Grasvoet ijzerloos oplossen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:32

Citaat:
Als je paard behalve een beetje stappen op asfalt niet op verharding loopt zijn ijzers niet nodig.


Hier wil ik even op reageren, want dit kun je in zijn algemeenheid zo niet zeggen. Dat is gewoon veel te simplistisch, gaat volledig voorbij aan de verschillende redenen die ijzers soms noodzakelijk kunnen maken.

TS als je twijfels hebt over je huidige smid, zoek dan aub een breed opgeleide erkende hoefsmid, die niet dogmatisch in het denken is , maar die in staat is te kijken wat voor DIT dier op dit moment de juiste oplossing is.

Niet iemand met kortdurende cursus
Niet iemand die zich niet bijgeschoold heeft.
Niet iemand die op bokt wat roept

Zoek gewoon een goede hoefsmid...
( en klopt: dat is niet makkelijk, maar als je een goede paardenkliniek bij je in de buurt hebt, kunnen zij je wel de gegevens geven van goede hoefsmeden)

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 23:52

@ punz: als je niet weet hoe een goed bekapte hoef eruit hoort te zien weet je ook niet of een smid een goede smid is. Welke opleiding dan ook geeft ook totaal geen garantie. Door zelf een aantal dagcursussen te volgen was ik in staat om zelf te beoordelen of een smid goed werk levert of niet. En geloof me, 9 van de tien professionele hoefsmeden en bekappers valt daardoor voor mij af. De gene die wel overblijft zit vol. Ik doe het nu al jaren zelf (op aanraden van mijn wel goede hoefsmid die ging emigreren en in het begin onder zijn controle) maar mijn paard staat beter op dr hoeven dan ooit. Het zegt dus helemaal niks. Als je zelf een beetje handig bent, een kritisch oog hebt en de theorie in je hoofd hebt en dat kunt vertalen naar de praktijk dan kun je als je zelf bekapt veel betere resultaten halen als hoe dit paard op z’n voeten staat. Ik zou me aan dit paard wel aan wagen. Sterker nog, ik heb nog niet vaak een paard gezien die ik niet aandurfde. Heel af en toe komen ze voorbij maar dat zijn dan echt zwaar medische gevallen. De meeste paarden staan zo beroerd op de voeten dat als je een aardig correcte bekapping kunt uitvoeren het paard al een wereld van verbetering ervaart. De lat ligt helaas niet heel erg hoog in dit land… uitzonderingen daargelaten dan ook. En die mensen draag ik op handen overigens.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 00:19

Ik begrijp wat je zegt Pluisje, maar als ik hier zinnen voorbij zie komen als in mijn quote hierboven, dan wordt ik niet blij.
Dagcursussen zeggen mij niets, dat staat of valt ook bij degene die de cursus geeft EN het vermogen
van een cursist om zijn zijn /haar eigen mogelijkheden EN grenzen te zien.

Vandaar dat ik TS probeer te verwijzen naar partijen waar ze in ieder geval de kans heeft deskundigheid te treffen. De meeste goede klinieken kunnen wel de namen van goede hoefsmeden geven.

Ik vind het online adviezen geven, zonder het paard IRL te hebben gezien, zonder het bewegingspatroon van het dier te hebben gezien etc gewoon gevaarlijk.

Maar al te snel wordt er dan gekozen voor de goedkoopste/ praktisch makkelijkste oplossing ( ik zeg niet dat TS dat doet hoor), in plaats van voor het dier de beste oplossing .

Wat ik dus probeer is TS te verwijzen naar mensen in haar omgeving die mogelijk kunnen helpen met het vinden van een goede smid. Want dat is uiteindelijk wat ze nodig heeft. Een goede, niet dogmatische smid.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:52

En vergeet de kreet 'natuurlijk bekappen'.
A) bekappen is sowieso niet natuurlijk
B) iedere goede smid bekapt een hoef in eerste instantie kijkend naar de vorm die de hoef van nature heeft. Vervolgens kijkt hij wat er suboptimaal is ten opzichte van de 'ideale' hoefvorm en als laatste bespreekt hij met de eigenaar wat er eventueel voorzichtig gecorrigeerd zou kunnen worden om die optimale vorm wat meer te benaderen. En dat doet een goeie sowieso alleen op geleide van het klinische beeld/klachten.
C) er zijn weinig paarden die van nature die theoretisch optimale vorm hebben, maar het merendeel van de paarden doet het in de praktijk prima op hun niet-optimale hoeven die de natuur ze heeft meegegeven.

Maw, er wordt een hoop overbodig gecorrigeerd, en met name de zelfbenoemde 'natuurlijke bekappers' corrigeren heel veel nodeloos.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:57

Een correcte bekapping is een correcte bekapping. Ongeacht welke titel de gene die de bekapping uitvoert zichzelf geeft. Ik heb goede traditionele hoefsmeden gezien, en hele slechte. Ik heb twee hele fijne natural balance bekappers gehad, en 1 hele slechte. Ik heb heel veel slechte natuurlijk bekappers gezien, en ook een paar hele goede. Dus de naam zegt niks over of ze hun werk goed doen.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 10:59

Nee, daarom zeg ik: vergeet de kreet 'natuurlijk'. Dat zegt geen fluit.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:02

pillow schreef:
Het is trouwens een graasvoet en geen grasvoet. Een volgroeid paard kan gewoon met het hoofd aan de grond komen. Een graasvoet ontstaat als veulen en dat is ook het moment om het te corrigeren. Als volwassen paard wordt dat erg moeilijk. En zoals al gezegd een steile hoef zal nooit breed worden.

Dit klopt niet hoor, dat alleen veulens zo staan.
Mijn volwassen paard heeft een graasvoet omdat hij altijd een voorkeurshouding heeft. Ik laat hem daarom geen 24/7 grazen en zijn hooi krijgt hij iets hoger aangeboden.
Dat helpt wel om het een beetje binnen de perken te houden.
Ik vijl zelf regelmatig bij tussen de afspraken van de hoefsmid door.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:09


Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:37

Lastig altijd zulke dilemma's. Ik zou eens een andere bekapper laten komen en met hem eens in bespreking gaan over de stand van de achtervoeten. De achtervoeten vind ik enorm steil.

Ik zou zeker ijzerloos gaan. Vaak is het op een stal een soort gewoonte, zo van iedereen doet het.

Probeer eens hoefschoenen!

Ook kun je hoefschoenen als tijdelijke oplossing gebruiken van de overgang van eerste keer ijzers eraf naar blote voeten.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 14:49

Vaak is het niet meer te corrigeren, niet met en niet zonder ijzers. Het is ook niet altijd wenselijk om de hoeven (optisch) recht te maken op oudere leeftijd want de hele conformatie van het paard is er inmiddels op ingesteld
Het probleem vaak met ongelijke hoeven is dat ze ook scheef slijten. Ijzers voorkomen dat ze sneller scheef slijten dan dat ze weer aan kunnen groeien. Vandaar vaak de keuze om toch ijzers te gebruiken

AndreaB

Berichten: 1621
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Meppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:29

TS, kijk eens bij centrum voor hoefgezondheid. Klaas is ooit begonnen als hoefsmid en verder gegaan in de blootvoetse richting. Inmiddels bieden zij sinds enkele jaren een beroepsopleiding aan voor bekappers en bieden ook hoefrevalidatie aan. Via hun website kan je wellicht iemand in jouw regio vinden die bij jouw visie van goede hoefverzorging past.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:02

Ik zou ook een bekapper er bij halen die echt goed werk verricht.
Smid of geen smid, ik word niet blij van dit werk.

Opleiding of geen opleiding, ik zie zoveel gediplomeerde prutsers als ongediplomeerde prutsers aan t werk.

Zo ook gediplomeerde toppers als ongediplomeerde toppers.

Mariska_vD

Berichten: 132
Geregistreerd: 30-09-12
Woonplaats: Callantsoog

Re: Grasvoet ijzerloos oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:18

Mijn paard heeft een flink graasvoetje. Toen ik hem kocht werd bij de keuring ook gelijk ijzers aan geraden met de uitleg erbij dat zijn voet dan meer de ruimte krijgt om ook breder te groeien. Ik vond dit geen goed onderbouwde reden dus heb dit ook niet laten doen.
Hier komt ongeveer iedere 8 weken de hoefsmid. Mijn paard is te oud om de stand te kunnen corrigeren dus wordt het vooral bijgewerkt. Mijn hoefsmid bekapt hem gewoon en laat hem bij zijn graasvoetje bij de hiel weer iets zakken en haalt bij zijn andere hoef juist bijna niks weg bij de hiel. Dit werkt voor mijn paard goed en hij heeft er totaal geen last van. Als het tussen bekapbeurten iets te lang duurt of zijn hoeven wat sneller groeien merk ik wel dat hij een beetje ongemakkelijk loopt maar zodra hij bekapt is, is er niks meer van te zien. Dit wil ik dus ook voor zijn.
Ik ben heel blij dat ik hem niet op ijzers heb laten zetten en ik denk ook zeker dat het niet nodig is maar ieder paard is natuurlijk anders.