Opzoek ervaring chiropractor paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 17:51

Hoi ik heb mijn paard aantal keer laten behandelen door osteopaten. Ik merk eigenlijk nooit zoveel verschil na een behandeling :+ Er wordt wat gedrukt op de rug. En het hoofd wordt wat losgemaakt plus tongbeen. Maar het echte werk van losmaken van wervels en schouders heb ik nooit gezien. Daarbij heeft hij ook dry needling gehad.

Mijn paard is helaas een beetje een S vorm geworden doordat hij bij vorige mensen vrij vast gereden is en met slof. Hij zet zich snel vast onder het rijden. Zijn achterhand en voorhand staan wat rechtsgebogen, maar wel sterk op rechts/laat kaak moeilijk los. Zijn hals/hoofd heeft dus de voorkeur voor links. Ik heb het idee dat het in zijn hals dan ook niet helemaal lekker zit.

Ik zou in de toekomst dan graag wat meer richting het kraken gaan kijken of hem dat wel wat losser kan krijgen. Het lijkt mij dan toch de bedoeling dat je na een behandeling wat verschil ziet/voelt, wat ik dus nog nooit heb gehad.

Daarom ben ik dus opzoek naar ervaring rondom chiropractie. Het losmaken van de wervels van staart tot aan hoofd. Ik heb zelf als persoon in mijn puberteit ook een tracject gehad van chiropractie en dat heeft mij toen erg goed geholpen. Het kraken moet je tegen kunnen maar het deed verder geen pijn en ik was erna weer lekker soepel

Ps paard is op foto geweest en was OK

GUSTIxBILL

Berichten: 1987
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:37

Mijn paard word elk jaar door Patrick molenaars van kop tot teen gekraakt (waar nodig).
Ik merk wanneer het weer moet gebeuren. Hier alleen maar goede ervaringen mee en voor mij dus een aanrader :j

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:40

Hier komt er ook een chiropractor voor preventief onderhoud. Ik ben niet heel erg onder de indruk van osteopathie, idem voor fysiotherapie. Ik ben zelf masseur dus kom een eind met zelf bijhouden en losmaken. De chiropractor voegt voor mijn gevoel daadwerkelijk iets toe!

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:46

Karianne van Ruth!
https://www.lodash.nl/
Al jaren onze chiropractor- tot volle tevredenheid.
Ik merk verschil, zeker!
Het fijne van Karianne is dat ze een breed repertoire heeft en ooit als dierenarts is begonnen.
In principe gaan onze jonge paarden voor ze zadelmak worden gemaakt eerst door de wasstraat ;) . Op de foto, tandarts en Karianne.
De andere paarden gaan meestal 1 x per jaar.
Al tijdens de behandeling zie je vaak verschil in beweging…

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 18:47


pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:06

Ik heb ooit een kraker bij mijn paard gehad. Ik heb er geen enkel positief resultaat van gezien en bij mijn paarden komt er nooit meer een kraker bij.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 19:09

pluisje88 schreef:
Ik heb ooit een kraker bij mijn paard gehad. Ik heb er geen enkel positief resultaat van gezien en bij mijn paarden komt er nooit meer een kraker bij.

Oh jeetje zou je dat eens kunnen toelichten

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:27

Een osteopaat zou ook zeker de wervels en schouders los moeten maken en juist een bredere focus moeten hebben dan een chiropracter.
Maar osteopaat is een vrij beroep, dus ik wil weten wat zijn/haar opleiding is geweest.
Zonder gedegen achtergrond kom je niet aan mijn paarden.

Ik merk er wel veel van als de osteopaat is geweest bij mijn paard. Trouwens ook zelf bij een osteopaat geweest en daar profijt van gehad.

Hutcherson

Berichten: 7356
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:57

Osteopaat?

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 21:12

Hutcherson schreef:
Osteopaat?

Jaa ken je dat niet?

prompter

Berichten: 11106
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:17

Kendra schreef:
Karianne van Ruth!
https://www.lodash.nl/
Al jaren onze chiropractor- tot volle tevredenheid.
Ik merk verschil, zeker!
Het fijne van Karianne is dat ze een breed repertoire heeft en ooit als dierenarts is begonnen.
In principe gaan onze jonge paarden voor ze zadelmak worden gemaakt eerst door de wasstraat ;) . Op de foto, tandarts en Karianne.
De andere paarden gaan meestal 1 x per jaar.
Al tijdens de behandeling zie je vaak verschil in beweging…


Tot haar verhuizing had ik ook Karianne regelmatig bij mijn paarden, echt een topper! Mijn jongste paard had een scheef bekken na een val, hij had veel baat bij haar behandelingen :)

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:22

Mijn advies voor als je een professional bij je paard wilt halen, of dat nou een chiro of osteo is, zoek echt goed uit wat zijn of haar achtergrond is!
Officieel is de titel “dierenfysiotherapeut” het enige beschermde beroep (naast natuurlijk dierenarts en paraveterinair). Een ieder kan zich osteo of chiro noemen.
Als dierenfysiotherapeut heb je een hele gedegen en 6,5 jarig durende opleiding achter de kiezen. Maar een ieder kan starten met een dierenosteopathie opleiding.
Zoek dus echt goed uit wat de achtergrond van de desbetreffende professional is! Dit is echt zo belangrijk en ik hoop dat hier de komende jaren ook meer aandacht voor komt.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 21:26

PipMarly schreef:
Mijn advies voor als je een professional bij je paard wilt halen, of dat nou een chiro of osteo is, zoek echt goed uit wat zijn of haar achtergrond is!
Officieel is de titel “dierenfysiotherapeut” het enige beschermde beroep (naast natuurlijk dierenarts en paraveterinair). Een ieder kan zich osteo of chiro noemen.
Als dierenfysiotherapeut heb je een hele gedegen en 6,5 jarig durende opleiding achter de kiezen. Maar een ieder kan starten met een dierenosteopathie opleiding.
Zoek dus echt goed uit wat de achtergrond van de desbetreffende professional is! Dit is echt zo belangrijk en ik hoop dat hier de komende jaren ook meer aandacht voor komt.

Zijn ze ook

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:24

Ik heb eerst 2 chiropractors erbij gehad die erg goed aangeschreven staan en echt een soort van kraakten en ook met hamers werkten. Mijn paard werd daar niet blij van (ook de dagen erna niet, poe hé zo boos was ie echt nooit) en na een aantal dagen/weken verplichte rust en metacam, had ik ook niet persé het idee dat hij er beter van was geworden.

Vervolgens kwam ik per toeval een chiropractor (en paardenarts) tegen die in Duitsland is opgeleid, die geen hamers heeft, en niet super sterk is. Het idee is dat zij druk geeft en het paard vervolgens zelf tegendruk gaat geven en zich zo los maakt. Het duurde een paar sessies voor mijn paard haar wilde helpen, die zat wat teveel met zn hoofd bij de vorigen, maar daarna kon ze hem helemaal behandelen, kan ik er de volgende dag gewoon op (tenzij er iets behoorlijk mis was), en is het een blij paard tijdens en na de behandeling. Waar ze hem eerst maandelijks deed, zitten we nu ongeveer op 1 of 2 keer per jaar onderhoud of checken. Mocht het wat zweverig overkomen, dat is het niet. Laatst heeft ze een half uur zn rug staan "reanimeren" die vast zat na een val en die was erna weer helemaal los, en toen een rib achter een andere zat pakte ze ook wel even door maar het gaat wel net even wat minder lomp zeg maar. Zijn atlas die scheef was en 2x met hamers is bewerkt door de 1ste chiropractor, is weer recht na de behandelingen van de huidige chiropractor.

Ik ben dus fan van chiropractie, iets minder van de "hardhandige" variant.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:28

Ik zou eerder kijken naar een osteopaat, dat gekraak is soms twijfelachtig, het kan ook meer kapot maken. Rustig losrijden, los bewegen, strekken en rustig masseren. Daarmee krijg je een los paard. Er zijn veel massages die jijzelf ook alvast kunt doen, kijken waar de knopen zitten, waar er irritatie is. Veel is online te vinden, :j

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 22:28

Bielsje schreef:
Ik heb eerst 2 chiropractors erbij gehad die erg goed aangeschreven staan en echt een soort van kraakten en ook met hamers werkten. Mijn paard werd daar niet blij van (ook de dagen erna niet, poe hé zo boos was ie echt nooit) en na een aantal dagen/weken verplichte rust en metacam, had ik ook niet persé het idee dat hij er beter van was geworden.

Vervolgens kwam ik per toeval een chiropractor (en paardenarts) tegen die in Duitsland is opgeleid, die geen hamers heeft, en niet super sterk is. Het idee is dat zij druk geeft en het paard vervolgens zelf tegendruk gaat geven en zich zo los maakt. Het duurde een paar sessies voor mijn paard haar wilde helpen, die zat wat teveel met zn hoofd bij de vorigen, maar daarna kon ze hem helemaal behandelen, kan ik er de volgende dag gewoon op (tenzij er iets behoorlijk mis was), en is het een blij paard tijdens en na de behandeling. Waar ze hem eerst maandelijks deed, zitten we nu ongeveer op 1 of 2 keer per jaar onderhoud of checken. Mocht het wat zweverig overkomen, dat is het niet. Laatst heeft ze een half uur zn rug staan "reanimeren" die vast zat na een val en die was erna weer helemaal los, en toen een rib achter een andere zat pakte ze ook wel even door maar het gaat wel net even wat minder lomp zeg maar. Zijn atlas die scheef was en 2x met hamers is bewerkt door de 1ste chiropractor, is weer recht na de behandelingen van de huidige chiropractor.

Ik ben dus fan van chiropractie, iets minder van de "hardhandige" variant.

Ja dat snap ik. Ik vind een hamer wel erg heftig zeg. Gelukkig is het goed gekomen

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-23 22:31

Anastasia24 schreef:
Ik zou eerder kijken naar een osteopaat, dat gekraak is soms twijfelachtig, het kan ook meer kapot maken. Rustig losrijden, los bewegen, strekken en rustig masseren. Daarmee krijg je een los paard. Er zijn veel massages die jijzelf ook alvast kunt doen, kijken waar de knopen zitten, waar er irritatie is. Veel is online te vinden, :j

Dat heb ik er al vaker bij gehad. Staat in mijn openingspost alleen merk nooit verschil

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 22:46

Er is laatst een chiropractor bij mijn merrie geweest. Ze kon me veel vertellen over t lichaam van mn paard, waar ze vast zat en hoe het vervolg eruit ziet. Ze heeft haar behandeld en je zag duidelijk verschil. Tijdens de behandeling, direct erna, en een week erna ook. Ze loopt veel lekkerder en vrijer. Deze chiropractor had ook een DA opleiding gedaan. Superblij mee. Ze heeft ook een tekening gemaakt om het voor me te visualiseren en ik heb tips gekregen om mee te werken voor mn merrie. Daarnaast liet ze me de reactie van het lichaam voelen. Bij een release kan het bijv heel warm worden op bepaalde plekken, heel interessant.
Ze heeft niet met een hamer gewerkt oid en het zag er ook niet uit als een harde behandeling. Ik denk dat er niet veel spierkracht nodig is, je moet alleen op de juiste manier en plaats behandelen.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:07

Hieperdi schreef:
Bielsje schreef:
Ik heb eerst 2 chiropractors erbij gehad die erg goed aangeschreven staan en echt een soort van kraakten en ook met hamers werkten. Mijn paard werd daar niet blij van (ook de dagen erna niet, poe hé zo boos was ie echt nooit) en na een aantal dagen/weken verplichte rust en metacam, had ik ook niet persé het idee dat hij er beter van was geworden.

Vervolgens kwam ik per toeval een chiropractor (en paardenarts) tegen die in Duitsland is opgeleid, die geen hamers heeft, en niet super sterk is. Het idee is dat zij druk geeft en het paard vervolgens zelf tegendruk gaat geven en zich zo los maakt. Het duurde een paar sessies voor mijn paard haar wilde helpen, die zat wat teveel met zn hoofd bij de vorigen, maar daarna kon ze hem helemaal behandelen, kan ik er de volgende dag gewoon op (tenzij er iets behoorlijk mis was), en is het een blij paard tijdens en na de behandeling. Waar ze hem eerst maandelijks deed, zitten we nu ongeveer op 1 of 2 keer per jaar onderhoud of checken. Mocht het wat zweverig overkomen, dat is het niet. Laatst heeft ze een half uur zn rug staan "reanimeren" die vast zat na een val en die was erna weer helemaal los, en toen een rib achter een andere zat pakte ze ook wel even door maar het gaat wel net even wat minder lomp zeg maar. Zijn atlas die scheef was en 2x met hamers is bewerkt door de 1ste chiropractor, is weer recht na de behandelingen van de huidige chiropractor.

Ik ben dus fan van chiropractie, iets minder van de "hardhandige" variant.

Ja dat snap ik. Ik vind een hamer wel erg heftig zeg. Gelukkig is het goed gekomen


Nou ja, de eersten hebben hem geen kwaad gedaan hé. Het ging gewoon wat hardhandig en paard werd er niet blij van maar was er een geweldig resultaat mee behaald, dan was dat de moeite waard geweest en had ik er niet veel problemen mee gehad dat hij af en toe even door een zure appel moest bijten :')

Bij vrijwel alle chiropractors die ik op de laatste 2 stallen heb gezien, waren hamers aanwezig trouwens, in de auto of bij de behandeling. Het is een handig hulpmiddel om iets met een tik los te maken maar bij de paarden die ik zo behandeld zie worden, zie ik ook een aantal dagen tot 2 weken hersteltijd. Dat ze van iets losmaken zouden moeten herstellen, zorgt bij mij voor wat kortsluiting.

Al met al ben ik gewoon blij dat we met de huidige manier, die mijn paard toevallig blij maakt, we veel meer resultaat hebben geboekt :j

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:09

Hier komt karianne erbij.
Verder masseer ik zelf , maar daarmee krijg ik niet alles zoals ik het “wil”. Ben erg tevreden over haar.
Edit: geen hamers hoor. Alles manueel.
Fijn vind ik dat ze rustig is, eerlijk en vriendelijk en dat ze meerdere methodes in haar “rugzak” heeft

prompter

Berichten: 11106
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:11

Karianne werkt ook niet met hamers, daar ben ik inderdaad ook geen fan van.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:19

pluisje88 schreef:
Ik heb ooit een kraker bij mijn paard gehad. Ik heb er geen enkel positief resultaat van gezien en bij mijn paarden komt er nooit meer een kraker bij.


Ja, het is raar, voor ieder afwijkend gedrag moet je van bokt je paard uitgebreid op de röntgenfoto zetten, maar een chiropractor mag blindelings aan de slag...

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:35

Bielsje schreef:
Ik heb eerst 2 chiropractors erbij gehad die erg goed aangeschreven staan en echt een soort van kraakten en ook met hamers werkten. Mijn paard werd daar niet blij van (ook de dagen erna niet, poe hé zo boos was ie echt nooit) en na een aantal dagen/weken verplichte rust en metacam, had ik ook niet persé het idee dat hij er beter van was geworden.

Vervolgens kwam ik per toeval een chiropractor (en paardenarts) tegen die in Duitsland is opgeleid, die geen hamers heeft, en niet super sterk is. Het idee is dat zij druk geeft en het paard vervolgens zelf tegendruk gaat geven en zich zo los maakt. Het duurde een paar sessies voor mijn paard haar wilde helpen, die zat wat teveel met zn hoofd bij de vorigen, maar daarna kon ze hem helemaal behandelen, kan ik er de volgende dag gewoon op (tenzij er iets behoorlijk mis was), en is het een blij paard tijdens en na de behandeling. Waar ze hem eerst maandelijks deed, zitten we nu ongeveer op 1 of 2 keer per jaar onderhoud of checken. Mocht het wat zweverig overkomen, dat is het niet. Laatst heeft ze een half uur zn rug staan "reanimeren" die vast zat na een val en die was erna weer helemaal los, en toen een rib achter een andere zat pakte ze ook wel even door maar het gaat wel net even wat minder lomp zeg maar. Zijn atlas die scheef was en 2x met hamers is bewerkt door de 1ste chiropractor, is weer recht na de behandelingen van de huidige chiropractor.

Ik ben dus fan van chiropractie, iets minder van de "hardhandige" variant.


Deze zachte manier doet bij mij de osteopaat. Ze doet precies wat nodig is, maar wat het paard aangeeft nodig te hebben. Ze gaat nooit de grens over. Ze heeft een keer ruggenwervels goed gezet bij mijn paard. Dat deed echt zeer. Mijn merrie deed de oren in de nek, schreeuwde en sloeg achteruit. Daarna draaide ze zich om, keek naar de osteopate met een blik van oké doe maar de volgende, deed haar hoofd weer recht en wachtte op de volgende. Tot drie keer toe dezelfde riedel. Zonder ook maar 1 vorm van verzet terwijl het duidelijk heel erg zeer deed. De osteopate zei ook. Oh dit is altijd zo akelig want het doet echt zeer. Ze schopt ook helemaal niet naar mij hoor, maar het doet gewoon zeer. Daarna was alles klaar volgens mijn merrie. Blijft bijzonder.

Die kraker toen was bij mijn vorige paard. En dat was echt een harde. Maar hij is inderdaad ook weken boos geweest. En slecht. Heel slecht. Kreupel en stijf. Heb hem inderdaad ook op de metacam gezet. Na een behandeling moeten ze bij mij zijn opgeknapt. Daarna mogen ze wel een paar dagen spierpijn hebben of wat ook maar geen weken hersteltijd en zeker geen pijnstillers nodig hebben.

Bij mijn huidige paard heb ik zo’n zelfde ervaring gehad met een myofsciaal behandelaar. Ze wilde op het moment van behandelen al niet meewerken. Het deed haar zeer en ze wilde constant weglopen. Moest er echt aan hangen terwijl ik haar bij de osteopaat niet eens vast houd. Dan staat ze gewoon met een touwtje over de hals op de poetsplaats (twee poets plaatsen naast elkaar waar ze overdwars op stond) Ze wilde zelfs de massagegun niet terwijl ik dat een paar keer per week bij haar deed destijds. Als een paard niet behandeld wil worden zegt dat voor mij nu genoeg.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 23:42

Hier ook heel erg goede ervaringen met Karianne van Ruth. Mijn eerste paard zat toen ik hem kocht ernstig vast maar dat veranderde na behandeling. Hij heeft ook een cranio-sacraalbehandeling van haar gekregen en dat heeft heel veel veranderd voor hem. Hij had een deuk in zijn schedel (vermoedelijk van een trap of klap oid in het verleden) die in de maanden na die behandeling een stuk minder werd. Het hele paard werd blijer, vrolijker en bewoog veel prettiger in zijn lijf.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Opzoek ervaring chiropractor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 00:08

Even mbt de hamer.
Ik word zelf wekelijks behandeld, en de hamer is echt niet pijnlijk. Soms wat onprettig maar het is erg effectief. Ik voel zelf direct verlichting als er iets recht getikt wordt