paard poept niet tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 22:55

Hi Bokkers,

Ik loop dat laatste tijd tegen een probleempje aan tijdens het rijden. Wanneer mijn paard moet gaan mesten drukt hij zijn kont omhoog en loopt daarom niet lekker meer over zijn rug. Echter mest hij niet en blijft hij zo lastig lopen de hele tijd, vreselijk frustrerend en ik heb geen idee waarom die niet meer mest. Zodra ik hem afzadel poept die vaak meteen op de wasplaats of in de stapmolen en hier heeft hij totaal geen moeite mee. Hij is altijd wat lastig geweest met onder de man mesten, vaak moest hij hierbij stil staan en echt goed de tijd nemen. Maar nu mest hij helemaal niet meer met rijden terwijl die wel moet, dat merk ik aan hem.
Heeft iemand hiervoor tips of enig idee waar het aan kan liggen?

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:19

jenmgc schreef:
Hi Bokkers,

Ik loop dat laatste tijd tegen een probleempje aan tijdens het rijden. Wanneer mijn paard moet gaan mesten drukt hij zijn kont omhoog en loopt daarom niet lekker meer over zijn rug. Echter mest hij niet en blijft hij zo lastig lopen de hele tijd, vreselijk frustrerend en ik heb geen idee waarom die niet meer mest. Zodra ik hem afzadel poept die vaak meteen op de wasplaats of in de stapmolen en hier heeft hij totaal geen moeite mee. Hij is altijd wat lastig geweest met onder de man mesten, vaak moest hij hierbij stil staan en echt goed de tijd nemen. Maar nu mest hij helemaal niet meer met rijden terwijl die wel moet, dat merk ik aan hem.
Heeft iemand hiervoor tips of enig idee waar het aan kan liggen?


Even afstappen

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:40

Hm, hoe ziet zijn mest er uit? Zijn dit droge ballen?

Het kan met voeding/ wat lichte verstopping te maken hebben.

dioni

Berichten: 826
Geregistreerd: 05-08-12

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:13

Misschien even stil gaan staan en wachten tot hij poept? Mijn paard mest niet tijdens het lopen, wel als ze stil staat.

SandraWierda

Berichten: 1408
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:09

Misschien heb je hem bewust of onbewust een paar keer uitgelegd dat hij moest doorlopen, terwijl hij eigenlijk stil wilde gaan staan om te metsen en dat hij daarom nu niet meer stil wil/ durft te gaan staan om te mesten.

Ik zou als je echt merk dat hij moet, gaan stappen, lange teugel en vooral geen been geven. Als hij stil wil gaan staan, laten gaan, wil hij weer lopen ook goed. Net zolang volhouden totdat hij gemest heeft en hem dan belonen. Die van mij krijgt altijd wat lekkers als ze onder het zadel plast. Ik rij endurance dus het is heel belangrijk dat als ze moet dat ze het ook echt doet

Succes ermee :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:28

Helpt het als je gaat staan in de beugels? Misschien dat hij de rug niet goed kan bollen als je in het zadel zit.
Mijn paard houdt het eerst ook op en loopt dan niet lekker. Maar uiteindelijk gaat hij toch stilstaan (meestal in een hoek van de bak) en dan ga ik uit reflex staan om de rug te ontlasten.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:36

Mijn vorige paard plaste niet op de wei, die deed ik voor het rijden even 10 minuten in haar stal om te plassen. Als ik dat niet deed liep ze heel stijf van achteren.
Misschien werkte dit voor jouw paard ook met mesten, voor je gaat rijden even de tijd en rust nemen.
Anders afstappen singel los en naar de poetsplaats of stal gaan. Klaar, aansingelen en weer door.
Vooral niet doorrijden als hij moet, dat kan verstopping geven.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 13:13

SandraWierda schreef:
Misschien heb je hem bewust of onbewust een paar keer uitgelegd dat hij moest doorlopen, terwijl hij eigenlijk stil wilde gaan staan om te metsen en dat hij daarom nu niet meer stil wil/ durft te gaan staan om te mesten.

Ik zou als je echt merk dat hij moet, gaan stappen, lange teugel en vooral geen been geven. Als hij stil wil gaan staan, laten gaan, wil hij weer lopen ook goed. Net zolang volhouden totdat hij gemest heeft en hem dan belonen. Die van mij krijgt altijd wat lekkers als ze onder het zadel plast. Ik rij endurance dus het is heel belangrijk dat als ze moet dat ze het ook echt doet

Succes ermee :j


ik heb hem inderdaad van mijn trainster naar voren moeten slaan wanneer hij na 4/5 keer stilstaan nog niet gepoept had. Sinds dien staat hij inderdaad niet meer stil om te gaan poepen, maar poept die helemaal niet meer. Ik zet hem nu meermaals stil, en neem dan de tijd en beloon hem met wat lekkers als die dan wel poept (ook als hij dit niet onder de man doet), maar toch wordt het niet beter. Ik hoop zo dat hij het weer gaat aanleren maar geen idee hoe

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 13:15

dioni schreef:
Misschien even stil gaan staan en wachten tot hij poept? Mijn paard mest niet tijdens het lopen, wel als ze stil staat.


Dat heb ik heel vaak gedaan, na 4/5 keer stilstaan poepte die dan op een gegeven moment toch. Helaas heb ik hem van mijn trainster gewoon door moeten trappen als die stil ging staan, omdat die zich ‘aanstelde’ en nu gaat die helemaal niet meer stilstaan om te poepen of merk ik dat hij aandrang krijgt ondanks dat die wel moet onder de man.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 13:16

Elisa2 schreef:
Hm, hoe ziet zijn mest er uit? Zijn dit droge ballen?

Het kan met voeding/ wat lichte verstopping te maken hebben.


Die ziet er helemaal goed uit, naast het rijden mest hij gewoon heel makkelijk. Ook als die zeldzaam wel onder de man poept ziet dit er goed uit, ondanks dat het dan wel met een hoop gekreun gaat

Kloesje
Berichten: 138
Geregistreerd: 30-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:17

jenmgc schreef:
dioni schreef:
Misschien even stil gaan staan en wachten tot hij poept? Mijn paard mest niet tijdens het lopen, wel als ze stil staat.


Dat heb ik heel vaak gedaan, na 4/5 keer stilstaan poepte die dan op een gegeven moment toch. Helaas heb ik hem van mijn trainster gewoon door moeten trappen als die stil ging staan, omdat die zich ‘aanstelde’ en nu gaat die helemaal niet meer stilstaan om te poepen of merk ik dat hij aandrang krijgt ondanks dat die wel moet onder de man.


Ik denk dat je hier je eigen antwoord al hebt.

En de leer voor de volgende keer... als iets niet goed voelt om te doen wat een trainer aangeeft, dan bij jezelf blijven en dat gewoon niet doen.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 14:44

Kloesje schreef:
jenmgc schreef:
Dat heb ik heel vaak gedaan, na 4/5 keer stilstaan poepte die dan op een gegeven moment toch. Helaas heb ik hem van mijn trainster gewoon door moeten trappen als die stil ging staan, omdat die zich ‘aanstelde’ en nu gaat die helemaal niet meer stilstaan om te poepen of merk ik dat hij aandrang krijgt ondanks dat die wel moet onder de man.


Ik denk dat je hier je eigen antwoord al hebt.

En de leer voor de volgende keer... als iets niet goed voelt om te doen wat een trainer aangeeft, dan bij jezelf blijven en dat gewoon niet doen.


Precies dit dus, je paardje durft nu niet meer best wel sneu. Gewoon stil staan en hem de tijd geven, even afstappen. Paardje moet het vertrouwen weer terug krijgen. Vind het altijd zo'n rare gedachte dat een paard niet eens zou mogen poepen of dat perse lopend moet doen.. Het is geen machine, mijn merrie loopt altijd te keutelen als ze moet plassen en ik geef haar altijd de tijd, ook gewoon als we op tour zijn met gasten achter mij. Ik weet dat ze het lastig vind en het beste wat we kunnen doen is ze de tijd en vertrouwen geven. Zodra een instructrice het woord 'aanstellen' in haar mond neemt ben ik er al klaar mee. Gewoon je eigen gevoel volgen en compassie tonen naar je paardje, hij stelt zich niet aan maar hij moet poepen en durft niet goed.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:05

Dat heb ik heel vaak gedaan, na 4/5 keer stilstaan poepte die dan op een gegeven moment toch. Helaas heb ik hem van mijn trainster gewoon door moeten trappen als die stil ging staan, omdat die zich ‘aanstelde’ en nu gaat die helemaal niet meer stilstaan om te poepen of merk ik dat hij aandrang krijgt ondanks dat die wel moet onder de man.[/quote]

Ik denk dat je hier je eigen antwoord al hebt.

En de leer voor de volgende keer... als iets niet goed voelt om te doen wat een trainer aangeeft, dan bij jezelf blijven en dat gewoon niet doen.[/quote]
Ja dit
Mijn paard doet ook alleen z'n drukje als hij stil staat, en ik vind het prima.
Is volgens mij iets voor wedstrijdrijders, dat een paard niet nag poepen, of perse moet doorlopen
Is ook nog eens lastiger opruimen

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 15:16

Rubs schreef:
Dat heb ik heel vaak gedaan, na 4/5 keer stilstaan poepte die dan op een gegeven moment toch. Helaas heb ik hem van mijn trainster gewoon door moeten trappen als die stil ging staan, omdat die zich ‘aanstelde’ en nu gaat die helemaal niet meer stilstaan om te poepen of merk ik dat hij aandrang krijgt ondanks dat die wel moet onder de man.


Ik denk dat je hier je eigen antwoord al hebt.

En de leer voor de volgende keer... als iets niet goed voelt om te doen wat een trainer aangeeft, dan bij jezelf blijven en dat gewoon niet doen.[/quote]
Ja dit
Mijn paard doet ook alleen z'n drukje als hij stil staat, en ik vind het prima.
Is volgens mij iets voor wedstrijdrijders, dat een paard niet nag poepen, of perse moet doorlopen
Is ook nog eens lastiger opruimen[/quote]

gelukkig heb ik er op wedstrijden geen last van omdat hij altijd mest op de trailer dat is nog niet eens het probleem en een paar keer in de training stilstaan vind ik ook niet zo erg. Helaas bij mij verkeerd doorgegeven dan door de trainer, is inderdaad denk ik een dressuur dingetje

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:17

Had ons paard ook. Na behandeling van osteopaat lukt het wel.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:22

Rubs schreef:
Mijn paard doet ook alleen z'n drukje als hij stil staat, en ik vind het prima.
Is volgens mij iets voor wedstrijdrijders, dat een paard niet nag poepen, of perse moet doorlopen
Is ook nog eens lastiger opruimen


Het is inderdaad niet handig als ze gaan stilstaan om te poepen in de springring nee. :+
De mijne heeft ook geleerd om gewoon door te lopen, en tijdens het springen merk ik het vaak amper als ze aan het mesten is.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:29

Ik ben te lui om de mest op te ruimen, dus beter als ze niet poepen onder het rijden. Maar net als tiwi1969 gaan ze voor het rijden even in de stal, dan kunnen ze mesten en/of plassen. De drie kwartier daarna kunnen ze het wel even ophouden.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:31

boemel schreef:
Had ons paard ook. Na behandeling van osteopaat lukt het wel.


Nou mijn idee, omdat het ook met gekreun gaat..lukt het niet zo makkelijk bij hem.

Een keer laten behandelen is niet zo'n slecht idee denk ik.

Mest hij wel tijdens het longeren?

Of en trouwens, kan ook helpen om hem voor het rijden even op stal te zetten. Sommige paarden gaan dan de associatie leggen en mesten van te voren.

BrankaZ

Berichten: 3885
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:35

Kaitlyn schreef:
Rubs schreef:
Mijn paard doet ook alleen z'n drukje als hij stil staat, en ik vind het prima.
Is volgens mij iets voor wedstrijdrijders, dat een paard niet nag poepen, of perse moet doorlopen
Is ook nog eens lastiger opruimen


Het is inderdaad niet handig als ze gaan stilstaan om te poepen in de springring nee. :+
De mijne heeft ook geleerd om gewoon door te lopen, en tijdens het springen merk ik het vaak amper als ze aan het mesten is.

Mijn oude paard snapte op een gegeven moment zelfs het verschil tussen losrijden en aan het werk zijn. Met losrijden ging meneer stil staan om te mesten (ik zette hem dan even naast de hoefslag zodat anderen er geen last van hadden en niet door hoefden te rijden), tijdens het trainen liep hij wel door. Keer zelfs in galop, dat was inderdaad flink zoeken na het rijden om de mest op te ruimen.
Plassen doet/deed hij nooit met zadel erop (andere paard ook niet). Dus zette ik hem altijd even op stal voor ik ging poetsen/opzadelen en rijden.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:38

Ja met galop mesten en het daarna opruimen moet je soms aardig wat meters overbruggen. :')

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 18:01

jenmgc schreef:
Dat heb ik heel vaak gedaan, na 4/5 keer stilstaan poepte die dan op een gegeven moment toch. Helaas heb ik hem van mijn trainster gewoon door moeten trappen als die stil ging staan, omdat die zich ‘aanstelde’ en nu gaat die helemaal niet meer stilstaan om te poepen of merk ik dat hij aandrang krijgt ondanks dat die wel moet onder de man.

Hoezo 'moeten'? En hoezo 'trappen'? Daar ben je toch zelf bij? Of sloeg de trainer jou met de zweep als je je paard niet aanspoorde of zo?

Stoppen met dat slachtoffergedrag en zelf zorgen dat je paard weer durft te mesten tijdens het rijden. Of voldoende pauzes nemen tussendoor zodat hij zijn mest op stal kwijt kan.

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 18:08

Elisa2 schreef:
boemel schreef:
Had ons paard ook. Na behandeling van osteopaat lukt het wel.


Nou mijn idee, omdat het ook met gekreun gaat..lukt het niet zo makkelijk bij hem.

Een keer laten behandelen is niet zo'n slecht idee denk ik.

Mest hij wel tijdens het longeren?

Of en trouwens, kan ook helpen om hem voor het rijden even op stal te zetten. Sommige paarden gaan dan de associatie leggen en mesten van te voren.


Tijdens het longeren mest hij eigenlijk ook nooit tenzij hij gespannen is, dan lukt het altijd erg makkelijk, maar geldt ook onder de man. Op wedstrijd en op vreemd trein poepen die altijd zonder problemen vanwege de spanning

jenmgc
Berichten: 77
Geregistreerd: 07-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 18:13

Lieser schreef:
jenmgc schreef:
Dat heb ik heel vaak gedaan, na 4/5 keer stilstaan poepte die dan op een gegeven moment toch. Helaas heb ik hem van mijn trainster gewoon door moeten trappen als die stil ging staan, omdat die zich ‘aanstelde’ en nu gaat die helemaal niet meer stilstaan om te poepen of merk ik dat hij aandrang krijgt ondanks dat die wel moet onder de man.

Hoezo 'moeten'? En hoezo 'trappen'? Daar ben je toch zelf bij? Of sloeg de trainer jou met de zweep als je je paard niet aanspoorde of zo?

Stoppen met dat slachtoffergedrag en zelf zorgen dat je paard weer durft te mesten tijdens het rijden. Of voldoende pauzes nemen tussendoor zodat hij zijn mest op stal kwijt kan.


Tuurlijk ben ik daar zelf bij, echter neem ik les omdat ik op gebied van paarden absoluut niet alles weet. Ik train op dit moment ZZ, waarbij vaak wat ‘hardere’ hulpen door lesgevers gebruikt worden en dus aangeleerd worden. Achteraf heb ik ook mega spijt ervan dat ik mijn gevoel, hem willen stilzetten, niet heb gevolgd maar hem naar voren heb getrapt omdat ze dacht dat het de oplossing was omdat de pony gewoon ‘lui’ of ‘stout’ gedrag vertoonde. Helaas hoort streng zijn ook soms bij het hebben van paarden, en kan echter niemand perfect inschatten wanneer dit nodig is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41596
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 20:13

Poepen is een basisbehoefte. Hoe is dat lui zijn of stout?

Tijd voor een nieuwe instructeur, als je ZZ traint (trainen op wat voor niveau dan ook, eigenlijk) zouden de hulpen zachter en subtieler moeten worden, zeker niet harder en al helemaal niet doortrappen, echt wat bizar :?.

Bielsje

Berichten: 1391
Geregistreerd: 17-09-09

Re: paard poept niet tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 21:34

Maar ergens lijkt het soms onder het zadel ook wel een beetje geconditioneerd te zijn. Een tijd terug reed ik vaak met hetzelfde paard in de baan, in het begin was dat los stappen, poepen, stappen, aan de bak. Dat ging vervolgens naar los stappen, 2 meter draven, stilstaan, doen alsof ie moest poepen, 2 meter draven, stilstaan, poepen, aan de bak. Dat breidde zich steeds verder uit en na een tijd konden ze na een uur nog steeds niet aan het werk. Waarschijnlijk had het paard dan al gepoept voor het rijden maar ja "moet poepen als we rijden". Ergens zou ik verwachten dat je dat gedrag in de hand gaat werken als je gaat belonen voor poepen onder het zadel, maar dat is dus niet zo?

Sinds ik in het Z tussen een dubbelsprong van 1 galopsprong stil stond om even te ontlasten, ben ik iig maar gaan conditioneren dat ze gaan poepen als ik met het zadel aan kom lopen :')