Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:13

Shay2002 schreef:
snorkel1986 schreef:
Maar even een vraag waar om mogen hooi netten niet... hier op stal eerst ook niet maar kwam er gewoon op neer
Stal eigenaar vult niet en hangt niet op.. dus zelf vullen en hangen prima wel veiligheids sluiting er aan
En stal eigenaar gooit er nog gewoon het normale portie er los in


Omdat mijn staleigenaar ze levens gevaarlijk vind... het is echt een no-go... een stalmat is na heel veel zeuren (ook al voor vorige paard) nu eindelijk goedgekeurd...

Dan een slowfeeder?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:14

Kun je zelf geen stro bijkopen en in de stal doen

Wintu

Berichten: 2971
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 20:17

Art_Ificious schreef:
Nja als je dan toch wil zeuren over 24/7 op stal. Begin dan heel bokt maar af te speuren. Wedden dat er meer dan 200 bokkers hun paard(en) 's winters 24/7 op stal hebben staan? Of hun paard niet eens samen zetten met een ander want er moest maar eens gestampt worden... Nog eentje die veel voorkomt. Paarden zielig alleen op paddocks.
En ga dan al die stallen zonder weidegang ook in een slecht daglicht zetten als je toch zo graag mensen pest.

Kan nergens vinden dat je aangehaalde situaties wel goed worden bevonden?

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 22:21

Art_Ificious schreef:
Ik ga me niet mengen in de (nogal erg beschuldigende en pijnlijke) reacties van andere.

Ik zou kijken of je toch een mat kan leggen. Schraapt ze oo 1 plek? Want dan kan je ook opteren alleen daar een mat te leggen. (mijn draver schraapt tijdens het eten met zijn voorbeen dus enkel bik de voerbak) En eventueel een plakbeslag of schoentjes.
Daarnaast zelf voor stro en extra hooi zorgen. Eventueel 2 hooinetten met kleine mazen dan doet ze er ook langer over alvorens het net leeg is.

Hooi en stro kan je ook mengen en in een net doen.
Als ze graag speelt met halstertouw is misschien een flos voor honden ook wel leuk? Die had ik voor mijn draver ook.


Dankjewel, ja ze schraapt alleen als er mensen in de buurt zijn, voor aandacht en voornamelijk voor een appeltje of een wortel! Ze schraapt ook echt op 1 plek, dus daar gaan we de stalmat neerleggen! Verder heb ik ondertussen weer gevraagd of dat ze meer ruwvoer mag dus hopelijk gebeurd dat ook


Flostouw ga ik halen! Een beetje hetzelfde idee als wat ze met het halstertouw doet inderdaad! Bedankt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:25

Shay2002 schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik ga me niet mengen in de (nogal erg beschuldigende en pijnlijke) reacties van andere.

Ik zou kijken of je toch een mat kan leggen. Schraapt ze oo 1 plek? Want dan kan je ook opteren alleen daar een mat te leggen. (mijn draver schraapt tijdens het eten met zijn voorbeen dus enkel bik de voerbak) En eventueel een plakbeslag of schoentjes.
Daarnaast zelf voor stro en extra hooi zorgen. Eventueel 2 hooinetten met kleine mazen dan doet ze er ook langer over alvorens het net leeg is.

Hooi en stro kan je ook mengen en in een net doen.
Als ze graag speelt met halstertouw is misschien een flos voor honden ook wel leuk? Die had ik voor mijn draver ook.


Dankjewel, ja ze schraapt alleen als er mensen in de buurt zijn, voor aandacht en voornamelijk voor een appeltje of een wortel! Ze schraapt ook echt op 1 plek, dus daar gaan we de stalmat neerleggen! Verder heb ik ondertussen weer gevraagd of dat ze meer ruwvoer mag dus hopelijk gebeurd dat ook


Flostouw ga ik halen! Een beetje hetzelfde idee als wat ze met het halstertouw doet inderdaad! Bedankt!

Kun je zelf niet ook meer ruwvoer geven?

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 22:53

Fibernuggets / gras mixen bietenpulp weken en voeren geeft een voller gevoel dus meer stro om op te liggen

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:14

Maar TS, sta je open voor het zoeken naar een andere stalling? Bokkers kunnen daarin heel goed helpen. Kennen misschien privé-adresjes die niet adverteren, maar evt. wel een paardje erbij willen. Ik zou dat nu echt proberen aangrijpen en het die kant op te zoeken. De kans is dan zo groot dat je paard mindert of stopt met schrapen terwijl je nu allemaal zotte kosten moeten zitten maken (hoefschoenen en stalmatten zijn niet goedkoop) omdat jouw staleigenaar jou geen centimeter speelruimte geeft.

Wintu

Berichten: 2971
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:27

Hmm, ik weet waar jij staat en het is niet helemaal zoals jij het hier brengt of wel ;)

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:35

Wintu schreef:
Hmm, ik weet waar jij staat en het is niet helemaal zoals jij het hier brengt of wel ;)


Nu ben ik wel nieuwsgierig.
Hoezo is het niet zoals ze het brengt?

Wintu

Berichten: 2971
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:55

Jokonootje schreef:
Wintu schreef:
Hmm, ik weet waar jij staat en het is niet helemaal zoals jij het hier brengt of wel ;)


Nu ben ik wel nieuwsgierig.
Hoezo is het niet zoals ze het brengt?


Ik ga dat allemaal niet openbaar bespreken, enkel dat het een doe het zelf stal is en je heel veel zelf in de hand hebt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 10:57

Waarom begin je er dan over :').

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 11:00

Wintu schreef:
Hmm, ik weet waar jij staat en het is niet helemaal zoals jij het hier brengt of wel ;)


Nu ben ik wel nieuwsgierig.
Hoezo is het niet zoals ze het brengt?[/quote]

Ik ga dat allemaal niet openbaar bespreken, enkel dat het een doe het zelf stal is en je heel veel zelf in de hand hebt.[/quote]

Dan hoor ik graag waar ik sta en wat er niet klopt, mag natuurlijk ook prive

Wintu

Berichten: 2971
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:00

_San87_ schreef:
Waarom begin je er dan over :').

Ik had het tegen de TS, ben ik dan verplicht aan jou verslag te doen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:02

Wintu schreef:
_San87_ schreef:
Waarom begin je er dan over :').

Ik had het tegen de TS, ben ik dan verplicht aan jou verslag te doen?

Stuur TS dan een pb of zo. Dat interessante gedoe.

Wintu

Berichten: 2971
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:03

_San87_ schreef:
Wintu schreef:

Ik had het tegen de TS, ben ik dan verplicht aan jou verslag te doen?

Stuur TS dan een pb of zo. Dat interessante gedoe.

Joh, azijn gedronken bij het ontbijt vanochtend?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:16

Ik vind het wel interessant dat Wintu dit schrijft :j

Want als het een doe het zelf stal is kan het zijn dat het paard niet buiten komt omdat ts niet gaat?
En dat er geen stro in de stal ligt omdat ts de stal niet mest?

Dan word het verhaal al weer anders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:24

DuoPenotti schreef:
Ik vind het wel interessant dat Wintu dit schrijft :j

Want als het een doe het zelf stal is kan het zijn dat het paard niet buiten komt omdat ts niet gaat?
En dat er geen stro in de stal ligt omdat ts de stal niet mest?

Dan word het verhaal al weer anders.

Zeker. Maar dat 'dat ga ik allemaal niet openbaar zeggen' netnadat je aangeeft de stal te kennen, dat is meh. Geef dan ook wat info of begin er niet over. Nu ga je speculaties krijgen, of blijkt dat ts überhaupt niet op die stal staat.

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:27

Ik las het zo dat Wintu de kans aan ts geeft om meer uitleg te geven.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 11:35

DuoPenotti schreef:
Ik vind het wel interessant dat Wintu dit schrijft :j

Want als het een doe het zelf stal is kan het zijn dat het paard niet buiten komt omdat ts niet gaat?
En dat er geen stro in de stal ligt omdat ts de stal niet mest?

Dan word het verhaal al weer anders.


De stal wordt dagelijks uitgemest of opgestrooid dus daar ligt het niet aan, ze staan op winterstalling dus komen niet op het land, paddock is vol met water & ijs dus niet bruikbaar, anders komt ze daar heus wel in hoor, binnen en buiten zetten zit er trouwens in, alleen in de winter worden ze niet buiten gezet. Dus ik weet niet hoor, enige doe het zelf op stal is uitmesten, en ik vind het wel echt grappig dat je telkens over het stro begint op basis van een foto terwijl dat 1. Niet is waar het om gaat en 2. Je niet eens weet of dat er uitgemest werd op dat moment of niet, maar gewoon in je eigen aannames blijft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:37

Shay2002 schreef:
ruitje schreef:
Begrijp ik dit goed: je paard staat 24 uur per dag in een box met amper stro?


Beide dingen zijn dingen waar ik 1. Geen invloed op heb, gezien de staleigenaar ze niet op het land wil staat ze binnen en ze krijgt elke dag ofwel een schone stal ofwel opgestrooid maar ze vreet het telkens op tot op het punt dat er alleen nog maar wat onder haar mest ligt. We krijgen een bepaalde hoeveelheid iedere dag van stal en daarmee doen we het. Die van mij is de enige die het allemaal zo erg opeet...

Je zegt zelf dat ze alles opvreet.

Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:39

Maar als het op basis van doe-het-zelf is, dan hang je toch een hooinet op en strooi je desnoods tot aan de oren van het paard op?

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:41

Als er genoeg stro in ligt worden de hoeven niet zo extreem slecht met schrapen. Hier ook een paard die met elke voerronde schraapt en als het tijd is om naar buiten te gaan, maar omdat er genoeg bodembedekking ligt is dat niet erg. Een rubbermat is symptoombestrijding, net als een ijzer. Wel goed oppassen want als je maar 1 mat neerlegt heb je ook kans dat ze die wegschrapen

Daarbij begon je zelf over te weinig stro he? Omdat je niet meer durft te geven en paard te weinig ruwvoer krijgt om de uren te eten die horen. Mijne eet ook graag stro in de korte tijd dat ze haar ruwvoer op heeft, maar ik ga haar absoluut niet in de mest laten staan. Daar veroorzaak je veel meer problemen mee. Elk paard op stro zal er iets van eten en als het echt te veel is kan je nog wat op het stro spuiten zodat ze het niet eten. Maar dan moeten ze wel genoeg ruwvoer krijgen en er lang genoeg over doen.

Niet gewoon op de mest laten staan iig, want dan zijn de hoeven straks alsnog de klos. Niet meer door schrapen als je geluk hebt en de mat werkt/blijft liggen, maar wel door het vuil.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 03-12-23 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 11:43

Begrijp ik dit goed: je paard staat 24 uur per dag in een box met amper stro?
[/quote]

Beide dingen zijn dingen waar ik 1. Geen invloed op heb, gezien de staleigenaar ze niet op het land wil staat ze binnen en ze krijgt elke dag ofwel een schone stal ofwel opgestrooid maar ze vreet het telkens op tot op het punt dat er alleen nog maar wat onder haar mest ligt. We krijgen een bepaalde hoeveelheid iedere dag van stal en daarmee doen we het. Die van mij is de enige die het allemaal zo erg opeet...[/quote]
Je zegt zelf dat ze alles opvreet.[/quote]

Ja die van mij is de enige die het ook nog eens heel erg op eet, maar deze blijvende discussie slaat nergens op. Laat mij maar slecht zijn voor haar, ik ga echt geen moeite meer steken in dit topic, bedankt voor degene die wel advies gaven.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 11:44

MyWishMax schreef:
Als er genoeg stro in ligt worden de hoeven niet zo extreem slecht met schrapen. Hier ook een paard die met elke voerronde schraapt en als het tijd is om naar buiten te gaan, maar omdat er genoeg bodembedekking ligt is dat niet erg. Een rubbermat is symptoombestrijding, net als een ijzer. Wel goed oppassen want als je maar 1 mat neerlegt heb je ook kans dat ze die wegschrapen

Daarbij begon je zelf over te weinig stro he? Omdat je niet meer durft te geven en paard te weinig ruwvoer krijgt om de uren te eten die horen.


Ja omdat ze het opvreet, daardoor te weinig. Als ze het voor wegvreet kan ze daar haar hoeven kapot schrapen, wat ze dus ook doet.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:46

En je realiseert je niet dat in die mest staan net zo slecht of nog slechter voor die hoeven is? En dan hebben we het niet over de rest van het lijf.

Meer stro erin, zorgen dat ze GENOEG ruwvoer krijgen waar ze lang genoeg over doen en geen uren zonder staan. Dan kan je daarnaast nog iets over het stro spuiten tegen het eten. Maar dat kan alleen als ze dus niet uren zonder eten staan.