paard poept niet tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 11:26

Lau07 schreef:
Wat lastig zeg... Dan zou mijn eerste stap zijn om te kijken of je hem zo ver kunt krijgen om op een ontspannen moment te gaan mesten terwijl hij het zadel nog op heeft. Als hij daar een positieve associatie bij heeft zou je het mogelijk verder kunnen uitbouwen.

Die diarree van spanning roept bij mij ook wat vraagtekens op. Dat een paard mest van spanning is niet heel vreemd, maar als het echt diarree wordt zou ik daar ook nader naar kijken. Zeker als hij tijdens een dag met wedstrijd zo gespannen is dat hij diarree krijgt, zou ik die onderliggende spanning ook willen oplossen. Is het bijvoorbeeld spanning die ontstaat omdat hij naar een vreemd terrein gaat, of is het prestatiedruk? Zeker het onderzoeken waard wat mij betreft.


Spanning op vreemd trein denk ik eerder, als hij meegaat naar de club heeft hij het ook. Als hij vaker meegaat wordt het gelukkig wel minder, helaas lukt het al een aantal jaar niet om echt regelmaat te krijgen in het meenemen naar vreemd trein. Hij heeft zes wat gevoelige darmen, als we op stal een keer net iets ander hooi hebben krijgt hij ook diarree voor een paar daagjes, altijd al zo geweest

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:14

Dit verhaal is heel herkenbaar, helaas begon die van mij ook met deze signalen jaren terug.
Moest altijd stil staan onder de man om te mesten, maar ging op een gegeven moment te pas en te onpas op de rem en dan toch weer door omdat er niets kwam.

Ik heb dit laten onderzoeken bij de DA en die van mij bleek kissing spines te hebben. Mesotherapie, osteopaat enz er bij gehad. Was allemaal niet de oplossing. Het enige wat hielp was Bae Yea Sacc probiotica en Optiform bijgeven voor 'de beste mest' zeg maar. Sommige dagen gaat het heel goed, sommige dagen heeft ze die 4/5x wel nodig voordat ze mest, maar gelukkig mest ze wel!

Paard heeft inmiddels andere medische problemen waardoor er niet meer wordt gereden overigens.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 12:20

MarliesV schreef:
Dit verhaal is heel herkenbaar, helaas begon die van mij ook met deze signalen jaren terug.
Moest altijd stil staan onder de man om te mesten, maar ging op een gegeven moment te pas en te onpas op de rem en dan toch weer door omdat er niets kwam.

Ik heb dit laten onderzoeken bij de DA en die van mij bleek kissing spines te hebben. Mesotherapie, osteopaat enz er bij gehad. Was allemaal niet de oplossing. Het enige wat hielp was Bae Yea Sacc probiotica en Optiform bijgeven voor 'de beste mest' zeg maar. Sommige dagen gaat het heel goed, sommige dagen heeft ze die 4/5x wel nodig voordat ze mest, maar gelukkig mest ze wel!

Paard heeft inmiddels andere medische problemen waardoor er niet meer wordt gereden overigens.


Jakkie dit maakt me bang, wat vervelend voor je dat het niks onschuldigs bleek te zijn. Had hij ook last met mesten in stal? En had hij andere symptomen van kissing spines? Mijne heeft verder met poetsen, zadelen, opstappen en rijden nergens last van.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 12:38

Nee geen last met mesten in de stal, maar ook verder geen tekenen van pijn, basculeert goed boven de sprong enz.
Bij mij werd ook gezegd: ze houdt je voor de gek, ze is lui, het is een truukje enz. Die moet je gewoon een mep verkopen als ze stil gaat staan zonder reden enz enz. Nooit naar geluisterd, maar iedereen wist het beter en ik had het idee dat ik echt naar haar moest luisteren en dat ze het niet voor niets deed. Want ook buiten (waar ze mega voorwaards is) was dit gedrag niet weg.

Paard heeft al vanaf dat ik haar heb een slechte rug, dus die kissing spines verbaasden me niet uiteindelijk.

Maar mochten de klachten aanhouden zou ik daar toch een keer mee op pad gaan en een foto laten maken om het uit te sluiten. Helaas heeft ook een osteo geen rontgenogen ;-)

Hoop echt voor je dat het iets 'onschuldigs' is!

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-23 14:19

MarliesV schreef:
Nee geen last met mesten in de stal, maar ook verder geen tekenen van pijn, basculeert goed boven de sprong enz.
Bij mij werd ook gezegd: ze houdt je voor de gek, ze is lui, het is een truukje enz. Die moet je gewoon een mep verkopen als ze stil gaat staan zonder reden enz enz. Nooit naar geluisterd, maar iedereen wist het beter en ik had het idee dat ik echt naar haar moest luisteren en dat ze het niet voor niets deed. Want ook buiten (waar ze mega voorwaards is) was dit gedrag niet weg.

Paard heeft al vanaf dat ik haar heb een slechte rug, dus die kissing spines verbaasden me niet uiteindelijk.

Maar mochten de klachten aanhouden zou ik daar toch een keer mee op pad gaan en een foto laten maken om het uit te sluiten. Helaas heeft ook een osteo geen rontgenogen ;-)

Hoop echt voor je dat het iets 'onschuldigs' is!


Ik zal het in mijn achterhoofd houden mochten de problemen aanhouden, dankjewel voor het advies :)

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 23:18

Hi kleine update,

Paardje werd twee weken terug een beetje onregelmatig achter nadat de stijfheid in de achterbenen steeds erger werd. Heb hem toen 4 dagen stil gezet. Daarna weer gereden maar was erg kreupel op de achtergand dus meteen gestopt. Smid laten komen, maar dat was allemaal goed. 3 dagen geleden is de osteopaat geweest, die zag meteen waar het probleem zat en heeft hem lekker los gemasseerd. Zag meteen dat hij zijn kont en bekken meer ontspande. Afgelopen dagen gestapt en aan de hand een rondje gedraafd en hij liep al veel beter. Vandaag ging ik zonder zadel weer een rondje draven en was hij weer erg kreupel met zijn achterhand. Nu zei de osteopaat dat het wel een weekje kan duren. Hebben mensen hier ervaring mee? Of kan het ook gewenning zijn omdat hij denkt dat die nog pijn heeft. Of kan het ook een volledig ander probleem zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:20

Ik zou dat een dierenarts voorleggen.

xPabloBokt

Berichten: 9404
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:20

Dit klinkt eerder alsof je een DA erbij moet halen eerlijk gezegd. Heb je dat al gedaan?

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 23:22

xPabloBokt schreef:
Dit klinkt eerder alsof je een DA erbij moet halen eerlijk gezegd. Heb je dat al gedaan?


nee nog niet, ik had verwacht dat het een osteopathisch probleempje zou zijn, omdat die van stijfheid naar onregelmatigheid ging. Echter zie je er in stap helemaal niks aan. Nu wil ik graag met hem naar de dierenarts, maar wil ik even aankijken of de behandeling van de osteopaat wat gedaan heeft. Maar geen idee hoe lang ik zou moeten afwachten, want gister aan de hand draafde die eigenlijk helemaal zuiver

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:23

Geef het een week, soms is het een reactie van het lichaam om nadat het losgemaakt is weer even terug te schieten in vastzitten. Voordat de balans terug is duurt een week.

Als hij na een week nog kreupel is zou ik ook naar de kliniek gaan.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 23:26

boemel schreef:
Had ons paard ook. Na behandeling van osteopaat lukt het wel.


Hi hij is 3 dagen geleden naar de osteopaat geweest, hoe lang kan het duren totdat ik meer vooruitgang zie?

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 23:28

Elisa2 schreef:
Geef het een week, soms is het een reactie van het lichaam om nadat het losgemaakt is weer even terug te schieten in vastzitten. Voordat de balans terug is duurt een week.

Als hij na een week nog kreupel is zou ik ook naar de kliniek gaan.


Ik vind het zo lastig, ik heb 4 jaar geleden hem 3 weken kreupel gehad, meermaals DA erbij gehad maar niks hielp. Aan de hand en longe zag je er niks aan, na (op advies van de dierenarts) hem tijdens het rijden een flinke mep te geven kwam er een mega bok uit, daarna nooit meer kreupel geweest, het was gewoon een trucje. Nu was hij afgelopen 3 dagen aan de hand zuiver, vandaag onder de man kats kreupel. Ben zo bang dat het nu weer een ‘trucje’ is, maar wil absoluut hem niet aanpakken als het wel wat onderliggend is. Zadel etc is trouwens gecheckt, dat is het probleem niet :)

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:35

Trucje geloof ik niet zo in.

Sterker nog.
Dit zou nog wel eens een si probleem kunnen zijn.

Het Sacrum ileum, zijn gewrichten wat zich rond de billen bevindt.
Als hier iets niet lekker zit, kan het soms zijn dat een osteopaat niks kan doen.
In dat geval is het beste om op te laden naar een kliniek, zoals wolvega, Utrecht of Emmeloord.

Vanuit daar kijken ze met een echo of er afwijkingen zijn.

Si problemen kunnen zowel accuut als sluimerend voorkomen.

Een paard kan van nature wat flegmatiek zijn, maar vaak is er wel een reden voor.
Onbalans, pijn, een ruiter wat in de weg zit. Harnachement wat niet past. Weinig energie omdat er iets anders sluimert.

Sommige paarden die vanuit het si niet lekker lopen door een blokkade, kan zichzelf soms los maken door een flinke rotbok te geven. Maar soms heb je daar gewoon hulp bij nodig.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-23 23:48

maralyn schreef:
Trucje geloof ik niet zo in.

Sterker nog.
Dit zou nog wel eens een si probleem kunnen zijn.

Het Sacrum ileum, zijn gewrichten wat zich rond de billen bevindt.
Als hier iets niet lekker zit, kan het soms zijn dat een osteopaat niks kan doen.
In dat geval is het beste om op te laden naar een kliniek, zoals wolvega, Utrecht of Emmeloord.

Vanuit daar kijken ze met een echo of er afwijkingen zijn.

Si problemen kunnen zowel accuut als sluimerend voorkomen.

Een paard kan van nature wat flegmatiek zijn, maar vaak is er wel een reden voor.
Onbalans, pijn, een ruiter wat in de weg zit. Harnachement wat niet past. Weinig energie omdat er iets anders sluimert.

Sommige paarden die vanuit het si niet lekker lopen door een blokkade, kan zichzelf soms los maken door een flinke rotbok te geven. Maar soms heb je daar gewoon hulp bij nodig.


Helaas is dit een paardje met flinke truce doos, een echte boef, maar daar hou ik wel van. Hij is eigenlijk altijd wel op zoek naar een ‘gaatje’ waarin als ik hem niet corrigeer, hij zichzelf mega snel iets nieuws aanleert. Van dus weken ‘kreupel’ zijn (was de voorhand trouwens en al 5 jaar geleden en tussendoor nooit kreupel geweest en gewoon op ZZ niveau gelopen) naar elke keer bokken op mijn been weken lang, bijna elke zijde vliegende wissels springen, als aan de hand bijten en stijgeren. Vaak komen deze trucjes ook alleen in de winter voor omdat hij dan minder lang buiten komt, net of die zich dan verveeld.
Hij heeft echt geen pijn of ergens last van, is gewoon te lang hengst geweest en niet consequent opgevoed door de vorige eigenaar.

Energie heeft hij momenteel genoeg, aan de hand en de longe gaat die flink te keer en merk ik dat hij graag aan de slag wil. Daarom snap ik totaal niet waarom hij vandaag weer kreupel loopt.

Echter even een toevoeging; zondag was hij duidelijk achter kreupel, maandag hadden we het idee dat het zijn voorhand was en dan specifiek rechts. Osteopaat had een drukplek rechts achter gevonden, gister en eergisteren liep die prima, vandaag was hij links voor onregelmatig. Zijn klachten zijn ook mega inconsequent waardoor het lastig is om te onderzoeken wat het nou is

Pallatin

Berichten: 2493
Geregistreerd: 30-05-08

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:55

Ik denk dat wij bokkers dat van achter een scherm moeilijk kunnen zeggen :o
Ik zou het nog een paar dagen geven als t niet verbeterd of juist verslechterd de vee arts bellen

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:56

Ik ben iemand die zeker gelooft in trucjes, uittesten en ook in aangeleerd gedrag dat medisch lijkt maar het uiteindelijk toch niet is. Bvb zelf meegemaakt dat mijn haf na een bijrijder opeens bijna niet meer in de rechtergalop kon aanspringen. Alles geprobeerd met en zonder instructrice, van osteo tot via stap-galop, achteruit-galop, uit binnenstelling, uit buitenstelling,… tot die ooit een keer toch een tik kreeg en vanaf dan terug altijd juist aansprong. Dus het kan wel.

Maar wat betreft kreupelheid betwijfel ik toch of een paard zo kan denken. Ik zou toch eerder iets medisch verwachten in dit geval.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 23:59

Ik zou in dit verhaal de maag nog niet uitsluiten... Het gedrag wat je beschrijft door het meer binnen staan kan daar namelijk ook prima op wijzen. Minder lang buiten kan voor meer stress zorgen, dus dat hij geen pijn heeft zou ik niet 100% zeker durven zeggen.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 00:03

Poekkie schreef:
Ik ben iemand die zeker gelooft in trucjes, uittesten en ook in aangeleerd gedrag dat medisch lijkt maar het uiteindelijk toch niet is. Bvb zelf meegemaakt dat mijn haf na een bijrijder opeens bijna niet meer in de rechtergalop kon aanspringen. Alles geprobeerd met en zonder instructrice, van osteo tot via stap-galop, achteruit-galop, uit binnenstelling, uit buitenstelling,… tot die ooit een keer toch een tik kreeg en vanaf dan terug altijd juist aansprong. Dus het kan wel.

Maar wat betreft kreupelheid betwijfel ik toch of een paard zo kan denken. Ik zou toch eerder iets medisch verwachten in dit geval.


Nouja ik heb laatste twee weken elke keer als ik hem een beetje stijf vond heel rustig aan gedaan en als die dan moest poepen en dat niet deed ben ik gestopt met rijden. Ben bang dat hij dus de link legt met, niet goed lopen en terug naar stal mogen, dat is in ieder geval wat er de vorige keer is gebeurt.
Toen liep die niet helemaal lekker over zijn rug en dacht ik, dan krijgt die toch lekker vrij. twee dagen daarna liep die eerste 10 minuten fijn toen wat ‘onregelmatig’, meteen gestopt natuurlijk en dag daarna opnieuw geprobeerd. Toen liep die na 5 minuten ineens ongerelmatig en zo werd het elke dag korter, tot die merkte dat als die niet goed liep, ik er weer meteen af ging. Toen is echt alles gecheckt door de DA en was het dus echt een trucje.

Ik ben nu bang dat ik hem weer hetzelfde heb ‘aangeleerd’ door elke keer maar te stoppen als het hem niet lukte om te poepen. Hij is er helaas slim of bijdehand genoeg voor haha
Nu heeft de osteo wel een plekje gevonden wat kan zorgen voor wat stijfheid in de achterhand en dat zou nu opgelost moeten zijn. Nu moet ik alleen zorgen dat het ‘trucje’ eraf gaat, alleen ik weet nu niet zeker of het toch niet wat anders kan zijn. Maarja aan de hand draafd hij wel zuiver ‍

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 00:05

Selente schreef:
Ik zou in dit verhaal de maag nog niet uitsluiten... Het gedrag wat je beschrijft door het meer binnen staan kan daar namelijk ook prima op wijzen. Minder lang buiten kan voor meer stress zorgen, dus dat hij geen pijn heeft zou ik niet 100% zeker durven zeggen.


Tuurlijk kan ik nooit 100% uitsluiten dat hij geen pijn heeft. Echter is hij verder in gedrag echt helemaal niks veranderd, misschien is die zelfs liever dan ooit. Uit eigen ervaring veranderen paarden eigenlijk altijd in gedrag of energie als ze pijn hebben. Dat is gelukkig helemaal niet het geval. Hoe zou ik verder symptomen van maagpijn kunnen herkennen?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:20

Aangeleerd gedrag geloof ik wel in!!!

Niet als trucje maar wel als oorzaak en gevolg!
Gewoon conditionering.
"Oeh, het doet een beetje pijn, spierpijn!" Ruiter reageert door toe te geven, paard leert dat aan en merkt dat het makkelijker wordt als hij zich zo gedraagt.
Dat doet hij niet om je te pesten.
Maar gewoon aangeleerd gedrag.

Echter is dat een grijs gebied, tussen iets ernstigs hebben, of spierpijn wat hem in de weg zit.

Die zie je ook bij bokkerige paarden die een slecht zadel hebben gehad.
Ruiter er af is weg pijn.

Wel is het goed om pijn altijd uit te sluiten.

Ik zeg ook niet dat het zo is natuurlijk... Toch herken ik wel wat verhaal.
Zelfs kreupel op de voorhand.

Dit kan namelijk ontstaan door overbelasting van de voorvoet doordat ze hun achterbenen proberen te ontzien.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 00:28

maralyn schreef:
Aangeleerd gedrag geloof ik wel in!!!

Niet als trucje maar wel als oorzaak en gevolg!
Gewoon conditionering.
"Oeh, het doet een beetje pijn, spierpijn!" Ruiter reageert door toe te geven, paard leert dat aan en merkt dat het makkelijker wordt als hij zich zo gedraagt.
Dat doet hij niet om je te pesten.
Maar gewoon aangeleerd gedrag.

Echter is dat een grijs gebied, tussen iets ernstigs hebben, of spierpijn wat hem in de weg zit.

Die zie je ook bij bokkerige paarden die een slecht zadel hebben gehad.
Ruiter er af is weg pijn.

Wel is het goed om pijn altijd uit te sluiten.

Ik zeg ook niet dat het zo is natuurlijk... Toch herken ik wel wat verhaal.
Zelfs kreupel op de voorhand.

Dit kan namelijk ontstaan door overbelasting van de voorvoet doordat ze hun achterbenen proberen te ontzien.


Hi dankjewel voor je reactie,
het is inderdaad meer aangeleerd gedrag dan een trucje. Echter maken sommige paarden daar gewoon sneller gebruik van. Wij hebben in totaal 3 paarden, en de andere 2 zouden nooit zo snel gedrag aanleren als deze haha. Bij elk beetje ruimte die ik hem als eigenaar geef, zoekt hij wel iets om uit te proberen, werkt dat? dan test hij me al gauw flink uit.

Het is inderdaad een mega grijs gebied. Gelukkig merk ik in zijn gedrag niks van pijn. Ik ga het nog eventjes een paar daagjes afwachten en dan logeren. Mocht die dan goed lopen, dan komt over 2 weken de zadelpassrr om deze toch ook nog een keertje uit te sluiten (afspraak staat al). Mocht hij aan de longe niet goed lopen dan haal ik er uiteraard de DA bij, want dan heeft het niks met aangeleerd gedrag onder het zadel te maken. Ik ben benieuwd, hoop zo dat die goed loopt aan de longe!!

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 00:29

Symptomen van pijn aan de maag kan heel breed zijn, maar hoeven nooit eenduidig te zijn... Slechte mest kan ermee te maken hebben, omdat de maag altijd weer z'n weerslag heeft op de darmen.

Citaat:
*knip* Van dus weken ‘kreupel’ zijn (was de voorhand trouwens en al 5 jaar geleden en tussendoor nooit kreupel geweest en gewoon op ZZ niveau gelopen) naar elke keer bokken op mijn been weken lang, bijna elke zijde vliegende wissels springen, als aan de hand bijten en stijgeren. Vaak komen deze trucjes ook alleen in de winter voor omdat hij dan minder lang buiten komt, net of die zich dan verveeld.


Dit alles kan duiden op pijn in de maag. Vage kreupelheden behoren daar ook toe. Pijn in de maag kan zorgen voor spanning in het lichaam waardoor de onderrug en ledenen vast kunnen komen te zitten. Dit kan zich weer door vertalen naar de achterhand (of ergens anders in het lichaam). Het staat allemaal in verbinding met elkaar uiteindelijk.

Je hebt het erover dat de osteopaat een 'drukplek rechtsachter gevonden' heeft. Dit is niet heel erg concreet, heeft hij/zij dit ook verder toegelicht waar dit uit voort kwam? Was dat het enige wat er los is gemaakt of zijn er meerdere punten in het lichaam losgemaakt?

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 00:42

Selente schreef:
Symptomen van pijn aan de maag kan heel breed zijn, maar hoeven nooit eenduidig te zijn... Slechte mest kan ermee te maken hebben, omdat de maag altijd weer z'n weerslag heeft op de darmen.

Citaat:
*knip* Van dus weken ‘kreupel’ zijn (was de voorhand trouwens en al 5 jaar geleden en tussendoor nooit kreupel geweest en gewoon op ZZ niveau gelopen) naar elke keer bokken op mijn been weken lang, bijna elke zijde vliegende wissels springen, als aan de hand bijten en stijgeren. Vaak komen deze trucjes ook alleen in de winter voor omdat hij dan minder lang buiten komt, net of die zich dan verveeld.


Dit alles kan duiden op pijn in de maag. Vage kreupelheden behoren daar ook toe. Pijn in de maag kan zorgen voor spanning in het lichaam waardoor de onderrug en ledenen vast kunnen komen te zitten. Dit kan zich weer door vertalen naar de achterhand (of ergens anders in het lichaam). Het staat allemaal in verbinding met elkaar uiteindelijk.

Je hebt het erover dat de osteopaat een 'drukplek rechtsachter gevonden' heeft. Dit is niet heel erg concreet, heeft hij/zij dit ook verder toegelicht waar dit uit voort kwam? Was dat het enige wat er los is gemaakt of zijn er meerdere punten in het lichaam losgemaakt?


Hai bedankt voor je reactie, de osteopaat zag dat het paardje zijn achterkant een beetje vanuit de knie naar buiten draaide, dus in een X stand maar dan heel minimaal. doordat zijn achterhand wat naar buiten draait rolt hij over de buitenkant van zijn voet weg in plaats van dat hij het gewicht regelmatig verdeeld over de hele voet. Hierdoor zal hij steeds stijver in zijn achterhand worden omdat hij zijn spieren niet goed gebruikt en hier dus een pijnlijke plek op krijgt. Dit denkt de osteopaat dan ook dat er nu gebeurd is waardoor hij wat onregelmatig werd en steeds een beetje stijver. Deze pijnlijke plek is waarschijnlijk ontstaan omdat de pony van nature zijn rechter been net ietsjes verder naar buiten draait dan zijn linker, dit gaat dus zorgen voor wat compenseren tijdens het rijden, de osteopaat raad ook aan om eens in het jaar de plek los te laten masseren om dit weer te voorkomen. na de behandeling stapte hij al een heel stuk voorwaartser en stapte die al ruim een hoef over, we merkten dus meteen verschil. Twee dagen daarna aan de hand stappen en draven zag ik er ook eigenlijk helemaal niks meer aan, daarom vind ik het zo vervelend dat hij vandaag onder de man wel ineens weer ontzettend kreuepl was en loopt hij ook echt met zijn kont gebold of hij moet mesten. Is dat dan toch gewenning? Bang dat die nog pijn heeft? Of is er wat anders aan de hand. Zo lastig!

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 00:44

verder in mijn lichaam had die nergens in de hals rug of benen iets van druk plekken of onregelmatigheden! ook niet rondom het zadel want deze plek zag echt op de kont, nog ver achter het zadel. Dus daar ben ik erg blij mee :)

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:47

jenmgc schreef:
Elisa2 schreef:
Geef het een week, soms is het een reactie van het lichaam om nadat het losgemaakt is weer even terug te schieten in vastzitten. Voordat de balans terug is duurt een week.

Als hij na een week nog kreupel is zou ik ook naar de kliniek gaan.


Ik vind het zo lastig, ik heb 4 jaar geleden hem 3 weken kreupel gehad, meermaals DA erbij gehad maar niks hielp. Aan de hand en longe zag je er niks aan, na (op advies van de dierenarts) hem tijdens het rijden een flinke mep te geven kwam er een mega bok uit, daarna nooit meer kreupel geweest, het was gewoon een trucje. Nu was hij afgelopen 3 dagen aan de hand zuiver, vandaag onder de man kats kreupel. Ben zo bang dat het nu weer een ‘trucje’ is, maar wil absoluut hem niet aanpakken als het wel wat onderliggend is. Zadel etc is trouwens gecheckt, dat is het probleem niet :)


Nee ik denk niet dat dit een trucje was, paard zal ergens vast gezeten hebben en met die bok is het losgekomen. Heb dit wel vaker gezien.

Komt ook overeen met de bevindingen van de osteopaat. Ik denk dat dit dier sowieso scheef loopt en is geen compenseren in zijn spieren. De vraag is alleen waarom hij dit doet.
Ook steeds de aandrang tot mesten voelen wijst er op dat er iets niet lekker gaat. Spijsvertering die niet goed gaat kan er inderdaad ook voor zorgen dat de rug vast gaat zitten.