Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:55

Je schijf dat je het zelf heel zielig voor je paard vind dat hij als kuddedier van zijn basisbehoeften van gezelschap wordt weerhouden. Je ligt er zelfs wakker van. Uiteindelijk praat men nu over het verbeteren van een stalontdeugd die wordt veroorzaakt door slecht management.

Echter er zijn al verschillende bokkers geweest die vragen goh in welke omgeving staat je paard dan kunnen we helpen zoeken naar een betere stalling. Als ik jou was zou ik daar gretig gebruik van maken. Ik heb een vriendin die ook echt niet in een makkelijke omgeving staat voor een fijne plek voor haar paarden. Maar door haar wens constant het universum in te gooien heeft ze nu een fijne plek voor haar 2 paarden bij prive mensen. Maak flyers, gooi je wensen op bokt, maak gebruik van het netwerk dat hier is. Voor je het weet vind je een plek waar je paard lekker een poos naar buiten kan en ben je van al het gedonder af. Geloof in de oplossingen want ze zijn er echt, maar soms moet je daarvoor wat hulp van anderen aannemen hoe lastig dat ook is.

Rose94
Berichten: 265
Geregistreerd: 12-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 11:57

Als ik enkel een paard kon houden onder deze trieste omstandigheden, zou ik hem vandaag nog te koop zetten.
Ik lees enkel maar kan niet, mag niet, wil niet.
Ik raad je aan om te kijken naar wat wel kan…er is al aangeboden om met je mee te denken aan stallingen, hier word niet op gereageerd. Dan staat je paardje tijdelijk misschien verder weg. Nou en?
Een rubbermat is enkel maar symptoombestrijding. Je paardje communiceert zo duidelijk niet gelukkig te zijn. Doe er iets mee alsjeblieft.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:08

Shay2002 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik vind het wel interessant dat Wintu dit schrijft :j

Want als het een doe het zelf stal is kan het zijn dat het paard niet buiten komt omdat ts niet gaat?
En dat er geen stro in de stal ligt omdat ts de stal niet mest?

Dan word het verhaal al weer anders.


De stal wordt dagelijks uitgemest of opgestrooid dus daar ligt het niet aan, ze staan op winterstalling dus komen niet op het land, paddock is vol met water & ijs dus niet bruikbaar, anders komt ze daar heus wel in hoor, binnen en buiten zetten zit er trouwens in, alleen in de winter worden ze niet buiten gezet. Dus ik weet niet hoor, enige doe het zelf op stal is uitmesten, en ik vind het wel echt grappig dat je telkens over het stro begint op basis van een foto terwijl dat 1. Niet is waar het om gaat en 2. Je niet eens weet of dat er uitgemest werd op dat moment of niet, maar gewoon in je eigen aannames blijft.

Wat een raar antwoord.

Je zegt zelf dat hij zijn stro opeet dus hoezo mijn aanname?
En ja stro op. Hooi op. Is recept voor maagzweren. Ben je nog verder van huis.

Je mest niet eens dagelijks terwijl je paard er 24 op staat. Gatver...
Mesten hoort gewoon dagelijks. Zelfs als paarden de hele dag buiten staan word dat gedaan.
Dus dat stukje doe het zelf neem je niet eens serieus.

En vervolgens buiten zetten zit er bij in.
Ja in de zomer. Dat is het nu niet dus jou taak. Dus hoort bij het doe het zelf gedeelte.
Ja nu is het bevroren. Maar de dat is ook pas deze week zo. Als er zoveel water staat dat ze er niet in kunnen nog een reden een andere stal te kiezen.
Een complete vol pension. Want die doe het zelf taken liggen je niet. Geen aanname. Feit gezien wat je zelf schrijft.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:29

Mensen,
Ga ik toch even reageren.

Dat meer stro erin en meer hooi/ruwvoer helpt niet altijd tegen het eten van steo.

Mijn draver heeft een hooinet XL kan 20 kg in al dan niet meer. Hij doet een hele dag over 1 net. Maar als ik vers gestrooid heb eet hij liever eerst van het stro voor hij van z'n hooi eet. Ik heb echter wel eens gelezen dat ene strosoort smakelijker is dan het andere. Maar als TS daar geen keuze in heeft en stro krijgt van de stal dan kun je zagen en zeuren wat je wil. Paard zal het lekker vinden, net als mijn paard die ook z'n stal zowat leeg eet.

En ik strooi de stal zo dik dat ik er zelf op m'n knieën kan neervallen zonder mij pijn te doen. Toch moet ik ondanks dus meer dan voldoende hooi elke dag bijstrooien.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:45

Dan kan je alsnog wat over het stro spuiten als het echt zo erg wordt, dan eten ze niet alles op. Gewoon niet genoeg stro erin als dat de enige plek is waar paard zich bevindt de hele dag is niet oké. Daar moet je geen excuses voor verzinnen.

Mijne eet ook graag stro, soms verkiest ze dat boven het ruwvoer, ja. Aan mij om te zorgen dat ze niet op de mest en kale bodem komt te staan. En in dit topic is er al geen sprake van zo'n groot hooinet. Het is gewoon geen excuus om paard er in de mest bij te laten staan en stukken kaal beton.

Dan is het afslijten door schrapen niet het enige waar je je druk over moet maken, maar is er grote kans dat er nog meer problemen komen

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 12:52

Anders laat je je inschrijven op een wachtlijst bij stal de Boer of bij Nieuw Tivoli, die hebben ook nog wel eens wat vrij en hebben meerdere gedraineerde paddocks. Maar ook daar moet je zelf mesten.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:00

Overigens helpt een dikke laag stro ook niet als je paard veelvuldig schraapt. Ze schrapen gewoon het stro opzij en schrapen dan alsnog op de (betonnen?) bodem. Een type beslag eronder en/of een mat neergooien is dan het enige wat je echt kunt doen.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:04

Bij een potstal niet. Alleen ben je bij een potstal ook niet zo blij met een graver. Maar de hoeven blijven wel heel.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:07

Ligt eraan hoe intens ze graven.. ook een potstal kun je opgraven en dat is dan en goor en uiteindelijk komen ze alsnog het beton tegen. Zeker bij de randen waar ze schrapen zoals bij de deur is het vaak niet heel dik zo'n potstal. Heb het overwogen bij mijn natte paard maar in combinatie met het schrapen en gevoelige longen werd het afgeraden omdat die hele bodem mee naar boven kan komen.

Suzanne F.

Berichten: 49216
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:08

Goede dikke potstal graven ze niet zomaar tot aan het beton hoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41595
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:09

Suzanne F. schreef:
Bij een potstal niet. Alleen ben je bij een potstal ook niet zo blij met een graver. Maar de hoeven blijven wel heel.

Een goede potstal aanleggen duurt wel even, naast dat het een crime is om uit te mesten, is het ook symptoombestrijding en niet wenselijk bij een graver ivm de zooi die omhoog komt. Alleszins wel zachter/warmer dan een kale vloer.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 13:29

Ik heb een schraper hoor, als er genoeg ligt en het paard het alleen doet met voeren enzovoorts maken ze het natuurlijk wel wat kaal, maar minder snel als wanneer er niks ligt. En als je geluk hebt is het schrapen dan al klaar na 1 of 2 keer over het beton ipv continu, omdat de andere keer nog op het stro zijn.
Want die mat kan een erge schraper ook opzij krijgen. Ik wil of geen matten, of de hele stal vol en ze dan ook vastmaken, juist zodat ze ze niet omhoog krijgen. Maar graven en schrapen zijn nog wel 2 verschillende dingen.

Als er hier genoeg ligt EN ik de stal elke dag netjes maak scheelt dat enorm qua slijtage aan de hoeven. Terwijl ze dus vanaf 1e geluid van kruiwagen al begint of vanaf het 1e halster dat gepakt wordt (of als zij denkt dat het rijd is om naar buiten te gaan en naar binnen gaan, maar buiten maakt het niet uit voor hoeven haha)

Het lost het niet 100 procent op en is en blijft symptoombestrijding, maar wel veel beter als gewoon op beton en mest laten staan. Zelfs met die mat wil je je paard niet nog op mest en beton hebben in de rest van de stal. Daar gaat het ook om he? Niet alleen schrapen oplossen, maar paard ook gewoon een nette box geven voor zijn gezondheid. Een mat alleen op de plek tegen het schrapen gaat de rest niet oplossen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 15:58

Ts wat een vervelend probleem voor je paard..
Ik heb er totaal overheen gelezen waarschijnlijk maar mag je wel pakjes stro en hooi kopen zodat je tot die tijd dat ze naar huis komen je paard wel een lekker bed kan geven?
Ik zou misschien in de tijd dat je op stal bent haar extra uitdagen.. of kun je niet met een stalgenootje regelen dat jou paard en haar maatje even samen los gegooid kunnen worden?

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 16:03

Yenni schreef:
Ts wat een vervelend probleem voor je paard..
Ik heb er totaal overheen gelezen waarschijnlijk maar mag je wel pakjes stro en hooi kopen zodat je tot die tijd dat ze naar huis komen je paard wel een lekker bed kan geven?
Ik zou misschien in de tijd dat je op stal bent haar extra uitdagen.. of kun je niet met een stalgenootje regelen dat jou paard en haar maatje even samen los gegooid kunnen worden?


De paarden mogen op eigen risico samen met elkaar in de paddock, dus dat is sowieso het plan! In de binnenbak mogen paarden niet los, maar vandaag bezig geweest met hersenwerk (soort schriktraining) en hooi bijkopen ga ik ook weer! Dat deed ik ook bij mijn vorige paard :)

Vandaag ook, ookal is het geen oplossing, de stalmatten in de stal gedaan om te kijken of het hoefje hiermee verbeterd

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:27

Waarom kunnen ze nog niet aan huis staan?
Je woont er wel al las ik.

Shay2002
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 11:29

monsera schreef:
Waarom kunnen ze nog niet aan huis staan?
Je woont er wel al las ik.



Klopt ik woon er al, er is alleen nog niets gerealiseerd voor de paarden; dit wouden wij al wel maar de gemeente werkt alles behalve mee.

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Advies gevraagd ivm schrapen hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:39

Kan je ze niet op het land zetten en zorgen voor een schuilstal?
Is er niet een schuur of hok waar ze in kunnen? Met een stuk verhard erf waar ze ook nog kunnen komen? Is zo afgezet een stuk ruimte voor je paarden.
Of eentje huren bij schuilstal.com

Het hoeft niet gelijk perfect te zijn. Je paarden knappen daar enorm van op. Je kunt alleen zelf tijdelijk niet rijden. Of mss wel ergens bij de buren in een bak?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 11:45

Niet leuk, maar dat verhuizen naar huis is dus ook niet iets wat op korte termijn kan gebeuren? Als het al kan gebeuren.
Ik denk dat dat ook een belangrijke is om even concreet te hebben. Hoe realistisch is het paarden aan huis idee nog? Als de gemeente al moeilijk doet bij stap 1, hoe groot is de kans dat je er een paardenplek van kan maken?
Die vragen hoef je niet per se in dit topic te beantwoorden, maar ik denk wel dat je die voor jezelf duidelijk moet hebben om daarna ook eerlijk naar je paarden te kunnen kijken.