Zijn deze hoeven correct?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 22:45

Beste,

Wij willen gaan kijken bij een paard, voornamelijk voor buitenritten in het bos en 1 a 2 keer per week basis werk in de bak.

Ik ben niet thuis in de hoef/beenstanden, maar de voeten lijken mij ongelijk en sommige ook steil. Ze staat op de foto ook niet heel handig, maar ik heb geen andere foto. Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen? Uiteraard, als het wat is wordt ze gewoon klinisch en evt röntgenologisch gekeurd.

Afbeelding

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Yiruma op 04-02-24 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:47

Er staat geen foto bij

Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-24 22:49

Amber_anne schreef:
Er staat geen foto bij


Oeps, nu wel.

prugelpiet

Berichten: 12564
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:57

Is dit de enige foto die je hebt? 6/24 staat net over de voet die op deze foto het meeste afwijkt, lijkt het. Maar het is lastig om daar via een foto wat van te zeggen. Hebben ze geen goede standfoto van recht opzij? Zo nee, zou ik daar sowieso eens naar vragen. Daar kan je nog meer informatie uithalen dan alleen misschien iets over de voeten.

Mellow

Berichten: 6470
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 22:59

Rechts voor en links achter vind ik zelf afwijkend lijken. Maar is vanaf 1 foto misschien ook niet geheel correct te beoordelen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:00

Het is idd niet heel zichtbaar maar rechtsvoor lijkt me een bokhoef. Sowieso zijn de voeten echt rampzalig slecht zeg. Arm dier.

DuoPenotti

Berichten: 29518
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:02

Is links achter de voet dikker of vertekend dat zo?

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:05

Wel moeilijk te beoordelen vanaf deze foto, maar er lijkt met 2 hoeven (rechtsvoor en linksachter) en 1 been iets niet helemaal in orde. Ik zie net als DP ook een dik been linksachter.

Hannanasjuh
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-11-22
Woonplaats: Fijnaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:11

Op deze manier iets over de voeten kunnen zeggen is eigenlijk niet mogelijk.

Als je foto's zoals dit kan maken heb je veel meer duidelijkheid. Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:32

Je moet een beetje het ideaalbeeld loslaten. Wij willen allemaal een perecte stand en het perfecte beeld maar dat is niet altijd het beste voor het dier.
Dat gezegd hebbende zie je RV en LA een steilere hoef dan de andere diagonaal. Dat zie je vaker en is geen ramp. Ik zie hier geen schokkende beelden op deze foto.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:33

Nou ik vind ondanks dat je het niet goed kunt zien die voet rechtsvoor echt wel als mogelijke probleemvoet hoor. Ik ben van mening dat je nooit een paard met een bokvoet moet willen, waarvoor dan ook. Niet voor de fokkerij, niet voor recreatie, niet voor de sport.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:46

Er zit, voor zover je dat van deze foto kan zien, inderdaad verschil in de voeten, rechtsvoor en links achter lijken steiler maar vooral heel erg kort afgesleten.

In links voor zit iets van een kwartierboogje waardoor ik denk dat dit paard op een slechte manier doe-het-zelf bekapt is.

Als het paard verder voldoet dat zijn de voeten wel een punt van aandacht bij de keuring.

Ik ben wel benieuwd naar de rest van het paard. Mag ik een link naar de advertentie per pb? Misschien is er op een van de andere foto’s meer te zien

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-24 23:47

Je kunt vrij veel corrigeren qua hoefstand hoor. Als je maar niet hele grote stappen maakt omdat dat mooier of beter is. Kijk wat het dier nodig heeft een bedenk je dat het lichaam moet kunnen compenseren .

DuoPenotti

Berichten: 29518
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 09:17

Ik zou gewoon eens gaan kijken.
Misschien vind je haar in de echt al niet leuk en houd het toch op. En zoals je al aangaf zelf laten keuren.
Dan weet ze het meeste.
Ook of er geen mok cpl oid zit.

Ik heb de advertentie wel gevonden. Lijkt me een heel braaf dier.

Yiruma

Berichten: 325
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 10:07

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb helaas geen andere foto's, van al die 24 is dit de enige waar ze niet met de hoeven in het gras staat als ze er compleet op staat.

Ik zie toch wel veel verschillende meningen. Fijn om jullie input mee te nemen. Ik ga sowieso bij haar kijken, en heb geen grote ambities. Mij gaat het niet om het schoonheidsideaal.


tiwi1969 schreef:
Er zit, voor zover je dat van deze foto kan zien, inderdaad verschil in de voeten, rechtsvoor en links achter lijken steiler maar vooral heel erg kort afgesleten.

In links voor zit iets van een kwartierboogje waardoor ik denk dat dit paard op een slechte manier doe-het-zelf bekapt is.

Als het paard verder voldoet dat zijn de voeten wel een punt van aandacht bij de keuring.

Ik ben wel benieuwd naar de rest van het paard. Mag ik een link naar de advertentie per pb? Misschien is er op een van de andere foto’s meer te zien


Ik zie dat DuoPenotti de adv al gevonden heeft, Tiwi, ik zal hem je sturen.

Elisa2

Berichten: 37188
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:15

Earth schreef:
Nou ik vind ondanks dat je het niet goed kunt zien die voet rechtsvoor echt wel als mogelijke probleemvoet hoor. Ik ben van mening dat je nooit een paard met een bokvoet moet willen, waarvoor dan ook. Niet voor de fokkerij, niet voor recreatie, niet voor de sport.


:j

Het lijkt mij ook een bokvoet, als je gaat kijken neem dan iemand mee met goed verstand er van. Ook voor recreatief gebruik is een bokvoet niet geschikt. Het is geen kwestie van "goed bekappen".

https://www.hippomundo.com/nl/news/6014 ... e-komt-het

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:21

Ik denk dat je echt niet op basis van deze foto kunt zeggen dat dat een bokvoet is hoor. Als ik zie hoe het paard staat denk ik dat het vertekend door hoe het paard staat.

Bij twijfel kan je ook een hoefsmid/bekapper laten kijken en de hoeven laten beoordelen.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:25

Een paard graast ook zo 'krom' dus veel hebben wel een afwijking. Van klein tot groot. Deze lijkt op de foto wel een grote afwijking te hebben.. het is wel een aandachtspunt als je gaat kijken. Groot verschil is eigenlijk gewoon een gedoe. Een klein verschil is prima te onderhouden..

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:33

Als je gaat kijken, neem rondom goede foto's van de hoeven en beenstand op vlakke bodem. En laat deze aan je smid zien.
De mijne had ook iets afwijkende voorvoeten, dus ook gedaan en kreeg "dat krijg ik wel goed" terug. En nu ruim een jaar later met elke keer hele kleine aanpassingen staat hij goed op 4 mooie voeten. Als je heel goed kijkt zie je re-voor nog een klein beetje afwijking, maar meer kon deze niet veranderd worden omdat het zijn natuurlijke stand is. Maar als mensen hem voor het eerst zien, valt het niet op.

tiwi1969

Berichten: 7641
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:37

Ik heb de advertentie bekeken, lijkt een leuk dier, met aandacht voor de voeten bij keuren.
Echter heb ik wel mijn vraagtekens bij de verkoper, daar zijn onder de oude naam wel zaken over te vinden waar er toch iets mis bleek.

Edit: TS heeft per pb een linkje gekregen.
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 05-02-24 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 10:45

let bij bezichtigen ook op de rest van het paard. als de hoeven lange tijd onverzorgd zijn geweest en daarbij een verschillende stand hebben, kunnen er int schouder en nek ook dingen vast gaan zitten. wil niet zeggen dat dat niet op te lossen is natuurlijk

DuoPenotti

Berichten: 29518
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:07

Er zijn wel meer foto's op het harde.
Ook niet direct duidelijk, maar die bokvoet zou ik zeker niet uitsluiten.
Maar ze staat algemeen gezien gewoon verschrikkelijk op de voeten.
En dan vraag ik me ook af, hoe komt dat? Waarom slijt ze die zo scheef af of heeft er een beginnend bekapper aan zitten oefenen?

Nogmaals, heb je interesse dan goed laten keuren.

Paard staat ook al sinds november te koop

Afbeelding
Afbeelding

pillow
Berichten: 7808
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:48

Op de laatste foto is duidelijk dat rechtsvoor een afwijkende stand heeft.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:49

Eens DP. Of de bekapper heeft dit echt als blindfold challenge gedaan of dit is een paard met serieuze problemen.

RV is sowieso een aandachtspunt.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zijn deze hoeven correct?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:55

Mocht je het paard willen kopen? Keuren met foto’s van de voeten. RV is duidelijk een bokhoef.