Waarom hebben Engelse paarden 4 gangen en Nederlandse 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Waarom hebben Engelse paarden 4 gangen en Nederlandse 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:32

Het viel mij laatst op dat er in Engels talige landen gesproken wordt over 4 gangen bij een paard (walk, trot, canter, gallop). Als reden dat ze de canter en gallop apart noemen is dat de canter een 3 beat gait is en de gallop a 4 beat gait

In Nederland hebben we het bij paarden over 3 gangen (stap, draf, galop)

Nu ben ik benieuwd waarom wij de rengalop niet meenemen als we het over de gangen hebben?

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Waarom hebben Engelse paarden 4 gangen en Nederlandse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:42

Rengalop is mij altijd wel geleerd als 4 sporige gang. En galop 3. Dus het zijn wel echt 4 aparte gangen. Dat voel je ook met rijden.

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Waarom hebben Engelse paarden 4 gangen en Nederlandse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:43

Gallop is inderdaad rengalop, die verschilt wezenlijk van de gewone galop oftewel canter :)

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:50

Engelstalige landen rijden gallop vaker dan wij, omdat daar of met koeien wordt gewerkt of met paarden wordt geracet. Of allebei. Quarter horses zijn oorspronkelijk racepaarden op de kwartmijl.

In NL rijden we zelden of nooit rengalop als te trainen gang, omdat we traditioneel veel meer dressuren en springen.
De paar renpaardentrainers die we hier hebben canteren de paarden als ze 3-takt galopperen - maw, dan wordt in NL de Engelse term gebruikt voor 3-takt, en galop voor 4-takt. Rengalop is gewoon een te lang woord voor dagelijks gebruik.

Overigens maken Amerikanen ook nog onderscheid tussen lope en canter.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:53

Ibbel schreef:
Engelstalige landen rijden gallop vaker dan wij, omdat daar of met koeien wordt gewerkt of met paarden wordt geracet. Of allebei. Quarter horses zijn oorspronkelijk racepaarden op de kwartmijl.

In NL rijden we zelden of nooit rengalop als te trainen gang, omdat we traditioneel veel meer dressuren en springen.
De paar renpaardentrainers die we hier hebben canteren de paarden als ze 3-takt galopperen - maw, dan wordt in NL de Engelse term gebruikt voor 3-takt, en galop voor 4-takt. Rengalop is gewoon een te lang woord voor dagelijks gebruik.

Overigens maken Amerikanen ook nog onderscheid tussen lope en canter.


Dankjewel voor je antwoord, duidelijk

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 22:54

prompter schreef:
Gallop is inderdaad rengalop, die verschilt wezenlijk van de gewone galop oftewel canter :)


Dat snap ik maar mijn vraag was waarom we hem hier niet benoemen en daar wel

Het antwoord van ibbel klinkt heel logisch

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Waarom hebben Engelse paarden 4 gangen en Nederlandse 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:05

Ik benoem hem wel - maar ik zit dan ook dagelijks tussen de renpaarden :D