Zijn deze hoeven correct?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 11:58

BigOne schreef:
Mocht je het paard willen kopen? Keuren met foto’s van de voeten. RV is duidelijk een bokhoef.


Ja, als ze me heel erg bevalt (en de verkoper ook), zal ik zeker foto's laten maken van de voeten.

Dank allen voor jullie reacties en PB's.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:01

Het lijkt mij een pony. Daarnaast vooral een dier met zeer achterstallig onderhoud. Bokhoef hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Wel is ie inderdaad stijler. Ik zou vooral vragen eens een goede bekapbeurt te laten uitvoeren en dan nogmaals kijken. Evt vragen om meer foto's van rechtsvoor
Mijn merrie is bijvoorbeeld stijl gekoot met hoge verzenen. Volgens sommige "deskundigen" ook een bokhoef, terwijl dierenarts en meerdere hoefsmeden zeggen van niet (ja ze wordt gecorrigeerd)

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:03

Kabayo schreef:
Het lijkt mij een pony. Daarnaast vooral een dier met zeer achterstallig onderhoud. Bokhoef hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Wel is ie inderdaad stijler. Ik zou vooral vragen eens een goede bekapbeurt te laten uitvoeren en dan nogmaals kijken. Evt vragen om meer foto's van rechtsvoor
Mijn merrie is bijvoorbeeld stijl gekoot met hoge verzenen. Volgens sommige "deskundigen" ook een bokhoef, terwijl dierenarts en meerdere hoefsmeden zeggen van niet (ja ze wordt gecorrigeerd)

De reden waarom de ene hoef stijler is dan de ander is eigenlijk niet van belang. Feit is dat ongelijke voeten zorgen voor ongelijke belasting. Dit zorgt op lange termijn altijd voor problemen.

Mijn advies is om geen dier te kopen met duidelijk ongelijke voeten. Problemen krijg je vanzelf, die moet je niet kopen.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:13

Dat is zeker een feit. Ben wel enorm nieuwsgierig hoe dit gaat opknappen na een goede hoefsmid

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:28

pillow schreef:
Op de laatste foto is duidelijk dat rechtsvoor een afwijkende stand heeft.

Klopt, hij is ook naar binnen gedraait. Maar dat betekend niet dat het gelijk einde verhaal hoeft te zijn. Ja er stapelt wel veel op dus je moet kritisch zijn maar als je het dier echt leuk vind, echt even deskundigen erbij halen.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 12:33

Ik zelf zou deze laten staan. Ik heb ooit een paard gehad met ongelijke voeten en het was doorlopend een dingetje. En later een groter dingetje(kreupel)

Al je deze toch wil. Zeker een röntgenfoto van de voorvoeten laten maken. Het hoeft niet maar je ziet bij zo’n voet vaker hoefkatrolonsteking.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:24

Hutcherson schreef:
pillow schreef:
Op de laatste foto is duidelijk dat rechtsvoor een afwijkende stand heeft.

Klopt, hij is ook naar binnen gedraait. Maar dat betekend niet dat het gelijk einde verhaal hoeft te zijn. Ja er stapelt wel veel op dus je moet kritisch zijn maar als je het dier echt leuk vind, echt even deskundigen erbij halen.

Bij deze franse stand heb je ook een zwaaiend voorbeen. En of je dat moet kopen, nee . Problemen moet je niet kopen die krijg je wel.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:35

Zou zeggen ; ga het dier eerst maar in real life bekijken , zie ook op de foto’s flink wat achterstallig onderhoud aan de hoeven.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 13:38

Dit is echt 100% een bokhoef..laten staan zou ik zeggen.

Iets ongelijke voeten zijn een veel minder groot probleem dan een bokhoef.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:55

Ik ben team: gewoon live even goed kijken en dan oordelen.
Zou dit net meteen als bokhoef durven kwalificeren op basis van deze foto;s met zoveel behang.

het lijkt er wel op, maar ben benieuwd naar hetzelfde dier na een bakkap beurt. Kan ook nog zijn dat het gewoon grote brede voeten heeft en een lichte 'flare'/ te veel lengte aan de binnenkant.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 15:59

Bokhoef gaat niet over met bekappen he...het komt door te korte buigpezen.


Een bokvoet wordt veroorzaakt door een afwijking van een ledemaat, wat ervoor zorgt dat de hoef met een lange hiel loodrecht groeit. Bij veulens is een bokvoet de meest voorkomende peesafwijking met als oorzaak dat de diepe buigpees veel korter is dan het bot. Dit zorgt ervoor dat de pees aan het hoefbeen trekt en neerwaarts in de hoef kantelt. Een bokvoet komt gewoonlijk het vaakst voor in de voorbenen, waarbij één voet er erger aan toe is dan de andere.

https://www.hippomundo.com/nl/news/6014 ... e-komt-het

Ik zie het direct dat het een bokhoef is en raadt echt sterk af om zo'n paard te kopen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:46

In dat artikel staat ook dat bekappen wel een behandelmethode is.
Naast een operatie en pijnverlichting. De vraag is of t aangeboren is of niet, de vraag is ook hoe het er live uitziet en wat er gebeurt als je steeds de hielen iets inkort met hele kleine stapjes en lange tussenposen zodat de pezen meerekken.
Wat heeft die voet gedaan qua compensatie in het lijf. En wat gebeurt er als je dat gaat belasten met een zadel en ruiter.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:54

Ik bedoel dus ook dat dit dier mogelijk geen bokhoef heeft.
Het kan ook een sloffer zijn die zijn teen wat meer afslijt en daardoor wat hogere hielen lijkt te hebben. Zeker als paarden wat bredere, kortere voeten hebben kan dat zo tonen.
In dat geval is het met een bepakbeurt 'weg' want dan laat je de hielen zakken tot waar ze horen.

En aangezien ik hier een naar koudbloed neigend dier lijkt te zien met veel behang en volgens mij ergens 'braaf' in de beschrijving lees zou dat voor mij nog een optie kunnen zijn. Naast de optie echte bokhoef.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:17

Nee joh, bokhoef is te zien aan de rest van het onderbeen. Stand is heel anders dan als het een beetje steil zou zijn.

Als veulen zijnde dan is een operatie met bekappen inderdaad nog een optie, maar die pees op deze leeftijd gaat niet meer meerekken. Je gaat het paard alleen maar meer pijn doen. En inderdaad op volwassen leeftijd heeft het al meer schade gegeven in het lijf.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:19

Ik vind deze foto veel te onduidelijk om direct van een bokhoef te spreken

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:20

Afbeelding

Voor mij is dit overduidelijk.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:23

Elisa2 schreef:
[ [url=m/dFScNb.png]Afbeelding[/url] ]

Voor mij is dit overduidelijk.

Mee eens.. Niet te missen.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:36

Dit paard is zo slecht het bekapt/afgesleten en het staat niet vierkant en de foto is niet recht van voren of recht opzij genomen dat het niet mogelijk is om de voetas goed te beoordelen.

Het enige wat je op basis van de getoonde foto’s kan zeggen is dat er aanleiding is tot nader onderzoek.
Het dier staat ook al een paar maanden te koop, die hoeven kunnen er nu heel anders uitzien. Beter, als ze een keer goed bekapt is, of slechter als er zonder er iets aan te doen mee is doorgereden.

Zelf gaan kijken en kritisch blijven geeft het beste beeld.
Gezien de rest wat deze handelaar verkoop komt ze uit het buitenland/Ierland en is het een kruising Tinker met onbekende afstamming. Zeker bij de minder zorgvuldig gefokte Tinkers komt een gebroken voetas vaker voor.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:04

Eens met elisa, met deze foto en stand onderbeen zou ik ook zeggen bokhoef en dus ook laten staan.

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:07

c_alsemgeest schreef:
Eens met elisa, met deze foto en stand onderbeen zou ik ook zeggen bokhoef en dus ook laten staan.

Bokhoef en Frans.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:26

Laten staan!

Is echt een bokhoef en slechte hoeven.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:35

100% geen bokhoef. Van de voorzijde gezien moet die geknepen zijn en dat is hij niet (de wanden moeten recht naar beneden gaan).

Laat hem keuren en vraag wat de DA van zijn voeten vindt, dat is het verstandigst. Hij staat wel heel slecht op zijn voeten en dat zou voor mij een no go zijn.

N4N4
Berichten: 1111
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:40

Ga met Jan mee , paard staat staat met dat been op rust , andere been is belast ..

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:42

N4N4 schreef:
Ga met Jan mee , paard staat staat met dat been op rust , andere been is belast ..



Een voorbeen op rust is ook een dikke vette reden om het paard te laten staan…

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 19:53

pillow schreef:
c_alsemgeest schreef:
Eens met elisa, met deze foto en stand onderbeen zou ik ook zeggen bokhoef en dus ook laten staan.

Bokhoef en Frans.



Franse stand kan je al helemaal niks van zeggen met deze fotos