Grasvoet ijzerloos oplossen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
f_dream
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-08-20

Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 12:22

Mijn paard is een aantal jaar geleden op ijzers gegaan vanwege een grasvoet. Hier zou volgens mijn hoefsmid niet tegenop te bekappen zijn. Nu zie ik telkens voorbij komen dat ijzers niet goed zijn voor paarden en in de zomer trapt mijn paard een aantal keer zijn ijzer eraf. Daardoor wil ik graag weten of mijn paard toch zonder ijzers kan en zijn grasvoet met (natuurlijk) bekappen opgelost kan worden?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Een paard met grasvoet opgelost door bekappen of een paard met grasvoet over gegaan van ijzer naar ijzerloos? Kan dit met bekappen of heb ik een natuurlijk bekapper nodig? Kan dit ook als je paard niet natuurlijk gehouden wordt?

Ik ben dan ook op zoek naar een goede bekapper of goede natuurlijk bekapper met veel ervaring in Zuid-Holland.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 12:55

Heb je een foto?

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:22

Hoe oud is het paard? Vanaf 4jaar is het vaak niet verstandig om een voetstand drastisch te veranderen ivm pezen en banden. Grasvoet komt door voorkeurshouding. Waarschijnlijk ook smaller. heeft je paard ook een plattere/brede voet? Smalle voet word nooit een brede voet.

Natuurlijk kun je het wel wat bijsturen met bekappen. Maar dan aan de verzen. Een kundige orthopedische smid/bekapper kan je hierin goed adviseren en uitleg geven wat haalbaar en verstandig is

Kan je paard zonder ijzers? Haal ze eraf en je merkt het vanzelf. Als je het niet probeert.. weet je het ook niet

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:27

Het is belangrijk om de stand niet te veel/ grof te veranderen. Als je dit bekappen wilt doen is het dus zaak dat de smid vaker en sneller langs komt.

Ik denk niet dat je perse een ijzer nodig hebt, maar ik weet natuurlijk niet hoe het irl uit ziet. Je kan ook altijd een second opinion vragen aan een andere smid.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 13:28

Het is trouwens een graasvoet en geen grasvoet. Een volgroeid paard kan gewoon met het hoofd aan de grond komen. Een graasvoet ontstaat als veulen en dat is ook het moment om het te corrigeren. Als volwassen paard wordt dat erg moeilijk. En zoals al gezegd een steile hoef zal nooit breed worden.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 14:09

Het voordeel van op ijzers, bij graasvoet, dat je langer/ meer over de harde bestrating kunt rijden. Hierdoor ontstaat er meer doorbloeding in de graasvoet en wordt het reeds aanwezige verhoogde risico op hoefkatrol verminderd.

f_dream
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 18:31

jolanda20 schreef:
Hoe oud is het paard? Vanaf 4jaar is het vaak niet verstandig om een voetstand drastisch te veranderen ivm pezen en banden. Grasvoet komt door voorkeurshouding. Waarschijnlijk ook smaller. heeft je paard ook een plattere/brede voet? Smalle voet word nooit een brede voet.

Natuurlijk kun je het wel wat bijsturen met bekappen. Maar dan aan de verzen. Een kundige orthopedische smid/bekapper kan je hierin goed adviseren en uitleg geven wat haalbaar en verstandig is

Kan je paard zonder ijzers? Haal ze eraf en je merkt het vanzelf. Als je het niet probeert.. weet je het ook niet


Ik weet dus niet of hij zonder ijzers kan en wat daar dan risico’s van zijn. In de zomer had hij na elkaar zijn voorijzers afgetrapt en kwam zijn graasvoet dus weer meer zichtbaar

Afbeelding

f_dream
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 18:34

Nico12 schreef:
Het voordeel van op ijzers, bij graasvoet, dat je langer/ meer over de harde bestrating kunt rijden. Hierdoor ontstaat er meer doorbloeding in de graasvoet en wordt het reeds aanwezige verhoogde risico op hoefkatrol verminderd.


Ik had gelezen dat door hoefijzers juist hoefkatrol ontsteking kan ontstaan. Hoe zit dat dan?

Wij rijden vooral in de bak en stappen soms op het asfalt aan de hand. Wat heeft dan de minste risico voor mijn paard? Wel of geen ijzers?

Apacheshadow
Berichten: 887
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:06

Op bovenstaande foto vind ik dat er zeker nog wat te behalen valt zonder ijzers. Bij dit soort voeten werkt een korte interval (max 4 weken) het beste. Hierdoor zijn het iedere keer maar kleine veranderingen. Ook zou ik kijken naar een goede fysio of osteo voor je paard. Dit met dagelijks stretch oefeningen van het rechter voorbeen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:12

Wat maakt dat je je hoefsmid niet vertrouwd TS?
De meeste goede hoefsmeden zetten ergens geen ijzer onder als dat niet nodig is. Zeker niet bij een paard wat ijzers er kennelijk makkelijk aftrapt. Daar hebben ze allemaal een hekel aan en de meesten adviseren dan als het enigszins mogelijk is om de ijzers er onder vandaan te halen.

Dus misschien nog eens aan je hoefsmid vragen of ijzerloos echt geen optie is?
Uiteindelijk is hij/zij degene die er voor gestudeerd heeft en jouw paard het best kent.

f_dream
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 23:18

Punz schreef:
Wat maakt dat je je hoefsmid niet vertrouwd TS?
De meeste goede hoefsmeden zetten ergens geen ijzer onder als dat niet nodig is. Zeker niet bij een paard wat ijzers er kennelijk makkelijk aftrapt. Daar hebben ze allemaal een hekel aan en de meesten adviseren dan als het enigszins mogelijk is om de ijzers er onder vandaan te halen.

Dus misschien nog eens aan je hoefsmid vragen of ijzerloos echt geen optie is?
Uiteindelijk is hij/zij degene die er voor gestudeerd heeft en jouw paard het best kent.


Het is niet echt dat ik mijn hoefsmid niet vertrouw. Ik ben alleen op zoek naar het beste voor mijn paard. Ik ben zelf niet thuis in natuurlijk bekappen of stand oplossen met bekappen, maar ik ben wel voorstander van ijzerloos. Bij ons staan de meeste paarden op ijzers en dat zie ik op veel stallen vaak ook omdat het “normaal” is.

De oplossing voor het aftrappen was volgens mijn hoefsmid een dubbel lip ijzer eronder. Aangezien ik op internet niet verder kom ben ik benieuwd naar ervaringen en of mensen mij in contact kunnen brengen met een (natuurlijk) bekapper of orthopedisch hoefsmid waar ik mee in overleg kan gaan of ijzerloos toch ook mogelijk is. Ik denk dat mijn hoefsmid best wel traditioneel is en zou daarom in overleg willen met een hoefsmid die andere ervaringen heeft. Het beste zou denk ik zijn iemand die natuurlijk bekapt en ook iets met ijzers doet zodat die het van twee kanten kan bekijken zeg maar.

Als dan een ijzer het beste blijkt voor mijn paard is dat oke, maar als het ook zonder ijzers kan zonder hogere risico’s zou dat fijn zijn aangezien een ijzer aftrappen ook veel kracht op de benen kost en het hoefmechanisme zonder ijzer waarschijnlijk beter kan werken.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:26

Ik had die van mij ook graag ijzerloos gewild, maar dat ging helaas ook niet ( dat wil zeggen: Bij mijn ene paardje gaat het niet/ de andere wel) Ik heb wel een (traditionele) smid, die niet perse voorstander is van ijzers, integendeel zelfs: hij heeft ze het liefst op blote voeten.

Als zo'n smid dan zegt dat ijzers echt beter zijn, dan weet je ook dat het beter is. Dus mijn advies zou zijn om een dergelijke smid te zoeken. En dan wél een smid die echt behoorlijk opgeleid is.

Ik zou zelf geen al dan niet natuurlijk bekapper/ hoefsmid bij mijn paard willen die zichzelf slechts beperkt/eenzijdig/dogmatisch geschoold heeft.

f_dream
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 23:54

Punz schreef:
Ik had die van mij ook graag ijzerloos gewild, maar dat ging helaas ook niet ( dat wil zeggen: Bij mijn ene paardje gaat het niet/ de andere wel) Ik heb wel een (traditionele) smid, die niet perse voorstander is van ijzers, integendeel zelfs: hij heeft ze het liefst op blote voeten.

Als zo'n smid dan zegt dat ijzers echt beter zijn, dan weet je ook dat het beter is. Dus mijn advies zou zijn om een dergelijke smid te zoeken. En dan wél een smid die echt behoorlijk opgeleid is.

Ik zou zelf geen al dan niet natuurlijk bekapper/ hoefsmid bij mijn paard willen die zichzelf slechts beperkt/eenzijdig/dogmatisch geschoold heeft.


Zo’n smid is dus ook wat ik zoek met brede kennis het liefst ook over nieuwe technieken (zoals bijv. Natuurlijk bekappen en plak/kunstof ijzers) om in ieder geval een second opinion te hebben en evt als het anders kan misschien over te stappen. Zit jouw hoefsmid ook in Zuid-Holland? Zo ja welke smid is het?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 23:57

Helaas zit ik niet in jouw regio.
Heb je misschien kennissen in de paardenwereld die jou kunnen adviseren mbt goed opgeleide hoefsmeden in jouw regio?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 00:12

f_dream schreef:
Nico12 schreef:
Het voordeel van op ijzers, bij graasvoet, dat je langer/ meer over de harde bestrating kunt rijden. Hierdoor ontstaat er meer doorbloeding in de graasvoet en wordt het reeds aanwezige verhoogde risico op hoefkatrol verminderd.


Ik had gelezen dat door hoefijzers juist hoefkatrol ontsteking kan ontstaan. Hoe zit dat dan?

Wij rijden vooral in de bak en stappen soms op het asfalt aan de hand. Wat heeft dan de minste risico voor mijn paard? Wel of geen ijzers?


Je vraag: gelezen door ijzers hoefkatrol. Dat is niet juist maar kan wel het geval zijn indien de hoefnagels zodanig zijn geplaatst dat het hoefmechanisme geblokkeerd wordt. De hoef moet vooral aan de achterzijde kunnen bewegen in de breedte. Controleer dat, uitzetting moet zichtbaar zijn op ijzer, nadat het oude ijzer eraf is gehaald. Dus alle gaten voorzien van een nagel kan uitzetting eerder beperken. Ook een aandachtspunt is dat aan de voorvoeten geen achterijzer geplaatst wordt. De lippen aan de zijkant kunnen eerder het hoefmechanisme beperken.
De dierenartsen die ik ken zullen 100% zeggen ijzers onder de voorvoeten bij graasvoet. En niet aan de hand op het asfalt maar onder de man ook regelmatig draven op asfalt. Je stapt en draaft zodanig veel op het asfalt dat de ijzers na 8 weken er bij wijze van spreken vanzelf afvallen voor nieuw beslag. Je kunt dit zelf in de gaten houden door vooral naar de slijtage van de nagels te kijken. Vraag de hoefsmid naar de juiste opstand van het ijzer, hierdoor kan de hoef beter afrollen. Het aftrappen van ijzer onder graasvoet is vreemd, immers die hoef groeit in de hoogte en weinig in de breedte, tevens schuin kantje er aan. Ijzer onder graasvoet kan daardoor smaller zijn. Tevens springschoenen bij rijden en fris in de weide. Controleer op irritatie van springschoenen.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 10:13

Ik persoonlijk vind dat het hoefmechanisme belemmerd wordt door een ijzer, ik ben ook voorstander van geen ijzers als het niet nodig is.

Op de foto's vind ik hem sowieso niet geweldig op zijn hoeven staan, achter ook niet. Ik denk dat dit paard baat heeft bij vaker bekapt worden. Het is alleen belangrijk om te kijken of zonder ijzers gaat als je veel over asfalt gaat.

Ik denk dat er al een hele goede tip wordt gegeven om te kijken naar een hoefsmid die zowel traditioneel als natuurlijk opgeleid is. In ieder geval niet naar smeden gaan die een paar maanden een cursus hebben gedaan.

Dubbellips vind ik zelf trouwens in de meeste gevallen geen oplossing, hoeven worden daar vaak veel slechter door.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:19

f_dream schreef:
Ik weet dus niet of hij zonder ijzers kan en wat daar dan risico’s van zijn. In de zomer had hij na elkaar zijn voorijzers afgetrapt en kwam zijn graasvoet dus weer meer zichtbaar

[ [url=m/kPVmmm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe lang zaten deze ijzers er onder? En om de hoeveel weken krijgt hij nieuwe?

Ik vind zijn hoeven namelijk best lang, dan zou ik toch wel snel de smid erbij willen hebben.

Als je meer foto's plaatst, ook vanaf de zijkant en onderkant, krijg je waarschijnlijk ook wat meer informatie over of er iets beter of anders zou kunnen

f_dream
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 13:48

Bowo schreef:
f_dream schreef:
Ik weet dus niet of hij zonder ijzers kan en wat daar dan risico’s van zijn. In de zomer had hij na elkaar zijn voorijzers afgetrapt en kwam zijn graasvoet dus weer meer zichtbaar

[ [url=m/kPVmmm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe lang zaten deze ijzers er onder? En om de hoeveel weken krijgt hij nieuwe?

Ik vind zijn hoeven namelijk best lang, dan zou ik toch wel snel de smid erbij willen hebben.

Als je meer foto's plaatst, ook vanaf de zijkant en onderkant, krijg je waarschijnlijk ook wat meer informatie over of er iets beter of anders zou kunnen


Ze zaten er inderdaad langer onder dan normaal omdat hij ze om de beurt had afgetrapt. Ze werden dan ook op dat moment vervangen.

Afbeelding

Afbeelding

Zo staat hij er normaal bij, ook zonder achter ijzers

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:52

Ik vind de graasvoet op zich nog meevallen op de laatste foto.
Ik zou me meer zorgen maken om het rechter achtervoetje.....

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 14:57

Hier mijn ervaring: mijn vorig paard had ook een graasvoetje. Toen ik haar kocht stond ze niet alleen op ijzers, maar zelfs met dempende extra zool. Dat omdat ze anders onregelmatig zou lopen. Mijn hoefsmid heeft dat de eerste paar keren er ook onder gedaan, maar omdat mijn voorkeur ijzerloos is (oa ook vanweg de betere doorbloeding én ze deze ijzers ook steeds kwijt raakte), heb ik het ijzerloos geprobeerd. Ze liep de eerste paar weken onwennig, maar daarna gewoon goed. Ze heeft vervolgens 10 jaar probleemloos zonder ijzers gelopen. (en ik rij alleen maar buiten, dus ook op asfalt)
Toen ze artrose kreeg, is ze in haar gewrichten ingespoten en heeft ze weer ijzers (met speciale zooltjes) gekregen. Zo was ze tot haar dood enkele jaren later goed te rijden.
De stand zelf verander je na de veulentijd niet meer, dat graasvoetje van haar was gelukkig ook niet extreem.

Waarom probeer je het niet gewoon een tijdje zonder de hoefijzers? Erger zal het niet worden.
Wel heb je een welwillende en goede hoefsmid nodig.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:14

Graasvoet wel of niet, ik wordt echt niet enthousiast van de manier waarop dit paard bekapt wordt. Hoeveel ijzers je er ook onder slaat, het begint met een correcte bekapping. Wat betreft het bekappen heb ik daar al mijn twijfels over. Ik ben geen fan van ijzers maar ik sommige gevallen is dit nodig. Echter pas wanneer het met correct bekappen niet kan worden opgelost. Voorwaarde is een correcte bekapping om mee te beginnen dus, en daar gaat het in mijn ogen vaak al mis..

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 15:23

f_dream schreef:
jolanda20 schreef:
Hoe oud is het paard? Vanaf 4jaar is het vaak niet verstandig om een voetstand drastisch te veranderen ivm pezen en banden. Grasvoet komt door voorkeurshouding. Waarschijnlijk ook smaller. heeft je paard ook een plattere/brede voet? Smalle voet word nooit een brede voet.

Natuurlijk kun je het wel wat bijsturen met bekappen. Maar dan aan de verzen. Een kundige orthopedische smid/bekapper kan je hierin goed adviseren en uitleg geven wat haalbaar en verstandig is

Kan je paard zonder ijzers? Haal ze eraf en je merkt het vanzelf. Als je het niet probeert.. weet je het ook niet


Ik weet dus niet of hij zonder ijzers kan en wat daar dan risico’s van zijn. In de zomer had hij na elkaar zijn voorijzers afgetrapt en kwam zijn graasvoet dus weer meer zichtbaar

[ [url=m/kPVmmm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohjee, hier is een heleboel verbetering uit te halen! Ik zou asap een kundige barefoot bekapper erbij halen en dit dier van de ijzers afhalen ...

f_dream
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 15:25

Gee schreef:
Hier mijn ervaring: mijn vorig paard had ook een graasvoetje. Toen ik haar kocht stond ze niet alleen op ijzers, maar zelfs met dempende extra zool. Dat omdat ze anders onregelmatig zou lopen. Mijn hoefsmid heeft dat de eerste paar keren er ook onder gedaan, maar omdat mijn voorkeur ijzerloos is (oa ook vanweg de betere doorbloeding én ze deze ijzers ook steeds kwijt raakte), heb ik het ijzerloos geprobeerd. Ze liep de eerste paar weken onwennig, maar daarna gewoon goed. Ze heeft vervolgens 10 jaar probleemloos zonder ijzers gelopen. (en ik rij alleen maar buiten, dus ook op asfalt)
Toen ze artrose kreeg, is ze in haar gewrichten ingespoten en heeft ze weer ijzers (met speciale zooltjes) gekregen. Zo was ze tot haar dood enkele jaren later goed te rijden.
De stand zelf verander je na de veulentijd niet meer, dat graasvoetje van haar was gelukkig ook niet extreem.

Waarom probeer je het niet gewoon een tijdje zonder de hoefijzers? Erger zal het niet worden.
Wel heb je een welwillende en goede hoefsmid nodig.


Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik snap dat er op volwassen leeftijd niet te veel meer aan te corrigeren valt, mijn doel is eigenlijk zijn hoeven zo recht te houden als ze met ijzer ook zijn. Want scheefheid is natuurlijk ook niet goed. We zijn dan ook altijd bezig met rechtrichten en dat vind ik nu wel veel verbeterd.

Ik durf niet zomaar zonder ijzers te proberen omdat ik bang ben dat zijn hoeven dan weer zo scheef worden als de eerste foto en hij dus ook weer schever is wat ook niet goed is.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:03

f_dream schreef:
Nico12 schreef:
Het voordeel van op ijzers, bij graasvoet, dat je langer/ meer over de harde bestrating kunt rijden. Hierdoor ontstaat er meer doorbloeding in de graasvoet en wordt het reeds aanwezige verhoogde risico op hoefkatrol verminderd.


Ik had gelezen dat door hoefijzers juist hoefkatrol ontsteking kan ontstaan. Hoe zit dat dan?

Wij rijden vooral in de bak en stappen soms op het asfalt aan de hand. Wat heeft dan de minste risico voor mijn paard? Wel of geen ijzers?


Als je paard behalve een beetje stappen op asfalt niet op verharding loopt zijn ijzers niet nodig.
En stel je paard loopt iets gevoelig op asfalt of verharding die keren dat je wandelt, dan koop je een paar hoefschoenen. Dat komt dan gewoon omdat het paard gewend is bijna altijd op zachte ondergrond te staan. De hoeven zijn niet gewend/aangepast aan verharding.
Goed en regelmatig bekappen, dat is voldoende. En regelmatig is dan elke 6 a 8 weken (in voorjaar en zomer groeien hoeven sneller dan in najaar en winter)

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:16

f_dream schreef:
Gee schreef:
Hier mijn ervaring: mijn vorig paard had ook een graasvoetje. Toen ik haar kocht stond ze niet alleen op ijzers, maar zelfs met dempende extra zool. Dat omdat ze anders onregelmatig zou lopen. Mijn hoefsmid heeft dat de eerste paar keren er ook onder gedaan, maar omdat mijn voorkeur ijzerloos is (oa ook vanweg de betere doorbloeding én ze deze ijzers ook steeds kwijt raakte), heb ik het ijzerloos geprobeerd. Ze liep de eerste paar weken onwennig, maar daarna gewoon goed. Ze heeft vervolgens 10 jaar probleemloos zonder ijzers gelopen. (en ik rij alleen maar buiten, dus ook op asfalt)
Toen ze artrose kreeg, is ze in haar gewrichten ingespoten en heeft ze weer ijzers (met speciale zooltjes) gekregen. Zo was ze tot haar dood enkele jaren later goed te rijden.
De stand zelf verander je na de veulentijd niet meer, dat graasvoetje van haar was gelukkig ook niet extreem.

Waarom probeer je het niet gewoon een tijdje zonder de hoefijzers? Erger zal het niet worden.
Wel heb je een welwillende en goede hoefsmid nodig.


Bedankt voor het delen van jouw ervaring. Ik snap dat er op volwassen leeftijd niet te veel meer aan te corrigeren valt, mijn doel is eigenlijk zijn hoeven zo recht te houden als ze met ijzer ook zijn. Want scheefheid is natuurlijk ook niet goed. We zijn dan ook altijd bezig met rechtrichten en dat vind ik nu wel veel verbeterd.

Ik durf niet zomaar zonder ijzers te proberen omdat ik bang ben dat zijn hoeven dan weer zo scheef worden als de eerste foto en hij dus ook weer schever is wat ook niet goed is.


Hij wordt niet scheef als hij gewoon echt regelmatig bekapt wordt.