Opzoek ervaring chiropractor paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wintu

Berichten: 2969
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:38

Misschien rare vraag hoor. Maar hoe wordt een paard gekraakt?
Ik ben zelf veel bij de chiropractor geweest en moet meestal in de meest vreemde houdingen liggen en het vergt best wat van de chiropractor. Nu lijkt een mens me redelijk flexibel, een paard toch een stuk minder en zekers niet in zoveel houdingen te buigen, zekers rug niet, laat staan hoeveel kracht dat van de chiropractor moet vergen. Dus hoe doet men dat dan?

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:41

Trekken en duwen. Even op spanning houden, wachten tot het paard even loslaat en er dan doorheen. Ik ben geen fan zoals je hoort ;)

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 01:36

Hieperdi schreef:
Hutcherson schreef:
Osteopaat?

Jaa ken je dat niet?

Bedoelde het meer als: wellicht zou je eens een osteopaat moeten proberen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 01:44

Wintu schreef:
Misschien rare vraag hoor. Maar hoe wordt een paard gekraakt?
Ik ben zelf veel bij de chiropractor geweest en moet meestal in de meest vreemde houdingen liggen en het vergt best wat van de chiropractor. Nu lijkt een mens me redelijk flexibel, een paard toch een stuk minder en zekers niet in zoveel houdingen te buigen, zekers rug niet, laat staan hoeveel kracht dat van de chiropractor moet vergen. Dus hoe doet men dat dan?


Ik weet niet wat de leer van de chiropractie is. Wat je doet als osteopaat is met je duimen (er zijn ook andere technieken met triggerpoints) op de spinozi (puntje van de ruggenwervel) een trilling teweeg brengen waardoor de wervel weer deblokkeerd en de omliggende structuren zullen ontspannen en de doorbloeding verbeterd. In de nek kun je ook manipulaties uitvoeren door de nek per wervel in de juiste positie te vrragen en daar waar blokkade zit, erdoorheen te bewegen. Ook daar zie je direct verbetering van spanning en doorbloeding. En nog belangrijker, hoog in de hals zit een belangrijke ganglion die te maken heeft met je fight-flight systeem en rest-digest systeem. En alle hersenfuncties.
Tevens kijkt een osteopaat ook naar orgaanfuncties omdat die bezenuwt worden vanuit het ruggenmerg en ook info teruggeeft aan het ruggenmerg (bv volle blaas? Dan krijg jij feedback om te gaan plassen) en hormoonproductie en aan-en afvoer.
Anyway, chiropractoren noemen vaak dat het bekken scheef is.. Maar het is een gesloten bot... Ja een paard kan scheef staan of ergens tractie hebben waardoor een been meer naar binnen gedraait staat of de psoas spier meer op spanning waardoor ie anders wegzet of draait. Maar het bekken kan niet scheef zijn als het een ring van bot is. Zeker als ze dan op die tuber coxae gaan staan springen denk ik wat ben je aant doen. Maar das ook met bepaalde longeertechnieken met rare touwknooptechhnieken en een paard ineens omtrekken?? Of met drie man aan een soort trektouw om hoofd van het paard? Anyway, je maakt wat mee.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 08:44

Osteopaat is al geweest meerdere keren en verschillende mensen maar geen resultaat

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:04

Ik ken ook osteopaten die alsmaar roepen hoe scheef een bekken staat, dat ze die wel recht gaan zetten..of allerlei andere vage termen..
Ik denk altijd maar: het staat of hangt met de persoon die je erbij hebt..

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 10:16

Waarom ga je niet naar de veearts? Meeste grote klinieken hebben ook een chiropractor lopen die ook kunnen kraken als dat moet. Kraken is nooit zonder risico. Een goede chiropractor zal ook niet gaan kraken zonder dat hij/zij weet wat er in de rug zit.
(Een kennis van mij heeft haar paard na een kraakbeurt kunnen laten inslapen).
Als gewone osteopathiebehandelingen geen resultaat hebben is een bezoek aan de veearts niet onlogisch.

*Edit* ik lees dat het paard op de foto is geweest. Inclusief rug en hals neem ik aan?
Maar ik blijf bij het advies naar de kliniek te gaan bij dit soort klachten. Ze kunnen dan gelijk verder kijken als dat nodig is. Kreupelheid kan ook oorzaak zijn van zich vastzetten.

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 11:24

In plaats verschillende 'peuten' bij je paard halen, is de eerste weg toch echt om te zorgen voor actuele rug en halsfoto's als je die nog niet hebt. Dan weet je ook gericht wat je moet behandelen of trainen. Foto's zijn achteraf vaak goedkoper dan een peut die zegt dat hij iedere maand terug moet komen ;)

In de kliniek krijgen ze veelal ook lichte sedatie voor zo'n behandeling. Zeker als er met een hamer wordt gewerkt (wat overigens in de juiste handen echt niet eng of hardhandig is).
Wat betreft de reacties 'mijn paard was x dagen/weken kreupel of stijf na een behandeling'. Dat is echt niet oke. Dan moet je je afvragen of je wel de juiste persoon aan je paard laat komen. Een paard kan zijn balans even opnieuw moeten zoeken, maar mag daar echt niet kreupel op worden, of dat dit weken duurt. Goed onderhoud van je paard is zorgen voor de juiste training, je paard sterker maken waardoor je een fysio, osteo, chiropractor alleen als 'extraatje' nodig hebt voor je paard.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 12:51

Padoertje schreef:
In plaats verschillende 'peuten' bij je paard halen, is de eerste weg toch echt om te zorgen voor actuele rug en halsfoto's als je die nog niet hebt. Dan weet je ook gericht wat je moet behandelen of trainen. Foto's zijn achteraf vaak goedkoper dan een peut die zegt dat hij iedere maand terug moet komen ;)

In de kliniek krijgen ze veelal ook lichte sedatie voor zo'n behandeling. Zeker als er met een hamer wordt gewerkt (wat overigens in de juiste handen echt niet eng of hardhandig is).
Wat betreft de reacties 'mijn paard was x dagen/weken kreupel of stijf na een behandeling'. Dat is echt niet oke. Dan moet je je afvragen of je wel de juiste persoon aan je paard laat komen. Een paard kan zijn balans even opnieuw moeten zoeken, maar mag daar echt niet kreupel op worden, of dat dit weken duurt. Goed onderhoud van je paard is zorgen voor de juiste training, je paard sterker maken waardoor je een fysio, osteo, chiropractor alleen als 'extraatje' nodig hebt voor je paard.

Goed lezen! Paard is op foto geweest :D

Padoertje
Berichten: 1540
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:03

Hieperdi schreef:
Padoertje schreef:
In plaats verschillende 'peuten' bij je paard halen, is de eerste weg toch echt om te zorgen voor actuele rug en halsfoto's als je die nog niet hebt. Dan weet je ook gericht wat je moet behandelen of trainen. Foto's zijn achteraf vaak goedkoper dan een peut die zegt dat hij iedere maand terug moet komen ;)

In de kliniek krijgen ze veelal ook lichte sedatie voor zo'n behandeling. Zeker als er met een hamer wordt gewerkt (wat overigens in de juiste handen echt niet eng of hardhandig is).
Wat betreft de reacties 'mijn paard was x dagen/weken kreupel of stijf na een behandeling'. Dat is echt niet oke. Dan moet je je afvragen of je wel de juiste persoon aan je paard laat komen. Een paard kan zijn balans even opnieuw moeten zoeken, maar mag daar echt niet kreupel op worden, of dat dit weken duurt. Goed onderhoud van je paard is zorgen voor de juiste training, je paard sterker maken waardoor je een fysio, osteo, chiropractor alleen als 'extraatje' nodig hebt voor je paard.

Goed lezen! Paard is op foto geweest :D


Had ik gezien, maar je zegt niet dat hals er rug er ook op staan.
Verder is mijn bericht ook meer in zijn algemeenheid hoor. Mensen halen vaak eerst van alles erbij aan peuten, zadelmakers ect en zijn veel geld kwijt, om uiteindelijk vast te lopen en te eindigen bij een kliniek met ´Oh, als ik dat eerder had geweten, dan had ik veel gerichter kunnen behandelen/trainen'.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:16

Goede aanvulling Padoertje. Kraken moet onder sedatie. Dus alleen worden uitgevoerd door een chiropractor met vooropleiding dierenarts, niet door een chiropractor met vooropleiding dierfysiotherapeut.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:40

Zoolgangster schreef:
pluisje88 schreef:
Ik heb ooit een kraker bij mijn paard gehad. Ik heb er geen enkel positief resultaat van gezien en bij mijn paarden komt er nooit meer een kraker bij.


Ja, het is raar, voor ieder afwijkend gedrag moet je van bokt je paard uitgebreid op de röntgenfoto zetten, maar een chiropractor mag blindelings aan de slag...


Er staat een paar berichten terug iets over een rib die achter een andere rib zat...
Ik vind dat maar vaag. Die rib moet dan toch af gebroken zijn??
Dat zou ik dan graag eerst op de foto willen zien.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 13:47


Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 14:07

prompter schreef:
Kendra schreef:
Karianne van Ruth!
https://www.lodash.nl/
Al jaren onze chiropractor- tot volle tevredenheid.
Ik merk verschil, zeker!
Het fijne van Karianne is dat ze een breed repertoire heeft en ooit als dierenarts is begonnen.
In principe gaan onze jonge paarden voor ze zadelmak worden gemaakt eerst door de wasstraat ;) . Op de foto, tandarts en Karianne.
De andere paarden gaan meestal 1 x per jaar.
Al tijdens de behandeling zie je vaak verschil in beweging…


Tot haar verhuizing had ik ook Karianne regelmatig bij mijn paarden, echt een topper! Mijn jongste paard had een scheef bekken na een val, hij had veel baat bij haar behandelingen :)


Is jouw paard ook weer helemaal goed gekomen als rijpaard? Heb nu zelf ook eentje staan na een val op de weide die het bekken scheef heeft, maar na meerdere osteopathie behandelingen geen stijgende lijn in herstel.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:04

Als rijpaard wel, maar als koersdraver niet helaas. Maar hij functioneert nu op zijn 18e nog top als rijpaard.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:07

Popstra schreef:
Zoolgangster schreef:

Ja, het is raar, voor ieder afwijkend gedrag moet je van bokt je paard uitgebreid op de röntgenfoto zetten, maar een chiropractor mag blindelings aan de slag...


Er staat een paar berichten terug iets over een rib die achter een andere rib zat...
Ik vind dat maar vaag. Die rib moet dan toch af gebroken zijn??
Dat zou ik dan graag eerst op de foto willen zien.


Het was de achterste, dus de zwevende rib, die er een soort van achter was gehaakt. Bij enige twijfel behandeld ze niet of maakt ze eerst foto's maar dit schijnt vaker voor te komen en is schijnbaar niet zo'n drama als het lijkt. Het opmerken ervan schijnt meer een ding te zijn :')

Ik snap het hele idee van foto's willen wel, maar als je dat gaat willen voor alles wat "gewoon losgemaakt" moet worden, dan ga je richting failliet gaan of een paard niet meer los willen laten maken imo. Toen het voor mij echt nodig was omdat hij zo lang had gecompenseerd en ik hem zelf niet kon verbeterenñ, is hij eerst helemaal op de foto geweest. Nu kan ik hem gewoon goed houden door training en komt ze enkel als er iets stoms is gebeurd als een val om te checken of eens in de zoveel tijd om te voelen of ik nog wel goed bezig ben.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:13

prompter schreef:
Als rijpaard wel, maar als koersdraver niet helaas. Maar hij functioneert nu op zijn 18e nog top als rijpaard.


Grappig, de mijne functioneert nu wel als menpaard, maar niet als rijpaard, maar dat geeft iig nog wel hoop.

Jammer dat zij zo ver weg zit. Zijn er ook goede chiropraktors in het zuiden werkzaam?

StellaMay

Berichten: 520
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:13

Ik weet niet of je ook zocht naar een fysio, maar ik kan de 'mijne' heel erg aanraden. Zij doet paarden én honden, en heeft mijn teckel vreselijk goed geholpen toen hij een nekhernia kreeg. Zij doet fysio, maar óók Lasertherapie, waar ik na een sessie al een hele andere hond zag, zonder pijn.

https://www.laser-dierfysiotherapie.nl/

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 06:32

Mijn merrie krijgt standaard elke 3 mnd een chiropractie behandeling.
Ze heeft dit nodig om los en goed in haar lijf te blijven.
Ze is erg blessure gevoelig en dit past goed in haar management.
Mijn DA (gericht op het bewegingsapparaat) is tevens chiropractor.
Dus kent mijn paard van binnen en buiten.
Erg fijn.
Moet wel zeggen dat ze na een behandeling soms weer even nodig heeft om haar balans opnieuw te vinden.
Maar dat hoort bij haar.