan die het niet uitmaakt dat hun paard als een fiets in een schuur gedumpt wordt.

Ts, wat zoek je in een pensionstal? En als je paarden toch naar huis komen, kun je ze niet for the time being op aperte stallen zetten, zodat ze in elk geval voor nu een fatsoenlijk leven hebben?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:29

Shay2002 schreef:
Ik heb haar nog niet zo heel lang en heb geen idee hoe dat ze met verkeer is maar ga eerdaags toch de stoute schoenen aantrekken en kijken of we inderdaad buiten kunnen wandelen :)


en hier wringt ook vaak de schoen. Er wordt een paard aangeschaft terwijl je al weet dat je geen geschikte plek ervoor hebt. Waarom in vredesnaam zo'n dier aanschaffen terwijl je andere paard al op zo'n waardeloze plek staat?

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:33

Rocamor schreef:
DP, dit soort stallen kunnen blijven bestaan, omdat er mensen met paarden bestaan die het niet uitmaakt dat hun paard als een fiets in een schuur gedumpt wordt.

Ts, wat zoek je in een pensionstal? En als je paarden toch naar huis komen, kun je ze niet for the time being op aperte stallen zetten, zodat ze in elk geval voor nu een fatsoenlijk leven hebben?



Kinke schreef:
Shay2002 schreef:
Ik heb haar nog niet zo heel lang en heb geen idee hoe dat ze met verkeer is maar ga eerdaags toch de stoute schoenen aantrekken en kijken of we inderdaad buiten kunnen wandelen :)


en hier wringt ook vaak de schoen. Er wordt een paard aangeschaft terwijl je al weet dat je geen geschikte plek ervoor hebt. Waarom in vredesnaam zo'n dier aanschaffen terwijl je andere paard al op zo'n waardeloze plek staat?


En zo is het. En niet anders.

2 jonge paarden zelfs in 2 jaar tijd... nog in de groei, lekker 24.7 op stal.


Maar zal braaf ontopic gaan. Zet 'm op kunststof beslag, dat is net zo stroef als een hoef.
Dan flikkert hij niet sneller onderuit op de stenen dan hij nu al doet....

Celebi
Berichten: 3658
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 12:40

Jeetje dit is toch geen leven voor een paard? Word er verdrietig van als ik het lees. Ga zeker mee in de berichten hierboven: kies voor je paarden en verhuizen, snel! Er zal echt wel ergens tijdelijk een betere plek zijn voor die beestjes. Desnoods op twee verschillende stallen.

Goed, dan ook iets waar je wellicht naar zocht: ik kocht een enorme schraper. Hij was al 20 en deed dit al zijn hele leven op voermomenten. Hij stond verder zijn hele leven buiten dus ook niet gerelateerd aan de stal, maar puur de ongeduld en het eten dat triggers waren. Heb hem geprobeerd zonder ijzers te houden maar dit ging niet. Hij schraapte zijn hele voeten kapot. Als ze 's ochtends gevoerd werden in de kudde, als hij op de poetsplek staat en ik een zadel ging halen of nog erger, zijn eten. Maar ook als hij wist dat ik hem uit de paddock kwam halen of nu hij op stap staat en zijn vriendjes gaan eerder dan hem eruit. Anyhow.. hij ging steeds beroerder lopen dus de smid heeft er snel een ijzer onder gegooid aan de voorkant. Hij liep meteen weer prima en heeft nooit meer last gehad. Bij echte schrapers is zo'n ijzer eigenlijk het enige haalbare middel om schade aan de voeten te voorkomen. Gewoon eronder laten zetten. Desnoods met puntjes tegen het glijden.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 13:15

Bij deze, ik zoek oplossingen, ik hoef niet 1000 keer aangevallen te worden, houd je gewoon ontopic, fijn dat jullie allemaal de perfecte stalling hebben, fijn voor jullie! Ja stallingen staan vol, nee deze stal is al niet om de hoek en als je nieuw bent met paarden dan probeer je een goede plek te vinden, zo kwam dit toen ook over en in de tussentijd omdat altijd alles vol staat de keuze gemaakt te verhuizen en ze in de toekomst thuis te hebben ja tot die tijd is het heel erg rot, sorry we zijn niet allemaal perfect en kunnen niet ineens alles overal wegtoveren. Ik vraag om advies wat betreft schrapende hoeven, de rest heb ik ondertussen zo en privé ook al wel gehoord maar helaas zonder mogelijkheden geen oplossing he? Het was een fout om hier op een zogenaamd vriendelijk forum iets te vragen, was vergeten dat het overgrote deel altijd alles zo perfect doen dat ze een ander neer moeten halen maar wel hun dagen op een zogenaamd hulp forum doorbrengen #hypocriet. Weer iets van geleerd, beter zelf maar aanmodderen dan eventuele adviezen vragen en zo afgebrand worden want daar gaat het in de toekomst van verbeteren.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:16

Oplossingen worden aangereikt.
Maar je kan er inderdaad ook gewoon een hoefschoentje om doen. Dat kan ook ja.

En zoals ik al eerder zei: tussen 100% perfect en de plek waar je nu staat, zitten nog heel veel opties. Zelfs een stal waar ze maar 4 uur per dag zouden buitenkomen, zou voor nu al een verademing zijn voor je paard.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:22

Loop niet zo te zeveren over perfecte mensen.

toen jij je vorige paard had heb je bewust in die tijd je Spaanse gekocht. Dus toen wist je al wat voor rot stal het was.
Helaas overleed je paard, sterkte daar nog mee.
En wat doe je, gewoon weer een paard kopen. Deze.
Ipv denken, een nieuwe doen we pas aan huis.

Dan kun je nu afgeven op die perfecte mensen. Maar je kan je niet verschuilen achter je gedrag ik wist niet beter.
Ja je wist wel beter maar je vond het wel prima zo.
Net als je stalgenoten....

De oplossingen worden gegeven en die zijn er niet veel meer dan.
(kunststof) beslag, Hoefschoen, rubber mat.
Dan hou het op...meer zal er niet zijn.

Wil je echt wat doen aan het gedrag zul je echt op zoek moeten naar een stal waar ze minimaal een dagdeel buiten staan.
Daarnaast dmv hooinetten en genoeg stro bijna de hele dag te eten hebben.
Want 100% dat beide paarden nu al of binnenkort ook een maagzweer hebben.

Rocamor

Berichten: 10878
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:28

Je hoeft geen sorry tegen ons te zeggen, tegen jouw paarden wel. Zeker die ene heeft nu geen fijn leven. 24/7 binnen, zich vervelend, op te weinig bodembedekking, dus lekker liggen is er niet bij, noch zich lekker paard kunnen voelen. Op een stal waar kennelijk niks mag of kan.

En als dit al een stal op afstand is, is afstand dus geen probleem als je een andere, meer paardvriendelijke stal zoekt. Dat is mooi meegenomen.

De oplossingen die je aangereikt krijgt, zijn reëel, maar dat ze jou niet zinnen is aan jou.

Het heeft toch ook geen zin om te vragen welke bandenplakset je moet kopen als je fietsband steeds weer lek raakt.
Omdat je steeds door door glas fietst?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:53

Als al die andere dingen geen oplossing zijn in jouw ogen zal je toch aan ijzers moeten beginnen voor de gezondheid van jouw paard. Die gezondheid moet sowieso voor eigen principes gaan. Hoefschoenen zie ik niet lang heel blijven met het erge schrapen en kans is groot dat je het niet met 1 paar redt tussen bekapbeurten door. Dan moet je al een grotere investering doen in 2 paar en hopen dat ze een beetje heel blijven en niet binnen een paar maanden compleet doorgesleten.

Verder is het ook niet aan de stal om jouw paard op te voeden qua schrapen, dus dat hij gewoon zijn voer krijgt is logisch. Mijne schraapt ook enorm en ik kan niet van anderen verwachten dat ze gaan wachten tot zij stopt voordat ze haar binnen halen, buiten zetten of voeren. Dus zorg ik ervoor dat er zo min mogelijk schade komt aan haar hoeven. Door een dikke laag bodembedekking of een andere oplossing zodat ze niet op een kale bodem staat. Bepaalde dingen kan ik aan werken qua opvoeding zodat ze het niet doet, op andere vlakken niet omdat het gewoon belonen werkt. Daar kan je aan werken als niemand anders iets met jouw paard te maken heeft.

Nu zal je dus sowieso symptoombestrijding moeten doen.

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 13:53

Welke regio in Groningen zit je ?

Dat ze niet de wei op gaan dat snap ik nog wel, vette kleigrond, het zuigt en je krijgt hele vervelende glijpartijen. Maar houden zoals nu, is toch geen optie. Je beschadig je paard hiermee.
Een paard aanschaffen terwijl je weet dat je hem op die manier moet gaan houden, dat is gewoon met voorbedachte rade dat dier in de ellende storten, dat is het toppunt van egoisme als je het mij vraagt.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:03

Dan moet je gaan voor de boerenoplossing: een potstal maken. Dan staat hij niet meer op het beton en kan dus ook zijn hoeven niet meer afschrapen. Maar dan staat hij nog steeds de hele dag binnen.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:38

Shay2002 schreef:
Bij deze, ik zoek oplossingen, ik hoef niet 1000 keer aangevallen te worden, houd je gewoon ontopic, fijn dat jullie allemaal de perfecte stalling hebben, fijn voor jullie! Ja stallingen staan vol, nee deze stal is al niet om de hoek en als je nieuw bent met paarden dan probeer je een goede plek te vinden, ........ Weer iets van geleerd, beter zelf maar aanmodderen dan eventuele adviezen vragen en zo afgebrand worden want daar gaat het in de toekomst van verbeteren.


Ik snap dat je je aangevallen voelt, maar probeer dat gevoel even in de juiste context te plaatsen en vat het niet te persoonlijk op. Want waar iedereen op doelt is paardenwelzijn. En voor jouw paard is dat op dit moment niet in orde en dat realiseer je jezelf ook wel. Een hoefschoen tegen schrapen lost niets op, en is een lapmiddel.

Je hebt een heleboel feedback gehad waarom deze stalling niet ok is. Neem ze ter harte voor je paard, en doe er wat mee. Je paard vertelt je van alles, luister ernaar, en probeer het op te lossen. Daar wordt je zelf ook gelukkiger van want niets is ellendiger dan thuis te zitten, of op het werk, en te weten dat je paard het niet goed heeft.

Met betere indicatie van de omgeving waar je ze zou willen hebben is er wellicht iemand die wat voor je weet. Het heeft mij ook heel wat zoekwerk gekost, en verhuizingen omdat het onderkomen toch niet passend was, voordat ik een prima plek vond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41598
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:43

Geen enkele plek is perfect. Maar jij snapt zelf ook wel dat 24/7 in een stal waar alleen drollen liggen en een paar stro'tjes, gewoon niet kan. Ik zou ook op zoek gaan naar een andere stal. En tot het zover is, zelf stro en hooi bijkopen, een paars hoort gewoon niet zo kaal te staan en hij heeft duidelijk meer hooi nodig.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 15:54

Ik ga me niet mengen in de (nogal erg beschuldigende en pijnlijke) reacties van andere.

Ik zou kijken of je toch een mat kan leggen. Schraapt ze oo 1 plek? Want dan kan je ook opteren alleen daar een mat te leggen. (mijn draver schraapt tijdens het eten met zijn voorbeen dus enkel bik de voerbak) En eventueel een plakbeslag of schoentjes.
Daarnaast zelf voor stro en extra hooi zorgen. Eventueel 2 hooinetten met kleine mazen dan doet ze er ook langer over alvorens het net leeg is.

Hooi en stro kan je ook mengen en in een net doen.
Als ze graag speelt met halstertouw is misschien een flos voor honden ook wel leuk? Die had ik voor mijn draver ook.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:01

Art_Ificious schreef:
Ik ga me niet mengen in de (nogal erg beschuldigende en pijnlijke) reacties van andere.

Ik zou kijken of je toch een mat kan leggen. Schraapt ze oo 1 plek? Want dan kan je ook opteren alleen daar een mat te leggen. (mijn draver schraapt tijdens het eten met zijn voorbeen dus enkel bik de voerbak) En eventueel een plakbeslag of schoentjes.
Daarnaast zelf voor stro en extra hooi zorgen. Eventueel 2 hooinetten met kleine mazen dan doet ze er ook langer over alvorens het net leeg is.

Hooi en stro kan je ook mengen en in een net doen.
Als ze graag speelt met halstertouw is misschien een flos voor honden ook wel leuk? Die had ik voor mijn draver ook.

Heb jij het topic wel gelezen?
Dat alles mag allemaal niet.... Niet voor niets dat vele het hier hebben over dat het een slechte stal is.
Naast niet buiten, naast te weinig stro en alleen op stront staan.
Dus kans op maagzweren

Dus alles op deze stal is mis, alles.

En dat iemand zich daar een eerste keer in vergist is te begrijpen.
Maar niet nog 2 keer meer...... Dat is een bewuste keuze

Citaat:
Staleigenaar wil geen rubbermatten,

Citaat:
Van de staleigenaar mogen we geen hooinetten gebruiken...

Wintu

Berichten: 2975
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 16:04

Art_Ificious schreef:
Ik ga me niet mengen in de (nogal erg beschuldigende en pijnlijke) reacties van andere.

Ik zou kijken of je toch een mat kan leggen. Schraapt ze oo 1 plek? Want dan kan je ook opteren alleen daar een mat te leggen. (mijn draver schraapt tijdens het eten met zijn voorbeen dus enkel bik de voerbak) En eventueel een plakbeslag of schoentjes.
Daarnaast zelf voor stro en extra hooi zorgen. Eventueel 2 hooinetten met kleine mazen dan doet ze er ook langer over alvorens het net leeg is.

Hooi en stro kan je ook mengen en in een net doen.
Als ze graag speelt met halstertouw is misschien een flos voor honden ook wel leuk? Die had ik voor mijn draver ook.


Ja, je kunt beter wegkijken en symptoomoplossend werken ten koste van het paard, zodat een eigenaar zich niet gekwetst voelt..

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:11

Nou iedereen maakt fouten of komt onbewust in een soort fout terecht. Net als ik dus ook op een verkeerde stal voor mijn paard terecht kwam maar wel de basis heb opgelost. En dat was een andere stal. Ik heb daar eerst ook meer eruit halen en wandelen op het erf en een speeltje in de stal en dat soort dingen geprobeerd maar dat had helemaal geen zin bij de mijne.

3 dagen op de andere stal met meer buiten met vriendjes en ik had mijn oude lieverd weer terug.

Fouten maken is niet erg en in foute situaties terecht komen kan gebeuren maar het zou toch heel fijn zijn voor jou maar dus ook zeker voor je paardje dat je een andere plek kan vinden.

Ik ben helaas niet bekend in jouw omgeving dus ik kan je geen tips geven voor stalling. Hopelijk komt er een oplossing.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 18:25

Melzazu schreef:
Nou iedereen maakt fouten of komt onbewust in een soort fout terecht. Net als ik dus ook op een verkeerde stal voor mijn paard terecht kwam maar wel de basis heb opgelost. En dat was een andere stal. Ik heb daar eerst ook meer eruit halen en wandelen op het erf en een speeltje in de stal en dat soort dingen geprobeerd maar dat had helemaal geen zin bij de mijne.

3 dagen op de andere stal met meer buiten met vriendjes en ik had mijn oude lieverd weer terug.

Fouten maken is niet erg en in foute situaties terecht komen kan gebeuren maar het zou toch heel fijn zijn voor jou maar dus ook zeker voor je paardje dat je een andere plek kan vinden.

Ik ben helaas niet bekend in jouw omgeving dus ik kan je geen tips geven voor stalling. Hopelijk komt er een oplossing.



Bedankt, ik heb hiervoor op 2 stallingen gestaan waar ik wist dat ze niet goed met mijn paarden omgingen, 1 paard met trauma's is op stalling 1 geslagen omdat ze de weide niet op durfde en op de 2e stalling is ze zo opgejaagd omdat ze niet meer bij mensen wou komen dat ze stond te bibberen op haar benen, daar wouden we echt weg en dus zijn we hier terecht gekomen, verre van perfect maar in ieder geval niet geslagen worden...

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:33

De enige oplossing die er is voor je paard, is een stal zoeken waarbij hij fatsoenlijk naar buiten kan. Zolang jij niet wil accepteren dat je dat moet doen om het voor je paard prettig te houden, zullen mensen door blijven zagen.

En terecht! Paarden horen niet 24/7 op stal te staan en ik ben zó blij dat er zoveel Bokkers zijn die hierover blijven zeuren!

Ga verder zoeken dan je neus lang is, dan moet je misschien een half uur rijden om bij je paard te komen. Maar dit moet je niet willen voor je dier. Ik vind het echt een ernstige vorm van verwaarlozing om je paard 24/7 op stal te houden. En dan kun je de schuld afschuiven op je pensionhouder omdat je zo weinig mag, maar puntje bij paaltje is het JOUW paard en JOUW verantwoordelijkheid.

Zou toch blij zijn als de wetgeving strenger wordt, zodat het gewoon strafbaar wordt om je paard 24/7 op stal te houden. Dat is toch geen leven voor die dieren?

Melzazu
Berichten: 1785
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:35

Gewoon roeien met de riemen die je hebt maar zeker verder zoeken hoor. Ik zat toen ook eerst met mijn handen in mijn haar. Toen ik echt ging zoeken had ik zo “ineens” deels via via wel 10 stallen waar ik kon kijken die ook allemaal plek hadden. Daar zaten er ook tussen wat niet beter werd maar er waren er zeker 6 die al veel beter waren.

Degene die ik heb gekozen heeft alles wat ik graag wilde. Heb ik heel veel geluk mee gehad. Iets verder rijden maar nog steeds best heel dichtbij hoor. Maar iets van 20 minuten met de auto als het verkeer een beetje mee zit.

Maar ik had anders sowieso 1 van de andere gekozen die beter waren en dan had ik ook de rust gehad om rustig verder te kijken naar nog beter!

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:55

Maar even een vraag waar om mogen hooi netten niet... hier op stal eerst ook niet maar kwam er gewoon op neer
Stal eigenaar vult niet en hangt niet op.. dus zelf vullen en hangen prima wel veiligheids sluiting er aan
En stal eigenaar gooit er nog gewoon het normale portie er los in

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:07

Nja als je dan toch wil zeuren over 24/7 op stal. Begin dan heel bokt maar af te speuren. Wedden dat er meer dan 200 bokkers hun paard(en) 's winters 24/7 op stal hebben staan? Of hun paard niet eens samen zetten met een ander want er moest maar eens gestampt worden... Nog eentje die veel voorkomt. Paarden zielig alleen op paddocks.
En ga dan al die stallen zonder weidegang ook in een slecht daglicht zetten als je toch zo graag mensen pest.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-12-23 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 20:08

snorkel1986 schreef:
Maar even een vraag waar om mogen hooi netten niet... hier op stal eerst ook niet maar kwam er gewoon op neer
Stal eigenaar vult niet en hangt niet op.. dus zelf vullen en hangen prima wel veiligheids sluiting er aan
En stal eigenaar gooit er nog gewoon het normale portie er los in


Omdat mijn staleigenaar ze levens gevaarlijk vind... het is echt een no-go... een stalmat is na heel veel zeuren (ook al voor vorige paard) nu eindelijk goedgekeurd...