Rotstraal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shanttt
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-23

Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 13:47

Goeiedag! Ik zag dat er al een topic was over rotstraal maar die beantwoorde voor zover ik zag niet de vraag die ik zelf heb. Mijn paard is gevoelig om rotstraal te krijgen dus zeker nu smeer ik regelmatig in met hypozin. Nu vroeg ik mij af of er ook bijv supplementen of iets zijn die erbij kan helpen en misschien zelf kan voorkomen. Mijn paard is 4, staat elke dag in een brandschone stal en komt een paar uur op de paddock. Nu is de paddock wel nat maar niet dramatisch erg

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:48

Zowel mok als ook rotstraal komen vooral
Van binnenuit. Stop je er troep in, komt er troep uit. Kun je je voerbeleid eens onder de loe houden? Misschien zit daar nog verbetering in

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:13

Ja en ook weinig beweging zorgt voor een slecht doorbloeding van de hoef.
Inderdaad ook voerbeleid is van belang. Maar ook hoe vaak de hoeven worden bijgehouden qua goede bekapping.

Ik had ergens gelezen in een topic dat iemand qua supplementen echinacea en wilgenbast gaf en dat zij meende dat de stralen beter werden na een paar weken. Ik geef het zelf niet, dus ik heb geen idee.

Shanttt
Berichten: 7
Geregistreerd: 25-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-23 17:08

Bretsa schreef:
Ja en ook weinig beweging zorgt voor een slecht doorbloeding van de hoef.
Inderdaad ook voerbeleid is van belang. Maar ook hoe vaak de hoeven worden bijgehouden qua goede bekapping.

Ik had ergens gelezen in een topic dat iemand qua supplementen echinacea en wilgenbast gaf en dat zij meende dat de stralen beter werden na een paar weken. Ik geef het zelf niet, dus ik heb geen idee.


Oh dan ga ik daar even in verdiepen. Ik ken het niet. Super bedankt!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 17:14

Goede bekappers zorgen dat de straal zich opent - dat is fijner dan een miezerig geultje midden tussen de twee 'straalschenkels' waar je nauwelijks tussen komt.

Wat ik ooit deed, was
tijdens het hoeven krabben vooral het borsteltje gebruiken voor de middelste straalgroeve,
en daarna alle vier de middelste straalgroeves druppelen (met een pipetje) - een mengsel van zonnebloemolie, tea tree en jeneverbesolie. (Tea tree en jeneverbesolie doden bacteriën.)

En wat betreft 'gezondheid van binnenuit' - er is een gezegde dat een paard per dag zo'n 25 verschillende planten binnen hoort te krijgen.
(Midden in de winter is dat wat lastiger, maar er staat nog wel paardebloem, weegbree, brandnetels en braam.)

Mario1991
Berichten: 13
Geregistreerd: 31-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 20:47

Het is goed dat je actief bezig bent met het voorkomen van rotstraal bij je paard. Hypozin is een bekend middel om rotstraal aan te pakken, maar zoals je aangeeft, kan preventie net zo belangrijk zijn.

Wat betreft supplementen, er zijn enkele die kunnen helpen bij het verbeteren van de algehele hoefgezondheid, wat indirect kan bijdragen aan het voorkomen van rotstraal. Zoek naar supplementen die rijk zijn aan biotine, methionine, zink, en koper. Deze ingrediënten kunnen helpen bij het versterken van de hoefstructuur. Een goede hoefconditie kan de kans op rotstraal verminderen.

Naast supplementen is het belangrijk om de omgeving van je paard zo droog mogelijk te houden, vooral de stal en paddock. Je geeft aan dat je paard in een schone stal staat en maar een paar uur op een niet al te natte paddock komt, wat al heel goed is. Regelmatige hoefverzorging door een professionele hoefsmid is ook essentieel.

Succes met de zorg voor je paard!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 22:36

Wat goed werkt mbt voorkomen: ik heb jarenlang mijn schimmeltje 'gedruppeld' na het hoeven krabben.

De tip van de dierenarts en hoefsmid was: die middelste straalgroeve, doe die maar met het borsteltje schoonmaken, anders duw je de mest etc maar dieper.
... en: rotstraal wordt mede veroorzaakt door een bacterie.
(Hoe droger de stal, gezonder de hoef en je dier in het algemeen - hoe kleiner de kans dat de bacterie 'zijn zin krijgt'.)

Ik had een klein flesje plus pipetje,
na de vier hoeven krabben deed ik 'een tweede ronde':
vier middelste straalgroeves druppelen (met het pipetje) -
een mengsel van zonnebloemolie (laten we zeggen driekwart van het flesje vullen),
tea tree
(drie druppels op 10 cl olie) en jeneverbesolie (drie druppels op 10 cl olie).
Tea tree en jeneverbesolie doden bacteriën, en jeneverbesolie heeft ook het vermogen om het hoorn van de hoeven wat steviger/harder te maken.

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:53

Als de rotstraal alleen al open is tot het levende deel, zou ik geen teatree erop smeren. Dat is bijtend. Beter met honing of propolistinctuur druppelen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:06

... ik denk dat je in de war bent met andere spullen. (Jodium bijt, en bij te diepe wonden ook liever geen 'blauwsel'.)

Tea tree prikt etc niet op wonden. (Ik gebruik het vrolijk op mijzelf, kinderen en kleinkinderen.)
Wel kan het soms zo zijn dat een wond zo gevoelig is, dat ook de aanraking van een druppel zeer doet.

En uiteraard, als het open is: hetzij de oude methode van strotouwtje uitpluizen, drenken in teer (tegenwoordig wellicht hypozin) en na ontsmetting dit in de 'open' plek wurmen, (dagelijks vervangen en ontsmetten).

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:30

Janneke2, nee hoor ik ben niet in de war.

Tea tree olie, lavendel olie en oregano olie zijn bijtend op levend weefsel onder de straal in de middelste groeve. Dan heb ik het echt over een 'open verbinding' met het corium.

Ik zou dus zelf nooit tea tree op een open wond smeren (en al helemaal geen teer!!). In feite is vergevorderde rotstraal een open wond.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 19:21

Goed dan, ik heb nog eens gezocht op pubmed, maar 'tea tree oil', puur toegepast in de vorm van druppels mag op open worden toegepast, aldus pubmed.

(Ik ben getrouwd met een chemicus, die vrolijk roept 'dat etsen een vorm van genezen is'. "Au!" Maar het slopen van bacteriën kan via etsen. Wat mij betreft graag in uiterst beperkte hoeveelheid.)

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 23:37

Bretsa schreef:
Janneke2, nee hoor ik ben niet in de war.

Tea tree olie, lavendel olie en oregano olie zijn bijtend op levend weefsel onder de straal in de middelste groeve. Dan heb ik het echt over een 'open verbinding' met het corium.

Ik zou dus zelf nooit tea tree op een open wond smeren (en al helemaal geen teer!!). In feite is vergevorderde rotstraal een open wond.


Lavendel is juist uitgevonden door iemand die deze olie op open brandwonden heeft gesmeerd. Oregano zou ik niet doen maar lavendel en tea tree kun je prima gebruiken op open dingen. Hetzelfde als dievenolie/ thieves…

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:50

pluisje88 schreef:
Bretsa schreef:
Janneke2, nee hoor ik ben niet in de war.

Tea tree olie, lavendel olie en oregano olie zijn bijtend op levend weefsel onder de straal in de middelste groeve. Dan heb ik het echt over een 'open verbinding' met het corium.

Ik zou dus zelf nooit tea tree op een open wond smeren (en al helemaal geen teer!!). In feite is vergevorderde rotstraal een open wond.


Lavendel is juist uitgevonden door iemand die deze olie op open brandwonden heeft gesmeerd. Oregano zou ik niet doen maar lavendel en tea tree kun je prima gebruiken op open dingen. Hetzelfde als dievenolie/ thieves…


Overal waar ik lees, staat dat je moet uitkijken met lavendel olie (en die andere die ik noemde) op open wonden.
Maar goed dit gaat off topic.

Anne Schuite van Hoofnerd heeft een gratis e book over behandeling van rotstraal TS, ik vond deze zeer nuttig om door te lezen, een dikke tip!

Paardjes101
Berichten: 258
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 22:29

Droge voet in de paddock/wei en dagelijks stal uitmesten. Ook gebruik ik hpe druppels en klei van unique horn.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rotstraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 10:56

Ik zoek het vooral in het bekappen, rotstraal groeit als er geen zuurstof bij komt. Zoveel mogelijk de straal openleggen is belangrijk om het te voorkomen. Dan komt er zuurstof bij en kan de rotstraal niet ontstaan.