Hoefbal bescherming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Hoefbal bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 16:13

Wie heeft goede hoefbal bescherming die niet draaien ect. Paardje tikt zichzelf aan al voor de tweede keer een snee
Afbeelding

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:20

Gewoon neopreen springschoenen in een ruime maat?

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:22


Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 16:23

Suzanne F. schreef:
Gewoon neopreen springschoenen in een ruime maat?

Nadeel is dat daar snel modder tussen komt en ze (wat) kunnen draaien/bewegen en daardoor langs de wond gaan schuren.

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 16:39

Suzanne F. schreef:
Gewoon neopreen springschoenen in een ruime maat?

Die heb ik klappen om ‍

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 16:41


Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 16:42

Brainless schreef:
Suzanne F. schreef:
Gewoon neopreen springschoenen in een ruime maat?

Nadeel is dat daar snel modder tussen komt en ze (wat) kunnen draaien/bewegen en daardoor langs de wond gaan schuren.

Dat ook en hij heeft erg weinig behang dus is snel kaal

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefbal bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:00


Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 17:00

Toen mijn arabier een plek had, deed ik er eerst dikke zalf op, stukje gaas en 1 a2 x eromheen met plakverband. Daarna pas een beschermer.
Dit omdat hij wat smalle voeten had (beschermer was net iets te groot) en het er ook voor zorgde dat de wond beschadigde door zand/modder enzo.
Mijn rijpaard had een wond (uitbraak hoefzweer) en daar deed ik alleen even wat zelf op een een dun gaasje en dan de beschermer. Dan plakte de wond niet aan de beschermer vast.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Hoefbal bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 19:44

Die van Veredus zijn fijn! Bleven ook altijd mooi zitten.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Hoefbal bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 20:48

Ik heb zelf die van zandona en heb het nog niet gehad dat ze gaan draaien of dat het zand dat er wat bij komt zitten voor schuurplekken zorgt. En dat met een paard die op springschoenen zonder bont om de rand al schuurplekjes/ open wonden krijgt.

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 21:50

Brainless schreef:
Toen mijn arabier een plek had, deed ik er eerst dikke zalf op, stukje gaas en 1 a2 x eromheen met plakverband. Daarna pas een beschermer.
Dit omdat hij wat smalle voeten had (beschermer was net iets te groot) en het er ook voor zorgde dat de wond beschadigde door zand/modder enzo.
Mijn rijpaard had een wond (uitbraak hoefzweer) en daar deed ik alleen even wat zelf op een een dun gaasje en dan de beschermer. Dan plakte de wond niet aan de beschermer vast.

Hij loopt niet goed omdat het pijn doet moet dus nu even binnen blijven en hij is 3 dus echt irritant
Maandag ga ik vragen of ze een droog stukje kunnen afzetten

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-24 21:50

prugelpiet schreef:
Die van Veredus zijn fijn! Bleven ook altijd mooi zitten.

Ook eventueel op de wei?

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:14

Nirvana95 schreef:
Brainless schreef:
Toen mijn arabier een plek had, deed ik er eerst dikke zalf op, stukje gaas en 1 a2 x eromheen met plakverband. Daarna pas een beschermer.
Dit omdat hij wat smalle voeten had (beschermer was net iets te groot) en het er ook voor zorgde dat de wond beschadigde door zand/modder enzo.
Mijn rijpaard had een wond (uitbraak hoefzweer) en daar deed ik alleen even wat zelf op een een dun gaasje en dan de beschermer. Dan plakte de wond niet aan de beschermer vast.

Hij loopt niet goed omdat het pijn doet moet dus nu even binnen blijven en hij is 3 dus echt irritant
Maandag ga ik vragen of ze een droog stukje kunnen afzetten


Dit doet ze in haar vrije tijd..? Overleg met je hoefsmid is denk ik handiger dan een 3 jarig binnen laten staan ( mijn jonkie heeft dit nu voor de eerste x maar gaat gewoon na buiten ook door de modder.. en overleg met je hoefsmid..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoefbal bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:28

En ook eens kritisch kijken of de smid de teen niet te lang laat. Tenminste zelf zou ik bij aantikken toch eerst even kijken of je wellicht de oorzaak weg kunt nemen, het voorbeen dat niet snel genoeg weg is.

BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Hoefbal bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:55


BoktVerlaten
Berichten: 429
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Hoefbal bescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-24 22:59

Ik zou deze wond wel even goed verzorgen en verbinden met honingcompres. Even met ducktape een zooltje maken, dan kan je paard gewoon naar buiten en blojft het schoon. Groeit sneller dicht als je “nat” verband doet: gaasje honingzalf of honingcompres, wattenrol er omheen en daar omheen vetwrap. Zooltje maken van ductape. En dan lekker naar buiten. Komt er ngeen viezigheid in en geneest snel.
Dagelijks verversen en al je de kans hebt, bij het wisselen meteen laten laseren. Ik heb een paard gekocht met een verwaarloosde hoefbalbetrapping, bleef opengaan en veroorzaakte zelfs een verstoorde hoefgroei. Dus goed laten genezen is echt belangrijk

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 11:51

Nirvana95 schreef:
prugelpiet schreef:
Die van Veredus zijn fijn! Bleven ook altijd mooi zitten.

Ook eventueel op de wei?


Hm, dat weet ik niet, ze sprongen er hier wel prima parcoursen mee, maar daarna gingen ze ook weer af. Zo veel heb ik ze niet hoeven gebruiken. Op de wei/paddock zou ik zelf kiezen voor een paar goede, ruime springschoenen.

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 16:53

Gypsy schreef:
En ook eens kritisch kijken of de smid de teen niet te lang laat. Tenminste zelf zou ik bij aantikken toch eerst even kijken of je wellicht de oorzaak weg kunt nemen, het voorbeen dat niet snel genoeg weg is.


Komt door de modder vastzuigen van zijn voorbenen en nog wat balans door het groeien. In de zomer als het droog is totaal geen last van dit probleem

Nirvana95
Berichten: 75
Geregistreerd: 28-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 16:56

BoktVerlaten schreef:
Ik zou deze wond wel even goed verzorgen en verbinden met honingcompres. Even met ducktape een zooltje maken, dan kan je paard gewoon naar buiten en blojft het schoon. Groeit sneller dicht als je “nat” verband doet: gaasje honingzalf of honingcompres, wattenrol er omheen en daar omheen vetwrap. Zooltje maken van ductape. En dan lekker naar buiten. Komt er ngeen viezigheid in en geneest snel.
Dagelijks verversen en al je de kans hebt, bij het wisselen meteen laten laseren. Ik heb een paard gekocht met een verwaarloosde hoefbalbetrapping, bleef opengaan en veroorzaakte zelfs een verstoorde hoefgroei. Dus goed laten genezen is echt belangrijk


Komt goed ik verzorg het op advies van de dierenarts