Shetlander hoefjes uitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nick_en_ik

Berichten: 199
Geregistreerd: 30-09-20

Shetlander hoefjes uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 22:39

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar zo 123 geen topics hierover kunnen vinden.

Ik heb een Shetlander x Mini-Appaloosa, dus m’n pony heeft nogal kleine hoefjes. Uitkrabben gaat over het algemeen wel oké, maar loop soms wel tegen het probleem aan hoe klein de hoefjes zijn :')
De witte lijn word snel vuil met bijvoorbeeld hele kleine kiezelsteentjes die ik er maar moeilijk uitkrijg. De twee hoevenkrabbers die ik ervoor heb, zijn net wat te lomp om zulke kleine steentjes eruit te halen.
Ik heb zo’n standaard hoevenkrabber met borstel, daarmee haal ik de grootste rommel weg, m’n andere hoevenkrabber is zo’n smallere, het goedkoopste van het goedkoopste zonder borstel maar net niet smal genoeg.
Ik wil de witte lijn wel goed bij houden aangezien er al wat schimmeltjes in zitten, die ik uiteraard behandel (met de Unique-Horn producten), maar voordat ik ze kan behandelen, moet de hoef natuurlijk wel zo goed mogelijk schoon zijn.
Iemand tips hoe je van die ienieminie steentjes uit de kleine hoefjes kan halen? :))

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Shetlander hoefjes uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:51

Ik heb bij de SoLow voor een paar euro een comedonen lepel gekocht. Is eigenlijk voor je gezicht, maar werkt goed tegen die ieniemienie steentjes.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 07:27

Een kleine kruiskop schroevendraaier!

Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:48

Het kan inderdaad een uitdaging zijn om kleine hoefjes zoals die van jouw Shetlander x Mini-Appaloosa goed schoon te houden, vooral als het gaat om kleine steentjes in de witte lijn. Het is goed dat je de hoefgezondheid serieus neemt en op zoek bent naar de beste manier om ze schoon te maken.

Voor kleinere hoefjes kun je overwegen om een hoevenkrabber te gebruiken die speciaal ontworpen is voor kleinere dieren zoals geiten of zelfs een tandenstoker of pincet voor de kleinste steentjes. Deze tools zijn vaak dunner en preciezer, waardoor je beter bij de kleine hoekjes en gaatjes kunt komen.

Een andere optie is om een oud mesje of een kleine schroevendraaier te gebruiken. Zorg wel dat je voorzichtig te werk gaat om de hoef niet te beschadigen.

Succes met het vinden van de juiste tool!

Orchid

Berichten: 1783
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:51

Misschien had je al een oplossing, maar wellicht als extra/voor andere lezers:

Bij action verkopen ze borselsetjes met daarin oa een klein staalborsteltje.
Het zijn echt mooie kleine borsteltjes waarmee mini en minimini hoefjes goed schoon te krijgen zijn. Ook de witte lijn krijg je dan mooi vrij van kleine steentjes etc, zonder iets te beschadigen.
https://www.action.com/nl-nl/p/3014729/spectrum-mini-draadborstelset/

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Re: Shetlander hoefjes uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:56

Ik gebruik het puntje van een zakmesje om de steentjes makkelijk uit de hoeven te wippen. Omdat deze altijd aan mijn sleutelbos hangt, heb ik deze ook altijd mee wat ook fijn is

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Shetlander hoefjes uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 15:57

Ik heb een heel fijne schroevendraaier. Werkt prima.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Shetlander hoefjes uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 16:31

In principe zou de witte lijn van een kleintje niet gevoeliger moeten zijn voor steentjes als van een grote. Op het moment dat er rek komt op de witte lijn komt er ruimte voor steentjes. Ik heb sinds ze echt vaak en correct bekapt wordt zelden nog steentjes in de witte lijn. Ik had een heel klein schroevendraaiertje waarmee ik het steentje eruit kon wippen. Let wel, dat laat een gat achter waar weer makkelijk een grotere steen in kan. Bij mij zat toch in correcter en vaker bekappen de oplossing.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:04

Orchid schreef:
Misschien had je al een oplossing, maar wellicht als extra/voor andere lezers:

Bij action verkopen ze borselsetjes met daarin oa een klein staalborsteltje.
Het zijn echt mooie kleine borsteltjes waarmee mini en minimini hoefjes goed schoon te krijgen zijn. Ook de witte lijn krijg je dan mooi vrij van kleine steentjes etc, zonder iets te beschadigen.
https://www.action.com/nl-nl/p/3014729/spectrum-mini-draadborstelset/


Deze heb ik ook voor mijn mini's op aanraden van mijn hoefverzorger, werkt heel goed!

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Shetlander hoefjes uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 17:11

Gewoon een hoevenkrabber slijpen zodat het een puntje wordt. Ik heb voor Mareentje 20 jaar geleden een hoevenkrabber zo puntig gemaakt en die doet het nog steeds prima +:)+

Daar kun je ook gewoon veilig mee werken, een heel erg vastzittend steentje is toch wat tricky met mesjes en schroevendraaiers enzo.